Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Accu & laad techniek

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 21 januari 2012, 11:31   #31 (permalink)

Leeftijd: 14
Standaard

Ik heb zelf ook lipo's, ik gebruik ze nu een paar weken.
De Lipo's zijn niet kapot :P.
Je moet je lipo gewoon eens 2 uur aan de lader zette, dan pak je de volt meter en meet je hoeveel volt erin zit, dan zijn de lipos namelijk echt helemaal vol. Dan ga je rijden en op een gegeve moment stopt je auto / laat je cut off 'm stoppe dan laad je en meet je het aantal volt gewoon om de 20 min. ofz en kijk je hoelang je moet laden. Dan ga je weer rijden tot ze weer leeg zijn, en ga je weer opnieuw snap je?

Groetjes, Jonathan
Jonathan is offline   Met citaat reageren
Oud 21 januari 2012, 21:47   #32 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 56
Standaard

LiPo's moet je op de juiste manier en met de juiste lader laden. Wanneer je dat doet is het totaal onnodig om steeds de spanning te meten, dat doet de lader wel voor je. Wanneer een LiPo cel vol is zal de spanning 4,2135V zijn.
De meeste lader fabrikanten blijven liever aan de veilige kant en gaan niet verder dan 4,2V per cel. Ook dan is de cel echt vol want iets van 0,2% minder zal jij echt niet merken! Wanneer lader stopt met laden dan heeft het geen enkele zin om de accu nog een uur of langer aan de lader te laten hangen. Het kan geen kwaad want de lader is al gestopt waardoor er verder NIETS meer in de accu wordt geladen.
Dus Jonathan, wat voor lader gebruik je? Is die wel geschikt voor LiPo's? Zo ja dan moet dat er op staan en ook in de gebruiksaanwijzing staan. Als dat niet zo is zo is zou ik m'm LiPo's er niet meer mee laden want dan is het risico dat je er een fikkie door krijgt behoorlijk groot.
Oud 5 februari 2012, 19:15   #33 (permalink)

Leeftijd: 14
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Grundmann Bekijk bericht
LiPo's moet je op de juiste manier en met de juiste lader laden. Wanneer je dat doet is het totaal onnodig om steeds de spanning te meten, dat doet de lader wel voor je. Wanneer een LiPo cel vol is zal de spanning 4,2135V zijn.
De meeste lader fabrikanten blijven liever aan de veilige kant en gaan niet verder dan 4,2V per cel. Ook dan is de cel echt vol want iets van 0,2% minder zal jij echt niet merken! Wanneer lader stopt met laden dan heeft het geen enkele zin om de accu nog een uur of langer aan de lader te laten hangen. Het kan geen kwaad want de lader is al gestopt waardoor er verder NIETS meer in de accu wordt geladen.
Dus Jonathan, wat voor lader gebruik je? Is die wel geschikt voor LiPo's? Zo ja dan moet dat er op staan en ook in de gebruiksaanwijzing staan. Als dat niet zo is zo is zou ik m'm LiPo's er niet meer mee laden want dan is het risico dat je er een fikkie door krijgt behoorlijk groot.
Ik snap je punt, ik bedoel je wil natuurlijk zo snel mogelijk weer rijden na het laden neem ik aan. Je laat je LiPo's op en natuurlijk zie je wel aan de lader wanneer ze vol zijn en je weet dat de lader stopt met laden als ze vol zitten. Dus je zet gewoon een wekkertje en dan loop je naar je lader, kijk je of ze goed vol zijn door te kijken of de lader dat aangeeft. Dan wissel je om, je hoeft dus niet bang te zijn dat ze door laden als ze vol zijn en kapot gaan dat is mijn punt.
Ik gebruik de iMax compact b4 charger prima dingetje 1 uur 13 minuten is 5000mah 2s lipo 20-30c vol. Dus ik weet waar ik mee bezig ben.

Groetjes.
Jonathan is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Accu & laad techniek
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten