Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Accu & laad techniek

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 18 januari 2012, 13:03   #16 (permalink)

Knaller's schermafbeelding

Leeftijd: 36
Standaard

Ik zal het is testen zo, maar ik geloof er niets van. Op het moment dat 1 pakket vol raakt zal de lader de laadstroom terug gaan schroeven en de rest van het pakket op lage stroom balanceren. Duurt wel lang maar het werkt wel.
Oud 18 januari 2012, 14:10   #17 (permalink)

Sleurhutje's schermafbeelding

Leeftijd: 42
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N.P.S. Bekijk bericht
Bij een pakket dat uit een x-aantal cellen bestaat heeft elke cel ongeveer dezelfde lading. Ze zijn immers gelijk gebruikt. Schakel je twee ongelijk gebruikte pakketten in serie dan heeft de lader te maken met cellen met een ladingsgraad die (ver) uiteen kan lopen.
Een fabrikant geeft ook niet de garantie dat twee individuele pakketten identieke specificaties hebben. Ook al gebruik je ze gelijktijdig, dan nog kun je per accupakket of zelfs individuele cellen een verloop krijgen. Stel dat één pakket een tijdje in een container in de zon heeft gestaan en de andere in een donkere ruimte. Dan kan dat al resulteren in verschillend gedrag bij laden en ontladen. Of misschien is de ene electroliet net even anders van samenstelling dan de andere omdat de accu uit een andere productieserie komt. Dan zijn twee gelijktijdig gebruikte accu's dus al verschillend in laad- en ontlaadgedrag.

Indien er een "onbalans" is tussen twee pakketten, bijvoorbeeld één vol en één leeg pakket, dan zal de lader bij het volle pakket als eerste constateren dan de cellen niet meer vol vermogen geladen kan worden. In veel gevallen zal dan dus per individuele cel geladen worden. Dat is de procedure voor cel-balanceren.

Citaat:
Balancers kunnen slecht een kleine balanceerstroom aan. Meestal rond de 100 mA. Als je met hoge stroomsterkten laadt, kan de balancer de verschillen onmogelijk wegwerken. Het risico bestaat dat het meest volle pakket veel eerder "vol" is dan het andere pakket. Gaat de lader toch door, dan is er een risico voor ontbranding.
De Graupner Ultra DUO Plus 50 die ik heb, doet balanceren op 300mA. Omdat het balanceren met een laadstroom per cel plaats vindt, zou je in principe gewoon de maximale laadstroom toe kunnen passen. Probleem is dat de balanceerdraden dermate dun zijn dat het niet gaat lukken. Boven de 1000mA per cel zal er echt een warmteprobleem ontstaan in de draad. Als je een volle en een lege cel in een pakket hebt, zal het enorm lang duren voordat je met 300mA een 5000mAh cel hebt opgeladen (>16 uur). Maar uiteindelijk lukt dat prima zonder enig risico.

Een goede lader zal elke individuele cel NOOIT overladen. Dat is juist één van de kenmerken van goede laders.

Citaat:
Kan me ook niet voorstellen dat er een fabrikant van een lader is die in de handleiding schrijft dat het serieel laden van pakketten met ongelijke lading mogelijk is.
Het wordt niet aanbevolen omdat de laadtijd gigantisch oploopt. En vaak hebben laders ook een timer voor maximale laadtijd er op zitten. De lader zal daarop stoppen als je de timer niet uitschakelt. Maar het kan wel dus.

Overigens al herhaaldelijk getest met diverse accu's door twee 3S accu's in serie te zetten. Zowel op de Graupner DUO Plus 50 als met de simpele Turnigy Accucel-6 in balance mode geen enkel probleem. Als je een oneven aantal accu's hebt, kom je wel eens in de situatie dat je die ene accu toch wilt laden. En met succes.
Oud 18 januari 2012, 14:13   #18 (permalink)
xyz

xyz's schermafbeelding

Leeftijd: 41
Standaard

veel laders hebben een time out op het laden zitten, waar door je dus met twee niet gelijkt lipos in serie uiteindelijk met een volle en een niet volledig volle lipo komt te zitten. en veel laders laten dat niet direct zien.

koop een PL6 of PL8 van FMA en je hebt dat probleem niet zo gauw.
Deze heeft een balance stroom van 1 Ampère.

Bart,
Oud 18 januari 2012, 14:17   #19 (permalink)

Sleurhutje's schermafbeelding

Leeftijd: 42
Weblogartikelen: 2
Standaard

In het kort: In serie laden van ongelijk ontladen/opgeladen accu's is eigenlijk alleen een risico als je geen balancer gebruikt. Dan weet een lader niet of individuele cellen aan hun limiet zitten.

/dat wilde ik nog even kwijt
Oud 18 januari 2012, 18:41   #20 (permalink)

Leeftijd: 22
Standaard

Groter als 6s zal ik niet gaan en als ik die goed met 2c kan laden ben ik al snel tevreden.
Accu's met 5s of minder kan ik dan wel laden met 5c.
Dus denk ik dat ik een lader en voeding van 250 tot 300 W koop.

HobbyKing R/C Hobby Store : HobbyKing 350w 25A Power Supply (100v~120v)

HobbyKing R/C Hobby Store : HobbyKing ECO6-10 200W 10A 6S Bal/Dis/Cyc Charger w/ acc.
Oud 18 januari 2012, 22:20   #21 (permalink)
xyz

xyz's schermafbeelding

Leeftijd: 41
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sleurhutje Bekijk bericht
In het kort: In serie laden van ongelijk ontladen/opgeladen accu's is eigenlijk alleen een risico als je geen balancer gebruikt. Dan weet een lader niet of individuele cellen aan hun limiet zitten.

/dat wilde ik nog even kwijt
100% mee eens. daarom is het laden van lipo's bij FMA laders ook alleen mogelijk met balancer aangesloten

bart
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten