![]() |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 17 april 2008
|
Heb sinds 3 jaar een Graupner MX-16S zender. Daarin zit een Graupner NiMH accu (8NH-1700 TX, 9,6V). Deze zender heb ik een jaartje niet gebruikt. Nu ik de accu weer probeer op te laden (Carson Expert-Charger 3, zwart model zonder LiPo) kom ik niet verder, na zo'n 13 uur laden, dan 8,6 volt volgens de zender. De zender gaat pipen met de melding dat de accu opgeladen moet worden. Is deze accu stuk? Heb 'm in al die tijd denk maximaal 10 keer opgeladen. Kan ik hier nog iets aan doen?
__________________ Ron Tamiya Durga. Tamiya Knight Hauler incl. MFU + semi-trailer. Tamiya Leopard full options. |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 1 november 2004 Locatie: Sneek Leeftijd: 59
|
Hallo Ron, NiMH hebben een aanzienlijk zelfontlading, een jaartje laten liggen zonder tussentijds na te laden zal een aantal cellen diepontladen (en dus stuk) tot gevolg hebben. Je bent aan een nieuwe accu (met het bijbehorende onderhoud) toe. Groeten, Jan.
__________________ Boatsjefarders, noflik folk. |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 27 september 2004
|
Je kan m een paar keertjes cyclen, leegtrekken naar 0,9v per cel (8*0,9v) en kijken of het beter wordt. Als je een accu niet vertrouwd niet gebruiken!! Heb te vaak een model op een dooie ontvanger accu er van door zien gaan. Als je nieuw accu gaat kopen kies dan voor sanyo ennelope, deze kun je wel een jaar niet gebruiken, mits vol weggezet. Daniel |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 28 oktober 2003 Locatie: Maasland Leeftijd: 65
|
Je zult een nieuw accu moeten aanschaffen. NiMH accu's hebben nu eenmaal een relatief hoge zelfontlading en kunnen er niet tegen als de spanning per cel onder 0,9 Volt terechtkomt. In een jaar tijd zal zo'n accu tot 0 Volt zijn ontladen en tot chemisch afval zijn gereduceerd. Bij aanschaf van een nieuwe accu heb je meerdere mogelijkheden. Als het weer een NiMH-accu wordt is Sanyo Eneloop aan te raden. Deze accu's hebben een zeer geringe zelfontlading en kunnen in principe een jaar lang overleven zonder bijgeladen te worden (niet, dat dit te adviseren is).
__________________ Jan Als je werk je hobby is, heb je altijd vrije tijd. |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 5 juli 2004 Locatie: Perk - Belgie Leeftijd: 41
|
ik heb vaker al gemerkt dat oude lege NiMh accu's niet met een automatische lader weer kunnen geladen worden. Wat voor mij werkte, is ze aan een oude lader (zonder afslag) traag op te laden. Eens ze hun lading hebben, daarna ze met een automatische lader een aantal keer op en ontladen. Wat niet wegneemt, dat als je accu onbetrouwbaar blijkt, je ze beter niet gebruikt. Patrick
__________________ http://verretdeprest.be/ |
| | |
| | #6 (permalink) |
|
Bedankt voor al die snelle reakties. Heb als minder frequent gebruiker hier mee mee te maken dan anderen wellicht. Ik zou daarom misschien beter kunnen overstappen naar batterijen voor de zender. De accu heeft de vorm van houder voor 8 batterijen, lengte is een paar milimeter korter. Heb die van mijn Acoms Technisport (gewone AA cellen) even gepast en dat kan net. Kom dan wel op 12Volt uit. Kan de Graupner MX-16S zender dat aan? Een andere mogelijkheid die ik al een tijdje overweeg is een volledige overstap naar LiPo. Hoe zit het met dit type accu als het gaat om een tijdje niet gebruiken?
__________________ Ron Tamiya Durga. Tamiya Knight Hauler incl. MFU + semi-trailer. Tamiya Leopard full options. |
| | |
| | #8 (permalink) | |
| Lid sinds: 19 maart 2006 Locatie: Uithoorn
| Citaat:
Houders daar voor zijn corrosie gevoelig en onbetrouwbaar op den duur. Altijd een compleet pack gebruiken of zelf solderen. En houd je aan hetzelfde aantal cellen als er voordien in zat want ik weet niet wat jouw zender aan kan.
__________________ Het probleem met vrije tijd is te voorkomen dat anderen die van jou gebruiken. | |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
Inderdaad, batterijhouder met een ruime boog, drie-punter in de laatste wedstrijdseconde, in de kliko mikken. LiPo's worden vaak in zenders gebruikt, geen enkel probleem, zoek maar eens in het elektronica gedeelte op discussies met lipo OR lipos OR "lipo's" in de titel, of zender OR zenders in het accusubforum. De uitgebreide zoekfunctie biedt die extra selectiemogelijkheden, rechtermuisklikkeren op de gewone zoek, vervolgen open in nieuw scherm. Verstandig om de LiPo faq goed door te nemen, vastgepind bovenaan in het accu/laad subforum: http://www.modelbouwforum.nl/forums/...ik-je-die.html
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Lid sinds: 8 juli 2003 Locatie: Mijdrecht Leeftijd: 24
|
waarom geen (sanyo) eneloops adviseren in dit geval? geen gedoe met lipo accus. TS hoeft geen nieuwe lader aan te schaffen. En eneloops kunnen goed tegen langer wegleggen. *beter dan standaard nimh cellen*.
__________________ Mvg. Alwin ►Trucks: Liebherr LTM1090/2 [Bouwfase], Scania VSB met stenentrailer, Scania Torpedo Bergingswagen ►De Asfalt Rockers Liever 8 plofjes, dan 6 die er klappen |
| | |
| | #11 (permalink) |
| Lid sinds: 25 februari 2008 Locatie: Hoorn (NH) Leeftijd: 18
|
LIFE! is de oplossing. kan je probleemloos tot 0.0 leegtrekken, opladen en weer gaan
__________________ Rigidheli.com, Gens Ace Batteries, RCbearings, Rapid Eyewear Hulp of (3D) Vliegles nodig? Heliexpert |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
Is inderdaad de makkelijkste oplossing in dit geval. De Eneloops zijn zelfs te vinden op Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Eneloop (English) https://de.wikipedia.org/wiki/NiMH-A...elbstentladung (Deutsch)
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • Laatst gewijzigd door ron van sommeren; 27 januari 2012 om 17:03 |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Lid sinds: 23 september 2002 Leeftijd: 41
|
Gewoon voor lipo gaan. Sinds ik met lipo in mijn zender vlieg, nooit meer een lege zender. Ja kan hem zonder moeite een jaar wegleggen en zonder laden weer gaan vliegen. Daar naast kan je als je iedere week vliegt er makkelijk een maand mee sturen voor je hem opnieuw moet laden. Wel moet je met laden weer goed opletten, dat je hem op de juiste manier en met de juiste lader opladen. |
| | |
| | #14 (permalink) |
|
Heb inmiddels een LiPo set (Lader, accu zender en een racingpack accu)besteld om volledig naar LiPo te gaan. Het snellere laden en de langer stabiele spanning geven de doorslag. De oude racingpacks blijven bruikbaar.
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |