![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 29 augustus 2010 Locatie: Eindhoven/Kamperland Leeftijd: 61
|
Ik heb voor mijn Multiplex FunCopter V2 drie stuks Red Power 3250 – 11.1V Lo-Po's aangeschaft. Nu zijn dit best wel kostbare accu's en wil voorkomen deze te ver te ontladen. Ik gebruik een Spektrun DX6i zender en de AR6200 DSMX 6-kanaals-ontvanger. Voor zover ik het nu weet moet er een mogelijk zijn de accu spaning met een module in de FunCopter tijdens de vlucht te bewaken, alleen weet ik niet welke module voor mijn geschikt is, ik heb dit forum als mede het internet al af gezocht, maar als je niet echt weet waar je naar moet zoeken wordt het toch moeilijk. Wie kan me wat verder helpen. Mvg Willy... |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 28 november 2006 Locatie: Limburg Dilsen - Stokkem Leeftijd: 39
|
Hei Willy , Welke module je moet hebben weet ik niet .. Maar ik kan je wel advies geven ... Je hebt een ULTRAMAT 16 , dus deze kan de mAh bijgeladen aangeven .. ... Je hebt LIPOS van 3250 mAh ... Je moet 15 % in deze lipos laten zitten ... Je mag ze dus nooit helemaal leegvliegen ... 3250 x 0.85 = 2762.5 mAh mag je eruithalen ... dan blijft er nog voldoende aan mAh en Volt in deze Lipos zitten Laten we zeggen dat je zeker een minuut of 4 kan vliegen ... Maar voor veilig te zijn vlieg je 3 minuten exact ... En dan ga je laden ... Dan krijg je volgend resultaat ... 2762.5 / opgeladen mAh ( aangegeven door lader ) x 3 minuten vliegtijd .. Stel nu dat de lader na 3 minuten aangeeft dat hij 2000 mAh heeft bijgeladen ... Nu ik zeg stel , ik weet dat dus nu nog niet ... Het kan ook 2300 mAh zijn , maar dat lees je gewoon af van de lader . Dus : 2762.5/2000x3 = 4.14 minuut ... je kan dus in het vervolg 4 minuten vliegen met deze heli , zonder dat je de dure Lipo's naar de haaien helpt ... Je stelt de TIMER in op 3 m 50 seconden en dan land je ... Dit vindt ik nog de veiligste manier van LIPO checken ... Let wel op : dit is afhankelijk van de vliegstijl , ga je in de toekomst sneller vliegen en loopings maken .... dan moet je de formule weer even bovenhalen ... om de veilige vliegtijd weer te herberekenen ... Maar ,voor deze cellen nooit meer dan 2762.5 mAh er uit trekken ... Ik hoop dat je er niets mee kan doen .. Grtz Ron
__________________ T REX 600 E PRO FBL , SAB GOBLIN 700 work in progress .. 95 % READY Scale COBRA AH-1S Serial ( J ) 71-21012 in progress ( 530 building houres ) |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 2 maart 2008 Locatie: Tilburg Leeftijd: 31
|
15% in de lipo,s laten zitten is best weinig, 20% is normaal. Zoemertje erop bij laag voltage. Of HobbyKing R/C Hobby Store : Quanum 2.4Ghz Telemetry System (Volt/Amp/Temp/mAh) V2 Geeft signaal+ af te lezen wanneer te landen. Op timer kan man maar blijf het wel een nadeel vinden dat als men een keer meer verbruikt door meer gas etc je beroerd uit kunt komen. Weet niet of een esc het voltage van een heli ook kan laten afzwakken als teken dat je moet landen.
__________________ Pilot RC 27% Extra, Lorenz high society, sebart wind S, EF extra 300 EXP, T7C. |
| | |
| | #4 (permalink) | |
| Lid sinds: 18 juli 2004
| Citaat:
De meeste ESC hebben dit ook ingebouwt. (dit heet meestal lipo-cutoff) Mvg. Richard | |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 18 januari 2010 Locatie: klundert Leeftijd: 38
|
ik heb een tijdje terug op het forum hier van een pipo een quanum telemetry set over genomen,die achter af niet werkt,module wil niet binden met de ontvanger,heb geprobeerd contact te zoeken met hem,maar geeft natuurlijk niet thuis,omdat hij het zelfde had.helaas. heb dus een nieuw set besteld bij hk,en een xtra ontvanger om de defecte te testen.want als ik iets heb wat niet werkt,doe ik er alles aan om hem te laten werken. dus als je evt voor dit item zou gaan,moet je maar eerst even inlezen op de hk site.en andere fora's ivm het wel en niet functioneren van de quanum,om evt teleurstelling te voor komen.
__________________ 2xhpi baja/fg monstertruck/fg alu baja/spektrum dx3.0/dx3s/dx5e/dx6i/2xquad openpilot. |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 18 januari 2010 Locatie: klundert Leeftijd: 38
| Marktplaats.nl > Volt meter voor Lipo's - Hobby en Vrije tijd - Modelbouw | Radiografisch | Overige met deze kan je per cell kijken hoeveel er in zit. Marktplaats.nl > Low Voltage Buzzer For 2S/3S/4S Lipo Battery Alarm Indicator - Hobby en Vrije tijd - Modelbouw | Radiografisch | Vliegtuigen en Helikopters deze geeft op een bepaald punt een alarm af.
__________________ 2xhpi baja/fg monstertruck/fg alu baja/spektrum dx3.0/dx3s/dx5e/dx6i/2xquad openpilot. |
| | |
| | #7 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 29 augustus 2010 Locatie: Eindhoven/Kamperland Leeftijd: 61
| Citaat:
mvg Willy... | |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 25 januari 2012 Leeftijd: 49
|
vaak kan je in je regelaar instellen wat je regelaar moet doen bij lage lipo spanning. je vlieg 3 s lipo zag ik. dan kan je in de regelaar opgeven bij minimale accu spanning motor stoppen !! erg resoluut maar servo's blijven werken dus glij vlucht naar beneden en landen is mogelijk. of motor vermogen terug regelen ! gas er af en snel aanvliegen om te landen. even gas geven is nu nog mogelijk. voor als je net wat snelheid te kort komt. je kan ook in je zender een timer starten en je max vliegtijd instellen en voor die tijd weer geland zijn !! succes ermee |
| | |
| | #9 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 26 juni 2008 Locatie: Zeeland Leeftijd: 64
| Citaat:
__________________ Gr. Harold | |
| | |
| | #10 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 7 januari 2004 Locatie: Prov. Drenthe. Leeftijd: 34
|
Hij zegt ook, suc6 ermee. en dat GA je NODIG hebben! Gewoon verklikker met felle led, of buzertje, in combi met timer.. Of idd telemetrie.
__________________ | Traxxas Stampede VXL | DJI F450 Naza| Gens ACE lipo's | TX: T3pk Assan, Spectrum DX3r & Graupner MX-16 HOTT | |
| | |
| | #11 (permalink) |
| Lid sinds: 9 februari 2011 Locatie: Waalwijk Leeftijd: 39
|
Helaas heeft je zender geen telemetrie, dat is toch wel de fraaiste oplossing. Dit werkt ook erg goed:HobbyKing R/C Hobby Store : On Board Lipoly Low Voltage Alarm (2s~4s) Piept erg hard en is ook voor grotere packs te gebruiken, hij kijkt dan alleen naar de eerste 4 cellen. |
| | |
| | #12 (permalink) |
|
Ik ben eruit, ik heb een Li-Polymer Battery Voltage Tester / Low Voltage Buzzer Alarm (1-8 Cell) , en een Li-Polymer Battery Low Voltage Buzzer / Alarmer 2-4S (Double Speaker / 7.4V - 14.4V) gekocht. Bijde bij elkaar (Incl. verzendkosten) nog geen €. 10.00 euro. Meer informatie (Incl. video's) vind je hier op mijn pagina. Bedank voor het mee denken. mvg Willy... |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Lid sinds: 16 juni 2009
|
Denk er dan goed over na op welke spanning je de verklikker instelt. Onder belasting zakt de batterijspanning afhankelijk van de belasting op dat moment. Je zou bv de verklikker op 3.75V kunnen zetten omdat dat ongeveer het moment is dat er 20% in zit (even uit mijn hoofd). Maar dat is onbelast. Dus tijdens het vliegen zul je dan steeds piepjes krijgen als je meer vermogen vraagt, terwijl er bijvoorbeeld nog 50% in zit. Kortom, erg accuraat is het allemaal niet omdat je de valse piepjes gaat negeren, waar dan het gevaar ook in zit. Je gaat hem dan op een lagere stand zetten (bv 3.5 of 3.6 V), maar dan hangt het erg van je apparatuur en je manier van vliegen. Stel je vlieg toevallig tegen het einde even heel rustig, dan zou je zo ineens tegen 3.6V onbelast gaan vliegen. En dus heb je geen power meer voor een eventuele doorstart. Nu is het wel zo dat met een heli-achtige je altijd wel een redelijk basisvermogen hebt, zodat dit ongemerkte wat minder speelt dan bij vliegtuigen. Enige manier is mAh registreren via telemetrie. Ik ben gestopt met die verklikkers, en gewoon timer gebruiken is toch het makkelijkst. Daar bouw je gewoon een ruime marge in, en als je bv weet dat je heel rustig gevlogen hebt, rek je je vliegtijd wat op en als je flink geknald hebt, dan land ik meestal al voordat de timer afloopt. Nog nooit fout gegaan. |
| | |
| | #14 (permalink) | |
| Citaat:
mvg Willy... | |
| | |
| | #15 (permalink) | |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
| Citaat:
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |