Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Accu & laad techniek

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 1 februari 2006, 08:55   #16 (permalink)
chokie
Guest

Standaard

Hoi Ernst,

Ik zal niet zo snel beweren dat een van jullie iets uit de duim zuigt.
Dat lijkt me nl niet echt eerlijk !
Ik had een probleem/vraag !
Dus moet ik er vanuit gaan dat diegene die daarop antwoord het beste met me voor heeft !

We hebben een gezamelijke hobby, en de een doet dat al langer dan de ander.
Ook liggen de intresses anders, en natuurlijk is kennis erg belangrijk.

Wat ik nu erg prettig vind, is dat op elke vraag antwoord word gegeven.
Ook hierin "zeef" je eruit wat voor jou belangrijk is.

Ik weet ondertussen dat er 2 personen zijn op het forum die allebei veel weten over electro en electronica!
Een ervan ben jij en de ander is Corrien !
Er zullen er vast wel meer zijn, maar die zijn niet zo geprofieleerd als jullie 2.

Ik ben zelf echt niet de beroerdste om mijn gelijk of ongelijk toe te geven.
Ik had je ook een PM kunnen geven, maar daar schieten we niets mee op.
Ook ik heb dan zoiets van, als anderen die fout dan maar niet maken !
We kunnen allemaal van elkaar leren !
In onze hobby scheelt dat mucho peseta's, nietwaar.

Dus hartelijk bedankt voor de wijze lessen !

groeten chokie
  Met citaat reageren
Oud 1 februari 2006, 22:52   #17 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 56
Standaard

Chokie,
Bedankt voor je woorden maar daar was ik echt niet op uit hoor. Ik voelde me ook niet aangevallen door jou hoor. Helaas zijn er wel andere personen (geweest) die vonden dat ik maar een beetje aan het zeuren was. "Die wedstrijd jongens doen het altijd zo en die zouden het toch wel het beste weten" was het hoofd argument. Nu ik geloof best dat die "wedstrijd jongens" er wel het één en ander van weten. Zo weten de meeste ook heel goed dat zij eigenlijk hun accu's zwaar aan het mishandelen zijn. Zij hebben de ervaring dat ze op die manier net even iets betere prestaties krijgen dan als ze dat niet doen. Het feit dat ze hun accu's versneld naar de maan helpen nemen ze dus voor lief. Ze kopen liever een nieuwe accu en winnen een wedstrijd dan niets winnen en heel lang met je accu doen.
Ik kan niets inbrengen tegen hun "ervaring" behalve dan dat sommige van die ervaringen feitelijk niet kunnen. Daar probeer ik hen soms van te overtuigen maar dat lukt meestal niet.
Ik ben totaal geen wedstrijd mens, ja leuk onder elkaar op een gezellige middag op ons veld maar verder hoeft het van mij niet. Ik houd me zo veel mogelijk aan de regels van de fabrikanten en doe dus behoorlijk lang met m'n accu's. Maar ze leveren waarschijnlijk niet dezelfde topprestaties als die van "de wedstrijd jongens".
En dan de zender accu. Die krijgt het nooit echt zwaar voor z'n kiezen. Daar hoeft geen super snel laadbare accu in maar het liefst één met een zo hoog mogelijk capaciteit. Laad die zenderaccu maar rustig op maximaal 0,5C. Dan is hij toch vlot vol en de accu kan dat met gemakt verwerken zonder er door "gestrest" te raken.
De ontvangeraccu is een klein beetje ander verhaal. Die kan af en toe behoorlijke stroom pieken te verwerken krijgen. Toch is dat nog maar weinig als je het vergelijkt met een accu voor je elektromotor. Dus ook voor de ontvanger accu geldt dat je er één kiest met een flinke capaciteit en dat je ook die vrij rustig laad.
Zo heb je betrouwbare accu's die lang mee gaan en je dus lang en veel plezier kunnen geven. Een bijkomend voordeel is dat het ook nog eens in de peseta's scheelt (maar ook dat zijn euro's geworden).
Ik heb voor m'n werk destijds een behoorlijk onderzoek gedaan naar de verschillen, of overeenkomsten, tussen NiCad's en NiMH cellen. Daardoor ben ik behoorlijk in het fenomeen accu's geinteresserd geraakt en heb er veel over gelezen en op m'n werk dus ook mee geëxperimenteerd.
Zo ben ik er achter gekomen dat ook ik m'n accu's vaak nodeloos ontlaadde en ook regelmatig veel te lang aan de lader liet hangen. Die druppellading kan geen kwaad, dacht ik. Dat bleek dus toch iets anders in elkaar te zitten. En zo nog wel meer dingen.
Dat ik al deze dingen hier op het forum schrijf komt gewoon omdat ik het fijn vindt om te doen en omdat ik het zo jammer vindt dat sommige mensen door verkeerde adviezen onnodig met de brokken komen te zitten. Ik zou het mijzelf niet kunnen vergeven als ik een totaal verkeerd advies leest en er dan niets van zou zeggen. Als dan een paar weken later die persoon weer op het forum komt met de mededeling dat zijn vliegtuig is gecrashed of zijn auto te pletter is gereden of zijn boot naar de kelder is gegaan door dat verkeerde advies zou ik dat heel erg rot vinden. Verder heb ik er geen enkel voordeel van, ik wordt niet gesponsord en ik heb ook geen aandelen in wat voor zaak dan ook. Voor mij is ook dit een deel van de hobby.
Oud 2 februari 2006, 08:20   #18 (permalink)
chokie
Guest

Standaard

hoi Ernst,

Als ik weer een vraag heb of een probleem, dan heb jij het liefst dat je via het forum word aangesproken geen PM-etje !

Lijkt mij logisch !
Pikken we allemaal een graantje mee !

groeten chokie
  Met citaat reageren
Oud 3 februari 2006, 12:13   #19 (permalink)

Jan Vos's schermafbeelding

Standaard

Sommige fabrikanten van Modelbouwartikelen verkopen Loodaccus plakken er hun eigen Sticker op en de Accu's gaat van 9.5 Ah naar 10 Ah.

Dat is de simpelste manier Ernst.
Jan Vos is offline   Met citaat reageren
Oud 23 februari 2006, 13:55   #20 (permalink)

packard's schermafbeelding

Leeftijd: 67
Standaard

Aan Ron,

Ik heb inmiddels begrepen dat ompolen alleen kan gebeuren in een pack.

Nu wil het geval dat ik een 9,6 Volt power pack heb , waarbij de "denkende" lader mij vertelt dat er ompoling is. Inderdaad, bij het ompolen van de aansluitkabels treedt de melding niet op. Zet ik er een Voltmeter op dan zie ik geen problemen. Dwz Geen waarschuwing over de polariteit. Vraag:

Als het pack toch omgepoold blijkt te zijn , is er dan een kuur voor?

Ik snap dat het voor de hand liggende antwoord kan zijn : Milieu bak, maar toch??

Gerben Wassenaar
packard is offline   Met citaat reageren
Oud 23 februari 2006, 14:28   #21 (permalink)

ron van sommeren's schermafbeelding

Leeftijd: 50
Standaard

De term 'ompolen' is op twee manieren gebruikt:
1- verkeerd om aansluiten, verwisselen van plus en min, bv. op acculader.
2- Ompolen van een cel in een pack. De zwakste broeder in een pack is leeg maar de andere cellen blijven stroom door het systeem sturen, dus ook door de lege cel, in de verkeerde richting.

Voor 'restauratie' van omgepoolde cellen moet ik je verwijzen naar anderen, ik dacht een paar keer laden op 0,1C maar weet het niet zeker. Het zal zeker niet keer op keer mogelijk zijn.
zelfbouw e-motor tipszelfbouw e-motor group • current kills

ron van sommeren is offline   Met citaat reageren
Oud 23 februari 2006, 14:35   #22 (permalink)

Rhelie's schermafbeelding

Leeftijd: 47
Standaard

Je accu moet dan öpgefrist"worden. en dat wil zeggen dat je hem een kwartiertje laad op een laadstroom van bijv. 500mah. sommige laders hebben daar een programmaatje voor maar je kunt het ook zelf doen met een simpel ladertje. Probleem is dat de lader geen accu herkent.
Oud 23 februari 2006, 15:09   #23 (permalink)

Standaard

bedankt !
Nu weet ik dat er nog hoop is ! Ik ben niet thuis in accu's en door al die nieuwe types die er zijn ben ik de weg helemaal kwijt. Maar 'opfrissen' van een Nicad , daar heb ik wat voor, dat ga ik doen.

Gerben
packard is offline   Met citaat reageren
Oud 24 februari 2006, 07:21   #24 (permalink)

Standaard

Nicad , the continuing story.

Ik heb de boel naar binnen gehaald(20 grd C), laders en twee power packs. Na acclimatisatie de twee packs aangesloten. Resultaat : geen probleem op mijn denkende lader, wel een probleem op de snellader. Hier kwam een foutmelding.

Het laadgedrag was conform de theorie : op 0.251A starten, daarna 0.5A en een korte tijd op 1 A. Daarna afbouwen tot 0.5 A.

Mijn conclusie moet nu zijn dat de snellader niet in orde is. Dus geen probleem met ompolen van cellen!

Toch een vraag aan het forum: speelt de omgevingstemperatuur een rol ?
Oud 24 februari 2006, 08:12   #25 (permalink)

ron van sommeren's schermafbeelding

Leeftijd: 50
Standaard

Wat is de foutmelding dan?
zelfbouw e-motor tipszelfbouw e-motor group • current kills

ron van sommeren is offline   Met citaat reageren
Oud 28 april 2006, 19:54   #26 (permalink)
chokie
Guest

Standaard

Hallo allemaal;

Ik heb ondertussen een nieuw pakketje samengesteld en werk nu volgens de mij aanbevolen methode.
Het werkt uitstekend.
Het pakket gaat 's avonds aan de lader (normaal laden) en 's morgens zit het pakketje vol.
De temperatuur is dan nog net niet handwarm, dus mijns inziens gaat het dan goed.

De rijtijden zijn natuurlijk afhankelijk van hoevaak ik het startsysteem moet aanspreken, maar aangezien ik meer ervaring opdoe met de afstelling van de moeilijke TRX 2.5 R zal dit op de lange termijn alleen maar minder worden.
Het startsysteem werkt vlekkeloos, als je dat van je eigen knutselwerk mag zeggen.
Als er nog mensen zijn die willen weten hoe dat allemaal werkt, dan moeten ze zich maar melden.
Weet wel dat het allemaal in een monstertruck schaal 1:10 zit gefrommeld, dus weinig ruimte. (Traxxas Revo)

Dus iedereen die heeft geadviseerd op wat voor manier dan ook, hartelijk bedankt !

Groeten chokie
  Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Accu & laad techniek
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten