Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Accu & laad techniek

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
Oud 1 november 2006, 19:25   #1

Manuel's schermafbeelding

Standaard accu solderen + lader

Vraag 1
Ik wil dus 8 penlitesvan 1900mAh aan elkaar gaan solderen :P. (accu dus)
Alleen heb nog geen flouw idee hoe (heb het nog nooit eerder gedaan).
Wie kan mij dit uitleggen ?
Vraag 2
Als ik dus die penlites heb gesoldeert dan zul je ze ook moeten opladen .
Ik heb dus nog 2 laders van mijn broer maar ik heb dus bijna geen verstand van electronica (zal nog wel even duren voor ik het op school krijg ).
Mja dit staat op de 1ste lader

robbe lader 5r no.8308
60mA 60mA 140mA 180mA 500mA en dan in het klein max. 700 mA

En de andere is met instel knop van nul tot en met 15 minuten die 'rateld' en dan terug loopt.
Er staat op

acoms
quick charger
for Ni-Cd battery
56N - 1200c
Input : dc12 volt
output:dc 6 volt
7,2volt

Dus ik zou graag weten welke lader te gebruiken + hoelang.
Of zou ik een nieuwe lader moeten kopen?
B.v.d. manuel
Manuel is offline   Met citaat reageren
Oud 1 november 2006, 22:01   #2

Leeftijd: 24
Standaard

met de robbe lader 5 moet het kunnen, gewoon aan de 180 uitgang maken, en dan een uurtje of 15 wachten, dan is je accu zeker vol

(die andere lader is namelijk alleen voor 6 en 7.2 volt packs, oftewel 5 of 6 batterijen, niet 8 )

hoe te solderen?
benodigd: een goede soldeerbout met voldoende vermogen (minstens 40 watt)
electronica soldeertin
stukjes dik koperdraad, of speciale accu-plaatjes, die dus om tussen de batterijen (vanaf hier heten ze cellen ) te plaatsen.
eventueel S-39, maar dit bevat zuur, dus je kan het gebruiken om een klein stukje te vertinnen (met het soldeertin) en dan goed afspoelen zodat er geen s-39 achterblijft) en dan als je van alle cellen beide kanten vertint hebt, kun je ze aan elkaar gaan solderen met de koperen staafjes of plaatjes.

lees anders even (bovenaan deze pagina) de 'modelbouw faq' door, daar staan deze vragen ook in beantwoord
Alexander is offline   Met citaat reageren
Oud 2 november 2006, 00:10   #3

ron van sommeren's schermafbeelding

Leeftijd: 52
Standaard

40Watt is te weinig, S39 is alleen geschikt om landingsgestellen en dergelijke te solderen, hoort niet in electronica thuis. Als het zonder S39 niet lukt, doe je iets niet goed. Als S39 een paar centimeter in litzedraad gekropen is (capilaire werking) kreeg je dat er nooooooooit meer uit.

In de volgende discussie staan na het afbranden/afschieten/verdoemen/ van S39 de nodige links met soldeertips:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/...&highlight=s39
ron van sommeren is offline   Met citaat reageren
Oud 2 november 2006, 13:54   #4

Standaard

vraagje, is er een nieuwe soort s39 uitgekomen ofzo? deze is heel anders dan diegene die ik ken (die rode drab) [edit:] deze dus: https://www.fixetshop.nl/webapp/wcs/...=1108118012812

volgens mij is dit gewoon een ander product onder dezelfde naam, die nu dus de haat van modelbouwers over zich heen krijgt omdat het oude product niet goed was..
Alexander is offline   Met citaat reageren
Oud 2 november 2006, 17:07   #5

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alexander
met de robbe lader 5 moet het kunnen, gewoon aan de 180 uitgang maken, en dan een uurtje of 15 wachten, dan is je accu zeker vol

(die andere lader is namelijk alleen voor 6 en 7.2 volt packs, oftewel 5 of 6 batterijen, niet 8 )

hoe te solderen?
benodigd: een goede soldeerbout met voldoende vermogen (minstens 40 watt)
electronica soldeertin
stukjes dik koperdraad, of speciale accu-plaatjes, die dus om tussen de batterijen (vanaf hier heten ze cellen ) te plaatsen.
eventueel S-39, maar dit bevat zuur, dus je kan het gebruiken om een klein stukje te vertinnen (met het soldeertin) en dan goed afspoelen zodat er geen s-39 achterblijft) en dan als je van alle cellen beide kanten vertint hebt, kun je ze aan elkaar gaan solderen met de koperen staafjes of plaatjes.

lees anders even (bovenaan deze pagina) de 'modelbouw faq' door, daar staan deze vragen ook in beantwoord
maar als ik hem aan de 500mA uitgang hang dan is ie toch veel sneller vol waarom zou dat niet kunnen dan?
oja
Ik heb al op veel termen naar die accu plaatjes gezocht maar kan ze nergens vinden het liefst bij conrad ofzo
Oud 2 november 2006, 21:13   #6
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 58
Standaard

Alexander,

Dat is het probleem van de fabrikant.
S39 is een soort begrip in de soldeerwereld. Die naam wil men natuurlijk graag gebruiken en vasthouden. Omdat de "originele" S39 al een hele tijd niet meer gemaakt en verkocht mag worden is de fabrikant op zoek gegaan naar een vervanger. Voor de diverse toepassingen heeft men nu "eigen versies" van S39 gemaakt. Zo heb je S39 voor RVS, S39 voor koper en nog een paar versies. S39 is dus geen S39 meer.
Des al niet te min zijn al die versies van S39 NIET GESCHIKT voor de elektronica! Wat ik al eerder heb geschreven blijft dus voor de volle 100% overeind, S39 en elektronica gaan niet samen!
Ernst Grundmann is offline   Met citaat reageren
Oud 6 november 2006, 19:33   #7

Standaard

maar hoe heten die accu plaatjes nou precies want ik kan ze nergens online vinden (om tekopen bedoel ik he)
Wie weet een adresje>? liefst bij www.conrad.nl
Oud 6 november 2006, 22:40   #8
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 58
Standaard

Om cellen aan elkaar te solderen kan je heel makkelijk en goedkoop elektriciteids draad gebruiken. Je neemt gewoon een stuk 2,5mmฒ strip daar de isolatie van af en soldeer daaar de cellen mee aan elkaar. Erg goedkoop en het werkt prima.
Maar als je dit nog nooit gedaan hebt zou ik eerst een stel oude cellen opzoeken of een stel lege batterijen nemen en daar mee gaan oefenen. Als je niet snel genoeg soldeerd en/of een te kleine bout gebruikt dan stook je de cellen te heet waardoor ze heel makkelijk zullen beschadigen. Misschien is het wel beter om het solderen aan iemand over te laten die het goed kan.
Ernst Grundmann is offline   Met citaat reageren
Oud 7 november 2006, 07:17   #9

Standaard

Ik heb wel is vaker gesoldeerd maar nog nooit op cellen, dus denk inderdaad dat ik het me vader laat doen maar ik zie wel :P bedankt vaar allle info
Oud 7 november 2006, 15:17   #10

Standaard

Elektriciteitsdraad of koperstrips voorvertinnen.
Oud 31 december 2006, 13:33   #11

Leeftijd: 42
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manuel
maar hoe heten die accu plaatjes nou precies want ik kan ze nergens online vinden (om tekopen bedoel ik he)
Wie weet een adresje>? liefst bij www.conrad.nl
Zoek eens op artikelnummer: 254746-91, op 229728-91, op 229727-91 of op 229726-91 op de Conrad site.

Ik ben toch wel een beetje benieuwd wat je zult tegenkomen.

Bestel meteen artikel 254754-91 mee, dat scheelt een hoop vloekwerk omdat je cellen niet meer omvallen. Ook heb je ze op deze manier mooi recht achter elkaar staan.

Ik heb hierboven 4 artikelnummers genoemd. Achtereenvolgens zijn deze van koper, zilver, goed en platina. Ik ga er vanuit dat je het beste de koperen kunt pakken? Exideren wel sneller, maar hebben ook weer de laagsta doorgangsweerstand.

Groeten en succes,
Mischa
mischa72 is offline   Met citaat reageren
Oud 31 december 2006, 13:54   #12

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ron van sommeren
Elektriciteitsdraad of koperstrips voorvertinnen.
Na ze eerst met fijn schuurpapier geschuurd te hebben.
Oud 31 december 2006, 18:06   #13

Leeftijd: 42
Standaard

Gisteren ook een cel vervangen van een NiMh accupackje. Geprobeerd om met een 100w soldeerbout eerst op de nieuwe cel een eilandje soldeertin te plakken, maar dat lukte toch niet. Ik kreeg het contactvlak niet warm genoeg gestookt.
Ik heb het dan eens geprobeerd met een klein butaangas brandertje (zo'n potlood brandertje met een hete vlam) en daarmee ging het wel (en heel snel, al rookte de plastiek van de cel ook een beetje aan de rand waar ik gestookt had). Cel zelf bleef koeler dan bij geklooi met soldeerbout.

Daarna een koperdraadje ertussen solderen ging wel goed met de 100w bout. Op het werk ooit ook geprobeerd met een regelbare bout (400ฐ) en daarmee lukte het mij ook niet. 'T lukt mij alleen met zo'n brandertje (vlam is wel iets van 1200ฐ).

Zijn der ook nadelen van met dat brandertje te werken ? Anderen die daar ook ervaring mee hebben ? Pack lijkt het nu wel terug goed te doen...
u4eake is offline   Met citaat reageren
Oud 31 december 2006, 18:31   #14

Standaard

plastic gaat roken, je kan de nylon afdichtring(pluspool) beschadigen waardoor et electrolyt er uit kan en de gesoldeerde cellen hun capacteit kwijtraken.

je kan wel zo'n brandertje gebruiken waar zo'n soldeerpunt aan zit, dan stook je met de vlam de punt heet. dan kan je niet met de vlam de cel kapotmaken, maar wel net zo heet stoken (of je rolt een vlakke spiraal van soldeertin, en legt die op het solderen plek, leg er een munt op, en zet de brander volgas op de munt. let er op dat je met de munt geen kortsluiting kan maken, of dat het vloeibare soldeertin niet perongeluk door de munt kan worden verplaatst zodat dit kortsluiting maakt.

(iemand voor of tegen het munt-idee?)
Oud 31 december 2006, 18:54   #15

Standaard

Als het met een 100Watt soldeerbout niet lukt, doe je (is) iets niet goed. Lees de tips eens na in het eerste bericht:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/...&highlight=s39
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Accu & laad techniek
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten