Modelbouwforum.nl


Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Accu & laad techniek


Reageren
 
LinkBack Discussietools Weergave
Oud 28 maart 2007, 19:46   #1
TheFish
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard hoe ampere te meten met digitale multimeter

hoe kan je het aantal mAh meten in je cellen, dit wil ik even weten ivm het bekijken hoeveel "vermogen" er nog in mn cellen zit
of kan dit makkelijker
  Met citaat reageren
Oud 28 maart 2007, 20:09   #2
 
michiel b's schermafbeelding
 
Lid sinds: 26 augustus 2003
Locatie: Eindhoven, Noord-Brabant
Leeftijd: 26
Berichten: 3.093
Standaard

Je haalt een paar dingen door elkaar.
Stroom kan je met de meeste multimeters meten tot 10A (DC)
Capaciteit kan je niet meten.
Vermogen van de cellen?

Met een computerlader kan je wel meten wat de capaciteit van je accu is. Echter doe je dit dmv ontladen. Aan het einde is dus je accu leeg, en kan je alleen nog zeggen van: "Toen had ik nog zoveel energie in de cellen zitten. "
__________________
groeten, Michiel
mvco.nl
michiel b is offline   Met citaat reageren
Oud 28 maart 2007, 20:25   #3
TheFish
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ja die ik nu heb gaat tot 20 namelijk, maar bedoelde indd cappaciteit van de cellen ipv vermogen
dus dat kan je niet meten best jammer

maar wat meet je dan met die amerpages

heb nog niet zo veel verstand van electro rij zelf brandstof maar zou het nu toch wel een keer willen weten
  Met citaat reageren
Oud 28 maart 2007, 20:38   #4
Moderatorteam
 
Roelof's schermafbeelding
 
Lid sinds: 20 augustus 2003
Locatie: Sassenheim
Leeftijd: 44
Berichten: 22.764
Standaard

Dat is moeilijk te meten. Je moet niet denken dat met de meter op de ampere stand je het zo op de accu kan meten. Als je dat doet meet je de kortsluitstroom van de accu en dat kan hoog oplopen en je meter slopen.

Pak een belasting zoals een dikke autolamp, zet die in serie met je multimeter in ampere stand en sluit het geheel op je volle accu.

Start met het meten direct een stopwatch. Meet de stroom en noteer die. Op het moment dat de lamp wat minder fel gaat branden stop je de stopwatch en lees je weer de stroom af.

Hoewel het niet helemaal precies gaat kan je uit het gemiddelde van de stroom samen met de tijd een capaciteit bepalen.
__________________
Micro RS4: 100+ km/h, Mugen MRX4, Kyosho TF4-R spider, een ver verbouwde M18 en een Zoom400 voor het betere laagvliegwerk
Benieuwd naar de regels op ons mooie forum? Modelbouwforum.nl - >> Regels & voorwaarden <<
Roelof is offline   Met citaat reageren
Oud 28 maart 2007, 20:39   #5
Vriend van modelbouwforum.nl
 
Dirk's schermafbeelding
 
Lid sinds: 30 augustus 2002
Locatie: Baarn
Leeftijd: 62
Berichten: 5.077
Standaard

Wat er (nog) in zit bij een accu kan je bij een droge accu niet meten .... alleen wat je er in stopt of wat je er uit haalt .... aan de accu spanning heb je wel een indicatie in welke laadtoestand de accu zich bevind ... maar wat er werkelijk nog in zit kan je nergens meten ...
__________________
Na het vliegen is landen een NohohoHOODzaak!!
Dirk is offline   Met citaat reageren
Oud 28 maart 2007, 21:07   #6
TheFish
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ok dan is dat ook weer helder bedankt in ieder geval voor de uitleg
  Met citaat reageren
Oud 29 maart 2007, 18:13   #7
 
Lid sinds: 19 maart 2006
Locatie: Uithoorn
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFish

maar wat meet je dan met die amerpages
Sommige mensen kunnen het maken van type fouten tot een kunst verheffen.
Het meten van amperages of het meten van een stroom is niets anders dan meten hoe snel je accu op een bepaald moment leeg loopt.
Of vol loopt bij laden.
Dat zegt dus niets over wat er al/nog in zit.
Als je dus een uur met 1Ampere laadt dan zit er na dat uur 1Ah of 1000Mah meer in.
__________________
Het probleem met vrije tijd is te voorkomen dat anderen die van jou gebruiken.
cdrom flyer is offline   Met citaat reageren
Oud 29 maart 2007, 19:06   #8
Vriend van modelbouwforum.nl
 
Dirk's schermafbeelding
 
Lid sinds: 30 augustus 2002
Locatie: Baarn
Leeftijd: 62
Berichten: 5.077
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cdrom flyer
.....Als je dus een uur met 1Ampere laadt dan zit er na dat uur 1Ah of 1000Mah meer in.
Maar dan wel slechts in theorie .... het laadprocces is niet 100% efficient, dus gaat er in de accu "wat" verloren .....ga er maar van uit dat 70% van wat je er in stop er ook daadwerkelijk inblijft .... verder is de gemiddelde accu "zo lek als een mandje", elke dag "lekt" een beetje stroom weg (de zelf-ontlading), bij Lipo accu's is dat heel weinig, maar bij NiCAD en NiMH accu's is dat met en paar dagen al goed merkbaar (uitzondering zijn de nieuwe "Enerloop" NiMH accu's van Sanyo, deze hebben een heel lage zelfontlading met als "nadeel" dat ze niet zo hoog belast kunnen worden) ...
__________________
Na het vliegen is landen een NohohoHOODzaak!!
Dirk is offline   Met citaat reageren
Oud 29 maart 2007, 20:15   #9
 
prop-er's schermafbeelding
 
Lid sinds: 18 september 2004
Locatie: Moordrecht
Leeftijd: 36
Berichten: 4.591
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk
Wat er (nog) in zit bij een accu kan je bij een droge accu niet meten .... alleen wat je er in stopt of wat je er uit haalt .... aan de accu spanning heb je wel een indicatie in welke laadtoestand de accu zich bevind ... maar wat er werkelijk nog in zit kan je nergens meten ...
Is dat ook de manier waarop je bij Duracell batterijen door het verkleuren van een stripje de toestand van de batterij kan controleren?

Click the image to open in full size.
__________________
Al mijn gratis tekeningen vanaf nu te downloaden op http://www.rcplans.nl
prop-er is offline   Met citaat reageren
Oud 29 maart 2007, 21:00   #10
 
Lid sinds: 19 maart 2006
Locatie: Uithoorn
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cdrom flyer
.....Als je dus een uur met 1Ampere laadt dan zit er na dat uur 1Ah of 1000Mah meer in.
Maar dan wel slechts in theorie .... het laadprocces is niet 100% efficient, dus gaat er in de accu "wat" verloren .....ga er maar van uit dat 70% van wat je er in stop er ook daadwerkelijk inblijft .... verder is de gemiddelde accu "zo lek als een mandje", elke dag "lekt" een beetje stroom weg (de zelf-ontlading), bij Lipo accu's is dat heel weinig, maar bij NiCAD en NiMH accu's is dat met en paar dagen al goed merkbaar (uitzondering zijn de nieuwe "Enerloop" NiMH accu's van Sanyo, deze hebben een heel lage zelfontlading met als "nadeel" dat ze niet zo hoog belast kunnen worden) ...
Dat klopt maar ik had de indruk dat de vraagsteller de begrippen capaciteit en stroom niet goed begreep en gaf een zo simpel mogelijk antwoord.
__________________
Het probleem met vrije tijd is te voorkomen dat anderen die van jou gebruiken.
cdrom flyer is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Accu & laad techniek
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit


Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 02:21.


Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.1