Modelbouwforum.nl


Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Accu & laad techniek


Reageren
 
LinkBack Discussietools Weergave
Oud 27 maart 2004, 10:33   #1
 
Satoer's schermafbeelding
 
Lid sinds: 21 oktober 2003
Locatie: Zaandam Strafpunten: 3
Leeftijd: 36
Berichten: 6.237
Standaard Maximale laadstroom gesloten loodaccu 12V 25Ah

Ik had van mijn vader 2 accus gekregen die uit een of ander beveiliging systeem komen.
Click the image to open in full size.
Ze zijn eigenlijk nog nooit gebruikt.

Het leek mij handig deze op locatie te gebruiken om accuís mee op te laden.
Het is volgens mij een gesloten lood accu van 12V en 25Ah cap.
Had al een mooi verhaal van Gerben gelezen. Maar die maakte mij alleen maar meer aan het twijfelen.

Hij had het over 3 types:
  • Startaccu: kunnen een zeer hoge piekstroom leveren, maar gedurende korte tijd. (bijv een auto starten, na 10 seconden starten hoor je dat het minder wordt)
    Semi-Tractie accu: Gebouwd om gedurende langere tijd continu stroom te leveren. Bijv. verlichting etc. in een boot/camper.
    Tractie-accu: 100% gericht op stroom leveren gedurende langere tijd. Nadeel van dit type accu is dat hij speciale laadapparatuur nodig heeft. Niet echt geschikt voor hobby gebruik.
Wat voor accu is dit, en wat mag de laadstroom maximaal zijn (laden met schulze 330)

Thanx, Michel
__________________
Gelukkig is de paardensport van mijn vriendin nog veel duurder
Satoer is offline   Met citaat reageren
Oud 27 maart 2004, 10:46   #2
Igwe Aneke
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Maximale laadstroom voor een loodaccu is dacht ik 1/10 C.
Misschien heb je wat aan het volgende draadje: Simprop Intelli Control V3: lood-gel accu's laden
  Met citaat reageren
Oud 27 maart 2004, 10:54   #3
 
dutchhelipilot's schermafbeelding
 
Lid sinds: 15 augustus 2003
Locatie: Doetinchem
Leeftijd: 45
Berichten: 2.085
Standaard

Michel

Dit is een zogenaamde gel accu. Wordt inderdaad veel in de beveiliging gebruikt. Ze zijn niet gemaakt voor snel laden maar kunnen tijdens het ontladen wel wat hebben. Gewoon laden met 2 A dan gaat het wel goed. Vooral oppassen dat je hem niet te ver ontlaad gaat i bol staan. En kan je hem afschrijven. Dit is namelijk ook wat veel bij klanten gebeurd na een spannings uitval.

Ook heb je voor loodaccus speciale adaptors om ze te laden deze stoppen als de accu vol is

gr Remco
__________________
The sky is not the limit, its the ground
dutchhelipilot is offline   Met citaat reageren
Oud 27 maart 2004, 11:03   #4
 
Satoer's schermafbeelding
 
Lid sinds: 21 oktober 2003
Locatie: Zaandam Strafpunten: 3
Leeftijd: 36
Berichten: 6.237
Standaard

Okay,

Dus al ik het goed begrijp kan ik dit gewoon met het Loodaccu programma van mín schulze laden?

Dus (keuzemenu schlulze):

LEAD
6 cellen
geen max charge amount monitoring (is anders namenlijk max 11,5Ah)
2A laadstroom
__________________
Gelukkig is de paardensport van mijn vriendin nog veel duurder
Satoer is offline   Met citaat reageren
Oud 27 maart 2004, 11:09   #5
Vriend van modelbouwforum.nl
 
Dirk's schermafbeelding
 
Lid sinds: 30 augustus 2002
Locatie: Baarn
Leeftijd: 62
Berichten: 5.077
Standaard

@Michel, hier staan de specificaties van de fabrikant "Sonnenschein" Dryfit A500 ..... in de technical ".pdf" staat maximale laadstroom 0,4A/Ah dus een 25Ah acccu mag je met maximaal 10A laden ...... (ca. 3 uur laadtijd voor 90% vulling)
__________________
Na het vliegen is landen een NohohoHOODzaak!!
Dirk is offline   Met citaat reageren
Oud 27 maart 2004, 11:16   #6
 
Satoer's schermafbeelding
 
Lid sinds: 21 oktober 2003
Locatie: Zaandam Strafpunten: 3
Leeftijd: 36
Berichten: 6.237
Standaard

Ohh... das best wel veel dat kan die schulze niet eens leveren (max 5,5A) Bedankt voor het linkje Dirk!
__________________
Gelukkig is de paardensport van mijn vriendin nog veel duurder
Satoer is offline   Met citaat reageren
Oud 27 maart 2004, 11:29   #7
 
Lid sinds: 19 augustus 2002
Locatie: Bodegraven
Leeftijd: 41
Berichten: 1.315
Standaard

gewoon aan de 12V auto-acculader dus......(en dan bedoel ik geen modelauto)
Arjen van Viegen is offline   Met citaat reageren
Oud 27 maart 2004, 11:46   #8
 
Tadango's schermafbeelding
 
Lid sinds: 25 juni 2003
Locatie: Groningen
Leeftijd: 34
Berichten: 13.558
Standaard

die doen meestal maar 3 a 4 A, schiet nog niet echt op
__________________
Vliegclub : http://www.avio-eelde.nl/ | Lavi, Long Fox, Edge 540, Fly eagle jet trainer, MD530, Agusta 109, T-Rex 700 turbine, Ryan STA, Vampir, T-Rex 600 FBL, Epsilon F3J, F-86 sabre nano en nog wat...
Tadango is offline   Met citaat reageren
Oud 27 maart 2004, 11:48   #9
 
Satoer's schermafbeelding
 
Lid sinds: 21 oktober 2003
Locatie: Zaandam Strafpunten: 3
Leeftijd: 36
Berichten: 6.237
Standaard

Ach nachtje aan de 5,5. maakt niet zoveel uit. of kan ik hem beter toch maar met 2A laden ivb levensduur?
Het is toch niet zo dat ik er op ga wachten.
__________________
Gelukkig is de paardensport van mijn vriendin nog veel duurder
Satoer is offline   Met citaat reageren
Oud 28 maart 2004, 00:26   #10
Vriend van modelbouwforum.nl
 
Gerben's schermafbeelding
 
Lid sinds: 22 maart 2003
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 39
Berichten: 4.150
Standaard

Satoer,

Dit is een Semi-tractie accu.

Eerste keer laden ALTIJD in de buurt blijven.
Zowel bij laden met een Schulze als met wat anders. Houdt in de gaten of de accu niet warm wordt. Iets warmer mag wel, maar niet meer dan 30 graden oid. Als de accu gaat ruiken/stinken, lader afkoppelen en accu buitenzetten.

Accu kun je rustig volgens fabriekssspecs laden.
Dus 10A maximaal. Overigens werkt het loodprogramma in de Schulze over het algemeen prima.

Let op dat je de accu nooit volledig plattrekt en nooit leeg wegzet. Meteen na gebruik thuis weer opladen. Ook als je hem niet gebruikt 1x in de maand even aan de lader hangen.


Groeten,
Gerben
__________________
F5B komt naar je toe deze zomer! www.F5B.nl
Gerben is offline   Met citaat reageren
Oud 28 maart 2004, 00:54   #11
 
Satoer's schermafbeelding
 
Lid sinds: 21 oktober 2003
Locatie: Zaandam Strafpunten: 3
Leeftijd: 36
Berichten: 6.237
Standaard

Zal ik doen Gerben.

Top jongens voor de info!

Nog een vraagje. Ik heb de accu vandaag al flink gebruikt om mín Etec 2cel (7,4V) Lipoís 1200 mAh mee op te laden. Echt ideaal als je in het park zit en dus geen stopcontact bij de hand is.
Nou stelt een accu van 7,4V 1200 mAh natuurlijk geen moer voor. Maar als ik binnenkort nou eens mín 4s4p Lipo 14,4V, 8000 mAh wil gaan opladen? Is dit rendabel om met zoín accu van 25 Ahte gaan doen? Ik denk dat ik de gel-accu na 1 keer de 4s4p lipo geladen te hebben voor 3 kwart leeg getrokken is.
Click the image to open in full size.
Zie ook nog eens in de specs die Dirk gevonden had dat de Discharge current 1,25A is en de Max load 200A.
Mag ik dan wel uberhaupt bijna 2 uur lang continue 8-9 Amp uit die accu trekken? (dat is wat de schulze trekt als ik die 8000 mAh met 5,5A snellaad.)

Waarschijnlijk is deze gel-accu dus alleen leuk om die kleine lipoís mee te laden.
__________________
Gelukkig is de paardensport van mijn vriendin nog veel duurder
Satoer is offline   Met citaat reageren
Oud 28 maart 2004, 03:24   #12
Vriend van modelbouwforum.nl
 
Gerben's schermafbeelding
 
Lid sinds: 22 maart 2003
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 39
Berichten: 4.150
Standaard

Satoer,

Als je goed leest zie je I20 staan bij de 1.25A ontlaadstroom. Dit wil zeggen dat de accu 20uur lang met 1.25A ontladen kan worden. 20uur x 1.25A=25Ah, en das nou precies de capaciteit van de accu!
(de capaciteit van loodaccus wordt aangegeven bij een 20 urige ontlading)
Ontlaad je zon accu in 1 uur, is de ontneembare capaciteit zon beetje de helft.

De accu kan prima zon 8A gedurende 1 1/2 uur leveren. Dan zal het wel zonbeetje op zijn.

Ok je 4s4p accu.
8000mAh bij 4.2x4=16.8V laadspanning
Laadstroom bijv. 6A gedurende 1 uur (lipos vlieg je nooit helemaal leeg). Dit is een laadvermogen van 16.8Vx6A=101W.
In de lader zal wat verlies optreden. Dit beteknt dat er zon 110W nodig is om de 101W in de accu te laden.
De loodaccu zal onderbelasting nog zon 11 V geven. Dat betekent dat om 110W te leveren, er een stroom zal lopen van 110/11= 10A.
Dit gedurende een uur, oftewel er zal zon 10Ah aan capaciteit nodig zijn.

Zoals eerder berekend zal de loodaccu bij dergelijke stromen een capaciteit van 15 a 20Ah hebben. Betekent dat je je 4s4p lipo zon 1.5 a 2 keer kunt opladen.

Groeten,
Gerben
__________________
F5B komt naar je toe deze zomer! www.F5B.nl
Gerben is offline   Met citaat reageren
Oud 28 maart 2004, 11:04   #13
Moderatorteam
 
Gerard_nl's schermafbeelding
 
Lid sinds: 7 september 2002
Locatie: eindhoven, El diablo.
Leeftijd: 39
Berichten: 14.776
Standaard

en je sjouwt je de barsten

misschien beter dus toch een stopcontactje zoeken
__________________
"The secret to heli flying is printed on the bottom of some empty fuel cans, keep looking untill you find one." www.mvsb.nl
Benieuwd naar de regels op ons mooie forum? Modelbouwforum.nl - Regels & voorwaarden
Gerard_nl is offline   Met citaat reageren
Oud 28 maart 2004, 12:33   #14
 
Satoer's schermafbeelding
 
Lid sinds: 21 oktober 2003
Locatie: Zaandam Strafpunten: 3
Leeftijd: 36
Berichten: 6.237
Standaard

Bedankt Gerben!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gerard_nl
en je sjouwt je de barsten
misschien beter dus toch een stopcontactje zoeken
Je wilt niet weten wat die 20A voeding weegt
__________________
Gelukkig is de paardensport van mijn vriendin nog veel duurder
Satoer is offline   Met citaat reageren
Oud 8 april 2004, 23:38   #15
mr.Crash
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

hi

Ik heb ook die accu , maar ik wil hem in de auto
laden. ( als ik aan het rijden ben )
De spanning van de auto is goed maar ik begrijp
dat ik de stroom moet beperken.
Heeft iemand daar een schema voor????

GRT Han
  Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Accu & laad techniek
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Trackbacks are Aan
Pingbacks are Aan
Refbacks are Uit


Powered by vBadvanced CMPS v3.2.0

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 10:40.


Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.1