![]() |
| | #16 (permalink) |
| Lid sinds: 2 maart 2008 Locatie: Tilburg Leeftijd: 31
|
Nee dat risico wil ik niet. Andere optie = zwaardere bec? Hobbycity Online R/C Hobby Store : SuperSimple 60A ESC $16.79 Kosten weinig+, en nog eens bruikbaar in een andere setup.? Maar bij de motor wordt 6x4 prop geadviseerd geldt dit ook bij 4 cell? Wil vertikaal met de EZ kunnen. Waarom wordt er gerekend met 3.7v per cell? Geladen zijn ze 4.2V per cell. 4cell= geladen dus 4x 4.2=16.8V
__________________ Pilot RC 27% Extra, Lorenz high society, sebart wind S, EF extra 300 EXP, T7C. Laatst gewijzigd door r.marijnissen; 17 augustus 2008 om 00:23 |
| | |
| | #17 (permalink) |
| Lid sinds: 16 februari 2007 Locatie: Deventer Leeftijd: 45
|
Hoi, Dat is een regelaar zonder BEC. Ik heb de indruk dat je wat dingen door elkaar haalt. Je hebt een ESC (electronic speed controller) en een BEC. Een ESC is niet meer dan het dingetje wat je motortoerental regelt. Een BEC is een systeem wat een ontvangeraccu overbodig maakt door van je vliegaccu stroom af te nemen en die om te zetten naar 5V. Veel ESC's hebben een ingebouwde BEC. Het is dus een 2-in-1. Die ingebouwde BEC's zijn vaak klein en licht, met de beperking dat je ze tot 3 cellen en 4 servo's kunt gebruiken. Je kunt een ESC zónder BEC kopen (waarnaar jij linkt) maar dan moet je dus een ontvangeraccu gebruiken óf een externe, losse BEC. Die heten dan U-BEC en kunnen veel hogere spanningen en stromen aan. Dat van die prop weet ik niet. Ik denk dat hih te groot is op 4 cellen. Je motor mag maar 18A trekken. Maar dan moet je even gaan googelen op EDF-5W en 4s of zo, kijken of je iets vindt.
__________________ Groet, Arjan. Foolproof systems do not take into account the ingenuity of fools. Mijn vloot __Vintage Glider Group website |
| | |
| | #18 (permalink) |
|
En die 3,7V is de nominale spanning. Een net geladen cel zit op 4,2 maar zakt al snel naar 3,7 waar hij heel lang op blijft. Pas na een tijdje zakt hij daaronder. NiXX cellen doen hetzelfde. Die leveren nominaal 1,2V maar net geladen zijn ze 1,5V. In de fabrieksopgaves wordt altijd uitgegaan van het nominale. Dus als een ESC geschikt is voor 14,8V is dat 4 cellen lipo. Die 16V aan het begin kan hij dan ook aan.
__________________ Groet, Arjan. Foolproof systems do not take into account the ingenuity of fools. Mijn vloot __Vintage Glider Group website |
| | |
| | #19 (permalink) |
|
Als ik hier wat erop los laat: Electric Motor Calculator Geselecteerd: mega 16/15/5 motor=1800kv 6x4 prop 2500mah 3 cell Kom ik uit op 13.742 motor amps Dit bij 3 cell. 4cell= 22 motor amps Dat van die losse bec wist ik niet. Maar welke prop nu beter is? Vind niet echt veel met 5W
__________________ Pilot RC 27% Extra, Lorenz high society, sebart wind S, EF extra 300 EXP, T7C. |
| | |
| | #20 (permalink) |
|
22A is te veel voor je motor, die mag maar 18A trekken. Die EDF-5W is (zoals de naam al zegt) eigenlijk voor EDF units bedoelt. Daar draaien hele kleine bladen met hoge toerentallen in. Eigenlijk zit je met je huidige setup aan de grens van wat je kunt halen. Meer vermogen zit er gewoon niet in als je een prop gebruikt Je kunt op 4 cellen een kleinere prop steken....en dat is erg inefficiënt. Je zou eens 5x4 of 6x3 kunnen uitrekenen maar of je dat veel winst oplevert weet ik niet. Ik kan je verder niet helpen met een zinnig propadvies. Goed zoeken of een mailtje sturen naar HET-RC?
| | |
| | #21 (permalink) |
|
Had er liever een Het rc 3W ingezet+ 4 cell. Maar iedereen adviseerde met dat dat zwaar overpowered is. Dat is natuurlijk ook maar who cares. Een 90cm carbonstaaf in je vleugel en gaan. Heb nog eens berekend en met 5.5x4.25 kom ik op 17.858A En dat met een 4 cell. Maar hoe dat gaat vliegen? Zie hem het liefst vertikaal gaan.
__________________ Pilot RC 27% Extra, Lorenz high society, sebart wind S, EF extra 300 EXP, T7C. |
| | |
| | #22 (permalink) |
|
Je zit op ruim 260W vermogen en dat is op minder dan een kilo vlieggewicht. In theorie is dat voldoende voor 3D vliegen. Maar je hebt een hele kleine, snel draaiende prop nodig. Dat geeft snelheid maar weinig trekkracht. En het is een tamelijk inefficiënte combinatie geworden. Dus wat het doet? Geen idee Het zal vast wel verticaal gaan trouwens. Er is maar één manier om daar achter te komen....
| | |
| | #23 (permalink) |
|
Wil nog wat zippy,s kopen bij hobbycity. Kan natuurlijk gewoon een 4cell 4500mah meebestellen en 5.5x4.25prop. En het een proberen. Als het niet bevalt.... zo verandert uiteraard.
| | |
| | #24 (permalink) |
|
4500 mAh is een hele grote, zware accu. Je komt dan aan ongeveer 500 gram voor de accu! Tegen 200 voor wat er nu in zit. Bij 18A geeft je dat 15 minuten vol gas. Dat is wel heel erg veel hoor. met 4 cellen 2700 tot 3200 spaar je veel gewicht en kun je nog een hele poos vliegen. Gewicht werkt erg tegen als je verticaal wilt gaan dus ik zou het wat lichter houden. Je moet ook nog een ontvangeraccu of U-BEC aanbrengen, dat is ook al extra gewicht. Ter vergelijking, ik gebruik in mijn 4m zwever van 4,5 kilo een 4 cellen 3300 mAh accu waar ik bijna een half uur mee kan vliegen.
__________________ Groet, Arjan. Foolproof systems do not take into account the ingenuity of fools. Mijn vloot __Vintage Glider Group website Laatst gewijzigd door PH_AJH; 17 augustus 2008 om 10:25 |
| | |
| | #25 (permalink) |
|
O ja weer effe niet aangedacht. Nu vliegt hij al best hard en lekker uitzweven is ook leuk. Nu is lekker lang vliegen best leuk, haal nu ook een 30 minuten. Maar nog langer met alleen meer Mah accu is zwaarder dus vliegt beroerder. Met 4 cell 3200Mah + 5.5x4.25 is het zon 10.30 minuten, zelfde ongeveer als 3 cell 2500Mah 6x4 prop. Dan Moet hij dus harder vliegen en ook nog eens +- even lang. Bij een losse ESC en losse BEC moet je dan van: accu naar ESC naar BEC naar ontvanger?
__________________ Pilot RC 27% Extra, Lorenz high society, sebart wind S, EF extra 300 EXP, T7C. Laatst gewijzigd door r.marijnissen; 17 augustus 2008 om 10:34 |
| | |
| | #26 (permalink) |
|
Een losse BEC sluit je aan de ene kant aan op de vliegaccu en aan de andere kant op je ontvanger. Dat kan zijn op een leeg kanaal op je ontvanger of met een Y-kabeltje aan een kanaal wat je al in gebruik hebt. De ESC komt net als nu op de accupolen en het gaskanaal. Denk er wel even aan om de rode ader van je huidige regelaar naar de ontvanger af te koppelen! Twee BEC's die tegelijk in bedrijf zijn geeft problemen. Al met al is het een tamelijk onzinnige constructie aan het worden "Why do it? Because it can be done...." Veel plezier en pas een beetje op
| | |
| | #27 (permalink) |
|
Ach het kan altijd gekker: 1200W EZ. YouTube - Easy Star with 1200W Powersetup Maar in elk geval bedankt.
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |