![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 25 oktober 2006 Locatie: Den Haag Leeftijd: 37
|
Ik heb dieverse linkjes doorgelezen en geen info gevonden op mijn vraag dus hierbij het volgende: Ik heb een duratrax ICE lader die 4 lipocellen 8A kan laden. Kan ik dan met deze lader als ik een balancer er tussen plaats die 6 cellen kan balanceren een 2s3p saddlepack laden? 2s3p = 6 cellen. Of moet ik alleen de in serie geschakelde cellenreeks rekenen, dus 2? Moet ik een andere lader aanschaffen die minimaal 6 cellen kan laden? Iemand die mij hierbij kan helpen? Laatst gewijzigd door Alex F.; 11 augustus 2008 om 10:51 |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 30 augustus 2002 Locatie: Baarn Leeftijd: 60
|
Als je het pack in (elecktrisch) twee losse pack's kunt delen kan je ze parallel laden ... Het opdelen zou je kunnen doen door tussen cel 3 en 4 een kabeltje te gebruiken i.p.v. de vaste doorverbinding en deze kabel deelbaar maken d.m.v. een (goud)steker-verbinding ... Ook kan je bij cel 3 alleen een aftapping maken .... maar dan moet je het pack in tweeën laden, dit werkt ook goed maar duurt alleen wat langer .....
__________________ Na het vliegen is landen een NohohoHOODzaak!! |
| | |
| | #3 (permalink) |
|
Je bedoelt fisiek opdelen dus 2 x 1s3p laden? die je naderhand weer door het verbinden van een kabeltje 2s3p maakt? dat wordt denk ik wat lastig want de saddlepack lipo's zijn compleet met balanceerkabeltje en al gesoldeerd. Een ander voorbeel o.a. is de maxamps saddlepack de 7.4v 6000mah zijn 2s5p. Bij elkaar 10 cellen waarvan er dus 2 groepen zijn van 5 paralel geschakelde cellen en die 2 pararel geschakelde groepen (van 5 cellen) zijn in serie geschakeld. Uit je antwoordt lees ik dat het eigenlijk lastig wordt om met een 4 cellen lipo lader een 2s3p of een 2s5p lipo accu te laden? daarvoor zou ik dus een 6 of 10 cellen lipo lader voor moeten hebben? |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 16 februari 2007 Locatie: Deventer Leeftijd: 45
|
volgens mij niet....je lader ziet bij die 2s3p cellen gewoon een 2s pakket. De afgegeven spanning is immers 7,4V. Als je balancer alle 6 de cellen kan balanceren lijkt me dat gewoon te werken. Een 4 cellen lader kan tot 14,8V laden maar dat hoeft bij 2s3p helemaal niet.
__________________ Groet, Arjan. Foolproof systems do not take into account the ingenuity of fools. Mijn vloot __Vintage Glider Group website |
| | |
| | #5 (permalink) |
|
nou dat zou goed nieuws zijn want ik zat al naar een nieuwe lader te kijken |
| | |
| | #6 (permalink) |
|
Dat zou ik even doen want ik spreek niet uit ervaring. Er zijn vast mensen die het zéker weten.
__________________ Groet, Arjan. Foolproof systems do not take into account the ingenuity of fools. Mijn vloot __Vintage Glider Group website |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 30 augustus 2002 Locatie: Baarn Leeftijd: 60
|
Goed Parallel geschakelde packs kan je zo laden voor de lader zijn het gewoon grotere cellen een 2S5P is voor een lader gewoon een 2S pack .... je lader kan 4(S) lipo aan dus moet het goed gaan alleen de laadtijd zal wat langer worden .... alleen kom je boven de 4S dan moet je je pack opdelen ..... dus een 6S4P zal je op moeten delen in of 1x 2S4P en 4S4P en beide appart laden of in 2x 3S4P en dan zou je ze parallel kunnen laden als één 3S8P pack (moet je wel wat met de balanceerkabeltjes knutselen, maar het kan)
__________________ Na het vliegen is landen een NohohoHOODzaak!! |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Dan mag je er denk ik toch vanuit gaan dat ze goed parallel gesoldeerd zijn Dirk? En als alle 6 de cellen een balanceeraansluiting hebben kan er ook geen onbalans optreden.
| | |
| | #9 (permalink) |
|
ah ok. dat is goed om te weten dat je dus moet kijken naar de hoeveelheid (groepen) cellen die in serie zijn geschakeld en niet naar de exacte hoeveelheid in de pack. Worden de cellen die paralel zijn geschakeld ook gebalanceerd? of is dat alleen de in serie geschakelde cellen? of allebei? of is dat bij ieder merk verschillend? |
| | |
| | #10 (permalink) |
|
Als je balanceerstekker (die uit het pack komt) 7 polen heeft worden alle cellen individueel in de gaten gehouden en door de balancer gebalanceerd.
| | |
| | #11 (permalink) |
|
ok dat is iets wat ik zou moeten vragen aan de dealer. Ik heb ze namelijk nog niet besteld. Als er maar 3 plugs aan zitten worden alleen de 2 in serie gebalanceerd en de 2 groepen van 3 cellen afzonderlijk niet. Uhmmm lijkt me dan niet goed of vergis ik me nou? Ik zie net op de foto dat er maar 3 draden naar de balanceerstekker gaan dus dat betekend dat alleen de 2 serie geschakelde cellen (goepen) gebalanceerd worden. Lijkt me raar dat de 3 cellen in de groep dan niet gebalanceerd worden maar dan de gemiddelde voltage etc. doorgeven? dan lijkt het me dat die cellen in paralel in onbalance raken en dus na een tijd totaal van elkaar verschillen? Laatst gewijzigd door Alex F.; 11 augustus 2008 om 13:34 |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Lid sinds: 9 januari 2005 Locatie: Roermond Leeftijd: 41
|
Cellen balanseren die parrallel staan heeft geen zin natuurlijk. Even nadenken dan weet je dat de spanning van de parrallel geschakelde cellen gelijk is. Lader kun je trouwens gewoon gebruiken.
|
| | |
| | #13 (permalink) |
|
tja lipo technologie is nieuw voor mij dus vandaar mijn vragen. De spanning kan mischien gelijk zijn van de twee groepen maar de cellen die in die groepen zitten zouden verschillend kunnen zijn? Mij gaat het erom dat de 6 cellen individueel niet overladen worden of beneden de critische grens komen. Als de paralel geschakelde cellen onderling altijd gelijk getrokken worden dan is er verder voor mij geen probleem. |
| | |
| | #14 (permalink) | |
| Lid sinds: 17 juni 2007 Leeftijd: 64
| Citaat:
Bij een 2P3S pakket worden als het ware eerst twee LiPo-cellen parallel gezet. De spanning van zo'n pakket blijft gelijk, maar de capaciteit verdubbeld. Het pakket gedraagt zich als één LiPocel. Vervolgens worden drie van deze pakketten die feitelijk uit twee parallel geschakelde LiPo's bestaan in serie geschakeld. De spanning verdrievoudigd zich, de capaciteit blijft gelijk. Het pakket gedraagt zich als een drie cellenpakket en is alszodanig te balanceren. Het nut van zo'n operatie ontgaat me, behalve als extreme capaciteiten nodig zijn. Normale LiPo's zijn in vele capaciteiten verkrijgbaar, dus dubbele paralle pakketten maken zal meestal niet nodig zijn. | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |