Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Accu & laad techniek

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
Oud 29 augustus 2008, 23:31   #1

Neoappie's schermafbeelding

Leeftijd: 39
Standaard Plus en min, mannetje vrouwtje, rood en zwart.

Ok ik ben mijn lipo aan het solderen (of ik laat het doen), maar nu heb ik de volgende vraag:

Het mannetje (gold plug) komt die aan rood of aan zwart?

Ik heb een ander merk lipo waar het mannetje aan zwart zit echter lees ik veel op dit forum dat hij aan rood hoort.

Wat is het nou en maakt het uit? (neem aan van wel. Of kan ik gewoon aar mijn heli kijken (dus bijbehorende lipo) en zorgen dat rood rood blijft?
Neoappie is offline   Met citaat reageren
Oud 29 augustus 2008, 23:34   #2
hezik
Guest

Standaard

In principe maakt het natuurlijk niet uit, zolang je maar al je snoeren gelijk soldeert.

De standaard is om aan accuzijde de plus (=rode draad) aan het mannetje te zetten.

Het ietwat platte ezelsbruggetje 'pikkie=plus'.

Dat rood plus is en zwart min, is redelijk universeel. Zolang je rood aan rood stekkert en zwart aan zwart, zal het goed gaan, ongeacht of die stekkertjes nu mannetjes, vrouwtjes, onzijdig of hermafrodieten zijn.
  Met citaat reageren
Oud 29 augustus 2008, 23:42   #3
Vriend van modelbouwforum.nl

Cheeta's schermafbeelding

Leeftijd: 26
Standaard

hmm ik heb op mijn accu het mannetje op GND(min / Zwart) zitten. Dit puur uit veiligheids overweging. Het male stekkertje heeft eerder kans om contact te maken met een metalen deel dan het vrouwtje. Maar ieder doet het voor zich.

En @ hezik. Male = + is geen regel of standaard.
Cheeta is offline   Met citaat reageren
Oud 29 augustus 2008, 23:44   #4

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hezik Bekijk bericht
In principe maakt het natuurlijk niet uit, zolang je maar al je snoeren gelijk soldeert.

De standaard is om aan accuzijde de plus (=rode draad) aan het mannetje te zetten.
Ok dit is dus aan mijn heli zo maar niet aan mijn accu die ik al had.

Citaat:
Het ietwat platte ezelsbruggetje 'pikkie=plus'.

Dat rood plus is en zwart min, is redelijk universeel. Zolang je rood aan rood stekkert en zwart aan zwart, zal het goed gaan, ongeacht of die stekkertjes nu mannetjes, vrouwtjes, onzijdig of hermafrodieten zijn.
Lol, ja dus als ik zorg dat de bekabeling goed blijft weet ik wat ik aan moet sluiten. De fabrikant van de bestelde accu heeft niet rood en zwart als in plus en min omgewisseld.
Oud 29 augustus 2008, 23:46   #5

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cheeta Bekijk bericht
hmm ik heb op mijn accu het mannetje op GND(min / Zwart) zitten. Dit puur uit veiligheids overweging. Het male stekkertje heeft eerder kans om contact te maken met een metalen deel dan het vrouwtje. Maar ieder doet het voor zich.

En @ hezik. Male = + is geen regel of standaard.
Ik op mijn 'oude' accu dus ook. Dus de nieuwe moet waarschijnlijk ook zo.
Wat gebeurt er als dit fout is? Sluiting? Of gewoon niets.
Oud 29 augustus 2008, 23:53   #6

PH_AJH's schermafbeelding

Leeftijd: 47
Standaard

Als je je accu verkeerd-om op je regelaar aansluit is het einde regelaar.

Cheeta, waar jij bang voor bent kan alleen als dat metaal als aarde wordt gebruikt (zoals bij een auto, motor of fietsverlichting). Daar zit de min van allerlei componenten en de min van je accu aan het metalen chassis geschroeft om draad te besparen. In modellen ben ik nog nooit tegen gekomen dat je componenten aan het chassis aardt. Dat betekent dat je de plus gerust tegen een metalen deel kunt houden.
PH_AJH is offline   Met citaat reageren
Oud 29 augustus 2008, 23:55   #7

Standaard

Klopt maar toch is het een voorwaarde die veel gebruikt wordt binnen de elektronica wereld. Altijd zorgen dat je + het beste beveiligd is. GND kan op rare manieren lopen. Ik weet dat er enkele cellen zijn die hun huls als GND hebben. Als je een alu chassis hebt en de isolatie beschadigd kan dit voor vervelende problemen zorgen. Ook enkele chinese regelaars heb ik al geconstateerd dat hun behuizing aan de GND hangt. hiermee aard je je chassis dus al weliswaar ongewild.
Oud 29 augustus 2008, 23:56   #8
hezik
Guest

Standaard

Het zal geen NEN norm zijn oid, maar het is mij ooit verteld als standaard. In mijn post geef ik al aan dat het niet zoveel uitmaakt, zolang je maar consequent bent.

Ik heb voor ik mijn lipo's ging solderen, op de club gevraagd wat daar het meest gebruikt werd. Dit met als idee dat anderen dan mijn lipo's ook kunnen gebruiken en laden, en vice versa.

Wat er gebeurd 'als het fout is', hangt van de apparatuur af, maar het is niet ondenkbaar dat dan zowel je lipo als je electronica kapot gaat of op z'n minst beschadigt raakt.

Zo lang je de zwarte aan de zwarte doet en de andere kleur aan de andere, zal er in principe niets mis moeten mogen gaan. Stroom weet niet of het nu net door een mannetjesstekker is gegaan of een vrouwtjesstekker.

@Cheetah: ik gebruik de Graupner goudcontacten met het rode hulsje.. dan kan er niets ergens tegenaan komen..

Laatst gewijzigd door hezik; 29 augustus 2008 om 23:58
  Met citaat reageren
Oud 29 augustus 2008, 23:58   #9

Standaard

hmm als je groenestroom hebt wel die houdt niet van rood want dat vloekt :P
Oud 30 augustus 2008, 00:00   #10

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hezik Bekijk bericht
.

Zo lang je de zwarte aan de zwarte doet en de andere kleur aan de andere, zal er in principe niets mis moeten mogen gaan. Stroom weet niet of het nu net door een mannetjesstekker is gegaan of een vrouwtjesstekker.
Nee ok, maar niet dat ik net een idiote fabrikant heb die de plus en de min de verkeerde kleuren meegeeft.
Oud 30 augustus 2008, 00:00   #11
hezik
Guest

Standaard

Ik heb mij wel altijd afgevraagd waarom men niet gewoon aan de accu 2 vrouwtjes doet. Dat zou veel duidelijker zijn en zo kun je nooit per ongeluk de accu op zichzelf aansluiten.

In mijn ervaring, zodra je iets verkeerd kunt aansluiten, zul je dat vroeger of later onherroepelijk doen. Zo heb ik al een accu kortgesloten, 2 accu's op elkaar aangesloten, enzovoort. Deans connectoren zijn daarom eigenlijk mooier dan goudcontacten, wat mij betreft.

Citaat:
Nee ok, maar niet dat ik net een idiote fabrikant heb die de plus en de min de verkeerde kleuren meegeeft.
Ik zeg niet dat het niet kan, maar ik ben nog nooit een fabrikant tegengekomen die zwart niet als massa definieert. Bij lipo's kun je er veilig vanuit gaan dat als er een zwarte en een 'andersgekleurde' (meestal rode) draad aanzit, dat dan de zwarte de min is.
  Met citaat reageren
Oud 30 augustus 2008, 00:04   #12

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cheeta Bekijk bericht
..... hiermee aard je je chassis dus al weliswaar ongewild.
Ah zo bedoel je. Ja, daar heb je gelijk in. Is wel weer geheel te voorkomen door aan je accu's stekkers met een huls te gebruiken, waarbij je plus en min tegelijk aansluit. zolang de min van je accu niet is aangesloten kun je de plus overal tegenaan houden toch....?
Maar verder heb je helemaal gelijk.

@Neoappie: als je er maar voor zorgt l je accu's op dezelfde manier aan te sluiten is er niets aan de hand. Het kan wel handig zijn dezelfde manier te gebruiken als mensen met wie je vliegt, kun je nog eens een accu lenen of bij een ander aan de lader hangen als dat nodig is.
Oud 30 augustus 2008, 00:05   #13

Standaard

Zwart is een van de meest gedefineerde kleuren binnen elektro(nica).

Zwart mag nooit! + zijn bij gelijkspanning DC. Wat wel is gebeurt is bij adapters dat ze een zwarte draad en een zwart met witte streepjes hebben dan is de zwarte met witte streepjes de +.
Oud 30 augustus 2008, 00:07   #14

Standaard

Hezik, twee vrouwtjes aan de accu...dan wordt het wel hl erg makkelijk om je accu verkeerd-om aan te sluiten of begrijp ik je verkeerd?
Oud 30 augustus 2008, 00:08   #15

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PH_AJH Bekijk bericht
Ah zo bedoel je. Ja, daar heb je gelijk in. Is wel weer geheel te voorkomen door aan je accu's stekkers met een huls te gebruiken, waarbij je plus en min tegelijk aansluit. zolang de min van je accu niet is aangesloten kun je de plus overal tegenaan houden toch....?
Maar verder heb je helemaal gelijk.

@Neoappie: als je er maar voor zorgt l je accu's op dezelfde manier aan te sluiten is er niets aan de hand. Het kan wel handig zijn dezelfde manier te gebruiken als mensen met wie je vliegt, kun je nog eens een accu lenen of bij een ander aan de lader hangen als dat nodig is.
Iedereen die met accus werkt zal altijd eerst de min aansluiten voordat die de plus aansluit. Zo weet je zeker dat er geen spanning ergens op kan komen te staan. Juist uit het feit dat de Min vaak aan Massa zit. Als we echt diep op de materie ingaan zal ik het nog veel leuker vertellen. Iedereen gaat uit van dat de stroom van + naar - stroomt. Het is zelfs andersom Alleen omdat alles dan te complex zou worden met berekenen etc houden ze aan in berekeningen dat het van + naar - stroomt.
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Accu & laad techniek
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten