![]() |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 16 februari 2009 Locatie: Den Ham
|
Hallo allemaal, Ik heb hier twee van deze: Modellbau Lindinger Onlineshop accu's liggen. Nu liggen ze wat langere tijd stil en zou ik ze graag een keer ontladen en weer herladen. Nou heb ik een graupner ultramat 16 en daar zit er een speciaal programma voor op. Nou is mijn vraag hoeveel ampere mag ik deze accu's ontladen??? ![]() Groetjes, Mathijs |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 12 november 2007 Locatie: N-H Leeftijd: 25
|
Hier staat wel veel info in... Lees dit eens door: http://www.modelbouwforum.nl/forums/...ak-laders.html
__________________ Revell RMS Titanic 1:400/ |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 19 oktober 2008 Locatie: Zoetermeer
|
Nooit meer dan 3000 mA Worden ze dan tijdens het laden meer dan handwarm (>40 graden), laad dan lager Groeten Martin
__________________ Auteur van o.a. Leren vliegen met de Honey Bee FP, Afstellen en Onderhouden van de collective pitch helikopter (uitgewerkte voorbeelden van o.a. de Belt CP V2, de Belt CPX en de CopterX 450SE) en de ff7 |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 1 november 2004 Locatie: Sneek Leeftijd: 58
|
Hallo Mathijs, Als ze 'al wat langer stil liggen', zou ik de pakketten eerst een equalizing lading geven, om alle cellen weer op hetzelfde ladingsniveau te brengen. Dit doe je met een lage laadstroom (100-200mA). Als de pakketten door zelfontlading behoorlijk leeg zijn, kan het wel even duren voor ze met zo'n lage laadstroom weer vol zijn, ik weet niet, of je lader een tijdslimiet heeft, als dat het geval is, en die wordt bereikt, koppel de akku los en begin vrolijk opnieuw, tot 'ie vol is. Als je, zonder equalizing, gelijk begint met ontladen, loop je het risico, dat de ene cel eerder ontladen is dan de andere, met mogelijke schade aan de te ver ontladen cel(len). Groeten, Jan.
__________________ Boatsjefarders, noflik folk. |
| | |
| ||||||
![]() |
| Labels |
| accu, graupner, nihm, ontladen, ultramat |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |