![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #76 (permalink) |
| Lid sinds: 30 maart 2007 Locatie: Delft, ZH Leeftijd: 18
|
Ik zou even op hobbycity.com kijken. Daar zijn de lipo's nog goedkoper dan de NiMh accu's die je nu gaat gebruiken. Daar is zoiezo alles goedkoper.
__________________ ex-modelbouwer inmiddels |
| | |
| | #77 (permalink) |
| Lid sinds: 16 oktober 2007 Locatie: Delft Leeftijd: 19
|
Dat halveert bijna het bedrag! Het enige probleem met hobbycity.com is dat je met PayPal moet betalen, of creditcard. En de verzend tijd heeft bij mij gevarieerd van 6 dagen tot 3 weken. Die zippy lipo's kan je wel veilig laden met 2x de capaciteit, maar dan zal z'n levensduur wat ingekort worden. Je zou een schakeling kunnen maken waarbij een transistor de zonnepanelen kortsluit als de accu boven de 8 volt zit (lipo laders stoppen bij 8,4 maar 8 is veiliger bij een zelfgemaakte schakeling) Dan zit je accu wel voor 90% vol. Omdat je maar tot 8 volt laad is het niet super belangrijk, maar ik zou wel om de zoveel tijd ff de cell spanning meten: voorbeeld: als cell 1 op 3,72 volt staat en cell 2 op 3,78 Kan je met een lampje cell 2 leegtrekken tot ie ook 3,72 volt heeft. |
| | |
| | #78 (permalink) |
| Lid sinds: 30 maart 2007 Locatie: Delft, ZH Leeftijd: 18
|
Misschien kan je er voor kiezen het hele project op een één cell lipo te laten lopen, dus 3,7 Volt. Heb je geen problemen met balanceren, en kan je het aantal zonnecellen ook makkelijk aanpassen.
__________________ ex-modelbouwer inmiddels |
| | |
| | #79 (permalink) |
| Lid sinds: 8 april 2009 Leeftijd: 19
|
Het plan is nu: We testen eerst de hele schakeling met zonnepanelen etc. Hierbij gebruiken we NiMh batterijen (hebben we toch al in huis en is wel zo veilig). Afhankelijk van de resultaten van de proef (is overladen mogelijk? hoeveel stroom leveren de zonnepanelen daadwerkelijk? etc.) zullen we de NiMh vervangen door Lipo's |
| | |
| | #80 (permalink) |
| Lid sinds: 9 april 2007 Locatie: Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles Leeftijd: 24
|
prima! het is uberhaupt al aan te raden om eerst de hele opstelling 'droog' te testen en uitgebreid vluchten te simuleren. Dan heb je in ieder geval voldoende info voordat je ermee gaat vliegen en de kans loopt bij de eerste vlucht het geheel op te schroten.
__________________ Veel en bouwen.
|
| | |
| | #81 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 7 september 2002 Locatie: eindhoven, El diablo. Leeftijd: 36
|
als de insteek is om zo lang mogelijk te vliegen met bijladen van evt energie in de lucht door de panelen is iets reeels te maken, alleen op de panelen vliegen zal moeilijk of er kostbaar worden.
__________________ "The secret to heli flying is printed on the bottom of some empty fuel cans, keep looking untill you find one." www.mvsb.nl |
| | |
| | #82 (permalink) |
| Guest
|
Zoek eens naar professor Dienlein (hoop dat ik de naam goed schrijf) hij vliegt al enkele jaren puur op zonne energie. Hij is ook eens op de inter-ex geweest met zijn modellen. Laat je niet ontmoedigen, het is mogelijk, maar je zal veel moeten experimenteren en dat kan veel geld en tijd kosten. |
|
| | #83 (permalink) |
| Guest
|
Hallo mensen, We hebben het tot nu toe heel leuk gehad over het gebruik van de zonnecellen maar er zijn nog wat twijfels. Zoals het plan nu is liggen de zonnecellen in de vleugels, die voor een groot deel bestaan uit mylarfolie. Nu vroegen wij ons af of het feit dat er Mylar-folie boven de zonnecellen zit de opbrengst van de zonnecellen zal beïnvloeden? Iemand enig idee? |
|
| | #85 (permalink) |
| Lid sinds: 19 maart 2006 Locatie: Uithoorn
|
Ik vraag mij af of het mogelijk is om de cellen op een plaat depron te plaatsen. Zijn de cellen daar flexibel genoeg voor. Een lichtere vleugel lijkt moeilijk denkbaar.
__________________ Het probleem met vrije tijd is te voorkomen dat anderen die van jou gebruiken. |
| | |
| | #86 (permalink) |
| Guest
|
Cdrom Flyer, kan jij zeggen wat Depron precies is of wat we ermee kunnen? Ons plan was om de zonnecellen op twee dunnen balkjes triplex te leggen die tevens voor de stevigheid van de vleugels en het vliegtuig zorgen, anders zakken de vleugels waarschijnlijk door...Onder de zonnecellen ontstaat dan wat ruimte waar je de bedrading doorheen zou kunnen leggen |
|
| | #87 (permalink) |
| Guest
|
Voor wat depron is, zie het eerder door mij gelinkte lichtbouwverslag. Depron is een materiaal wat als isolatiemateriaal gebruikt werd in muren of als ondervloer voor parketvloeren. Wordt voornamelijk gebruikt voor het bouwen van shockflyers, maar kan voor veel meer gebruikt worden. Ik vraag mij af waarom je uberhaupt nog folie over de cellen zou trekken, gebruik de cellen zelf als vleugel zou ik zeggen. Kijk ook even in het F3P gedeelte van dit forum, dan zie je dat een profiel helemaal niet nodig is.. |
|
| | #89 (permalink) | |
| Citaat:
Daar om mijn vraag hoe breekbaar.
__________________ Het probleem met vrije tijd is te voorkomen dat anderen die van jou gebruiken. | |
| | |
| | #90 (permalink) | |
| Citaat:
Depron wordt ook gebruikt als vleesbakjes in de supermarkt. We kunnen er van alles mee maar je kunt er vooral uiterst lichte modelvliegtuigen mee bouwen in heel weinig tijd. Het vraagt alleen wat oefening om er mee te werken maar het is heel goedkoop. Grof geschat een paar euro per vierkante meter.
__________________ Het probleem met vrije tijd is te voorkomen dat anderen die van jou gebruiken. | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Labels |
| accu, overladen, profielwerkstuk, zonne-energie, zonnecellen |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |