Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Algemeen Modelbouw > Accu & laad techniek

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 15 april 2009, 15:54   #16 (permalink)

Leeftijd: 30
Standaard

Mijn eerste ervaringen met een Hyperion 2100 CX (25c ontladen, 5c laden) in een e-calmato 1400 (btw met pimped motor).

Met mijn kokams H5 3s1p 2100 (net geladen) op de grond vol vermogen = 10,5v x 32A = 336W
Met de hyperions G3 3s1p 2100 (net geladen) op de grond vol vermogen = 11,3 x 36A = 407W

De hyperions zijn +-20 gram lichter en qua hoogte en breedte hetzelfde als de kokams. De dikte is echter behoorlijk minder (zeg maar 1 kokam cell dunner).

De performance was gisteren perfect. Meer vermogen en de ontlaadcurve in de vlucht voelt meer linear. Ik heb 6 vluchtjes gemaakt allemaal met 1 lipo die tussen de vluchten met 10A is geladen wat neerkwam op 12-15min laadtijd. Ik heb direct een 3S2500 besteld .

Ik heb nog niet kunnen balanceren aangezien ik nog geen JST-HP adapter heb. Ben benieuwd of de cellen nog een beetje op een lijn zitten.

Wat voordelen tov van A123, niet compleet en enkel mijn visie (ik wil niet zeggen dat A123 'slecht' is aangezien er in mijn vliegkring vollop mee wordt geexpirimenteerd en ik er ook enthousiast over ben/was):
- geen 'aparte' regelaar nodig (ivm andere voltages en de cut-off van doorsnee regelaars)
- geen extra ontvangerpack nodig (ivm stijle ontlaadcurve als de A123 cel leeg raakt)
- lichter & kleiner

De eerste indrukken zijn dus zeer positief...nu afwachten of dit ook zo blijft (duurzaamheid).
TomB is offline   Met citaat reageren
Oud 15 april 2009, 16:27   #17 (permalink)

nando's schermafbeelding

Leeftijd: 24
Standaard

3,75V/cell @17C, heel mooi.

Hoe is het als hij 70-75% leeg is? Bij beide?
Oud 15 april 2009, 17:38   #18 (permalink)
xyz

xyz's schermafbeelding

Leeftijd: 41
Standaard

> Jij was ook niet zeer genuanceerd
nog een menings verschil

Nog iets anders, mag je die lipo's direct weer opladen met 4C/5C, als je op de grond bent, bij A123 mag dat zonder verlies van levensduur, als je onder gemiddeld 45A blijft, kun je dat zonder probleem doen. Heb het bij Erik v. Schaik gezien (niet van horen zeggen). Hij land, sluit de lader aan, en het pakket ( 13s2P) gaat van 50 graden naar 30 graden terwijl hij met 24 A aan het laden was.

Dit geeft dus een voordeel dat je maar 1 pakket nodig hebt. En je kan het pakket inbouwen zonder er rekening mee te moet houden dat je het op het veld iedere keer moet wisselen.

Ik heb maar 1 nadeel kunnen vind en dat is het gewicht, ja ze zijn 25%( 12s4600mAh tegen 10s5000mah) zwaarder, maar op de hele kist praat je over 4 %. ( heb het over de extra ).

Bart,
Oud 15 april 2009, 19:16   #19 (permalink)

benvlieggraag's schermafbeelding

Standaard

Ik zie nu meer voordelen dan nadelen, zeker als je het vergelijkt met de vorige generatie lipos.
Lichter dan de vorige generatie.
Hogere spanning onder belasting.
Gaat 4 X zo lang mee.
Snel laden 5 C daardoor maar één pakket nodig.
Prijs valt ook nog mee.
Ik heb even nagedacht over A123, maar nu zeker niet meer, misschien in een swiftje omdat ze één voordeeltje hebben, ze zijn wat robuuster.
Oud 15 april 2009, 22:26   #20 (permalink)

jitze's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door benvlieggraag Bekijk bericht

Gaat 4 X zo lang mee.
Let wel hoe zorgvuldig Hyperion het formuleert:
4x langere levensduur onder dezelfde ontlaadcondities als met huidige verkrijgbare LiPo's...

Ik heb de startpost weer iets bijgewerkt. graag hoor ik als dit niet naar tevredenheid is.
Oud 15 april 2009, 22:53   #21 (permalink)

Erik v. Schaik's schermafbeelding

Standaard

Hier een heel interessant edf draadje over nieuwe 10.000W edf fans.
XPS Fan Adapters and systems - RC Groups
Xtreme Power Systems
Hier worden xps cellen gebruikt ergens op 12s-20s en gaat met 150A continu. Omdat het draadje gigantisch lang is kan ik even niet de info vinden over de cellen specifiek. Wel kan ik uit gehuegen melden dat deze cellen een bijprodukt is voor hun motoren en dat die cellen tegen inkoopprijs verkocht wordt. ook zijn deze cellen specifiek volgens hun specs in bulk geproduceerd. Prijzen zijn zeer aantrekkelijk, maar ook de prestaties schijnen behoorlijk hoger te liggen als de concurrenten.

Wil er even bij benadrukken dat A123 maar een keuze is uit vele. Voor elk model een eigen toepassing. Voor een jet zal is waarschijnlijk weer teruggrijpen naar Lipo maar dat ligt voornamelijk in het feit dat een fan slechts 60% rendement tov een prop, edf+Lipo dus redelijk in verhoudinng kan zijn met A123 en prop.
A123 is op zich niet een competitieve cel, Ik zie dit meer als een cel voor sportmodellen en schaalmodellen waar massa ter compensatie van een brandstofmotor best wenselijk kan zijn.

De levensduur van deze xps cellen worden op 200x geschat en 500x bij normale belasting.
Erik v. Schaik is offline   Met citaat reageren
Oud 16 april 2009, 08:03   #22 (permalink)

nando's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xyz Bekijk bericht
> Jij was ook niet zeer genuanceerd
nog een menings verschil

Nog iets anders, mag je die lipo's direct weer opladen met 4C/5C, als je op de grond bent, bij A123 mag dat zonder verlies van levensduur,
...
Ik heb maar 1 nadeel kunnen vind en dat is het gewicht, ja ze zijn 25%( 12s4600mAh tegen 10s5000mah) zwaarder, maar op de hele kist praat je over 4 %. ( heb het over de extra ).
>jij zei simpelweg dat na levensduur in berekening te nemen een Hyperion G3 accu 4X zo duur word (verder niks), ik noemde dat bull, ik vond het nodig er zo op te reageren, heb niet elke keer zin om met 10 reden te komen waarom ik iets vind, maar meestal plaats ik er een paar, nu ook gedaan trouwens, gelijk in dezelfde post.

Direct laden doe ik ook, met 2-3C dan. Rond Quicky wedstrijden juist expres vlak voor de heat van de lader. Dan hebben ze het meeste power.

4%!
En dat hangt ook af van hoe zwaar de rest van de kist is en de hoe de verhoudingen liggen. Ik zal eens berekenen wat 25% extra accu bij mijn totaal gewichten zou doen.
Oud 16 april 2009, 09:15   #23 (permalink)

Hans Meij's schermafbeelding

Leeftijd: 51
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jitze Bekijk bericht
Ik heb de startpost weer iets bijgewerkt. graag hoor ik als dit niet naar tevredenheid is.
Ik miste wat linkjes naar gegevens van deze packs.
Dit is een aardige:
Hyperion shop
Hans Meij is offline   Met citaat reageren
Oud 16 april 2009, 10:01   #24 (permalink)

nando's schermafbeelding

Standaard

En dit ook:
Air Craft - Electric R/C Aircraft World Shop

Oud 16 april 2009, 10:58   #25 (permalink)

Leeftijd: 30
Standaard

De cellen worden na een vluchtje van 10min (ongeveer 1600 van de 2100mah eruit gevlogen) niet echt warm. Ik zou het maximaal lauw noemen. Ik heb ze daarna direct geladen ... anders heeft het natuurlijk weinig nut. De tijd zal het leren of ze ook nog een beetje duurzaam zijn.
TomB is offline   Met citaat reageren
Oud 16 april 2009, 11:30   #26 (permalink)
hezik
Guest

Standaard

Jammer dat de betaalbare laders nog niet meekomen.

Stel ik ga F3A vliegen met een 10s pack van deze lipo's, 4000mAh.

Stel ik wil die met 5C laden. Dan moet ik dus een lader hebben die 20A kan leveren bij 40 volt, dus grofweg 800Watt.

Zie die maar eens te vinden.. dan kom je al aan 2 laders van 400Watt, die er ook al amper of zelfs niet zijn voor LiPo.

Dus leuke gadget het met 5C laden, leuk voor kleine pakketten, zeg tot 3~5s maar daarboven niet echt functioneel meer omdat je dan buitensporig veel aan laders zou moeten uitgeven.
  Met citaat reageren
Oud 16 april 2009, 11:37   #27 (permalink)

nando's schermafbeelding

Standaard

Opdelen als 2X 3S en 1 4S, dan aan 3X hyperion EOS0720i, 28V 30A voeding erbij.
Mogelijk, wel. Praktisch niet. Liever met 500W genoegen nemen en dus 2X5s.
Als je gewoon zoon lifepo lader neemt en de spanning juist kan instellen dan is het al goed, die gaan al tot 1200W.
Oud 16 april 2009, 11:42   #28 (permalink)
hezik
Guest

Standaard

3x 720i = EUR 600
1x 30A voeding = EUR 200

dus 800 euro alleen al aan een lader-setup. Dan wordt brandstof ineens weer interessant :P
  Met citaat reageren
Oud 16 april 2009, 12:29   #29 (permalink)

holco's schermafbeelding

Leeftijd: 49
Standaard

Interessant draadje!!
bij deze een abo

Heb meteen een mailtje gestuurd naar HC of zij deze ook op gaan nemen in hun assortiment.
Oud 16 april 2009, 14:01   #30 (permalink)

jitze's schermafbeelding

Standaard

Ik heb de startpost weer bijgewerkt en een aantal verkooppunten erbij gezet.

Ik kan me echter wel iets herinneren over het plaatsen van links naar niet-sponsors, dus mocht het niet toegestaan zijn dan haal ik dit weer weg.
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten