![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Guest
|
hallo heb ook een vraagje ik vlieg ook met modelhelikopters en nu voor de eerste maal met elektro nl een t-rex 600 kan u mij soms zeggen met hoeveel ampere ik de batterijs mag laden , de batterijs zijn flightpower evo 20 4900 mah 6s19 en mijn lader is een graupner ultramat 16 mijn vraag is nu als ik het scherm bekijk komt erop lippo manual c:0,5 a 4900 map is dit goed of moet die 0.5 meer zijn alvast bedankt voor de info groetjes vanuit belgie
|
|
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 18 februari 2007 Locatie: overpelt(België) Leeftijd: 31
|
hey, eerst wil ik effe vragen of je aub wat meer leestekens enz. wilt gebruiken, dat wil wat makkelijker lezen... maar goed, lipo's mogen altijd op 1C geladen worden. die "1C" wil zeggen 1X de capaciteit en de capaciteit van uw lipo nu is 4900mah. 4900mah (mah = milli ampere hour) = 4,9A dus 1C = 4,9A ik geloof dat die evo 20's zelfs op 3C geladen mogen worden en dat komt dan neer op 14.7A maar maak u geen zorgen dat kan die lader niet aan
__________________ Compass 6HV 12s V-bar PRO 5.1 Eflite blade mcp-X |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 10 september 2006 Locatie: Hillegom Leeftijd: 36
|
Je accu kan 5A zeker hebben, maar dat gaat je lader je niet geven. De Ultramat16 mag nl max met 50W laden. Een volle 6s accu heeft ca 25V, dus je zult met max ca 2A kunnen laden. Als je sneller wilt laden zul je aan een duurdere lader moeten.
__________________ Groeten, Raymond *** Gravity sucks *** |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 18 december 2009 Leeftijd: 27
|
Hoi, Ik heb sinds gisteren ook een ultramat 16. Nu hang ik er mijn flightpower evo 25 vpower 4900 lipo aan welke volgens mij op max 1c geladen mag worden. Ik stel de lader dus in op 4.9A 4900mAh maar het vreemde is dat de lader maximaal "LP + 2.15A" aangeeft tijdens het laden? Dit houdt neem ik aan dat hij met 2.15 A aan het laden is maar hoezo laadt hij dan niet met 4.9A zoals opgegeven? |
| | |
| | #6 (permalink) | |
| Lid sinds: 5 februari 2003 Locatie: drenthe
| Citaat:
Hoeveel cellen heeft je lipo??. Groeten Wiebe.
__________________ robbe hunter /picojet combat /graupner bussard/twinstarr /easystarr/smiley/jpower cessna /poppy. | |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 18 december 2009 Leeftijd: 27
|
Het is een 6s lipo.... Wat ook nog vreemd is dat wanneer ik de lipobalanceconnecter aangesloten heb de lader vermeldt "balancer not con", hierbij zou hij toch aan moeten geven dat deze wel ge-connect is...??? Laatst gewijzigd door Xplorer; 29 juli 2010 om 11:48 |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 15 mei 2010 Locatie: Den Haag Leeftijd: 38
|
hoi, Ben zelf ook de trotse bezitter van de Graupner Ultramat 16 en volgens de specs kan de ze max met 8A laden.... zie citaat van de site Graupner Specification Dimensions (LxWxH) 168 x 164 x 61 mm Disconnection NiMH/NiCd Delta Peak einstellbar Balancer socket 1 ... 6 NiMH/NiCd/LiPo/Lilo/LiFe Zellen Max. balancing current NiMH/NiCd: 0,1 A, LiPo/Lilo/LiFe: 0,3A mA Operating voltage 11 ... 15 V/8,5 A DC oder 100 ... 240 V AC Netzspannung V Discharge current 0,1 ... 5 A (20 W) A Charge facility 1 ... 14 NiMH-/NiCd-, 1 ... 6 LiPo-/LiIo-/LiMn-/LiFe-, 1/2/3/6 Pb-Zellen All-up weight, approx. 830 g Charge current, A 0,1 A .... 8 A im Netzteilbetrieb (max. 50 W), 0,1 A ... 8 A im 12 ... 15 V DC-Betrieb (80 W) A Maar als je de waarde van je LiPo heb ingesteld en de max laadstroom uitgedrukt in C doet hij alles vanzelf. En dat de laadstroom lager wordt naarmate de accu "voller" raakt is normaal. Zie de uitleg van Ernst bij de FAQ in de accu laad techniek. Waarom de balancer de cellen niet ziet is mijn een raadsel. Heb je wel de balancer draad goed in het laadstation gedrukt?? Zit de balancerdraad van de accu wel in het goede gaatje van de balancerblok. kom je er echt niet uit kan je hier de gebruukswiezing downloaden... Graupner ULTRAMAT 16 Suc6 |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 30 augustus 2010 Leeftijd: 34
|
Hoi allemaal, ik ben nieuw in de RC wereld heb meteen al een vraag. Omdat ik ook een Ultramat 16 lader heb plaats ik mijn vraag hier. Ik heb een lipo en wil die gaan laden. Ik gebruik de balancer en heb de instructies gevolgd. Hij geeft alleen meteen aan met de Ultramat 16 dat mijn 'battery voltage too high' is en dan laad hij niet. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen want in de manual staat dit niet? Alvast bedankt voor jullie hulp. |
| | |
| | #10 (permalink) |
|
Wat voor een accu wil je laden ? En hoe heb je je lader ingesteld ? Het kan zijn dat je accu al vol is of je hebt de lader op een lipo ingesteld die cel minder heeft . Heb je een voltmeter bij de hand ? Je kunt vaak op de lader ook lezen hoeveel volt er in je accu al zit ,zonder het laden te starten . Groeten Wiebe.
__________________ robbe hunter /picojet combat /graupner bussard/twinstarr /easystarr/smiley/jpower cessna /poppy. |
| | |
| | #11 (permalink) |
| Lid sinds: 30 augustus 2010 Leeftijd: 34
|
Het gaat om een Lipo, 11.1v 1600mah 15c Lader ingesteld op C: 1.6A 1600mah Ik heb helaas geen voltmeter bij de hand Als ik de dec en inc allebei tegelijk indruk krijg ik de info over de accu te zien. Er staat bij Cell 1: 4,902 Volt Waar het mij nu om gaat is, wat ik nu kan doen om dit op te lossen of moet ik de accu afschrijven? |
| | |
| | #12 (permalink) |
|
Weet je zeker dat je de lader ook goed hebt ingesteld . Wat zijn de voltage,s van de andere 2 cellen ?en eventueel de accu wat ontladen op een motor lampje tuigje ??
__________________ robbe hunter /picojet combat /graupner bussard/twinstarr /easystarr/smiley/jpower cessna /poppy. |
| | |
| | #13 (permalink) | |
| Lid sinds: 25 februari 2008 Locatie: Hoorn (NH) Leeftijd: 17
| Citaat:
80 watt is mogelijk, met een 12v externe voedin(autoaccu, of een externe voeding) dan haal je die 8a dus nog bij 10volt accuspanning.. of 80/25=3.10A bij een 6s Lipo.
__________________ Sponsored by Hobbymaniac, Gens Ace Batteries , RCbearings Hulp of (3D) Vliegles nodig? Heliexpert | |
| | |
| | #15 (permalink) | |
| Citaat:
Neem de lader en accu eens mee naar een club . En laat hem daar eens bekijken volgens mij sluit je wat fout aan .
__________________ robbe hunter /picojet combat /graupner bussard/twinstarr /easystarr/smiley/jpower cessna /poppy. | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |