Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Auto's en andere voertuigen (graag duidelijke topic-titels!) > Algemeen auto's

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 30 oktober 2009, 20:20   #16 (permalink)

savage .26 picco's schermafbeelding

Leeftijd: 29
Standaard

Omdat je de auto's van toen niet met nu kan vergelijken .....

Vooral op het gebied van accu's , electronica en motoren zijn er hele grote vooruitgangen geboekt.

Een 12 turns van 14 jaar geleden presteert nog niet eens half zo goed als een 12 turns van vandaag de dag. Om nog maar over de accu's en electronica te zwijgen

Ook worden zelfs de RTR auto's tegenwoordig geleverd met betere electronica als er toen te krijgen was.

Gevolg is dat de auto's harder gaan maar ook eerder kapot/sneller slijten....

Hoe dan ook ... Sleutelen is iets waar je niet aan ontkomt met deze hobby , iets wat (afgezien van jou schijnbaar) iedereen hier op het forum zal beamen.
FG:marder FSracing Baja1000Serpent:impact m2(2),excel,Traxxas:T-maxx2.5R,RevoS23,Jato3.3,Summit Mugen:MBX5R+5T Electro's:ARX 540 dirtbike Losi xx4(2) tamiya's en marui's Micro: Xray:m18mt/NT18T/NT18MT
savage .26 picco is nu online   Met citaat reageren
Oud 30 oktober 2009, 21:01   #17 (permalink)

Carno's schermafbeelding

Leeftijd: 28
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door savage .26 picco Bekijk bericht
Omdat je de auto's van toen niet met nu kan vergelijken .....

Hoe dan ook ... Sleutelen is iets waar je niet aan ontkomt met deze hobby , iets wat (afgezien van jou schijnbaar) iedereen hier op het forum zal beamen.
Dat chassis is nog steeds te koop.

Je verdraaid nu m'n woorden. Ik zeg dat er bij electro minder gesleuteld hoeft te worden dan bij nitro puur aan de aandrijving zeker nu met brushless.

Ik heb nog nooit iemand drie keer aan een snoertje zien trekken om een elektro auto te starten en hem bij het neerzetten zien afslaan.
Om maar even iets kleins te noemen.
Oud 30 oktober 2009, 21:08   #18 (permalink)

Standaard

Juist met brushless krijgt de aandrijving het zwaarder te verduren en zul je dus meer onderhoud moeten plegen .....

Het enige wat minder onderhoud vergt met brushless is de motor , maar ook die zal je regelmatig schoon moeten maken en de lagers voorzien van nieuwe olie om maar wat te noemen.

Roepen dat electro minder onderhoud vergt is dus nog steeds onzin
Hoe je het ook probeert te verdraaien onderhoud/sleutelen heb je bij allebei en uiteindelijk zit daar weinig tot geen verschil tussen.

Stop nou eens met preken voor eigen kerk en doe eerst eens echte ervaring op met nitro
FG:marder FSracing Baja1000Serpent:impact m2(2),excel,Traxxas:T-maxx2.5R,RevoS23,Jato3.3,Summit Mugen:MBX5R+5T Electro's:ARX 540 dirtbike Losi xx4(2) tamiya's en marui's Micro: Xray:m18mt/NT18T/NT18MT
Oud 30 oktober 2009, 21:28   #19 (permalink)

Carno's schermafbeelding

Standaard

@savage picco

Qua vermogen kun je er zoveel of zo weinig instoppen als je wilt. Ook met brushless.
Onzinnige opmerking dus.
En wat is regelmatig 1 keer in het jaar?

Preken voor eigen kerk? Heb je wel door dat je tot nu toe de enige bent die vind dat nitro even makkelijk is om mee te beginnen als electro?
_______

Ik sluit me aan bij bricks. Kijk eens naar de Traxxas Slash
Oud 30 oktober 2009, 21:50   #20 (permalink)

Standaard

Onzinnige opmerking Nee die maak je net zelf ....
Brushless presteert heel anders als brushed , veel meer koppel is 1 van de kenmerken.
Juist dat koppel is 1 van de oorzaken van slijtage.....

Ben geloof ik ook de enige die gereageerd heeft met ervaring met alle 2 de soorten.......
En de enige die er bij stilstaat dat ze al bij een club geweest zijn.

Jij hebt volgens eigen zeggen alleen een keer iemand gezien met een nitro... Hoe kan je dan oordelen wat "makkelijker" is

Leg me die 's echt goed onderbouwd uit zonder gezeur over wat je denkt of "gezien" hebt ....
Oud 30 oktober 2009, 22:25   #21 (permalink)

Leeftijd: 39
Standaard

Hey Marco. Om even terug te komen op je uiteindelijke vraag.

Ik rijd ook sinds kort met m'n zoons en we rijden alledrie brandstofauto's. Puur omdat we het alledrie leuk vinden.
Mijn jongste zoon heeft een elektrische auto, maar met wat sleutelhulp van mij vind hij de brandstofauto toch veel leuker.

Er zijn wel nadelen van brandstof:

-De brandstof is duur, 10 euro de liter is geen ongewone prijs. een tankje van 125cc is binnen 5 á 15 minuten leeg. En dat is dus ongeveer 1,25 euro per rit.
-Het maakt veel geluid. Even rijden op het sportveldje voor de deur geeft soms boze kijkers bij de voorramen. Aan de andere kant komen mensen ook vaak best enthousiast bij je kijken desondanks het geluid. Hoe je het wend of keert, je moet er wel rekening mee houden.
-Het starten en afstellen van de brandstofmotor vergt best een beetje aandacht en ervaring, welke je het beste kan leren van iemand in bijv. clubverband of uit eigen ervaring. Met een paar keer rijden heb je het wel onder de knie.
Mijn oudste zoon is bijna 9 en stelt de motor nu zelf (sinds afgelopen week)af.
Het is maar weinig werk voor elke nieuwe dag dat je gaat rijden.
Als je auto goed onderhouden is, moet starten geen probleem zijn. Die van ons draaien een-twee-drie met de juiste startprocedure van dit forum.

naast de motor is het onderhoud volgens mij het zelfde. Er worden immers dezelfde componenten gebruikt.

Ik heb het idee dat een goede brushless motor langer mee gaat dan een brandstofmotor. Dit dan uit de leesstof van dit forum. Maar ik ben daar niet zeker van.

Gevoelsmatig is de keuze het belangrijkst, volgens idee. Het is maar net wat je leukst vindt.

Op marktplaats zijn WEL leuke auto's te vinden voor jullie budget. Voor 200 euro kun je best een haast nieuw setje vinden waar je nog bergen plezier van kunt hebben. Denk bijvoorbeeld aan een 1-8 buggy?

Er staat net weer een nieuwstaat aangeboden op dit forum.
http://www.modelbouwforum.nl/forums/[te-koop]-autos/95292-nieuwe-carson-specter-bieden-vanaf-200-euro.html

Laatst gewijzigd door danny56; 30 oktober 2009 om 22:30
danny56 is offline   Met citaat reageren
Oud 30 oktober 2009, 22:43   #22 (permalink)

Carno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onzinnige opmerking Nee die maak je net zelf ....
Brushless presteert heel anders als brushed , veel meer koppel is 1 van de kenmerken.
Juist dat koppel is 1 van de oorzaken van slijtage.....
Dus neem je een brushless motor met even veel koppel als je niet meer slijtage wilt...

Citaat:
Ben geloof ik ook de enige die gereageerd heeft met ervaring met alle 2 de soorten.......
En de enige die er bij stilstaat dat ze al bij een club geweest zijn.

Jij hebt volgens eigen zeggen alleen een keer iemand gezien met een nitro... Hoe kan je dan oordelen wat "makkelijker" is

Leg me die 's echt goed onderbouwd uit zonder gezeur over wat je denkt of "gezien" hebt ....
Daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben. Ik heb geen idee waar de andere mensen mee rijden die hier gepost hebben

En hoe kan ik oordelen wat makkelijker is. Dat is heel simpel.
Ik ga naar de club. Pak m'n auto zie daar twee gasten met nitro wagens staan. (waar nitro wagens overigens niet toegestaan zijn, maarja geen hek dus iedereen kan er zo op.)
Ik nieuwsgierig hoe die dingen het eraf zouden brengen ben ik eerst even gaan kijken.
Twintig minuten verder heeft een van die gasten 5 minuten kunnen rijden en sloeg die van nummer twee elke keer af alsie hem op de grond zette.

Nou waren deze twee erg slechte voorbeelden. Maar ik heb meer dan genoeg slechte voorbeelden gezien met electro waarbij de auto wel rijd.
Oud 30 oktober 2009, 22:53   #23 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Carno Bekijk bericht
Dus neem je een brushless motor met even veel koppel als je niet meer slijtage wilt...

Daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben. Ik heb geen idee waar de andere mensen mee rijden die hier gepost hebben

En hoe kan ik oordelen wat makkelijker is. Dat is heel simpel.
Ik ga naar de club. Pak m'n auto zie daar twee gasten met nitro wagens staan. (waar nitro wagens overigens niet toegestaan zijn, maarja geen hek dus iedereen kan er zo op.)
Ik nieuwsgierig hoe die dingen het eraf zouden brengen ben ik eerst even gaan kijken.
Twintig minuten verder heeft een van die gasten 5 minuten kunnen rijden en sloeg die van nummer twee elke keer af alsie hem op de grond zette.

Nou waren deze twee erg slechte voorbeelden. Maar ik heb meer dan genoeg slechte voorbeelden gezien met electro waarbij de auto wel rijd.
Dat is dus een voorbeeld van iets wat je een keer gezien hebt...

Zoals ik al in m'n eerdere post schreef onderbouw het nou eens zonder te beginnen over iets wat je een keer gezien hebt

Ik heb mijn brandstof bakken binnen 2 min. gestart en afstellen duurt vaak niet veel langer als een min. of 5 of ik moet al een hele tijd niet gereden hebben waardoor je wat meer moet stellen.
Oud 30 oktober 2009, 23:12   #24 (permalink)

Carno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is dus een voorbeeld van iets wat je een keer gezien hebt...

Zoals ik al in m'n eerdere post schreef onderbouw het nou eens zonder te beginnen over iets wat je een keer gezien hebt

Ik heb mijn brandstof bakken binnen 2 min. gestart en afstellen duurt vaak niet veel langer als een min. of 5 of ik moet al een hele tijd niet gereden hebben waardoor je wat meer moet stellen.
In die 7 minuten dat jij aan het starten en afstellen bent ben ik al 5 minuten aan het rijden hè (flauw ik weet het)

Maar zal even illustreren wat ik bedoel.

Neem twee mensen zonder RC ervaring en zonder toegang tot mensen met advies.
Geef de één een electro en de ander een nitro. Welke heeft er volgens jou eerder z'n auto aan de praat?

Zoals je zegt is het voor jou geen probleem omdat je de kennis en ervaring hebt.
En zo hoeft het voor de jongen in dit geval ook geen probleem te zijn omdat hij toegang heeft tot mensen die hem kunnen adviseren.

Natuurlijk komt er bij beiden meer om de hoek kijken maar er is niks mis mee om dit verschil te benoemen.

Zijn vader kan waarschijnlijk goed genoeg inschatten of hij echt zo serieus is of eigenlijk alleen een wagentje wilt om mee door t grasveldje achter t huis te crossen.

Wat jij bedoelt is dat als je met beiden bekend bent en wat serieuzer rijd. Het gebruiksgemak en onderhoud gelijk is toch?

Laatst gewijzigd door Carno; 30 oktober 2009 om 23:19
Carno is offline   Met citaat reageren
Oud 30 oktober 2009, 23:27   #25 (permalink)

Standaard

In die 7 minuten ben ik ook al 5 min. aan het rijden hoor , motor moet warm wezen voor je echt af kan gaan stellen.

Daarbij komt dat jij na een 10~15 je accu leeg hebt en of moet gaan laden of wisselen en laden. Dan gooi ik gewoon nog een keer m'n tank vol en ga vrolijk verder

Voor een beginner maakt het niet uit wat je pakt... Bij zowel electro als nitro zullen ze toch eerst wat leeswerk/onderzoek moeten doen voor ze wat aan kunnen vangen met een auto...

Qua gebruik en alles komt het uiteindelijk op hetzelfde neer ... Sleutelen en onderhoud ontkom je niet aan , niet bij electro , niet bij nitro en ook niet bij benzine.

Electro is vaak alleen wat lastiger omdat de onderdelen kleiner zijn , bij een 1/8 buggy heb je grotere onderdelen en meer ruimte waardoor het overzichtelijker werkt.

Laatst gewijzigd door savage .26 picco; 30 oktober 2009 om 23:31
Oud 30 oktober 2009, 23:44   #26 (permalink)

Carno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor een beginner maakt het niet uit wat je pakt... Bij zowel electro als nitro zullen ze toch eerst wat leeswerk/onderzoek moeten doen voor ze wat aan kunnen vangen met een auto...
Krijgen ze niet. Gewoon twee mensen met een goed afgestelde auto en kijk maar hoe snel ze het doorhebben en hoe lang ze het aan de praat houden.
Oud 31 oktober 2009, 00:03   #27 (permalink)

bricks's schermafbeelding

Leeftijd: 47
Standaard

Hey, van al dat gedoe krijg ik gewoon weer effe zin mij auto te pakken, en nog even de straat op en neer te rossen.

Dat doe je dus niet zomaar even met een nitro.

Maar gelukkig, ik heb een electro.

Doei...
Oud 31 oktober 2009, 00:07   #28 (permalink)

Standaard

Niet om deze tijd nee ... Mij te donker in de smalle straatjes hier
Oud 31 oktober 2009, 00:11   #29 (permalink)

soultaker's schermafbeelding

Leeftijd: 45
Standaard

Leuk topic
Ik heb hier 2 kids van 9 en 11 jaar, en die hebben als ze willen gaan rijden een simpel nikko auto met 2 accu`s ieder (drifters).
Waarom, nou als ik ben werken willen ze ook rijden en pakken ze de accu auto`s.
Gaan we lekker met zijn allen rijden nemen we de nitro truggie en de big scale benz en gaan we naar een oud fietscross baantje in de buurt.
De kinderen vinden de nitro leuk,
het afstellen doe ik en is zo gebeurd maar iedere keer moeten wachten tot de tank weer eens gevuld is (ze hebben hem in 5 min leeg ) vinden ze maar niks.
Ook het aantrekken is minder voor ze,
trekken snel net iets verkeerd met de gevolgen van dien,
ook wordt de nitro zo heet dat ze zich er goed aan kunnen verbranden ook al doen ze voorzichtig.
En daarom pikken ze papa zijn big scale nog weleens in als die nitro aan het bijvullen is,
ja idd dat doe ik omdat je de nitro niet ziet branden en de motor na ff rijden al goed warm is.
Een vriend van mij heeft zo`n dure elektro weet het merk niet,
maar dat is een crawler en die rijdt ook nog best hard en die gaat er gewoon het strand mee op,
paar batt extra en hij rijdt zo ook een uur achter elkaar.

Dus gaat papa mee, dan is nitro leuk op tanken na dan.
Is papa er niet hebben ze veel lol met de elektro`s.
Maar het leukste vinden ze toch die big scale.

Dus idd gewoon even naar een shop en daar goed uitleggen waar en wannneer en met wie hij gaat rijden.

Laatst gewijzigd door soultaker; 31 oktober 2009 om 00:16
soultaker is offline   Met citaat reageren
Oud 31 oktober 2009, 11:00   #30 (permalink)

cooper's schermafbeelding

Leeftijd: 25
Standaard

Savage en Carno, ga eens op café (kroeg) samen een pint (biertje) drinken en praat over vrouwen ipv rc auto's.
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Auto's en andere voertuigen (graag duidelijke topic-titels!) > Algemeen auto's
Reageren

Labels
advies, beginner buggy, mening, winkel

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten