Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Auto's en andere voertuigen (graag duidelijke topic-titels!) > Algemeen auto's

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 29 oktober 2009, 23:27   #1 (permalink)

toppie's schermafbeelding

Smile Beginner 12 jaar heeft advies nodig

Goedenavond,

Mijn zoon Milan is afgelopen week op de baan geweest van Modelbouwvereniging Waterland.
Sindsdien is hij helemaal vol van de RC auto's. Komt nog bij dat ie net jarig is geweest en dus een leuk startkapitaal (klinkt wel leuk) heeft liggen. Ik heb zelf zoiets dat hij max € 200 eraan mag uitgeven. Kun je daar wat leuks voor krijgen?

Hij heeft nu zelf in zijn hoofd dat ie een Nitro RC auto wil en dan wel een buggy. Hij is dan ook niet achter de pc weg te slaan om van alles te bekijken.

Mijn vraag is; waar kun je als 12 jarige nou het best mee beginnen? Moet je wel direct met een brandstofauto beginnen?
Ik lees vaak dat je het beste als beginner naar een winkel kunt gaan (dat wil ik ook doen as zaterdag > bijv. Muco in Amsterdam), maar wat is jullie idee hierover?

Ik hoor graag jullie mening en natuurlijk ook tips.

Dank en groet,
Marco
toppie is offline   Met citaat reageren
Oud 29 oktober 2009, 23:34   #2 (permalink)

Carno's schermafbeelding

Leeftijd: 28
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door toppie Bekijk bericht
Goedenavond,

Mijn zoon Milan is afgelopen week op de baan geweest van Modelbouwvereniging Waterland.
Sindsdien is hij helemaal vol van de RC auto's.
Klinkt bekend haha!

Ik ben zelf geen nitro rijder dus heb er niet veel ervaring mee. Maar wat ik er van gezien heb is het een hoop gedoe voordat je eindelijk rijd.
Nou waren de wagens in kwestie niet echt goed onderhouden dat zal meegespeeld hebben ( een twintig minuten proberen te starten en dan 5 minuten rijden )

Maar ik denk dat je op 12 jarige leeftijd niet echt het geduld en het inzicht hebt om daar mee bezig te zijn en dat papa het vaak mag oplossen.
Mocht je het (stiekem) zelf ook leuk vinden mag dat geen probleem zijn maar elektro is in dat opzicht makkelijker en geeft een stuk minder herrie.

Ik denk dat het om te beginnen ook voordeliger zal zijn.
Oud 29 oktober 2009, 23:53   #3 (permalink)

Leeftijd: 20
Standaard

Voor een beginner is elektrisch inderdaad voordeliger. En ik zou voor een 12 jarige ook voor elektrisch gaan. Dit omdat brandstofauto's toch wel het een en ander onderhoud nodig hebben. En dat niet alleen, het kost brandstof en het is toch wel moeilijker als elektrisch. Want als er bij een brandstof auto iets kapot gaat, moet je dit ook weer kunnen repareren.
Rensvj is offline   Met citaat reageren
Oud 30 oktober 2009, 10:38   #4 (permalink)

sandermt2's schermafbeelding

Leeftijd: 21
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rensvj Bekijk bericht
Want als er bij een brandstof auto iets kapot gaat, moet je dit ook weer kunnen repareren.
En dat is niet zo bij elektrische auto's zeker?
Zeg geen dingen waar je geen ervaring in hebt.

Het is natuurlijk zo dat brandstof auto's minder geschikt zijn voor een 12-jarige, maar niet om de reden hierboven. Elektro auto's moet je namelijk net zo goed kunnen repareren en zijn soms nog moeilijker te repareren dan brandstof auto's omdat je dan werkt met elektronische componenten die soms de gekste dingen kunnen gaan doen.
sandermt2 is offline   Met citaat reageren
Oud 30 oktober 2009, 15:56   #5 (permalink)

Leeftijd: 21
Standaard

In mijn ogen is elektrisch ook de beste optie. Gaat tegenwoordig net zo hard, maar zonder het gedoe van afstellen (wat je met een nitro eigenlijk héél erg vaak moet, en dat moet ook vrij precies), onderhouden en de brandstofkosten. Accu's moet je bij beide laden, dus dat maakt niet zoveel uit.

voor 200 euro kun je redelijk veel leuk spul kopen
Oud 30 oktober 2009, 16:14   #6 (permalink)

savage .26 picco's schermafbeelding

Leeftijd: 29
Standaard

Een beetje fatsoenlijke nitro buggy voor 200,- wordt moeilijk , er zijn wel buggy's te vinden voor het geld (nieuw) maar daar zou ik me niet mee op Purmerend wagen.

Kans is (zeker bij een jonge rijder) groot dat je binnen de kortste keren het dubbele kwijt bent aan onderdelen.

Qua kosten maakt het weinig uit , beginnen met brandstof of electro komt uiteindelijk op nagenoeg hetzelfde uit.

Ook de onzin dat electro makkelijker is als nitro Sleutelen moet je aan beide auto's onvermijdelijk doen , een 1:8 buggy sleutelt alleen een stuk makkelijker als een 1:10 buggy omdat alles net wat groter is.

Afstellen stelt weinig voor en op Purmerend is er ( bijna zeker) altijd wel iemand die een beginner wilt helpen met afstellen en ook uit wil leggen hoe je dat moet doen.....

Als de zoon van de TS echt zo weg is van brandstof zal een electro niet de lol geven van een brandstof...

Winkel is een goed idee maar ik zou ook zeker nog wat vaker naar Purmerend gaan voor info etc. , mogelijk is er daar zelfs nog een rijder die een leuke 2dehands buggy heeft staan voor niet al te veel
FG:marder FSracing Baja1000Serpent:impact m2(2),excel,Traxxas:T-maxx2.5R,RevoS23,Jato3.3,Summit Mugen:MBX5R+5T Electro's:ARX 540 dirtbike Losi xx4(2) tamiya's en marui's Micro: Xray:m18mt/NT18T/NT18MT
savage .26 picco is offline   Met citaat reageren
Oud 30 oktober 2009, 16:56   #7 (permalink)

Carno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door savage .26 picco Bekijk bericht
Ook de onzin dat electro makkelijker is als nitro Sleutelen moet je aan beide auto's onvermijdelijk doen , een 1:8 buggy sleutelt alleen een stuk makkelijker als een 1:10 buggy omdat alles net wat groter is.
Even afgezien van het standaard onderhoud dat er bij offroad rijden komt kijken is electro zeker makkelijker.
Batterij aansluiten en gaan. Geen gedoe met gloeipluggen, trekstarters en afslaande motoren.
Brandstof heeft zeker z'n charme maar als je als 12 jarige het idee hebt dat het gewoon je auto pakken en wegrijden is kun je van een koude kermis thuiskomen.
Dus wel belangrijk dat het verschil daarin duidelijk is lijkt me.

En dan nog dat aandachtstrekkerige geblèr wat er uit die krengen komt
Oud 30 oktober 2009, 17:11   #8 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Carno Bekijk bericht
Even afgezien van het standaard onderhoud dat er bij offroad rijden komt kijken is electro zeker makkelijker.
Batterij aansluiten en gaan. Geen gedoe met gloeipluggen, trekstarters en afslaande motoren.
Brandstof heeft zeker z'n charme maar als je als 12 jarige het idee hebt dat het gewoon je auto pakken en wegrijden is kun je van een koude kermis thuiskomen.
Dus wel belangrijk dat het verschil daarin duidelijk is lijkt me.

En dan nog dat aandachtstrekkerige geblèr wat er uit die krengen komt
De opmerking "batterij aansluiten en gaan" gaat tegenwoordig niet meer op....

Om een beetje levensduur uit je accu's te krijgen komt er wel heel wat meer bij kijken. De huidige ni-mh's zijn heel gevoelig voor verkeerd gebruik en vereisen zeker de nodige zorg en daarmee speciale apparatuur.

Ook is het niet werken bij een electro een stuk ingewikkelder terug te vinden en vaak nog moeilijker op te lossen. Een electrische storing is niet zo makkelijk op te sporen/op te lossen , als het afstellen van een nitromotortje hoor

Dus het blijft onzin dat electro makkelijker is , zeker als je van plan bent om op een baan te gaan rijden.... M'n collectie en ervaring zijn uitgebreid genoeg wat dat betreft
FG:marder FSracing Baja1000Serpent:impact m2(2),excel,Traxxas:T-maxx2.5R,RevoS23,Jato3.3,Summit Mugen:MBX5R+5T Electro's:ARX 540 dirtbike Losi xx4(2) tamiya's en marui's Micro: Xray:m18mt/NT18T/NT18MT
Oud 30 oktober 2009, 17:27   #9 (permalink)

nicksavagex's schermafbeelding

Leeftijd: 18
Standaard

Citaat:
De opmerking "
Dus het blijft onzin dat electro makkelijker is , zeker als je van plan bent om op een baan te gaan rijden.... M'n collectie en ervaring zijn uitgebreid genoeg wat dat betreft
electro is zeker makkelijk voor iemand van 12 jaar eh..
nooit start problemen en je kunt er overal mee gaan rijden ik bedoel daarme ook binnenshuis

ik zou toc nog eens goed denken wat je wil electro of nitro?
nicksavagex is offline   Met citaat reageren
Oud 30 oktober 2009, 17:41   #10 (permalink)

cooper's schermafbeelding

Leeftijd: 25
Standaard

Citaat:
Om een beetje levensduur uit je accu's te krijgen komt er wel heel wat meer bij kijken. De huidige ni-mh's zijn heel gevoelig voor verkeerd gebruik en vereisen zeker de nodige zorg en daarmee speciale apparatuur.
Ni-Mh ??? wie gebruikt dat nog?

Ohjah de Nomac Touring
Oud 30 oktober 2009, 17:43   #11 (permalink)

Carno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De opmerking "batterij aansluiten en gaan" gaat tegenwoordig niet meer op....

Misschien een issue als je in de A finales zit maar als je gewoon nog voor de lol mee rijd valt dat best mee.
Rij je misschien niet met 100% presterende batterijen maar de lol word er niet minder om.
En mocht dat nou echt een punt zijn om over te vallen koop je gewoon twee nicadjes.

Maar een goed punt om naar te kijken is dat er buiten de aanschaf van de auto en zender/ontvanger inderdaad accu's en een lader bij electro komen kijken.

Citaat:
Ook is het niet werken bij een electro een stuk ingewikkelder terug te vinden en vaak nog moeilijker op te lossen. Een electrische storing is niet zo makkelijk op te sporen/op te lossen , als het afstellen van een nitromotortje hoor

Als er iets stuk gaat in je electra is het niet meer te doe het zelven voor 99% van de mensen inderdaad.
Maar als ik kijk dat ik jaren zonder problemen gereden heb lijkt me dit makkelijk opwegen tegen het gesleutel dat er bij normaal rijden met een nitro komt kijken als het spul allemaal nog heel is.

Maar belangrijker is wat hij zelf het leukst vind. Als het hem puur om een RC offroad gaat zou mijn advies electro zijn.
Maar als hij helemaal verliefd op nitro is en het bijbehorende gesleutel geen probleem vind is de vraag alleen nog wat het prijsverschil is.

Electro: Auto + zender + batterijen + lader
Nitro: Auto + zender + brandstof
Oud 30 oktober 2009, 18:30   #12 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cooper Bekijk bericht
Ni-Mh ??? wie gebruikt dat nog?

Ohjah de Nomac Touring
Veruit de meeste nieuwe/beginnende rijders ook hoor Coop
Op aan raden van de LHS omdat ze zo goed zijn die packs

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Carno Bekijk bericht
Misschien een issue als je in de A finales zit maar als je gewoon nog voor de lol mee rijd valt dat best mee.
Rij je misschien niet met 100% presterende batterijen maar de lol word er niet minder om.
En mocht dat nou echt een punt zijn om over te vallen koop je gewoon twee nicadjes.
Rijtijd en dergelijke zijn niet alleen van belang in een A finale , als je zo'n auto eenmaal hebt wil je er ook mee kunnen rijden ook al is het voor de lol.

Als je accu dan binnen 5~10 min. leeg is gaat de lol er voor de beginner ook snel af omdat je weer een uur moet wachten op een "volle" accu....

Ook is het stukgaan van packs (cellen) waardoor je er helemaal niks meer aan hebt tegenwoordig vrij normaal.

Sleutelen blijf je altijd houden als je rijd , daarin verschillen electro en nitro gewoon niet van elkaar.

Afstellen van een motortje is ook niet meer als een paar (2~3) minuten werk en als je niet het maximale uit je blokje hoeft te persen (beginner) kan je volstaan met 1 keer afstellen en hooguit wat bijstellen op een dag.

Aangezien de TS al bij Purmerend is geweest zou ik daar nog een paar keer terug keren en daar wat info op doen.
Oud 30 oktober 2009, 18:45   #13 (permalink)

bricks's schermafbeelding

Leeftijd: 47
Standaard

Kort en helder, koop een Traxxas Slash, met een lipo'tje. Héél erg robuust, en een leuke opkomende klasse. Je redt dat net niet met de €200, maar met € 300 rij je zeker. (alles nieuw)
Is echt stekker d'r in en rijden maar. Ook goed vertegenwoordigd in P'end
Oud 30 oktober 2009, 19:10   #14 (permalink)

toppie's schermafbeelding

Standaard

Hallo,

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Het blijft dus moeilijk; electro of nitro. Wij gaan morgen ook eens langs bij een winkel. Eens kijken wat men daar et vertellen heeft.
Ik houd jullie op de hoogte.
toppie is offline   Met citaat reageren
Oud 30 oktober 2009, 19:29   #15 (permalink)

Carno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sleutelen blijf je altijd houden als je rijd , daarin verschillen electro en nitro gewoon niet van elkaar.
Leg mij dan eens uit waarom ik een electro auto heb staan waar ik, ondanks alle mishandeling die dat ding gekregen heeft toen ik 12 was, in de drie/vier jaar dat ik ermee gereden heb, behalve misschien één keertje het smeren van de tandwielen niks aan heb hoeven doen.
En dat ding doet het nu nog steeds.

De batterijen van toen zullen nu nog maar 5 minuten mee gaan inderdaad. Maar dat mag ook wel na 14 jaar.
Koop je gewoon 2 NiCd's ipv 1 NiMh ben je nog goedkoper uit ook.
Reageren

Labels
advies, beginner buggy, mening, winkel

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten