Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Algemeen heli

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
Oud 11 januari 2010, 17:58   #1
aaswouw
Guest

Standaard Lipo vragen & NiMH vervanging

Hoi allemaal,

Na flink wat uitzoek werk is mijn keus voor een eerste heli gevallen op de Walkera CB100.
Deze is voorzien van een 3.7V 500mAh lipo.

Na alle verhalen over gevaren van lipo's gelezen te hebben ben ik eerlijk gezegd wat huiverig geworden om lipo's te gebruiken; ontploffingen bij te lang laden en beschadigingen, te lang doorvliegen betekend een dode lipo..
Het gaat mij om de lol van het vliegen, niet om angst zweetdruppels dankzij het gebruik van lipo's...

Als ik het goed heb is een lipo saver voor deze lipo's geen oplossing aangezien een CB100 vliegt met 3.7V en er bij savers een alarm afgaat bij 3.0V.
Als een lipo een minimum van 2.7V mag hebben betekend dat dan niet dat ik met een 3.7V in no time door mijn vliegtijd heen ben?

Ik zit nu dus te denken om mijn lipo te vervangen door een battery pack van standaard oplaadbare batterijen zoals bijvoorbeeld deze:
RC World BV :: Accu's :: Accu's/Accupakketten NiMh :: GR98899

Nu vraag ik mij een paar dingen af, even afgezien van het feit dat zo'n pack zwaarder is en mijn CB-100 dus minder hard&hoog zal vliegen:
- Is het simpelweg mogelijk om aan een CB100 zo'n batterypack te koppelen ipv een lipo?
- De lipo heeft 3.7V. Is het dan toch mogelijk om dowmweg een batterypack van 7.2V aan te koppelen?

Ik ben erg benieuwd!
  Met citaat reageren
Oud 11 januari 2010, 19:00   #2

ketnet's schermafbeelding

Leeftijd: 36
Standaard

een auto is ook gevaarlijk.. bij onjuist gebruik...hetzelfde geldt voor e keukenmes...
Een lipo is op zich niet gevaarlijk hoor, zolang je hem niet misbruikt.
Rekening houdend met het MASSALE lipo gebruik in de RC wereld en het aantal ontplofte lipos heb je bij normaal gebruik evenveel kans op gevaar als kans om het groot lot te winnen.
Zeker een 1S (1cell van 3.7V) geeft een minimaal gevaar.
Er zijn mensen die met 2* 6S vliegen dus 12*3,7volt.. ook zonder gevaar...(zolang ze niet eens proeven hoe spannend die wel smaken )
Op dit forum is meer dan genoeg te vinden over het gebruik en misbruik van lipos...
Je kan het kapot gaan van e lipo tegen gaan door te vliegen op e timer, dan weet je hoeveel je eruit getrokken hebt na x aantal minuten vliegen. Je mag e lipo nooit verder leeg trekken dan tweederde. er moet dus nog 1/3 in blijven zitten: heb je bv e 900 lipo dan moet je na het vliegen er maximaal 650 terug in kunnen duwen, anders heb je te lang gevlogen.
Houd je aan die regel dan is er geen probleem.

Die 3.7 volt is eigenlijk e niet geladen spanning. een lipocel is geladen 4.21volt. Leeg trekken tot onder de 3.0volt is SLECHT! Als je ze stockeert doe je dat NIET VOL, maar wel op spanning van 3,7volt.

die lipo vervangen door een zwaardere (gewicht) nimh is niet goed.. je heli moet in balans blijven.. Later zal je wel zelf merken hoe belangrijk elk heli onderdeeltje is en hoe belangrijk de correcte afstelling ervan is. heli vliegen is 75% correct afstelling en 25% kunnen...

je kan uiteraard proberen e 7.4volt aan te sluiten op e regelaar van 3,7... resultaat zal zelfde zijn als wat er uit je mond komt als je e sigaret opsteekt..
ps. als je mensen ziet zweten tijdens het vliegen is meer vd schrik om te crashen dan schrik om e brandende lipo te hebben
btw: het zou kunnen dat bv e Lama 4 een betere starters keuze is... maar daarover zijn er al genoeg topics... co-ax is veel stabieler... (en een sim is nog beter!)

ps welkom in de wondere wereld van het heli vliegen!!

Laatst gewijzigd door ketnet; 11 januari 2010 om 19:17
ketnet is offline   Met citaat reageren
Oud 12 januari 2010, 11:45   #3
Vriend van modelbouwforum.nl

Standaard

[QUOTE=aaswouw;1525320]Hoi allemaal,
Als ik het goed heb is een lipo saver voor deze lipo's geen oplossing aangezien een CB100 vliegt met 3.7V en er bij savers een alarm afgaat bij 3.0V.
[QUOTE]

LiPo-Alarm is een microprocessor gestuurde spanningsdetector waarmee de toestand van de accu voordurend wordt gecontroleerd. Komt de spanning, tijdens het vliegen, onder een vooraf afgestelde waarde dan gaat het alarm af. De LiPo-Alarm sluit je aan op de balanceer stekker van je accu. Met andere woorden je schuift de balanceer stekker van je accu op de pennetjes van de LiPo-Alarm. Op onderstaande foto is de LiPo-Alarm van BMI weergegeven. Deze geeft een licht- en een geluidsignaal als de door jou ingestelde grens (tussen de 3 en 4 volt per cel) wordt onderschreden. Ook geeft het display je informatie over de status van je accu. De LiPo-Alarm kun je bijvoorbeeld gewoon in het kapje van je helikopter schuiven of met een tyrib vastmaken aan de accuhangar.

Groeten
Martin
Oud 12 januari 2010, 17:21   #4

ron van sommeren's schermafbeelding

Leeftijd: 52
Standaard

De LiPo FAQ is nuttig leesvoer
Modelbouw FAQ's - Modelbouwforum.nl
-> Accu's en laadtechnieken
-> Informatie en aandachtspunten LiPo cellen.
ron van sommeren is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2010, 10:58   #5

Leeftijd: 51
Standaard

Lipo rules

De oplaadtijd is een stuk korter dan die van een Nimh accu.
Als je de regels voor het laden van een lipo accu volgt is helemaal niet aan de hand.

Maar nu even het volgende, de Nimh accu die je wilt gebruiken is een x aantal malen zwaarder dan je CB100, die weegt nog geen 100 gram en de Nimh accu zit al boven de 300 gram, dat gaat dus nooit werken.

Ik zal het je nog anders vertellen, ik heb ook een 3 kanaals coax heli, hier zat een Nimh accu in van 7,2 volt, de laadtijd was ongeveer 4 uur en de vleigtijd ongeveer 7 a 8 minuten.
De accu werd tijdens het laden erg warm.

Ik heb deze accu vervangen voor een lipo accu van 7,4 volt, laadtijd is ongeveer 45 minuten en de vliegtijd is ongeveer hetzelfde als de Nimh accu. En de heli vliegt er erg lekker op.

Succes met je keuze
Heli freak is offline   Met citaat reageren
Oud 13 januari 2010, 11:04   #6
aaswouw
Guest

Standaard

Dank voor jullie reacties!
een hele geruststelling om te horen dat al die rampverhalen op diverse fora meer bedoelt zijn als algemene waarschuwing en ik mij dus bij normaal gebruik niet zoveel zorgen hoef te maken.
Ik zal het dan maar vergelijken met asperine; werkt altijd prima maar in uitzonderlijke situaties kan er allerhande ergs gebeuren

Overigens heb ik de eerste crash van mijn CB100'tje al te pakken en moet ik al een linkage set & blade controller aan gaan schaffen.
Dat wordt dus een hele uitdaging als niet modelbouwer...
  Met citaat reageren
Oud 13 januari 2010, 11:07   #7

Rhelie's schermafbeelding

Leeftijd: 49
Standaard

Je kunt die CB100 gewoon vliegen totdat hij vanzelf naar de grond zakt, zelfs dan zit je nog veilig met het lipootje wat erbij zit. Daarna moet je de accu gewoon afkoppelen en niet "leegtrekken" zoals dat wel met niccads wordt gedaan. Dus meteen aan de (bijgeleverde) lader hangen die gewoon vanzelf afslaat.
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten