Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Algemeen heli

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 23 januari 2010, 14:03   #1 (permalink)

Leeftijd: 38
Standaard afstellen Belt CP 2

Hallo helifans,

Ik kom uit Rotterdam, heb mijzelf onlangs laten verleiden tot de aankoop van een belt CP2. Ik ben een beginner en heb tot nu toe alleen met wat binnen heli's gevlogen.
Vandaag ben ik de heli gaan uitproberen. Nu merk ik dat de heli niet goed is afgesteld en ik hoor graag wat tips om de problemen die ik nu heb te verhelpen.

heli halt naar achteren over bij het opstijgen
wanneer ik snelheid maak en de heli begint te stijgen, begint hij tegelijk vervaarlijk achterover te hellen. Ik neem aan, dat wanneer de gyro aan satt, dat dit normaal netjes recht omhoog moet. Waar kan ik dit het beste instellen?

hele draait vrij snel tegen de klok in
wanneer de heli van de grond is, draait hij vrij rap tegen de klok in. Met het aanpassen van de gain kan ik dit niet voldoende verhelpen. Hoe kan ik het roer goed aftellen. Ik merk dat wanneer de gyro uitstaat, de tail na het heen en weer halen van het roer altijfd netjes uitlijnt. met de gyro aan echter niet. Ik ga er even vanuit dat in het laatste geval de gyro automatisch corrigeert, maar ik wilde het toch even zeker weten.

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen. Ik heb de heli bij v-nix in groningen gekocht, dus het is niet even gemakkelijk heen en weer rijden voor wat uitleg.

Alvast heel erg bedankt
mdoorschodt is offline   Met citaat reageren
Oud 23 januari 2010, 14:12   #2 (permalink)

Leeftijd: 43
Standaard

Welkom,

Het forum staat vol met tips hoe je een RC heli afstelt en hoe een RC heli werkt.
Het is hier trouwens ook al aardig aan het opvullen met beginnende lotgenoten die zich ook hebben laten verleiden.
Een RC heli is niet echt geschikt als impulsaankoop, er komt heel wat bij kijken namelijk.
Zowel de techniek als het vliegen.
Het is een hobby waar je zelf veel tijd in moet stoppen, en veel kennis moet opdoen.
Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd?
Oud 23 januari 2010, 14:20   #3 (permalink)

Standaard

Hoi Eric,

Tuurlijk, zo'n impulsaankoop was het niet. Ik heb ook de E-Sky trainingssoftware gekocht en wil er serieus mee aan de slag. De handleiding van E-Sky is echter heeel summier. Ik zal in ieder geval eens rondneuzen. Op belt cp kon ik niet zo snel iets vinden, maar ik heb de tijd
Oud 23 januari 2010, 15:29   #4 (permalink)
VEJ

Standaard

Als je engels redelijk is kun je het hier
RC Helicopters Forum - Heliguy.com :: Index
proberen de guru van het heli vliegen. Heel veel info over het afstellen van de Belt CP.
Succes
VEJ is offline   Met citaat reageren
Oud 23 januari 2010, 22:20   #5 (permalink)
edz650
Guest

Standaard afstellen belt cp 2

Hey mdoorschodt,

Ik ben ook een beginner en zit zat met de zelfde problemen als jou maar heb vandaag een work-shop gevolgd van pitch-play en zoveel geleerd over het afstellen van je heli en kan het nu zelf ook,dat afstellen is zo belangrijk (aanrader)

succes verder gr Edwin
  Met citaat reageren
Oud 25 januari 2010, 17:24   #6 (permalink)

Standaard

hoi edwin,

thanxs. Ik ga er eens achteraan!
Oud 27 januari 2010, 20:39   #7 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Standaard

Het afstellen is niet zo moeilijk. Wat je moet doen is heel gestructureerd aan de slag gaan. Je begint bij de links naar de servo's die je haaks zet. Daarna de swatchplate horizontaal en vervolgens de links naar boven zoals in de docu staat aangegeven. Als laatste de bladen
Groet
Martin
Auteur van o.a. Leren vliegen met de Honey Bee FP, Afstellen en Onderhouden van de collective pitch helikopter (uitgewerkte voorbeelden van o.a. de Belt CP V2, de Belt CPX en de CopterX 450SE) en de ff7
Martin49 is offline   Met citaat reageren
Oud 27 januari 2010, 21:10   #8 (permalink)

Leeftijd: 27
Standaard

Weer iemand in de omgeving van Rotterdam...

Over dat achterover hellen..
Trek even 1 of 2 van de drie motorstekkers uit elkaar (wel even merken welke bij welke hoort), zodat je 100% zeker weet dat deze niet meer aan kan slaan.
Zet het geheel aan (eerst zender, dan heli, uitzetten precies andersom anders komt het niet goed), en kijk of je swashplate recht staat. Recht is van alle kanten haaks op de hoofdas.

Is dit niet zo, even de trims op 0 zetten (die kleine schuifjes bij iedere stickrichting op je zender), kijken of het nog steeds zo is.

Is hij nog scheef, draai dan de links (die stokjes tussen de servo en de swash) net zo lang in en uit tot hij recht staat.
Als die eenmaal recht staat en je sluit d motor weer aan, zul je zien dat hij rechteromhoog gaat. normaal trekt een heli altijd wat naar rechtsvoor als hij opstijgt, op 0,5 tot 1 meter is dat over.
Dit heeft trouwens niets met je gyro te maken, die zorgt voor de staart.

Het kwispelen komt door een niet goed afgestelde gyro.
Kijk even in de handleiding hoe je die af moet stellen, o pdit forum kom je hier ook zat verhalen over tegen.

Succes met testen!
Oud 27 januari 2010, 22:24   #9 (permalink)

Leeftijd: 48
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Student Bekijk bericht
normaal trekt een heli altijd wat naar rechtsvoor als hij opstijgt, op 0,5 tot 1 meter is dat over.
Mijn single rotor heli trekt altijd naar links bij het opstijgen. En dat doet volgens mij elke heli met een rechtsom draaiende rotor. Dus ook de Belt CP.

Willem.
Oud 28 januari 2010, 18:18   #10 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Standaard

Waarvan acte!
Groet
Martin
Auteur van o.a. Leren vliegen met de Honey Bee FP, Afstellen en Onderhouden van de collective pitch helikopter (uitgewerkte voorbeelden van o.a. de Belt CP V2, de Belt CPX en de CopterX 450SE) en de ff7
Martin49 is offline   Met citaat reageren
Oud 28 januari 2010, 22:32   #11 (permalink)

Standaard

Op ESky Belt CP V2 staat precies hoe je een Belt CP v2 moet afstellen. Best een mooie guide (ik weet alleen niet of het werk, want ik moet mijn heli nog gaan bestellen)
RaySmoke is offline   Met citaat reageren
Oud 29 januari 2010, 07:18   #12 (permalink)

Standaard

@martin49 & willem01
Over naar links wegtrekken ipv rechts: ik vermoed dat jullie gelijk hebben
Eigenlijk is het mij al een stevige tijd niet meer opgevallen dat ie het doet, ik stuur zo automatisch al tegen dat ik het niet meer merk.

tegenwoordig zijn beide heli's flybarless, het stomme is dat ze zonder flybar bijna recht omhoog gaan bij starten...
Oud 29 januari 2010, 09:47   #13 (permalink)

Standaard

Ik heb hetzelfde probleem wat betrefd het naar achteren trekken, ik heb ook een belt cp v2 en ik stel hem altijd af met een swashplate leveler en een pitch guage dus zou dat het probleem niet hoeven te zijn, meestal hoover ik nog maar wat maar dat naar links trekken heb ik ook altijd, en ook behoorlijk ook...

De beginners guides van nuttcaz e op youtube zijn erg goed en duidelijk, deze heb bij de eerste keren afstellen altijd gebruikt...
Xplorer is offline   Met citaat reageren
Oud 29 januari 2010, 14:28   #14 (permalink)

sir smoke alot's schermafbeelding

Leeftijd: 28
Standaard

ik zit bij het achterover hellen meer te denken aan de plaatsing van je accu..
als je de rotorbladen in lijn legt met de tail en je pakt hem dan op aan de flybar dan zou de heli horizontaal moeten hangen..

als je swash achterover zou staan kun je dat in principe toch testen door hem gewoon wat naar voren te trimmen?? en dan pas aan de linkjes te draaien??

en als bij 99% van de esky zenders je gyro switch op 1 staat staat ie eigenlijk uit en op 0 staat ie aan handig he..

groet
Oud 31 januari 2010, 21:54   #15 (permalink)

Anko's schermafbeelding

Leeftijd: 17
Standaard

Op het moment dat je gaat trimmen, en je vliegt inverted of 3d , klopt de trim niet meer, en zal je hem weer bij moeten trimmen.. Zo, dat was een goede grap.. 3d met een belt cp hahahahahah
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Algemeen heli
Reageren

Labels
belt cp v2, helikopter, instabiel

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten