Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Algemeen heli

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 6 maart 2010, 23:23   #16 (permalink)

Leeftijd: 23
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door laurens Bekijk bericht
Wat voor CP heli had je dan?
Had een Walkera 36 als eerste CP, toendertijd (jaar of 2 terug) was KDS er nog niet en was een T-rex nog veel duurder, ook hobbycity kloon bestond nog niet.
Robstez is offline   Met citaat reageren
Oud 6 maart 2010, 23:33   #17 (permalink)

Leeftijd: 32
Standaard

Citaat:
ga eens kijken naar de Honeybee FP, als je crasht kan je weinig dure onderdelen vernielen en het afstellen is makkelijk
Ik ben het deels wel met robstez eens.. indien je enige ervaring met heli vliegen een Lama(dus coaxiaal) is, dan kan je er rustig van uit gaan dat de eerste vluchten niet geheel zonder schade zullen zijn! En met een 450 size CP heli gaat het dan aardig veel € kosten.

Dus mijn advies,.. Koop een FP heli zoals de Honey Bee FP V2. Is erg goedkoop (€ 99,- RTF) en die kan gewoon wat meer klappen hebben dan een cp heli. En als er wat stuk gaat is het meestal niet meer als €5,- (spreek uit ervaring).

Kwa windgevoeligheid is een 450 uiteraard stabieler, maar een een honeybee fp is ook best goed buiten te vliegen. Er zijn in nederland zat mooie (lees windstille) zomerdagen om goed te kunnen vliegen met FP.
nick1979 is offline   Met citaat reageren
Oud 7 maart 2010, 11:06   #18 (permalink)

Japie22's schermafbeelding

Leeftijd: 17
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nick1979 Bekijk bericht
[..]Er zijn in nederland zat mooie (lees windstille) zomerdagen om goed te kunnen vliegen met FP.
Dat valt natuurlijk te bezien. Het hangt er erg vanaf waar je woont......
Oud 7 maart 2010, 11:32   #19 (permalink)

Malelom's schermafbeelding

Leeftijd: 28
Standaard

Een honey-bee heb ik ook wel over nagedacht hoor, maar die koop ik voor 100 euro, 150 voor ik hem heb zoals ik wil. En waarschijnlijk is dat niet mijn laatste heli, dat vind ik dan sneu geld.

Dus wil ik het in 1 keer goed doen, daarom voel ik veel voor een 450 cp heli.

Het idee dat ik tot nu toe heb gekregen is dat een trex 450 eigenlijk de beste heli is qua prijs-kwaliteit, maar ver boven mijn budget.

De HK kloon en de kds-450 zijn volgens mij trex450 replica's geschikt voor alles dat ook op een trex past.

Dus ik neig op het moment erg naar de kloon of de kds-450, volgens mij heb ik zo'n ding voor 250,- ongeveer. En als ik het goed heb kan ik dan in de toekomst altijd in stapjes blijven upgraden, aangezien alles van trex erop past.
Malelom is offline   Met citaat reageren
Oud 7 maart 2010, 12:47   #20 (permalink)

Standaard

Tja,.. Ik snap je logica !

Ik zeg ook niet dat een 450 verkeerd is (heb ik zelf namelijk ook), ik denk alleen dat je uiteindelijk alleen maar goedkoper uit ben als je eerst een FP koopt.

Ik heb zelf dus ook eerst een Honey bee gehad..Gekocht voor € 100,- (o.i.d.) en daar mee gedurende 4-5 maanden het heli vliegen onder de knie gekregen. Nose in hoveren - achtjes vliegen.. etc. Daarna weer verkocht voor €60,- op marktplaats. Dus uiteindelijk heeft deze mij maar €40 + div. onderdelen gekost.

Inmiddels heb ik ook een Trex450 en een Trex600, maar als ik die als eerst gekocht zou hebben,.. weet ik zeker dat ik veeeel meer kwijt zou zijn aan onderdelen dan die €40- €60 die de FP mij gekost hebt.

Maar als je toch echt een (goedkope) 450 wil.. dan zou ik inderdaad gewoon voor de kloon gaan.

Succes met de keuze !
Oud 7 maart 2010, 13:14   #21 (permalink)

Standaard

Fijn dat je mijn logica snapt, laat ik de jouwe nou ook volledig snappen.
Het is alleen zo dat ik voor het oefenen en dingen leren mijn lama wel heb, die kan ik dus gebruiken als rag-heli en de 450 gebruik ik dan om een beetje rond te tuffen in figuurtjes die ik al kan zegmaar.

Ik ga vast wel eens crashen met de 450, maar 3x per dag tegen de boom raggen doe ik wel met mijn lama snappie?
Oud 7 maart 2010, 13:25   #22 (permalink)

Standaard

Ja.. dat snap ik,.. is ook wel leuk.. Lama tegen een boom aan raggen

Maar oefenen met een lama?! Het vliegen met een lama (coaxiaal ) is totaal niet te vergelijken met een "normale" heli hoor ! Dus daar zal je dan ook niet veel van leren ben ik bang.

Een FP wel.. die is kwa besturing/gevoel (redelijk) gelijk aan een normale (CP) heli.

Laatst gewijzigd door nick1979; 7 maart 2010 om 13:36
Oud 7 maart 2010, 18:33   #23 (permalink)

Anko's schermafbeelding

Standaard

Het enige verschil tussen een CP en een FP heli, is dat een FP heli niet op zn kop kap vliegen.. maargoed, t duurt toch maanden voordat je uberhaupt een beetje kan rondfladderen, laat staan inverted vliegen..
Oud 8 maart 2010, 00:01   #24 (permalink)

Skidz's schermafbeelding

Leeftijd: 37
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anko
Het enige verschil tussen een CP en een FP heli, is dat een FP heli niet op zn kop kap vliegen.. maargoed, t duurt toch maanden voordat je uberhaupt een beetje kan rondfladderen, laat staan inverted vliegen..
Lang geleden dat ik zulke stierepoep heb gelezen. Ow nee, staat nog genoeg van op het forum

CP en FP zijn twee totaal verschillende beestjes, als je echt kon vliegen had je jezelf wel anders uitgedrukt. Ik heb FP's tot 1100mm rotor gevlogen, en vlieg nog steeds met FP indoor. En allemaal hebben ze dezelfde distinctieve verschillen met CP:

- Landen is lastiger, omdat je headspeed indikt en dus de stabiliteit minder word
- Vlagerige wind betekend moeilijk op hoogte houden, luchtstroom vertaald direct in lift
- Snel vliegen is extreem baloonen, de heli wil zelf de neus omhoog drukken
- Weinig tot geen instelopties, als je met 1300 rmp hoovert dan is het lastig je headspeed te verhogen voor meer stabiliteit

Allemaal dingetjes die je met een CP eruit kunt halen als je hem goed afstelt.

Als ik jou was zou ik een van de Trex 450-klonen kopen. Spuuggoedkoop qua onderdelen (Ik heb ook een HK450, als tie stuk is bestel ik een complete kit voor $30) en overal te krijgen door de trex-compatibiliteit. Ik zou wel investeren in een goeie zender (2.4Ghz, 6/7 kanaals) want die neem je dan mee naar je volgende kist. Mijn HK450 kostte compleet zonder zender met verzend zonder douane 100 euro...

Succes met kiezen!

Ton.
Oud 8 maart 2010, 00:06   #25 (permalink)

Molen's schermafbeelding

Standaard

Gewoon 2 kopen
Oud 8 maart 2010, 01:16   #26 (permalink)

Standaard

Goh.. leuk zeg zo'n eeuwige discussie

Een CP heli is inderdaad niet hetzelfde als een FP die alleen niet op z'n kop kan! Er zijn nadelen aan een FP zoals Skidz die keurig op een rijtje gezet heeft.

Hoewel.. landen met een FP lastiger?.. Je kan met b.v. een honey bee twee meter van de grond het gas uitzetten en alles blijft gewoon heel mooi is het niet,.. maar voor een oefen-heli is dat toch soms wel handig !

En als je (zelfs met al die nadelen) goed met een FP kan vliegen, dan is de
overstap naar een CP alleen maar makkelijker.

Een 450 kloon is goedkoop... maar om nou na iedere crash een komplete kit te bestellen van €30,- (elk onderdeel zit er maar 1 keer in) is ook weer wat, toch?

Vandaag op onze vliegclub een paar lipo's leeg gejaagd.. En daar was weer een nieuw aspirant lid met een e-sky king 3 (CP heli).. zonder vliegervaring (alleen coaxiaal en simulator ervaring). De vlucht was al voorbij voordat ik kan kijken hoe het hem verging. Erg sneu natuurlijk, maar de heli mocht weer even naar de operatie kamer! Zoiets kost alleen maar geld,..tijd,.. frustraties en in de tussentijd leer je er NIETS van.(behalve het sleutellen aan je heli) Wel weer een heel mooi voorbeeld van wat ik hier probeer te vertellen.
Oud 8 maart 2010, 12:50   #27 (permalink)

Anko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

- Vlagerige wind betekend moeilijk op hoogte houden, luchtstroom vertaald direct in lift
Een CP heeft dit ook. althans, zowel mijn copterx en mn belt cp..
- Snel vliegen is extreem baloonen, de heli wil zelf de neus omhoog drukken
Tegen de tijd dat de TS snel kan vliegen... Dan isie toe aan wat groters ja.
- Weinig tot geen instelopties, als je met 1300 rmp hoovert dan is het lastig je headspeed te verhogen voor meer stabiliteit
De hongkong heli kost al 100 zoals je zelf aangeeft, mag je mij laten zien waar jij voor 80 euro een probrammeerbare zender haalt waarmee je de curves inderdaad mee kan afstellen..
Denk erom dat de ts helemaal niks bruikbaars heeft voor een CP..

Allemaal dingetjes die je met een CP eruit kunt halen als je hem goed afstelt. Zie hierboven

Mijn HK450 kostte compleet zonder zender met verzend zonder douane 100 euro...
Amen, Ik zou voor de KDS 450 gaan als het dan toch per se een CP moet zijn, die kan je in nederland halen, hebben een (bijna) programmeerbare zender, hebbie ook geen gezever met invoeren..

Ik zou toch echt voor een FP gaan voor voorlopig, al crash jij 2 a 3 keer met die cp, heb jij die FP er al uit.. grote kans dat die FP even rechtopgezet kan worden en weer doorvliegen, CP crashen=altijd betalen.

Laatst gewijzigd door Anko; 8 maart 2010 om 12:58
Anko is nu online   Met citaat reageren
Oud 8 maart 2010, 13:20   #28 (permalink)

Skidz's schermafbeelding

Leeftijd: 37
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anko
De hongkong heli kost al 100 zoals je zelf aangeeft, mag je mij laten zien waar jij voor 80 euro een probrammeerbare zender haalt waarmee je de curves inderdaad mee kan afstellen..
Zie mijn reactie op het 'betaalbare HK450 setup', 200 euro compleet met 3 accu's en lader. Zender kost dan overigens $125 met Rx, en das dus 95 eurie met ontvanger.

@nick1979: Het translational verhaal in de lift is dus ook van toepassing bij de transitie van ff naar hoover, dus als je uitflaired. Een FP moet je dan zover in toeren drukken dat je stabiliteit op is, terwijl je bij een CP gewoon -2 pitch drukt bij gelijkblijvend toerental.

@Anko: Jij gaat er maar vanuit dat de TS niet kan vliegen, of het niet snel leert. Dat jouw curve wellicht stijler was dan die van mij of andere vliegers wil niet zeggen dat iedereen er maanden over gaat doen... Ik, en vele met mij, vlogen in een maand of twee al circuitjes. De overgang naar hard 3d is inderdaad een lastige, maar als je een beetje kit koopt en twee-drie keer per week je accu's leegt in je kist dan leer je het redelijk snel.

Laat dit nou geen flamewar worden boys... TS is oud en wijs genoeg om voor zichzelf te beslissen wat hij wil. Ik schrijf alleen maar op wat ik in 20 jaar klungelen heb geleerd, en hoop de TS te behoeden voor fouten die ik heb gemaakt...

Groetjes,

Ton.
Oud 8 maart 2010, 13:47   #29 (permalink)

Standaard

@skidz.. Ik begrijp precies wat je bedoeld. Ik heb zelf ook met meerdere FP en CP heli΄s gevlogen.. En ja.. luchtsroom over een rotorblad geeft lift!.. en of dit nou door wind,.. Forward Flight,.. of rotatie komt komt maakt niet uit. En om in een wind een FP omlaag te krijgen?! ja.. het is ff werken

Maar inderdaad,.. wij schrijven gewoon wat wij denken dat goed is,.. en meningen verschillen. Ik zeg alleen dat ik het heli vliegen geleerd heb (de basis dan) met een FP heli,.. Is mij zeer goed bevallen en dat mij totaal maar €60,- gekost heb.

Als de TS denk dat anders te doen met een CP,.. is helemaal prima toch!
Ieder z΄n ding !

Daarom is deze hobby ook zo leuk! je kan er alle kanten mee op!

Groeten, Nick
Oud 8 maart 2010, 18:39   #30 (permalink)

Standaard

Ik heb een bestellijstje gemaakt bij hk, nog niks besteld hoor.
Zie: http://www.modelbouwforum.nl/forums/...ml#post1591631

Mijn vraag is: hoe verhoudt die setup zich nou tot de kds450s zoals bijvoorbeeld bij v-nix te koop.

Beide heli's zijn qua prijs ongeveer gelijk dus (kds is paar tientjes goedkoper)
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Algemeen heli
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten