![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 28 juli 2011 Locatie: Tisselt (België) Leeftijd: 34
|
Is het gebruikelijk om pitch en roll ( de tuimelschijfbewegingen zeg maar) op 1 stick te hebben bij rc heli's? Voor mij voelt pitch en yaw op een stick (en roll en throttle op de andere stick) natuurlijker aan, maar ik vlieg dan wel meer dan 20 jaar vliegtuigen. Heb een Blade 120 SR in bestelling en afgelopen week wat geprobeerd op sim. Gecoordineerde bochten (pitch, roll en yaw) lukken me beter wanneer pitch en yaw op 1 stick zitten. |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 4 september 2011 Locatie: Breda
|
De pitch (i.c.m. de throttle wanneer je in normal vliegt) staan op de linker stick. En de rudder (yaw) staat ook op de linker stick. De aileron en de elevator staan rechts. Bij jouw 120SR maak je geen gebruik van pitch, omdat dit een fixed pitch heli is. Dus in jouw geval: Throttle en rudder op de linker stick. En aileron en elevator op de rechter. (= naar voren en naar achter bewegen van de heli.) grtz Erik
__________________ Blade mSR X & Blade 120 SR & mcpX (allen DX6i controlled)| Trex 500 | Logo 500SE |T8FG Super |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 23 december 2011 Leeftijd: 38
|
HansL, wat jij beschrijft is mode 1. De meeste heli piloten vliegen mode 2, wat Seaquest beschrijft. (Dat lijkt ook het meest op het besturen van een echte heli.) In totaal zijn er 4 modes. Mode 3 en 4 zijn het spiegelbeeld van mode 1 en 2. |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 20 april 2005 Locatie: Nederland
|
Als je al 20 jaar met mode 1 vliegt doordat je met vliegtuigen vloog moet je zeker niet gaan verwisselen van mode voor het helivliegen, gaat je hoe dan ook veel schade opleveren in een reflex. Gewoon mode 1 (gas en rol links, hoogte en rudder rechts) heli gaan vliegen, zo heb ik het ook gedaan.
__________________ Heldhaftig, Vastberaden, Barmhartig. |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 25 februari 2008 Locatie: Hoorn (NH) Leeftijd: 18
|
Mode 2 is het meest praktisch als je begint met (model)helivliegen, maar als je zoals je zegt al 20 jaar met mode 1 vliegtuigen vliegt, zou ik lekker mode 1 blijven vliegen..
__________________ Rigidheli.com, Gens Ace Batteries, RCbearings, Rapid Eyewear Hulp of (3D) Vliegles nodig? Heliexpert |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 21 juni 2007 Locatie: Oplinter
|
Ik zou na 20 jaar ook niet meer veranderen, als je rondvliegt gaat mode 2 voor jou heel onnatuurlijk aanvoelen en er zijn genoeg (top)piloten die mode 1 vliegen, als beginner zou ik wel altijd in mode 2 starten, sommige 3D figuren lijken mij zoveel logischer in mode 2, prophangen met een vliegtuig in mode 1 lijkt dan weer een beetje op een heli besturen in mode 2, je houdt het ding als het ware recht met één stick. Cheers |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 7 januari 2004 Locatie: Prov. Drenthe. Leeftijd: 34
|
mode 1 voor vliegtuigen, en dan mode 3 voor heli, das hoe ik het doe.. Maar gewoon dat doen wat voor jouw het beste is!
__________________ | Traxxas Stampede VXL | DJI F450 Naza| Gens ACE lipo's | TX: T3pk Assan, Spectrum DX3r & Graupner MX-16 HOTT | |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 29 juni 2009 Locatie: Heerenveen Leeftijd: 28
|
Vlieg al meer dan 10 jaar mode 1 met vliegtuigen en de heli net zo. Geen enkel probleem en je elimineerd de kans dat je in een reflex verkeerd stuurd wanneer je de heli in een andere mode vliegt.. In rondvlucht vlieg je een heli feitelijk net als een vliegtuig dus weinig verschil. Doen wat het beste bij jou past. |
| | |
| | #10 (permalink) |
|
Komt nog eens bij dat ik throttle op de rechtse stick vlieg Dit vliegt voor mij dus het prettigst: links: tilt en yaw rechts: throttle en roll waarschijnijk omdat ik bij het vliegen met vliegtuigen al jaren links: elevator en rudder rechts: throttle en aileron heb @speedo: voor een mode kiezen omdat die het best lijkt op het besturen van een echte heli zou ik nooit als criterium gebruiken omdat de meeste van ons nog een echte heli bestuurd hebben. Ook in de vliegtuig vliegerij vliegen heel wat piloten in tegenstelling met 1:1 - net als ik - elevator en roll op een andere stick. Op die manier vlieg je de 2 'belangrijkste' functies op een afzonderlijke stick. Heel wat gamers (flightsims) vliegen daarentegen elevator en roll op dezelfde stick. ik hou het bij het bovenstaande bedank voor jullie input. Nu maar afwachten en nog wat verder simmen! Een feestelijk 2012 zonder crashes! |
| | |
| | #11 (permalink) | |
| Lid sinds: 16 februari 2003 Locatie: Oegstgeest/ EHGR Leeftijd: 24
| Citaat:
__________________ Sponsored by 4RC, Edge rotorblades and Scorpion systems helikopter.modelvliegsport.nl | |
| | |
| | #12 (permalink) |
|
Ik heb me laten overtuigen om eerst met de Blade SR120 te starten. Nu merk ik wel tijdens het simmen dat een FP heli eerder het gevoel geeft dat je wat rond dobbert, terwijl een CP heli toch directer stuurt. Wat is nu eigenlijk een goeie CP opvolger na een FP heli? |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 5 januari 2008 Locatie: Rotterdam Leeftijd: 27
|
Een cp... Zoek een leuke op, er zijn er zo ontzettend veel Enige begrenzing is je eigen bankrekening/opbergruimte..
__________________ |
| | |
| | #15 (permalink) | |
| Lid sinds: 4 september 2011 Locatie: Breda
| Citaat:
Maar nu dwalen we ver af van het onderwerp. @HansL: Veel plezier met de blade 120SR! grtz Erik
__________________ Blade mSR X & Blade 120 SR & mcpX (allen DX6i controlled)| Trex 500 | Logo 500SE |T8FG Super Laatst gewijzigd door Seaquest; 2 januari 2012 om 22:41 | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |