Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Algemeen heli

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 3 januari 2012, 12:26   #1 (permalink)

T(on)-REX Zutphen's schermafbeelding

Leeftijd: 50
Question Verlengen staart Blade MCPx

Hallo iedereen,

Allereerst de beste (vlieg-)wensen voor 2012.

Ik heb al diverse threads gelezen over het verlengen van de staart van de MCPx. Er zijn zelfs voorbeelden van het plaatsen van een staart van de Blade 120 SR.

Het reden van vervangen van de holle buis door een massieve buis heb ik wel beeld bij: de massieve zal veel steviger zijn.

Maar de reden van het verlengen is mij niet geheel duidelijk geworden. Heeft dat te maken met de stabiliteit van de heli naar links en rechts?

En hoe krijg je de motorhouder los van de staart? Zit deze niet gelijmt?

Groetjes, Ton

Laatst gewijzigd door T(on)-REX Zutphen; 5 januari 2012 om 11:29 Reden: Afgehandeld
T(on)-REX Zutphen is offline   Met citaat reageren
Oud 3 januari 2012, 12:49   #2 (permalink)

Leeftijd: 14
Standaard

Doordat de staart langer is zal hij veel minder moeten werken, de meeste mensen zullen wel al eens gemerkt hebben dat de staart uitslaat bij vol neg of pos. Dit komt doordat de motor zoveel stroom vraagt dat de staart nog maar amper krijgt.
Jelleeee is offline   Met citaat reageren
Oud 3 januari 2012, 14:39   #3 (permalink)

Garfield's schermafbeelding

Leeftijd: 42
Standaard

Ton,

Bij gelijke diameter en materiaal is een massieve buis nauwelijks sterker dan een holle buis.
Bij gelijke massa en materiaal is een holle buis sterker dan een massieve buis.

De sterkte van een buis wordt hoofdzakelijk bepaald door het materiaal aan de "buitenkant". Het materiaal meer in de kern van een buis draagt nauwelijks bij aan de sterkte, maar voegt wel massa toe.
Oud 4 januari 2012, 12:11   #4 (permalink)

Anko's schermafbeelding

Leeftijd: 18
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garfield Bekijk bericht
Ton,

Bij gelijke diameter en materiaal is een massieve buis nauwelijks sterker dan een holle buis.
Bij gelijke massa en materiaal is een holle buis sterker dan een massieve buis.

De sterkte van een buis wordt hoofdzakelijk bepaald door het materiaal aan de "buitenkant". Het materiaal meer in de kern van een buis draagt nauwelijks bij aan de sterkte, maar voegt wel massa toe.
Wat ook helpt is dat je bij een holle as/buis de krachten puur kwijtscheld in een trek/duwrichting, in plaats van de het buigmoment van een massieve as/buis.
Oud 4 januari 2012, 13:05   #5 (permalink)

Standaard

Hallo Garfield en Anko,

Bedankt voor de les in definities. Maar ik kan hier niet veel mee volgens mij. Waar het mij omgaat is waarom de staart verlengd wordt en hoe ik dat kan bewerkstelligen.
Tweede deel van mijn vraag was hoe je houder van de tailmotor los krijgt van de tail.

Toch dank voor jullie inbreng en moeite, Ton
Oud 4 januari 2012, 13:10   #6 (permalink)

Anko's schermafbeelding

Leeftijd: 18
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T(on)-REX Zutphen Bekijk bericht
Hallo Garfield en Anko,

Bedankt voor de les in definities. Maar ik kan hier niet veel mee volgens mij. Waar het mij omgaat is waarom de staart verlengd wordt en hoe ik dat kan bewerkstelligen.
Tweede deel van mijn vraag was hoe je houder van de tailmotor los krijgt van de tail.

Toch dank voor jullie inbreng en moeite, Ton
Staart wordt verlengd om meer hefboom werking te krijgen=stabielere staart en minder kans op uitbreken.
Bij mij zit het staartje er gewoon opgelijmd, je zou t carbon kunnen verwarmen met een soldeerbout, dat zou de lijm zacht kunnen maken..

Wel eerst het staartje uit het frame trekken, en de draad los van de canopymount wikkelen. je zal het draad overigens moeten los solderen en daarna verlengen of heel los om de nieuwe tailboom wikkelen. anders is die niet lang genoeg. Zolang je geen 3d vliegt is het verlengen van de staart eigenlijk niet nodig..(en als je wel 3d vliegt ook niet, als je maar weet wat je doet)
Oud 4 januari 2012, 13:14   #7 (permalink)

Tijn G.'s schermafbeelding

Leeftijd: 37
Standaard

Eerst het stekkertje los, en het draadje helemaal los naar de staart vouwen. En dan trekken maar,.. Om het draadje uit de tailboom te halen moet je hem over de hele lengte kraken en openvouwen. Het draadje wikkel je dan om de nieuwe tailboom. De tailboom niet langer maken dan 2 cm anders is het draadje te kort.
Oud 4 januari 2012, 16:55   #8 (permalink)
Moderatorteam

Leeftijd: 27
Standaard

Koppelverhaal

Wat is zwaarder, een kilo optillen en vlak naast je lichaam houden, of diezelfde kilo optillen en met een gestrekte arm voor je uit houden?

Met de staart is dat hetzelfde,vde kracht van de motor is hetzelfde, alleen door die kracht wat verder van de hoofdas te zetten,vwordt het veroorzaakt koppel groter

En als gevolg blijft de staart beter op zn plek

En de sr120 staart heeft een veel grotere motor en bladdiameter
Dus heb je opeens veel meer vermogen in de staart gestopt..
Hij wordt er wel wat staartlastig van...
Oud 5 januari 2012, 12:22   #9 (permalink)
TLS

Leeftijd: 32
Standaard

Ikzelf heb de staart nog niet verlengd omdat ie nog nooit uitgebroken heeft. (beginnende vlieger). Het is zoals student zegt, je maakt een groter koppel (draaimoment) door dezelfde kracht(zijdelingse stuwkracht staartrotor) verder te plaatsen van het draaipunt (frame/mainshaft). In theorie heb je wel 't nadeel dat ie trager om z'n as zal kunnen draaien, maar misschien dat je daar in de praktijk weinig van merkt...

Verder kan ik bevestigen dat een volle tailboom véél sterker is dan zo'n holle van 2mm (de één na de andere holle (vervang)staaf brak tot ik een volle heb gemonteerd.

Wat de kabeltjes betreft: opletten voor beschadiging vernis als je een tailboom herstelt (zie m'n recente thread 'electronica'). Vermijd het persen van de kabeltjes tesamen met de tailboom. Ik ga in 't vervolg de kabeltjes ter hoogte van 't frame doorknippen en terug solderen+krimpkousjes monteren om de tailboom te vervangen. Tot nu toe heb ik steeds de kabeltjes los- en vastgesoldeerd aan het stekkertje, maar het stekkertje smelt héél snel en gemakkelijk waardoor de pinnen komen scheef te zitten.
TLS is nu online   Met citaat reageren
Oud 5 januari 2012, 14:22   #10 (permalink)

Standaard

hallo TLS,

Dank je voor deze redelijk duidelijke info. dat is eigenlijk wat ik zocht.
Ik heb me alleen laten vertellen dat de kabeltjes gelakt zijn om kortsluiting te voorkomen. Daardoor zouden ze niet te solderen zijn.
Kreeg jij de motorhouder makkelijk van de staart af?
Oud 5 januari 2012, 15:24   #11 (permalink)
TLS

Standaard

Gewoon trekken, maak eerst de stekkers los dan heb je geen schade hebt als de motorhouder plots loskomt...

De kabeltjes zijn inderdaad gelakt, gewoon doorknippen waar je wil, en het koper over een ~5mm bloot leggen dmv een stanleymes. Perfect te solderen, daarna kousje erover en klaar.

Die lak/vernis slijt gemakkelijk weg en dan heb je risico op kortsluiting...
Oud 8 januari 2012, 21:27   #12 (permalink)
TLS

Standaard

Ik ben er trouwens net achter gekomen dat de rotor van een spare 'tail boom assembly' een grotere diameter (toch zo'n 6mm) heeft dan de stock versie (MCPX versie1).

Ik heb gemerkt dat de tail-holding niet meer zo goed was als in 't begin (bij normaal rustig vliegen toch om de 2-3 seconden corrigeren omdat ie in kleine rukjes bleef uitbreken). Bleek slecht contact te zijn van het connectortje op de control card. De pinnetjes van de connector vertind en probleem opgelost...
Oud 18 januari 2012, 18:32   #13 (permalink)

Standaard

Kleine bijdrage..
Mijn MacGuyver oplossing bij gebrek aan spares:
Stekkertje los>tail boom uit frame>neem 2 cm volle carbon staafje(2mm)>met ca2 cm krimpkousje 1cm over holle+ 1cm over volle stang aan elkaar verbinden>neem 2cm (holle) lollystokje, deze met stanleymesje(HEEL VOORZICHTIG) aan 1 zijde in de lengte doorsnijden en met wat CA lijm over de krimpkous zetten/klemmen>>>VOILA een bijna onverwoestbare staart(Volle deel terug in frame) verlengd en wel..
Oud 21 januari 2012, 19:44   #14 (permalink)

Leeftijd: 29
Standaard

kijk gewoon op youtube bijv kanaal van tntneon
alakai is offline   Met citaat reageren
Oud 21 januari 2012, 19:51   #15 (permalink)

Leeftijd: 29
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TLS Bekijk bericht
Ikzelf heb de staart nog niet verlengd omdat ie nog nooit uitgebroken heeft. (beginnende vlieger). Het is zoals student zegt, je maakt een groter koppel (draaimoment) door dezelfde kracht(zijdelingse stuwkracht staartrotor) verder te plaatsen van het draaipunt (frame/mainshaft). In theorie heb je wel 't nadeel dat ie trager om z'n as zal kunnen draaien, maar misschien dat je daar in de praktijk weinig van merkt...

Verder kan ik bevestigen dat een volle tailboom véél sterker is dan zo'n holle van 2mm (de één na de andere holle (vervang)staaf brak tot ik een volle heb gemonteerd.

Wat de kabeltjes betreft: opletten voor beschadiging vernis als je een tailboom herstelt (zie m'n recente thread 'electronica'). Vermijd het persen van de kabeltjes tesamen met de tailboom. Ik ga in 't vervolg de kabeltjes ter hoogte van 't frame doorknippen en terug solderen+krimpkousjes monteren om de tailboom te vervangen. Tot nu toe heb ik steeds de kabeltjes los- en vastgesoldeerd aan het stekkertje, maar het stekkertje smelt héél snel en gemakkelijk waardoor de pinnen komen scheef te zitten.
ik vlieg ook in me woonkamer en juist daardoor wat dingen gebroken door ruimte gebrek om te corigeren als je aan het leren bent
alakai is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Algemeen heli
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten