![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #16 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 19 oktober 2008 Locatie: Zoetermeer
|
Bert, Schema gebaseerd op vlieguren, zeg je Geef dat schema eens, of een indicatie ervan Groeten Martin
__________________ Auteur van o.a. Leren vliegen met de Honey Bee FP, Afstellen en Onderhouden van de collective pitch helikopter (uitgewerkte voorbeelden van o.a. de Belt CP V2, de Belt CPX en de CopterX 450SE) en de ff7 |
| | |
| | #17 (permalink) | |
| Lid sinds: 25 februari 2008 Locatie: Hoorn (NH) Leeftijd: 18
| Citaat:
Heb overigens wat fotos van vorig jaar, helaas ligt die server nu plat, maar op de fotos waren te zien dat ik last had van ijsvorming op de (tail) grips en bladen...
__________________ Rigidheli.com, Gens Ace Batteries, RCbearings, Rapid Eyewear Hulp of (3D) Vliegles nodig? Heliexpert | |
| | |
| | #18 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
De enige kunsstofheli die ik bij vriesweer heb gevlogen was de Helimax, die had er ook geen problemen mee. Maar nu hebben we echte winters Overigens, alleen mensen kennen gevoelstemperatuur, bij dingen is dat begrip niet van toepassing en moet je uitgaan van de fysische temperatuur.
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • |
| | |
| | #19 (permalink) | |
| Lid sinds: 25 februari 2008 Locatie: Hoorn (NH) Leeftijd: 18
| Citaat:
__________________ Rigidheli.com, Gens Ace Batteries, RCbearings, Rapid Eyewear Hulp of (3D) Vliegles nodig? Heliexpert | |
| | |
| | #20 (permalink) | |
| Moderatorteam Lid sinds: 18 november 2008 Locatie: Oldeberkoop Leeftijd: 44
| Citaat:
-iedere 10 vlieguren brandstofslangen, electrische verbindingen, visuele check kogellinks, drup olie op kogellinks, likje vet op tailslider en daar waar de tuimelschijf over de as op en neer beweegt, kogelgewricht van tuimelschijf. Check/vervang kogellink op carburateurbediening (vaak nodig) Algemene controle op speling (met name verticale speling hoofdrotor as), controle bevestiging v/h hekrotorhuis Bij benzinemechaniek: check alle schroeven in mechaniek (kan visueel, als de schroef nog aanwezig is, zit hij ook nog vast -iedere 20 uur: check conditie van blad bouten (hoofd en hekrotor) op inslijting aan de schacht, rechtheid, en klemkracht van de zelfborgende moer. Vet vervangen in hekrotorhuis (bij gesloten HR huis) en slijtagebeeld haakse tandwielen controleren (dit dient ook om de toestand van de identieke tandwielen in de hoofd gearbox in te schatten). Check bladhouder lagers op speling, feathering shaft op rechtheid en conditie demper rubbers (kan allemaal zonder de kop te demonteren). Check op speling en smeer lagers bladhouders hekrotor -30 uur: brandstof en luchtfilter schoonmaken Vrijloop lager schoonmaken en smeren (hiervoor moet as gedemonteerd worden, is de eerste "echte" demontage in het geheel) Check schaarmixer Bij viertaktmotor moet nu de klepspeling gecontroleerd worden Bij benzine heli's: frame delen checken op scheuren en breuken. Bij benzine heli's: lagers hekrotor bladhouders vervangen. -60 uur: Check bouten waarmee bladhouders aan feathering shaft vast zitten. Borgmoeren van bladbouten vervangen. Lagers hekrotor bladhouders vervangen. Hoofd gearbox demonteren, vet vervangen en tandwielen checken (bij minste twijfel vervangen, anders moet het weer 60 uur mee, da's twijfelachtig) Koppeling vliegwiel en hoofdtandwielen op slijtage controleren en indien nodig vervangen Benzine heli: tandriem vervangen, ongeacht hoe hij er uit ziet Uitlaat controleren op verstopping en indien nodig uitkolen Frame delen controleren op scheuren. X-treme mechaniek: tandriemen vervangen ongeacht conditie Uiteraard moet je bij een 20 urenbeurt OOK de 10 uren beurt uitvoeren, bij de 3 uren beurt de tien uren beurt, en bij de 60 uren beurt ook de 10, 20 en 30 uren beurt.... Zo doe ik het, maar bij een 450 gelden natuurlijk heel andere aandachtspunten, en ook behoorlijk andere intervallen (geen trillingen van brandstofmotoren, veel minder vervuiling met vet en olie etc etc) Uren zijn daadwerkelijke vliegtijd, niet motorlooptijd, liters brandstof of "middagen op het veld"... Na iedere vliegmiddag werk ik de vlieguren per model effe bij in de computer, en mijn maintenance planner gaat aan de slag, uit te rekenen wanneer ik ongeveer moet gaan sleutelen. Zelf gebruik ik Amos-D (oud DOS programma uit o.a. scheepvaart en offshore) maar er zijn ook specifiek op modelvliegtuigen en -heli's toegespitste programma's te downloaden die ook prima werken, alleen die werken met "aantal vluchten" en dan telt iedere vlucht, of die nu één of tien minuten geduurd heeft Ter indicatie: voor een gemiddelde recreatieve vlieger is 25 uur per jaar al een behoorlijke kluif om bij elkaar te vliegen. Er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk, maar tel het voor jezelf maar eens bij elkaar op hoeveel je per middag vliegt en hoe veel middagen per jaar je vliegt, en je zult zien dat er over het algemeen ridicuul veel gesleuteld wordt. Groet, Bert
__________________ Funfactor: ____aantal bladen___ _ ...............hoeveelheid electronica | |
| | |
| | #21 (permalink) |
|
Bert Dank je, mooie info. Ik laat tot op dit moment m'n zender dat bijhouden. Afgelopen jaar 60 uur gevlogen, en je schema geeft indedaad aan dat ik te veel sleutel. Kan wellicht beter de manier van Anko volgen Groeten Martin
__________________ Auteur van o.a. Leren vliegen met de Honey Bee FP, Afstellen en Onderhouden van de collective pitch helikopter (uitgewerkte voorbeelden van o.a. de Belt CP V2, de Belt CPX en de CopterX 450SE) en de ff7 |
| | |
| | #22 (permalink) |
|
Hoi Martin, Hoe houd jouw zender dat bij? Mijn zender (FC-18, oud ding dus) heeft ook zo'n functie, alleen die houd niet bij hoeveel ik vlieg, maar hoeveel uur het modelgeheugen voor dat specifieke model geactiveerd is. Als de zender aanstaat en ik ben aan het afstellen, telt hij dat dus OOK mee.... Mijn BO 105 heeft 28 uur, de zender zegt dat het geheugen voor die BO ongeveer 120 uur gebruikt is.... De Cobra heeft 35 uur, de zender geeft dik over de 200 uur aan de oudste lesheli heeft 200 uur en de zender geeft ergens in de buurt van 800 uur aan..... Dus tenzij jouw timer bijvoorbeeld op de idle-up schakelaar registreert, gaat dat niet echt een goed beeld geven, zelfs niet een beetje in de buurt.... 60 uur per jaar is echt behoorlijk veel hoor. Ik zal de laatste zijn om te zeggen dat het niet zo is, maar als je iedere zaterdag en iedere zondag vier pakketjes leeg vliegt, moet je al bijna 9 minuten uit een pakket halen om aan de 60 uur te komen. En dan mag je geen enkele zaterdag of zondag missen (slecht weer, verjaardagsafspraak, auto stuk, heli stuk, kinderen ziek etc etc). Iemand als Curtis Youngblood vliegt ergens tussen de 150 en 200 uur per jaar en die vliegt IEDERE dag.... Groet, Bert
__________________ Funfactor: ____aantal bladen___ _ ...............hoeveelheid electronica |
| | |
| | #23 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
| Zal een verschil in snelheid van afkoelen geven maar de eindtemperatuur is in beide gevallen het zelfde. Ik denk aan drukverschillen als oorzaak van ijsvorming.
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • |
| | |
| | #24 (permalink) | |
| Citaat:
Groet, Bert
__________________ Funfactor: ____aantal bladen___ _ ...............hoeveelheid electronica | |
| | |
| | #25 (permalink) |
|
bert Heb een futaba FF7 en de timer gekoppeld aan de throttle. Meestal vlieg ik in het weekeind per dag 8 en soms 12 lipo's. Als het licht is 's avonds vaak 4, door de week. Leren gaat langzaam, hou spulletjes te graag heel denk ik. Pak weg 6 minuten per lipo. Afslag 3,6 volt ( hyperion) Groeten Martin
| | |
| | #26 (permalink) |
|
Ik gebruik de idle up schakelaar om de vliegtijd per vlucht vast te stellen (vlieg NOOIT in normal mode) en wij moeten sowieso alle vluchten registreren i.v.m. geluidseisen. Is dus tamelijk goed bekend hoeveel minuten mijn heli's in de lucht zijn. Da's best wel veel wat jij vliegt.... sterker nog, beetje teveel voor het mooie als het om de leercurve gaat. Als je voor de lol vliegt maakt dat niet uit natuurlijk, en kun je net zo lang door vliegen als dat je er lol in hebt. Vanuit mijn ervaring met de vliegschool is na 30 minuten vliegtijd per middag de vooruitgang nul geworden, en ik heb onverwacht goede resultaten geboekt met "moeilijk lerende" leerlingen door ze wat af te remmen (niet vaker dan 3 keer per week, niet meer dan 4 LiPo's per middag). Men name bij mensen die "wat op leeftijd zijn". Absoluut niet lullig bedoeld, maar een tiener kan wat dat betreft gewoon (véél) méér hebben dan een midlifer. Geld ook voor mij, helaas.... Ik mag mezelf toch echt wel een geroutineerd vlieger noemen, maar ik heb na een avondje indoor (6~7 packs van 10 minuten binnen twee uur tijd) een merkbare afname van de "scherpte", en outdoor is na vier lessen van een kwartier het mooie er ook wel af. Vlieg wel foutloos tot ongeveer 2 uur per middag, maar dan moet ik gewoon rekening houden met dat ik "slordiger" ga vliegen, kan ik dus minder ver gaan. Boven de twee uur haak ik af..... Da's vragen om ongelukken. Met de spullen heel willen houden is niks mis, bij ons is de instelling "crashen hoort er bij" behoorlijk taboe. Groet, Bert
__________________ Funfactor: ____aantal bladen___ _ ...............hoeveelheid electronica |
| | |
| | #27 (permalink) |
|
Bert Klopt denk ik wel wat je zegt. Bij de eerste lipo's ben ik veel scherper. Zal wat meer tijd aan de vrouw besteden Groeten Martin
| | |
| | #28 (permalink) | |
| Citaat:
(kon het niet laten).... Zonder dollen: overdrijf het vliegen niet, en met name het oefenen: zodra het op "pushen" gaat lijken is alle effectiviteit verdwenen, en de kans is groot dat het plezier dan ook minder is. Beter een leuke middag op het veld met "maar" vier (geslaagde) vluchtjes die je allevier een smile opleveren, dan acht vluchtjes waarvan de laatste twee "niet lekker liepen" want het is het gevoel van de laatste vlucht, waarmee je terug naar huis gaat.... Dan kun je beter die laatste vluchtjes (als je ze toch wilt vliegen) geen eisen aan jezelf stellen, dan kom je tenminste toch met die smile op je gezicht thuis. Want uiteindelijk doen we die hobby voor die smile, niet om gefrustreerd te raken, toch? Hetzelfde voor dat onderhoud: Je crasht, je probeert dat vervolgens te voorkomen door strikter onderhoud, maar dat verhoogt de kans op vaker crashen, dus dat gebeurt dan ook geheid vaker, je gaat NOG meer sleutelen, etc etc. En voor je het weet, is dat ook allang geen ontspannen bezigheid meer. Gewoon de boel logisch en nuchter benaderen, die enkele toevallige crash accepteren. Voor je het weet vlieg je meerdere jaren volledig crashvrij, en heb je veel meer lol in je hobby dan ooit tevoren. Maar je moet je kop er wel bijhouden natuurlijk.... Groet, Bert
| | |
| | #29 (permalink) |
|
Bert Geeft niet. Heb jij toevallig ook een spiegel Dank jevoor de tips, ik neem ze zeker ter harte Goeten Martin
| | |
| | #30 (permalink) |
|
Ik heb even op basis van voorgaande een onderhoudsschema gemaakt. Hopelijk zinvolle info voor jullie Groeten Martin
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |