Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelhelikopters > Algemeen heli

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 5 juni 2008, 10:06   #16 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

666yeti666's schermafbeelding

Leeftijd: 41
Standaard

Eric,
proficiat met je 'maiden' !
Wat betreft die bec spanning, ik heb dat toen op een servoconnector van de ontvanger gemeten mbv een oscilloscoop , dat is een apparaat waarmee je spanning als functie van tijd kan bekijken.
Vervolgens uit veiligheid de connectoren naar de motor verwijderd, de accu aangesloten en flink met ALLE sticks zitten roeren, dan zie je of de 5V spanning TEVEEL inzakt of niet.

Voor de logo 10 3D ga ik nu voor de zekerheid een 4 cellige ontvangerpack maken die ik gewoon parallel aan de bec uitgang mag plaatsen volgens de handleiding (op een vrije uitgang op de ontvanger).

Voor de 3DX500 moet ik nog iets verzinnen, ik heb nog een medusa switched bec liggen, misschien dat ik die erop ga zetten.
Met de 3DX heb ik trouwens nog geen problemen gehad. Maar ik ben mischien geen referentie wat dat betreft , ik vlieg nog lang geen 3D. Loops, rolls, stall-turns dat wel.

Nog iets wat betreft die statische electriciteit. Dat soort verhalen heeft men destijds ook geschreven over de logo 10. Ik heb er echter nog nooit last van gehad (had ook riemaandrijving + carbon staartbuis) en ik vraag me dan ook af of er iets anders de schuld is van zo'n storing.
Het ligt namelijk veel meer voor de hand dat de draden tussen de regelaar en motor storen op de heel gevoelige antenne-ingang, als deze te dicht langs de motordraden loopt.
Een gemiddelde ontvanger heeft als gevoeligheid 5 a 10 microVolt , dat is dus 5 / 1.000.000 Volt !
De schakelpieken op de draden van de regelaar zijn heeeel erg veel groter en kunnen heel gemakkelijk de ontvanger beinvloeden, zeker als je op grotere afstand gaat vliegen, want dan krijgt de ontvanger minder signaal binnen van de zender maar neemt het stooraandeel van de regelaardraden, relatief, toe.

Dat heb ik helaas aan den lijve ondervonden met een edf f-16 , daarbij had ik de ontvanger voorin het model gemonteerd, waarbij de antenne vrij hing tijdens het vliegen. Aangezien de motor + regelaar in het midden van het model gemonteerd zaten, kwam de antenne die los hing tegen de romp aan te liggen, door de wind en lag dus opeens op enkele centimeters van de motordraden.
Daardoor had ik tijdens de eerste vlucht een vreemd gedrag; storing, geen storing, storing geen storing en PATS, crash ! Te laat. en dat terwijl de reikwijdte test uitstekend was verlopen, achteraf heel logisch natuurlijk, want de antenne hing vanuit de voorkant omlaag toen ik het model in de hand had .
Daarna het model gerepareerd en de antenne vanuit de voorkant naar 1 vleugeltip laten lopen en vastgezet, ver verwijderd van de motordraden. Daarna nooit meer problemen gehad en hij vliegt nog steeds uitstekend.
Dat was een goede les voor mij .....

Dus mijn advies, laat je niks wijs maken , zorg allereerst voor een goede antenneloop, zover als mogelijk verwijderd van de motordraden en servodraden.
Oud 5 juni 2008, 10:48   #17 (permalink)

Leeftijd: 43
Standaard

Hey Bas,

Bedankt voor de info.
Zo'n batterij of lipo parallel word i.d. vaker gedaan, heb ik over gelezen.
Ik heb dat ook een hele tijd terug voorgesteld aan de maker van de Protos, of dit een goede keuze was..
Hij reageerde een beetje boos , en zei dat hij toch niet voor niets al die moeite heeft gedaan om de AUW zo laag te krijgen..
Hij adviseerde mij om een goede ESC te kopen (Hij vloog zelf met de 80-6-18 BEC en 3x S9650 GY401/Spartan + S9257 ) of een ESC zonder BEC met goede losse BEC..
Ik zie nu dat veel jongens de Scorpion ESC gaan proberen, deze heeft een 4A sw.BEC en 5.7V !!

Ik heb zolang ik heli vlieg (iets meer dan een jaar nu) 1x storing gehad, en dat was met een Walkera RTF zender, misschien heb ik tot nu toe wat geluk
Gelden die storingsinvloeden ook voor 2,4 Ghz??
Mijn ontvanger is behoorlijk ver verwijderd van Motor en ESC, veel verder kan het niet.
Ik heb wel gelezen dat een statische ontlading in de buurt van je spektrum ontvanger, de ontvanger kan resetten omdat hij die piek (chip) gewoon niet kan verwerken.
Ik heb mijn vervangende onderdelen al binnen (staartpully), dus hopen op lekker weer voor het weekeinde.

Eric
Oud 5 juni 2008, 14:33   #18 (permalink)
johnnygr
Guest

Standaard

De 2,4 Gigahertz heeft veel minder last van allerlei storingsinvloeden voor zover ik weet.

Met deze heli moeten die tic-tocs toch echt wel gaan lukken
  Met citaat reageren
Oud 5 juni 2008, 15:10   #19 (permalink)

Standaard

Eerst maar even alle uitslagen en de Governor goed zetten en mijn gyro echt testen, etc.etc....
Met de Minititan pers ik ze er al aardig uit, verwacht met deze veel meer tijd te krijgen in vluchtfiguren, kan ik wat hoger blijven.
Kan ik binnenkort hopelijk de achterwaardse figuren ook eens gaan oefenen .

Eric
Oud 6 juni 2008, 10:06   #20 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

666yeti666's schermafbeelding

Leeftijd: 41
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EricW Bekijk bericht
Hey Bas,

Bedankt voor de info.
Zo'n batterij of lipo parallel word i.d. vaker gedaan, heb ik over gelezen.
Ik heb dat ook een hele tijd terug voorgesteld aan de maker van de Protos, of dit een goede keuze was..
Hij reageerde een beetje boos , en zei dat hij toch niet voor niets al die moeite heeft gedaan om de AUW zo laag te krijgen..
Hij adviseerde mij om een goede ESC te kopen (Hij vloog zelf met de 80-6-18 BEC en 3x S9650 GY401/Spartan + S9257 ) of een ESC zonder BEC met goede losse BEC..
Ik zie nu dat veel jongens de Scorpion ESC gaan proberen, deze heeft een 4A sw.BEC en 5.7V !!

Ik heb zolang ik heli vlieg (iets meer dan een jaar nu) 1x storing gehad, en dat was met een Walkera RTF zender, misschien heb ik tot nu toe wat geluk
Gelden die storingsinvloeden ook voor 2,4 Ghz??
Mijn ontvanger is behoorlijk ver verwijderd van Motor en ESC, veel verder kan het niet.
Ik heb wel gelezen dat een statische ontlading in de buurt van je spektrum ontvanger, de ontvanger kan resetten omdat hij die piek (chip) gewoon niet kan verwerken.
Ik heb mijn vervangende onderdelen al binnen (staartpully), dus hopen op lekker weer voor het weekeinde.

Eric
Eric, oei 3 maal S9650 op swash en dan enkel op de jazz bec , dat zijn toch ook nog eens digitale servo's ? tja, het kan goed gaan maar ook fout .... sinds ik metingen heb gedaan zou IK dat niet aandurven ....

Ik besefte inderdaad niet dat jij op 2.4GHz vliegt ..... dan heb ik niks gezegd, je hebt er dan geen last van , da's het voodeel van het 2.4GHz systeem.

ESD is dan wel een heel andere verhaal ja, da's 'vervelend terrein' , daar kunnen op de meest vreemdsoortige manier electronische componenten beschadigd raken door statische ontlading.

Het weekend wordt goed weer, dus alvast veel vliegplezier.
Oud 6 juni 2008, 11:24   #21 (permalink)

Standaard

Het wordt i.d.d. redelijk goed weer
Ik heb de tailpully al vervangen door de laatste revisie met het langere meeneem pennetje, dus ik kan de gyro end-point limits wat ruimer zetten en met een (redelijk) gerust hart de lucht in, fingers crossed0X .

Eric
Oud 6 juni 2008, 17:41   #22 (permalink)

Standaard

Fireup op Helifreak heeft de protos aan een testje onderworpen, en er bleek toch nog aardig wat statische electriciteit opgeslagen te worden in de staartbuis.
YouTube - MSH Protos Static Test

De oplossing die hij oppert is vrij eenvoudig en ga ik ook direct uitvoeren.
Ik verwijder een klein beetje lak van de staartbuis onder het staartservobeugeltje.
stop daar een aarde draadje onder die ik naar voren geleid en aan een motorplaatboutje bevestig.

Eric
Oud 7 juni 2008, 13:55   #23 (permalink)

Standaard

Aanvullende info:
Het schokken van de servo's wat je in het filmpje ziet had ik geen last van.
Het gebeurd alleen met het gebruik van de BEC van bepaalde type regelaars, de Jazz 80 heeft hier gelukkig geen last van...
De spanning bouwd op in de staartbuis omdat het staartblok niet geleid en dus isolerend werkt.
Ik heb de eenvoudige mod toch uitgevoerd om zeker te zijn dat de opgebouwde statische electriciteit verdeeld wordt over de gehele heli, zodat er geen vonkjes kunnen overslaan.

Eric

Laatst gewijzigd door EricW; 7 juni 2008 om 13:58
EricW is offline   Met citaat reageren
Oud 7 juni 2008, 17:08   #24 (permalink)

Standaard

Net terug van het veldje.
Het goede nieuws is dat ik mijn eerste autorotatie van redelijk grote hoogte heb overleeft, de heli geen schrammetje heeft, geweldig landingsgestel!! en veel dank aan PhoenixRC

Alles werkte perfect, moest alleen mijn gyrogain behoorlijk omlaag gooien en ik heb mijn cyclic naar 45% gezet om hem iets feller te laten sturen.
Hij vliegt echt geweldig!, eigenlijk zo wendbaar als de Minititan maar dan veel stabieler.
Ik begon net lekker los te komen, wat pirouetjes in mijn stallturns, pitchpumping om de gyrowerking te bekijken...
En het pitchpumpen zorgde er dus voor (na inspectie) dat de stelschroefjes van de pinion-adapter losschoten (locktite en goed vastgezet).
Dus er komen een paar platte kantjes aan mijn motoras vanaf nu.

Dus weer even naar de werkbank en dan morgen weer de lucht in

Eric

Laatst gewijzigd door EricW; 7 juni 2008 om 17:12 Reden: tekst veranderd
EricW is offline   Met citaat reageren
Oud 7 juni 2008, 17:10   #25 (permalink)

laurens's schermafbeelding

Leeftijd: 24
Standaard

Jij hebt je portie adrenaline dus weer binnen! Mooi te horen dat de heli dat zelfs goed aankan, dat is vrij ongewoon voor zo'n klein helitje.
Oud 7 juni 2008, 17:21   #26 (permalink)

Standaard

Ja zeg dat wel, maar adrenaline is hartstikke lekker als het net goed gaat
Voor mijn doen is hij trouwens best groot hoor, toch een disc van een meter i.p.v. 70 cm...en het is een andere beleving als een 450er, het is echter geen 90er
Maar hij autoroteert i.d.d. prima is gebleken ( en ik ook gelukkig ).

Eric
Oud 15 juni 2008, 00:18   #27 (permalink)
pip

pip's schermafbeelding

Leeftijd: 19
Standaard

en hoe is het nu met deze geweldige heli??
Oud 15 juni 2008, 15:57   #28 (permalink)

Standaard

Hey Pip!
Ik heb een paar kleine probleempjes gehad, en ze ook weer vrij eenvoudig opgelost...
Ik kreeg uit het niets last van trillingen...
Dit was afkomstig van de kop.
De bout was blijkbaar niet stevig genoeg vast gezet.
Ik vond dat ik hem vaster moest zetten dan ik eigenlijk wil met staal in aluminium, dus heb ik een beetje R48 tussen de kop en de hoofdas gesmeerd en vervolgens de bout weer "normaal" aangedraaid.
Na alles een paar keer in en uit elkaar gehad te hebben bleek dat de lagertjes van de staart grips niet helemaal lekker liepen.
Heb deze hier en daar een slag gedraait en nu lopen ze prima los en soepel.
De staartpully had ik tussen mijn vingers samengedrukt tijdens het lijmen met CA...
Blijkt geen goede methode.. je kan beter het asje er tijdelijk insteken en de pully aandrukken op een vlakke ondergrond tijdens het lijmen.
Dan loopt de pully prachtig zonder schommelingen.

Ik heb er nu alweer wat vluchten opzitten.
En vind het inderdaad een geweldige helicopter..
Moet wat wennen aan de explosieve kracht van de heli, dat ding is abnormaal snel..
Durf iedere dragrace aan

Eric
Oud 15 juni 2008, 20:34   #29 (permalink)
johnnygr
Guest

Standaard

R48????
Verklaar je nader. het zegt mij niets.
  Met citaat reageren
Oud 15 juni 2008, 20:50   #30 (permalink)
pip

pip's schermafbeelding

Leeftijd: 19
Standaard

heey ericW,
op hoeveel rpm zit je?
en de gevoeligheid kan je toch wel verminderen? gewoon je uitslagen verkleinen

ik denk dat dit mijn volgende heli wordt

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten