Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Algemeen modelvliegen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 31 januari 2010, 13:34   #31 (permalink)

Leeftijd: 39
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stevo Bekijk bericht
Tot zover niets nieuws wat ons Belgen betreft.......
Ik heb zo'n bruin vermoeden dat je daar de club waar ik vlieg mee bedoelt.
Stevo, klopt !
Aangezien ik jullie al zoveel jaren ken en na de klaagzang van Guido wou proberen te helpen, had ik dit draadje geopend. Kunnen jullie er al wat verder mee ?

Groetjes,

Davy
Oud 31 januari 2010, 14:10   #32 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Roel van Essen's schermafbeelding

Leeftijd: 54
Weblogartikelen: 1
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ultim@te Bekijk bericht
beste roel ,

ik ben heus bereid om mijn texten wat genuanceerder te brengen en ik begrijp dat ik als ik met een portie nuchter verstand ,binnen het mijns inziens redelijke een paar flinke linkse en rechtse uitdeel naar dit soort groeperingen dat ik dan eigenlijk in het publieke belang niet meer het recht van vrije menings uiting mag genieten omdat dit niet een sociaal passende reactie betreft.
Er is een duidelijk verschil tussen het begrip "vrije meningsuiting" en het ongenuanceerde getrap tegen groepen van personen wat jij debiteert.
Ik lees kreten als "zieloze figuren", "gebrek aan aandacht", "linksdraaiende biogarde hufters welke zich hoger opgeleid voordoen als dat ze in werkelijkheid zijn en door hun gebrek aan een fijne jeugd niet anders kunnen dan de plezier van anderen maar zinloos naar de knoppen te gaan helpen."

Begrijp me goed:
De wijze waarop modelbouwverenigingen vaak door gemeentebesturen behandeld worden getuigt niet van kennis van zaken en is vaak onderhevig aan gelobby van "natuurbeschermers".
Ik weet daar redelijk wat van; ook "Scheepsmodelbouwvereniging Vaargroep Flevoland" heeft daar in het verleden last van gehad. Dat is overigens zonder al teveel problemen opgelost.
Hoe? Door in dialoog te blijven met betrokken milieu-"freaks". Hen uit te nodigen op je vereniging, laten zien wat je doet en welke maatregelen je neemt om de natuur om je heen in stand te houden en te voorkomen dat leden van je vereniging fouten maken.
Niét door ongenuanceerd (zo je wilt: "recht door zee op z'n Rotterdams") verbaal uit te halen.
Ik zal op mijn beurt op z'n Sallands uithalen, niet naar vrij anonieme groepering toe, maar rechtstreeks naar jou:
"Ie zult wel geliek hebb'n..."
Zoek maar eens op wat dat dat in Salland betekent...
Oud 31 januari 2010, 16:21   #33 (permalink)

Leeftijd: 55
Standaard

Het ergste van dit alles vind ik eigenlijk dat de modelbouwers al bij voorbaat als slecht voor het milieu worden gezien. Het maakt herrie, het vervuilt, het verstoord en ga zo maar door. Deze zaken zijn door veruit de meeste verenigingen met keiharde bewijzen te ontkrachten. Natuurlijk zullen er verenigingen bij zijn die het "beter" doen dan anderen. Die moeten we dus helpen.

Volgens mij is het eerste en belangrijkste punt dat we uit die "verdomhoek" komen. Dat we niet meer standaard zonder echte steekhoudende argumenten allerhande verboden opgelegd krijgen. De milieu diensten zouden dus eerst tegen zo'n klager moeten zeggen "kom maar met bewijzen dat die modelbouwers daar verkeerd bezig zijn". Die zullen heel lastig te vinden zijn en als die mensen (meestal een vereniging) hun zaakjes goed geregeld hebben zullen ze een voldoende bewijs tegen die één of twee punten van zo'n klager kunnen inbrengen.
Pas dan is het eerlijk en zullen de vergunningen een echte waarde hebben. Nu is het nog veel te vaak zo dat een vereniging al vele jaren ergens vliegt, vaart of rijdt zonder dat er problemen zijn. De komst van één figuur die alles alleen met oogkleppen bekijkt kan voldoende zijn om zo'n vereniging de nek om te draaien.
Helaas ken ik hier in Nederland verschillende modelvliegclubs die op een dergelijke knullige manier hun veld zijn kwijtgeraakt. Ook een groepje model schippers dat ergens op een mooie grote plas al jaren met hun boten voer moest weg toen iemand vond dat die boten de Futen angst aanjaagden waardoor ze van hun nesten verdwenen.
Dat was namelijk één keer gebeurt toen een bootje onbestuurbaar werd door rommel aan het roer. Door de wind en de stroming dreeft het naar de rietkant en bleef steken tegen een futen nest. De fuut ging er vandoor maar een half uur nadat de boot met een rubberbootje was weggehaald zat de fuut weer op z'n nest! Toch moesten ze daar weg en kwam er zelfs een bord te staan met allerhande ge- en verboden. Het verbod op varen met modelboten staat daar appart bij vermeldt! Protesteren helpt niet want volgens zo'n natuur pief kan dat absoluut niet samen gaan.

Hou me ten goede, ik hou ook van de natuur en heb net een tijd door het dakraam zitten turen naar de vogels die nu in onze tuin en die van de achterburen rondscharrelen. Prachtig om al die verschillende vogels te zien, de natuur heeft nog zoveel moois! Maar denk er wel aan dat deze vogels ONZE huizen en tuinen opzoeken omdat daar vrij makkelijk aan voedsel is te komen. Er groeien diverse struiken in onze tuinen waar bessen aan zitten die ze maar al te graag eten. En als er een kind naar buiten komt en lekker een sneeuwpop gaat bouwen trekken ze zich daar niets van aan. Die schuwe kramsvogels en koperwieken blijven lekker in de struiken zitten en eten zich vol.

Zo is het ook op ons modelvliegveld, ik schreef het al eerder in dit draadje. Ik sta met plezier in het weiland en geniet van de natuur. Van de vogels, de hazen en zelfs de mollen. Die laatste hebben we lieven niet in ons veld maar het blijven prachtige diertjes als je even nadenkt bij wat ze presteren. Toch weerhoudt het mij er niet van om een klem te plaatsen als er één in ons veld rondwoeld. Dat gebeurt maar zelden maar als het gebeurt dan zullen we hem vangen!
Dus met z'n allen er aan werken om onze hobby op een positieve manier naar voren te brengen. Het milieu aspect niet vergeten! Laat zien dat je als vereniging daar ook bij nadenkt. Dat doen we namelijk zo goed als allemaal al en meestal zonder dat je er erg in hebt.

Maak foto's van zo'n kievitsnest met een modelvliegtuig dat er op een meter overheen vliegt. Dan kan iedereen zien dat het zo'n vogel koud laat omdat ze op de ene of andere manier weten dat ze niets te vrezen hebben van dat gekke ding. Zelfs met de motormaaier kan je er op een halve meter langs rijden zonder dat ze van hun nest komen.

Maak ook eens een foto van je modelboot zie tussen een groep eenden vaart. Ze blijven op een veilige afstand maar verder negeren ze zo'n boot compleet! Er heerst echt geen paniek tussen die eenden als je er tussendoor vaart.

En ik heb ooit bij een offroad circuitje gezien dat een groep mensen lekker met hun model cros auto's aan het crossen waren. Na een aantal rondjes kwamen op enkele plaatsen de regenwormen naar boven. Kennelijk waren de trillingen zodanig dat ze dachten dat het regende of zo. Een aantal vogels had dat in de gaten en kwamen uit de bomen zo gauw de auto's weg waren. Ze deden zich te goed aan de wormen en als de auto's weer in zicht kwamen gingen ze op de vleugels om er direct achter weer te landen. (Misschien dat de Nederlandse vereniging tot het behoud van de regenworm hier protest tegen zal aantekenen maar die vogels afschieten mag toch niet. )

Positieve promotie kan ons allemaal helpen. Elkaar de huid volschelden en uitmaken voor van alles en nog wat kan heel erg veel opluchting geven maar zal bij andere mensen alleen tegenzin opwekken. Je berijkt er niets mee ook al heb je 100 keer gelijk en 1000 keer het recht aan jou kant.
Bij die klagers zijn ook mensen die te ver gaan, een voorbeeld is al geneoemd zoals dat geval "vliegtuiglawaai van Schiphol". Die mensen zullen niet meer serieus worden genomen en hun klachten gaan al snel in de map met zoekgeraakte stukken. Er zijn echt nog wel gemeenten waar men naar echte argumenten luisterd maar dan moet je wel met die argumenten komen. Geërgerd maar wat roepen helpt ons meestal niets want het idee dat "wij" (de modelbouwers) fout zijn is een soort vooropgesteld feit waar we dus tegenin moeten gaan. Die instelling bij vele instanties moet dus eerst weg en dat redt je echt niet met schelden!
Oud 31 januari 2010, 17:23   #34 (permalink)

Standaard

Aldus Eric :
als die ``groenen`` nu eens iets nuttigs willen betekenen voor de dieren en de samenleving dan moeten ze hun tijd en energie steken in het najagen van die individuen die met een dubbel loops geweer de polders in trekken om eens lekker een aantal beestjes te gaan vermoorden.
of diegene die met een valk op hun arm eens een aantal konijnen of vogels gaan ombrengen.
het betreft in mijn ogen gewoon een paar linksdraaiende biogarde hufters welke zich hoger opgeleid voordoen als dat ze in werkelijkheid zijn en door hun gebrek aan een fijne jeugd niet anders kunnen dan de plezier van anderen maar zinloos naar de knoppen te gaan helpen.

Eric , deze mensen houden de wildstand op peil hoor ze jagen niet voor de lol hoor HAHAHA nee serieus je hebt wel gelijk .........Ik ken ook van die lui die zo van de natuur houden maar stiekemweg gewoon geilen op het doden van dieren .

Feit is gewoon dat ons land te klein word voor een hobby als modelvliegen , zeker in de randstad word het steeds moeilijker om een passend veldje te vinden .

Ik was eens bij een vereneging in Tilburg waarbij de naastgelegen golfclub klaagde over het vieggebeuren naast hun terein .
Ook kan ik me herrineren dat een vereneging gelegen naast een jachthave klachten kreeg .

Ik den dat alles wat wij veranderen aan de natuur zijn invloed heeft , maar ook in Nederland is er niet heel veel natuurlijks meer .
balsaplank is offline   Met citaat reageren
Oud 31 januari 2010, 17:54   #35 (permalink)
Banned

Leeftijd: 32
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel van Essen Bekijk bericht
Er is een duidelijk verschil tussen het begrip "vrije meningsuiting" en het ongenuanceerde getrap tegen groepen van personen wat jij debiteert.
Ik lees kreten als "zieloze figuren", "gebrek aan aandacht", "linksdraaiende biogarde hufters welke zich hoger opgeleid voordoen als dat ze in werkelijkheid zijn en door hun gebrek aan een fijne jeugd niet anders kunnen dan de plezier van anderen maar zinloos naar de knoppen te gaan helpen."

Begrijp me goed:
De wijze waarop modelbouwverenigingen vaak door gemeentebesturen behandeld worden getuigt niet van kennis van zaken en is vaak onderhevig aan gelobby van "natuurbeschermers".
Ik weet daar redelijk wat van; ook "Scheepsmodelbouwvereniging Vaargroep Flevoland" heeft daar in het verleden last van gehad. Dat is overigens zonder al teveel problemen opgelost.
Hoe? Door in dialoog te blijven met betrokken milieu-"freaks". Hen uit te nodigen op je vereniging, laten zien wat je doet en welke maatregelen je neemt om de natuur om je heen in stand te houden en te voorkomen dat leden van je vereniging fouten maken.
Niét door ongenuanceerd (zo je wilt: "recht door zee op z'n Rotterdams") verbaal uit te halen.
Ik zal op mijn beurt op z'n Sallands uithalen, niet naar vrij anonieme groepering toe, maar rechtstreeks naar jou:
"Ie zult wel geliek hebb'n..."
Zoek maar eens op wat dat dat in Salland betekent...
hallo roel,

ik zal in het vervolg mijn uiterste best doen om mijn emoties jegens dergelijke groeperingen ietwat te temperen voor ik achter mijn toetsenbord plaatsneem en er een een aantal regels uit rammel.
ik begrijp precies wat jouw standpunt is en dit is tevens het mijne alleen liet ik mij even leiden door mijn hart en niet door mijn verstand .
laten we vriendjes blijven en samen hopelijk een èènheid vormen zodat we op sociaal en politiek correcte wijze deze ``herrieschoppers`` te lijf kunnen gaan.
mvg eric

Laatst gewijzigd door ultim@te; 31 januari 2010 om 18:29
ultim@te is offline   Met citaat reageren
Oud 31 januari 2010, 18:12   #36 (permalink)

Manuel's schermafbeelding

Standaard

Euh iets met omgekeerde bewijslast of zeg ik nu iets heel doms?
Er zijn toch ook geen keiharde onderzoeken dat het wel schadelijk is?
Manuel is offline   Met citaat reageren
Oud 31 januari 2010, 20:40   #37 (permalink)

Bruno van Hoek's schermafbeelding

Leeftijd: 58
Thumbs up

Citaat:
hallo roel,

ik zal in het vervolg mijn uiterste best doen om mijn emoties jegens dergelijke groeperingen ietwat te temperen voor ik achter mijn toetsenbord plaatsneem en er een een aantal regels uit rammel.
ik begrijp precies wat jouw standpunt is en dit is tevens het mijne alleen liet ik mij even leiden door mijn hart en niet door mijn verstand .
laten we vriendjes blijven en samen hopelijk een èènheid vormen zodat we op sociaal en politiek correcte wijze deze ``herrieschoppers`` te lijf kunnen gaan.
mvg eric
Kijk, nu kunnen wij ook meteen weer door 1 deur en kom ik je zelfs helpen als je op onterechte wijze dwarsgezeten wordt.
Oud 31 januari 2010, 21:16   #38 (permalink)

Roel van Essen's schermafbeelding

Leeftijd: 54
Weblogartikelen: 1
Standaard

Citaat:
hallo roel,

mvg eric
Dank je wel... Maakt het een stuk leuker op, op het froum.
Oud 31 januari 2010, 21:17   #39 (permalink)
Banned

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bruno van Hoek Bekijk bericht
Kijk, nu kunnen wij ook meteen weer door 1 deur en kom ik je zelfs helpen als je op onterechte wijze dwarsgezeten wordt.
hallo bruno,

ik ben eerder iemand die verbaal een correcte manier zal handhaven om een probleem aan te pakken of op te lossen .
alleen is het echter zo dat toen ik de text intypte ik een nog veel ergere omschrijving in mij op kreeg, maar deze zou absoluut niet passend zijn geweest om op dit forum te posten ,vandaar dat ik zonder letterlijke extreme scheldwoorden mijn irritatie op deze wijze heb geuit .
het is zoiets als extreem boos zijn maar toch blijven lachen omdat er meer mensen in de directe omgeving zijn die het niet zouden accepteren als je je liet gaan.
genoeg geleuter laten we het gezellig houden en ik zal voortaan het programma ``word`` eens moeten gaan gebruiken heb ik begrepen.
au revoir
Oud 1 februari 2010, 08:04   #40 (permalink)

Standaard

Wie kent zo'n natuurbeschermer die meent dat modelvliegen schadelijk is voor de omgeving.
Het zou informatief (en leuk) zijn als die zich in dit draadje zou willen mengen.
Joop123 is offline   Met citaat reageren
Oud 1 februari 2010, 13:07   #41 (permalink)

br@m's schermafbeelding

Leeftijd: 51
Standaard

Inhoudelijk hier discussiëren heeft weinig nut. Wat zinvol is is om eens te discussieren over wie er succesvol is geweest in het verkrijgen van een vergunning, en hoe men dat aangepakt heeft. Dus veel meer procedureel dan inhoudelijk.

In Nederland en de EU (waarvan wij deel uitmaken) zijn allerlei wetten, bestemmingsplannen en procedures die je moet volgen. Om ze te volgen moet je ze kennen, en tot je voordeel kunnen gebruiken.

Als je je werkelijk voor deze materie interesseert dan kun je het beste je eens verdiepen in de flora- en faunawet, in wetgeving inzake geluidsoverlast, en in de procedures die van toepassing zijn bij vergunningaanvraag voor een inrichting zijnde modelvliegveld.

Een zinvolle plaats om de discussie aan te gaan is als een concrete club een vergunning wil hebben voor een veld. Op dat moment hebben in Nederland allerlei belanghebbenden (waaronder omwonenden) het recht om een 'zienswijze' in te dienen. De overheid dient al deze 'zienswijzen' mee te nemen in de besluitvorming. Dan is dus het moment daar om ervoor te zorgen dat de omwonenden onze hobby gunstig gestemd zijn.

Verder is het uitermate zinvol en belangrijk dat wij een belangengroep op nationaal nivo hebben die het predikaat 'Koninklijke' voert. Die kan namelijk op het ministerie lobbyen als er weer eens nieuwe nota's ruimtelijke ordening of zo worden bedacht.

Mensen die zich druk maken om deze problematiek zouden eens goed moeten bestuderen hoe het toch komt dat de 'groenen' zoveel meer bereiken voor hun eigen doel dan wij.

Dat komt onder andere omdat ze:
- Beter georganiseerd zijn (Milieudefensie, Greenpeace, Natuurmonumenten etcetera)
- Beter de publieke opinie beïnvloeden
- Veel beter de procedures kennen, zodat ze die tot hun eigen voordeel kunnen gebruiken.
br@m is offline   Met citaat reageren
Oud 1 februari 2010, 22:23   #42 (permalink)

Peter Den's schermafbeelding

Leeftijd: 68
Standaard

Citaat:
Wie kent zo'n natuurbeschermer die meent dat modelvliegen schadelijk is voor de omgeving.
Het zou informatief (en leuk) zijn als die zich in dit draadje zou willen mengen.
Ja, lijkt mij een heel leuk plan: kan die
Citaat:
linksdraaiende biogarde hufter welke zich hoger opgeleid voordoet als dat ie in werkelijkheid is en door zijn gebrek aan een fijne jeugd niet anders kan dan het plezier van anderen maar zinloos naar de knoppen te gaan helpen.
(aangepast naar enkelvoud)
gelijk even kennis nemen hoe er kennelijk over hem gedacht wordt: dat zal vast wel een hele positieve insteek geven bij een volgend belangenkonflikt.
Snapt er nou niemand hoe stupide en onkonstruktief dit soort reakties zijn?
Peter Den is offline   Met citaat reageren
Oud 2 februari 2010, 21:13   #43 (permalink)
Banned

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peter Den Bekijk bericht
Ja, lijkt mij een heel leuk plan: kan die (aangepast naar enkelvoud)
gelijk even kennis nemen hoe er kennelijk over hem gedacht wordt: dat zal vast wel een hele positieve insteek geven bij een volgend belangenkonflikt.
Snapt er nou niemand hoe stupide en onkonstruktief dit soort reakties zijn?

als je verder gelezen had ,had je ook opgemerkt dat ik mijzelf verontschuldigd heb voor deze uitspraken dus is het in deze dan weer niet nodig om dit soort reacties jegens mij te posten .
of is jouw intensie om deze discussie weer naar het negatieve te erken zodat er weer gescholden wordt en dergelijke .
meer als dit kan ik niet voor je betekenen en als het niet voldoet ?????????????????????
verder wil ik mij niet meer negatief uitdrukken daar ik met veel plezier aan dit forum deelneem .
dus nog maals SORRY !!!!!
hopende u hiermede voldoende te hebben geinformeerd.
en wat betreft het stupide en onkonstruktief dit zal ik maar naast mij neerleggen er is immers gevraagd om beleefdheid ..
Oud 3 februari 2010, 18:21   #44 (permalink)

Stevo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MrBean Bekijk bericht
Kunnen jullie er al wat verder mee ?
Voorlopig is het stil van het "front" wat dat betreft maar er wordt ongetwijfeld van onze kant aan gewerkt. Jammergenoeg waarschijnlijk ook van aan de kant van de groene jongens.

Wordt dus zondermeer vervolgt.
Oud 3 februari 2010, 18:23   #45 (permalink)

Stevo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joop123 Bekijk bericht
Dat is zoals wij zouden gevraagd worden om aan een forum van Smyrnatapijten deel te nemen. Lijkt me weinig waarschijnlijk

Stevo
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Algemeen modelvliegen
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten