Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Algemeen modelvliegen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 18 januari 2010, 18:17   #1 (permalink)

Leeftijd: 39
Standaard Gevolgen van onze hobby op onze habitat ?

Hoi allemaal,

gisteren was ik op de jaarlijkse VML vergadering, dat is dus van de Belgische tegenhanger van de KNVVL.

Een goede vriend collega piloot stelde een open vraag waarop echter de Belgen geen oplossing wisten.

Deze collega heeft nl te kampen met veel overtuigingsproblemen t.o.v. "de Groenen" naar aanleiding van de aanvraag en aanleg van hun nieuwe vliegveld. De "Groenen" beweren dat modelvliegen een zeer negatieve invloed heeft op onze natuur en alle levende wezentjes (vogels,...).

Nu had deze man beslag kunnen leggen op enkele DUITSE documenten waarin bleek dat, d.m.v. jarenlange onderzoeken, onze hobby een verwaarloosbare invloed heeft op onze habitat. Maar, de "Groenen" willen dat enkel aanvaarden als dat Belgische, of (en hier komt het) Nederlandse onderzoeken zijn. Blijkbaar heeft er niemand van ons Belgen weet van een zulk onderzoek in Nederland of België.

Daarom mijn vraag om hem proberen uit de nood te helpen : Heeft er iemand van jullie zulke officiele documenten van zulk onderzoek uit (en in het) Nederland(s) ?

Alvast vriendelijk bedankt !

Groetjes,

Davy
Oud 18 januari 2010, 18:28   #2 (permalink)

plotterwelt's schermafbeelding

Leeftijd: 59
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MrBean Bekijk bericht
Maar, de "Groenen" willen dat enkel aanvaarden als dat Belgische, of (en hier komt het) Nederlandse onderzoeken zijn. Blijkbaar heeft er niemand van ons Belgen weet van een zulk onderzoek in Nederland of België.
Om dat die groenen weten dat ze in duitsland nooit een schijn van kans zouden hebben .

Dat is door de DMFV al verschillende keren voor gerecht door geboxt dat de flora en fauna geen negatieve invloed heeft .

De groenen hebben niks meer te melden in Duitsland .

Mvg Johan

www.plotterwelt.nl
plotterwelt is offline   Met citaat reageren
Oud 18 januari 2010, 18:34   #3 (permalink)

Volhout's schermafbeelding

Leeftijd: 51
Standaard Modelvliegveld en vervuiling ...

In een ideale wereld zou modelvliegen de natuur behouden.
Bij goedkeuring van een modelvliegveld dient er in 400m omgeving van het veld geen bewoning te zijn in Nederland. In een ideale wereld zou er in de lengte der dagen binnen die 400 meter ook geen bebouwing dienen te komen. En het gebied binnen die straal zou dus natuurgebied / landbouwgebied zijn - en blijven. In Nederland is dat echter niet zo, en worden modelvliegveldjes om de haverklap gesloten ten behoeve van nieuwbouw (Vinex wijken).

Nou vraag ik U af, wat is beter voor de natuur: nieuwbouw, of een modelvliegveld waar op een warme zomeravond maximaal 80dBA geluid (op 7 meter) wordt geproduceerd tot zonsondergang ......

Voor de Groenen.....

Harm.

De vraag is dus: helemaal geen natuur - of - natuur waar het af en toe wat onrustig is.

P.S. je kunt het rapport toch laten vertalen ??

Laatst gewijzigd door Volhout; 18 januari 2010 om 18:37
Volhout is offline   Met citaat reageren
Oud 18 januari 2010, 19:26   #4 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

MrLaVo's schermafbeelding

Standaard

Ik ben al ruim 25 jaar actief in het modelvliegen. Op ons vliegveld staan regelmatig diverse reeën. Ook zijn er in de directe omgeving van ons veld diverse horsten van roofvogels. De havik en vooral de Buizerd is veelvuldig op ons veldje te gast. Reeën zijn cultuurvolgers die zich prima thuisvoelen op plaatsen dicht bij de mens. Dat er zo veel roofvogels zijn te vinden geeft aan dat er voor deze dieren voldoende kleine diersoorten (voeding) te vinden is rondom ons modelvliegveld.

Ik denk dat het op zondagmiddag massaal bezoeken van een natuurgebied meer verstoring veroorzaakt dat een modelvliegtuig. Een modelvliegtuig maakt verder niets stuk, er worden geen beschadigingen aangebracht aan het landschap. Subsidiegelden dat maakt de natuur kapot. Allerlei organisaties die met een zak subsidie "nieuwe" natuur willen aanleggen ter compensatie van infrastructurele werken, dat zijn de mensen die de bestaande natuur kapot maken. Vervolgens maken ze met subsidiegelden weer iets nieuws en dat noemen ze natuurprojecten.
Oud 18 januari 2010, 20:14   #5 (permalink)

Henri Kaper's schermafbeelding

Leeftijd: 47
Standaard

Vliegveld Valkenburg in Zuid Holland waar ik tot voor kort vloog, is een afgesloten terrein waar nu nog drie zweefvliegclubs en twee modelvliegclubs huizen. Op dat terrein stikt het van de vogels en insecten. Waarom? Omdat ze op dat terrein met rust gelaten worden. Dat is afgelopen wanneer die vliegclubs van het terrein verwijderd zijn.

Die dieren hebben geen last van modelvliegtuigen, wel van wandelaars.

Het probleem met vele 'groenen' is dat ze niet praktisch denken, maar ideologisch. "Dit is goed en dat is fout, ongeacht de feiten."

Ik heb gehoord over een club in Nederland waar men de vogelstand ging bijhouden bij een nieuw vliegveld en wat bleek ... het aantal vogels nam juist toe. Ik weet niet welke club dat was ... Roosendaal? ik weet niet of dat juist is.

En als vliegtuigen dan zo storend zijn voor vogels ... waarom hebben ze dan vogel-afschrik-middelen nodig op een vliegveld? Duh!

Laatst gewijzigd door Henri Kaper; 18 januari 2010 om 20:54
Henri Kaper is offline   Met citaat reageren
Oud 18 januari 2010, 20:27   #6 (permalink)

r.marijnissen's schermafbeelding

Leeftijd: 30
Standaard

Bij ons zit ook een buizerd, laatst is hele veld vernield door kraaien.
Niet omdat ze ons haten.....
Dit doordat er meikevers bij ons in het gras zaten die ze blijkbaar erg lekker vinden.

Denk dus niet dat vogels etc weg blijven uit de omgeving omdat er zo eens gevlogen wordt.
Ook de mollen en konijnen lijken er ook niet echt mee te zitten aangezien ze het gras niet altijd even vlak laten...

Afgelopen zomer stopte ik met vliegen en 10 minuten later zat er een groep vogels op het veld.
Gaat eerder mooi in harmonie samen.
Vogels etc zijn dingen als auto,s en dergelijke gewend.
In deze hobby gaat de natuur goed samen vind ik.
Leg onze hobby eens naast een hockey club die 3 kunstgras velden heeft waar niks in en om leeft...

Overal is wat van te zeggen.
Misschien moeten die groenen hun huis plat walsen en er een paar bomen zetten.
Oud 18 januari 2010, 20:32   #7 (permalink)

Leeftijd: 39
Standaard

Hoi allemaal,

de bedoeling van dit draadje was NIET om te zeggen dat de hobby invloed heeft op de habitat. Maar wel om dit officieel als onderzoek ergens te kunnen hebben. Bij ons op het veld broeden vroeger de vogels ook, dus dat zijn dingen die wij allemaal zien.

Wat onze collega's nodig hebben is een bewijs naar de groenen toe zodat zij toch de bouw van hun nieuwe veld kunnen verderzetten !

P.S. Vertalen kan, heb ik ook voorgesteld, maar meestal zijn de voorgestelde "cases" te specifiek voor een bepaald land blijkbaar !

Groetjes,

Davy
Oud 18 januari 2010, 20:59   #8 (permalink)

Henri Kaper's schermafbeelding

Leeftijd: 47
Standaard

Davy,

Informeer eens bij onze KNVvL:
KNVvL Modelvliegsport
Home - KNVvL
Oud 18 januari 2010, 21:34   #9 (permalink)

MrLaVo's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat je met een dergelijk rapport jezelf wel eens helemaal uit de markt kan prijzen. Tenzij je een rapport wil schrijven over de voordelen van onze sport. Een dergelijk eenzijdig rapport heeft geen enkele waarde, het is immers op voorhand al gekleurd. Zolang er geen problemen zijn niets doen en rustig gaan bouwen is mijn motto,.......
Oud 18 januari 2010, 21:54   #10 (permalink)

br@m's schermafbeelding

Leeftijd: 51
Standaard

Het zal je niet lukken om aan te tonen dat modelvliegtuigen geen enkele verstorende invloed hebben op vogels want dat hebben ze wel. Je zal dus tot een redelijk vergelijk moeten komen met 'de Groenen'. De mogelijkheden daartoe hangen helemaal af van de locatie - midden in een natuurgebied zal het lastiger zijn dan op een stuk weiland in een 100% agrarische polder.

Ook kan het zijn dat België anders is dan NL wat dit betreft.

Ik heb even wat gegoogled voor je:

1. http://www.buwa.nl/index.php?page=do...ring_recreatie

Let op dit is een literatuurstudie. Modelvliegtuigen worden genoemd in een verwijzing naar:

2. http://www.bafu.admin.ch/publikation...dvoaCVZ,s-.pdf

3. Verder is interessant de vergunningaanvraag van modelvliegclub Thermiek 58 te Nuth:

http://www.imdbns.nl/upload/document...onsiderans.pdf

Daarin wordt verwezen naar een onderzoek dat Ecologisch Adviesbureau Faunaconsult heeft uitgevoerd naar de effecten van modelvliegtuigen op broedvogels. Het rapport kon ik niet vinden maar misschien kun je contact opnemen met de secretaris van Thermiek 58 om inzage te krijgen in het rapport.

4. Modelvliegtuigen_overlast Een interessant stukje, met name de laatste alinea's geven blijk van een volwassen houding bij de schrijver en de insteek dat de gewetensvolle modelvlieger zijn hobby gegund wordt.

Succes ermee

Laatst gewijzigd door br@m; 18 januari 2010 om 22:01
br@m is offline   Met citaat reageren
Oud 29 januari 2010, 21:47   #11 (permalink)
Banned

Leeftijd: 32
Standaard

hallo allemaal,

wat is het toch weer jammer dat er vele mensen zijn die in mijn ogen puur uit verveling eens gaan onderzoeken of ze de vreugde van andere mensen die blij zijn met hun hobby eens lekker kunnen gaan verpesten .
die ``groenen`` waar je over spreekt ,dit zijn vaak diegenen die met hun bruine corderooi broeken , groene vesten en een pijp in hun mond eens lekker de natuur in trekken om eens een bepaalde ``kromme`` interpetatie te gaan vergaren waarmee ze andere niet ``groenen`` eens flink dwars kunnen gaan zitten.
dit zijn meestal zielloze figuren die door het gebrek aan ``aandacht krijgen`` deze zinloze perikelen aan de kaart gaan stellen zodat ook zij een keertje in de belangstelling kunnen komen te staan.
ons veld ( E.M.C.R. ) in rozenburg ligt op een paar honderd meter verwijderd van een door de mens aangelegd vogelbroed gebied en dit gaat prima samen.
als die ``groenen`` nu eens iets nuttigs willen betekenen voor de dieren en de samenleving dan moeten ze hun tijd en energie steken in het najagen van die individuen die met een dubbel loops geweer de polders in trekken om eens lekker een aantal beestjes te gaan vermoorden.
of diegene die met een valk op hun arm eens een aantal konijnen of vogels gaan ombrengen.
het betreft in mijn ogen gewoon een paar linksdraaiende biogarde hufters welke zich hoger opgeleid voordoen als dat ze in werkelijkheid zijn en door hun gebrek aan een fijne jeugd niet anders kunnen dan de plezier van anderen maar zinloos naar de knoppen te gaan helpen.
mijn excuses dat ik hier even mijn verhaaltje doe en ik baal er zwaar van dat ik je niet kan helpen aan een dergelijk rapport of document wat hetgeen definitief bekrachtigd.
succes en ik hoop dat je slaagt in wat je doet.
mvg eric

Laatst gewijzigd door ultim@te; 30 januari 2010 om 00:22
ultim@te is offline   Met citaat reageren
Oud 29 januari 2010, 23:35   #12 (permalink)

Bruno van Hoek's schermafbeelding

Leeftijd: 58
Thumbs down

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ultim@te Bekijk bericht
hallo allemaal,

wat is het toch weer jammer dat er vele mensen zijn die in mijn ogen puur uit verveling eens gaan onderzoeken of ze de vreugde van andere mensen die blij zijn met hun hobby eens lekker kunnen gaan verpesten .
die ``groenen`` waar je over spreekt ,dit zijn vaak diegenen die met hun bruine corderooi broeken , groene vesten en een pijp in hun mond eens lekker de natuur in trekken om eens een bepaalde ``kromme`` interpetatie te gaan vergaren waarmee ze andere niet ``groenen`` eens flink dwars kunnen gaan zitten.
dit zijn meestal zielloze figuren die door het gebrek aan ``aandacht krijgen`` deze zinloze perikelen aan de kaart gaan stellen zodat ook zij een keertje in de belangstelling kunnen komen te staan.
ons veld ( E.M.C.R. ) in rozenburg ligt op een paar honderd meter verwijderd van een door de mens aangelegd vogelbroed gebied en dit gaat prima samen.
als die ``groenen`` nu eens iets nuttigs willen betekenen voor de dieren en de samenleving dan moeten ze hun tijd en energie steken in het najagen van die individuen die met een dubbel loops geweer de polders in trekken om eens lekker een aantal beestjes te gaan vermoorden.
of diegene die met een valk op hun arm eens een aantal konijnen of vogels gaan ombrengen.
het betreft in mijn ogen gewoon een paar linksdraaiende biogarde hufters welke zich hoger opgeleid voordoen als dat ze in werkelijkheid zijn en door hun gebrek aan een fijne jeugd niet anders kunnen dan de plezier van anderen maar zinloos naar de knoppen te gaan helpen.
mijn excuses dat ik hier even mijn verhaaltje doe en ik baal er zwaar van dat ik je niet kan helpen aan een dergelijk rapport of document wat hetgeen definitief bekrachtigd.
mvg eric <--- groene
Tendentieus geleuter & onbeschoft gescheld.
Oud 30 januari 2010, 00:17   #13 (permalink)
Banned

Thumbs up

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bruno van Hoek Bekijk bericht
Tendentieus geleuter & onbeschoft gescheld.
inderdaad !!!!
maar ik had ook zeker verwacht dat er iemand met een zeer been op zou staan.
ik heb hier gewoonweg geen bal mee te maken .
als er een keer op het scherpst van de snede een mening wordt gegeven dan is het ineens onbeschoft .
het zal wel zo zijn dat uwe koninklijke hoogheid uzelf aangesproken voeld door deze ietwat pittige reactie van mijn kant .
aan de text te zien heb ik beet !!!
...................??????????
Oud 30 januari 2010, 00:31   #14 (permalink)

Roeland010's schermafbeelding

Leeftijd: 33
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ultim@te Bekijk bericht
hallo allemaal,

mvg eric
Ik heb me wel vermaakt!
Oud 30 januari 2010, 00:59   #15 (permalink)
Banned

Standaard

thanx for the support roel !!!
die gaste met die nikkerbokke moeten een hobby gaan zoeken dan hebben ze geen tijd meer voor dit soort onzinnige klopjachten.
modelvliegen rules !!!
nog effe en je moet het in 2 voud aanvragen als je een scheet wil laten anders gaan er onweersvliegjes van dood ofzo !!!
thumbsup mate .
ps zondag weer bouwen aan de ulti.
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Algemeen modelvliegen
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten