Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Algemeen modelvliegen

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
Oud 20 februari 2010, 18:18   #31

Sleurhutje's schermafbeelding

Leeftijd: 44
Weblogartikelen: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bluefalconholland Bekijk bericht
Zo'n hexakopter, wat zijn eigenlijk de beperkingen? Bijvoorbeeld bij welke windkracht je nog vliegen kan...of je bij regen nog vliegen kan...is het niet moeilijk om hem op zicht nog over een grote afstand te vliegen?....

Ik vind het een prachtige maschine, echt top klasse en een hele prestatie!
Ik denk dat FPV meer de manier wordt. De techniek kun je ver genoeg laten gaan om ervoor te zorgen dat lager dan grondniveau vliegen voorkomen wordt. Ook obstakels kun je eenvoudig detecteren met video en een beeldprocessor (heb ik me nog enige tijd in verdiept en is zeer gave materie ). Dus "fool proof" is het wel te maken. De politie gebruikt ook drones en niet elke agent is een bedreven piloot.
Oud 20 februari 2010, 18:28   #32
JiB

JiB's schermafbeelding

Cool

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brutus Bekijk bericht
@ JIB: Nu moet me toch de klomp niet breken! Volgens mij heb je de PS eronder een beetje over het hoofd gezien, dat ten eerste.

Maar waar haal jij het vandaan dat ik in een slachtoffer rol kruip? Je stelt dat ik minder ben gaan bouwen. Waar haal je dat vandaan?
deze uitspraak vat het goed samen:
Citaat:
Maar het bouwen is ons al grotendeels afgenomen door die moderne ontwikkelingen. Moet het vliegen, nou net het leukste deel, daar nu ook bij komen?
Maar ik haak hier af hoor, dit is geen leuke filosofische discussie meer. Blijkbaar had ik verkeerd ingeschat hoe snel jij je aangevallen zou voelen, mijn excuses daarvoor.

Het ging over een hexacopter, erg interessant hoe ze dat gemaakt hebben.
Oud 20 februari 2010, 19:31   #33

Kapograph's schermafbeelding

Standaard

En dan combineer ik de moderne hexacopter nog even met ouderwetse modelbouw, en dan is ook dit draadje helemaal gerechtvaardigd in dit forum..

Click the image to open in full size.

Mijn nieuwe Y6 frame in aanbouw... Hier nog een soort enterprise achtige kap bij denken, en het wordt toch al weer iets heel anders dan zo'n alu frame met een paar printplaten....

Overigens vliegt dit toch wel heel anders dan een coaxiaaltje... Niet minder fel dan mijn Raptor momenteel. Daarbij kan dit nog steeds een looping maken. (niet dat ik dat durf hiermee...)
Oud 20 februari 2010, 19:42   #34
JiB

JiB's schermafbeelding

Standaard

Kan je hier mee ondersteboven vliegen? Het lijkt me niet omdat je gewone props gebruikt, maar misschien heb ik het mis?
Oud 20 februari 2010, 19:51   #35

crazykuki's schermafbeelding

Leeftijd: 43
Standaard

over de hexacopter kan ik niet spreken,

De Microdrone MD4-200 kan vliegen tot 3 beaufort ,weegt een kilo en kan 20 min vliegen op een 3s2400 mAh

De Microdrone MD4-1000 kan vliegen tot 6 beaufort, weegt 7.5 kilo en kan tot 1 uur vliegen op een 12s5000Mah

Beide Drones kunnen vliegen als het hard regent , sneeuw noem maar op,
ze zijn 100% waterdicht, enkel de camera apparatuur is er gevoeliger aan omdat dit onder de Drone hangt.
Ze vliegen zo makkelijk, zelfs makkelijker dan een coaxiale helicopter, een klein kind kan ermee vliegen.
Dit is natuurlijk heel leuk omdat je je dan minder moet concentreren op het vliegen en je je meer kan focussen om te filmen en foto's te nemen.
Ze hebben beiden een grondstation waarmee je alle gegevens kan bekijken, snelheid, hoogte roll- nick- yaw hoeken......
accuraatheid van GPS positie wordt weergegeven,capaciteit van batterij wordt ook naar de grond toegzeonden en het systeem praat tegen jou, kortom je ziet alle data net als in een echt vliegtuig inclusief een virtuele horizon.
Oud 20 februari 2010, 20:06   #36

Sleurhutje's schermafbeelding

Weblogartikelen: 2
Standaard

Gebruik je ook een elektronisch kompas om de richting te bepaling? Met alleen GPS kan dat niet omdat de heading bepaald wordt op basis van twee meetpunten en als die hetzelfde zijn weet je de heading dus niet (de meeste GPS-en doen dan een gok op basis van eerdere gegevens).
Oud 20 februari 2010, 20:14   #37

Standaard

Bij de Microdrone zit een electronisch compass in gebouwd, verder kan hij zich ook stabilisren zonder gps en op zijn plaats blijven hangen (als een puppy ) door middel van "Barometric pressure hold" and "Dynamic position hold"
dus als je bv indoors wil vliegen blijft hij meteen ter plaatse hangen van zodra je de knuppels loslaat
Als je net zooals ik met Helicopters vlieg is het in het begin even wennen om deze te besturen, dit omdat je bij gewone helicopters telkens moet tegensturen en blijven corrigeren om hem ter plaatse te laten hangen.
Deze drones nemen dus een hele hoop denkwerk van je over en zijn zich bewust van hun positie.
zelfs als je bv zou proberen om hem overdreven te laten rollen of sturen gaat hij uit protectie zichzelf redden en stabiliseren.
Ik heb er al 400 meter mee weggevlogen met de MD4-200, deze is niet zo groot en verdwijnt al uit zicht na 125 meter, ik vloog met goggles.
Het leuke ook is dat je hem telkens kunt laten terugkomen, vlieg je te ver weg, een drukje op een schakelaar en puppy komt naar huis
Oud 20 februari 2010, 23:01   #38

Kapograph's schermafbeelding

Standaard

Ondersteboven vliegen en een looping zijn niet hetzelfde... ondersteboven vliegen kan een Mikrokopter niet. Ik vlieg mijn mikrokopter (1,2 kg) tot pakweg windkracht 4+.

Ik heb na het lezen van de opmerking bij het filmpje: "The most advanced UAV available on the market" toch maar eens gekeken wat er dan zo allemaal mogelijk is met dit speeltje.

mijn korte opmerking: De mikrokopter kan hetzelfde voor pakweg 1/5 van de prijs van de goedkoopste MD.
Ook de mikrokopter heeft een luchtdruksensor, 3 gyro's, een 3-assige versnellingsmeter en een elektronisch kompas. Toch knap van die 2 duitse hobby-isten dat ze dat in hun achterkamertje voor elkaar hebben gekregen.

De lange versie:
Ik geef toe, de MD wordt compleet gebouwd geleverd, kan GPS vluchten maken, wordt geleverd met een doos randapparatuur waar je U tegen zegt. Maar nu komt het:
Citaat:
Reference price for a Microdrone MD4-200 is about 25000 €
Reference price for a Microdrone MD4-1000 is about 50000 €
ex BTW en ex Laptop...
Dat is wel een verschrikkelijke boel geld voor iets wat precies hetzelfde kan als een mikrokopter. Toegegeven, de mikrokopter is aardslelijk vergeleken met dit ding.
Ik heb voor de grap net even zitten rekenen, maar inclusief alles kom ik met een Mikrokopter niet boven de 6000 euro totaalprijs uit. En dat is dan wel inclusief een laptop, HD video camera, video downlink (FPV), RC-zender, GPS ondersteuning met POI, fotocamera, video-bril, continue telemetrie-down / uplink, accu's en het belangrijkste; verzendkosten...
Het zit alleen niet in zo'n professionele plastic bak dan, dat niet. En je moet zelf nog een paar uur sleutelen en studeren om het voor elkaar te krijgen.

FF een flauwe opmerking: mijn Calmato trainer zonder enige intelligentie haalt ook de 400 meter makkelijk. Dat ligt niet aan het vliegding, maar aan de zender die je gebruikt... (en de kwaliteit van je ogen, ik red dat zeker niet..)
Oud 21 februari 2010, 00:15   #39
Vriend van modelbouwforum.nl

brutus's schermafbeelding

Leeftijd: 46
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JiB Bekijk bericht
deze uitspraak vat het goed samen:

Maar het bouwen is ons al grotendeels afgenomen door die moderne ontwikkelingen. Moet het vliegen, nou net het leukste deel, daar nu ook bij komen?

Maar ik haak hier af hoor, dit is geen leuke filosofische discussie meer. Blijkbaar had ik verkeerd ingeschat hoe snel jij je aangevallen zou voelen, mijn excuses daarvoor.
Lekker makkelijk: een ander verwijten dat het niet meer een leuke filosofische discussie is: volgens mij ben ik nl degene die (met de verwijzing naar een glimlach) filosofisch of op zijn minst beschouwend bleef, en ben jij degene die argumenten uit hun verband rukt! Getuige: het "ons" in "het bouwen is ons afgenomen" slaat namelijk op de gehele groep modelbouwers jong en oud, conservatief en modern. Dat slaat niet op MIJ persoonlijk, maar jij vat dat wel zo op. Begijpend lezen is ook een vak, wat ik nog op de middelbare school gehad heb. Jij toch ook? (of ben ik dan ook te ouderwets????)

Ik voel mij normaal gesproken echt niet zo snel aangevallen, echter jij vat wat ik schrijf niet correct op, en begint gelijk mij voor "oude zeur die de vooruitgang tegenhoud" te verslijten, zonder te weten wie of wat ik ben...

En als ik dat recht zet, ga je je verschuilen achter: "dit is geen leuke filosofische discussie meer.

JIB, het hield op een filosofische discussie te zijn vanaf jouw eerste zin in antwoord. Mijn oorspronkelijke bericht was toch echt niet serieus, maar beschouwend bedoeld, het stond er nota bene zelfs letterlijk onder!

Toch een vriendelijke groet, Bert
brutus is nu online   Met citaat reageren
Oud 21 februari 2010, 01:18   #40

Leeftijd: 38
Standaard

@crazycuki: Jij hebt blijkbaar van je werk je hobby gemaakt?

Zo'n microdrone is aardig prijzig zie ik: "Reference price for a Microdrone MD4-200 is about 25000 €"
Waar zit dat enorme prijsverschil in met een mikrokopter-hexakopter, die je al voor zo'n 1500 € aardig compleet hebt?

Edit:
Zie dat Kapograph me al voor was. Ik begrijp wel dat microdrone gericht is op de professionele markt en de mikrokopter nog meer in de hobbysfeer zit. En ook het beschikbaar zijn van service en ondersteuning is in de professionele markt veel waard. Maar als ik die prijzen zie dan lijkt me zo'n verschil toch niet meer lang vol te houden. Een bedreiging voor een bedrijf als jullie denk ik, en een extra uitdaging voor jou voor wat betreft je sales werkzaamheden...

Laatst gewijzigd door Klaassie; 21 februari 2010 om 01:44
Klaassie is offline   Met citaat reageren
Oud 21 februari 2010, 10:39   #41

Standaard

De hexacopter kan niet volledig gps geprogrammeerd worden om waypoints te vliegen terwijl de Microdrone dit wel kan.
Bij de Microdrone zit bijgeleverde software waarbij je makkelijk lijnen kan trekken en zo dus tekenen op een kaart waar je wil dat hij naartoe vliegt.
Aan de hand van de door jou uitgestippelde route zal je tevens direct feedback krijgen hoelang je vlucht duurt en of je met één batterij de vlucht kan doen, indien het niet lukt met 1 batterij zal hij bv, halverwege de vlucht afbreken en terugkeren, je verwisselt dan de batterij, hij stijgt autonoom op en vervolgt gewoon zijn vlucht om dan zo de door jou uitgestippelde route perfect uit te voeren.
De Microdrone kan photogrammetrische vluchten uitvoeren, dit wil zeggen dat hij in staat is stereoscopische beelden te maken die dan later in 3D (met brilletje) kunenn worden bekeken.
in deze beelden zitten dan ook alle maten, lengtes en breedtes, je kan bv een landschap in kaart brengen en achteraf alles accuraat tot op -20 cm speling perfect allegegevens bekijken, hij neemt dus ook op deze manier het werk van een landmeter over.
vb : een grond wordt verkaveld en er dienen 25 percelen te worden gemeten.
een landmeter is hier reeds vlug enkele dagen aan kwijt, wij stijgen op met de Drone, vliegen rond het gebied en hebben alle data onmiddelijk voor verdere verwerking in onze software. (orbitgis - strabo en Strabobox)
bij de Microdrone heb je een grondstation waarop je alles kan volgen en bijgeleverde software zit hierbij inbegrepen.
Je kan bv met een Hexadrone geen perfecte 360° cirkel rond een gebouw maken op dezelfde hoogte van bv 60 meter ! (dada....hier zit alvast een groot verschil !)
ik zal even een voorbeeld plaatsen:
stel je dient voor een klant een gebied in kaart te brengen en dient bv om de 7° een foto te nemen. De uiteindelijke beelden kunnen bv door aannemers of de gemeenten gebruikt worden...Dit kan de Microdrone.
De Microdrone kan geprogrammerd worden om kilometers ver een gebied af te vliegen en alle data naar het grondstation sturen.
stel je dient een dawn (low light camera vergelijkbaar met nachtcamera) camera te gebruiken en de klant (bv politie) wil op de grond instructies geven wat te doen.
Dit kan met de Microdrone.
Bij de Microdrone is er met zoveel rekening gehouden tov de mogelijkheden die deze kan dat het makkelijk is te zeggen "deze kost maar zoveel" en de Microdrone is duurder.
De Microdrone is het resultaat van 9 jaar research , testen en heeft zich nu wereldwijd duidelijk bewezen.
Mikrokopter (hexacopter) is ook een geavanceerde uav, deze wordt veel goedkoper geleverd maar het verschil zit hem wel effectief in de mogelijkheden en beperkingen die hij heeft tov de Microdrone.
Wij hebben tevens ook de Draganfly X6 uitgetest en gevlogen, deze valt te vergelijken met de Hexacopter maar heeft ook een grondstation, bij de X6 is waypoints navigatie nu nog niet mogelijk.
Wij hebben jaren geleden de beschikbare uav's wereldwijd getest en gevlogen, onze uiteindelijke keuze is dan ook niet zomaar toevallig op Microdrones gevallen.
Microdrones zijn eerst ontwikkeld voor het leger en pas later beschikbaar gesteld voor het gewone publiek.
Bij aankoop van een Microdrone en na het behalen van je trainingscertificaat krijg je je vergunning die je toelaten ermee te vliegen.
Dus als men mij vraagt waarom Microdrones dan nodig ik ze meestal uit voor een demo, dan pas gaan ze 100% naar huis met een smile.
en ja.....ik heb absoluut van mijn hobby mijn beroep gemaakt

Laatst gewijzigd door crazykuki; 21 februari 2010 om 10:47
crazykuki is offline   Met citaat reageren
Oud 21 februari 2010, 10:55   #42
Aaalie
Guest

Standaard

Goedemorgen,

mag ik vragen hoeveel microdrones JULLIE inmiddels bij de klanten hebben draaien?

Vriendelijke groeten,
Aldert
  Met citaat reageren
Oud 21 februari 2010, 11:18   #43

Standaard

Tuurlijk mag je dat vragen.
Wij blijven echter proffesioneel confidentiëel van wie onze klanten zijn
ik kan je echter wel mededelen dat er meer Microdrones rondvliegen dan je wel zou denken.
Oud 21 februari 2010, 11:29   #44
Aaalie
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door crazykuki Bekijk bericht
Tuurlijk mag je dat vragen.
Wij blijven echter proffesioneel confidentiëel van wie onze klanten zijn
ik kan je echter wel mededelen dat er meer Microdrones rondvliegen dan je wel zou denken.
Hey,

dank voor je antwoord, ik kan je professionele houding en discretie betreffende je klanten waarderen. Ik vind het wel vreemd dat je jou produkt juist op het modelbouwforum zo promoot, persoonlijk zou ik dit niet doen, gezien de kwaliteit en meerwaarde juist door modelbouwers niet goed word ingeschat .

Vriendelijke groeten,
Aldert Kruims (een potentiële klant)
  Met citaat reageren
Oud 21 februari 2010, 11:31   #45

Standaard

Promoten is veel gezegd, ik diende wel te reageren aangezien Microdrones werden vergeleken met Hexacopters
Reageren

Labels
hexacopter

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten