Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Algemeen modelvliegen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 10 april 2010, 21:27   #76 (permalink)
Banned

Leeftijd: 59
Standaard

Je hebt in Duitsland een modelvlieger verzekering nodig als modelvlieger .
( ook als je een x-twin laat vliegen)

Ik heb hem van de DMFV en ik ben verzekert overal ter wereld.

Het gaat er om dat je het schriftelijk bij je hebt dat je met je Nederlandse WA verzekert bent in Duitsland als modelvlieger .

Je moet het namelijk (hetzelfde als met een rijbewijs als je auto rijd) kunnen aantonen.

Mvg Johan
plotterwelt is offline   Met citaat reageren
Oud 10 april 2010, 23:56   #77 (permalink)
Moderatorteam

Gerard_nl's schermafbeelding

Leeftijd: 36
Standaard

duidelijk.
Oud 15 april 2010, 15:20   #78 (permalink)

Standaard

...

Laatst gewijzigd door Quasti; 15 april 2010 om 15:23
Quasti is offline   Met citaat reageren
Oud 15 april 2010, 15:23   #79 (permalink)

Standaard

Citaat:
Wij hebben bijvoorbeeld (met vergunning) altijd iemand op de uitkijk staan voor passerende ruiters, want paarden willen nog wel eens gek gaan doen als er heli's hooveren, en ik voel er niks voor als zo'n paard op hol slaat en tegen een geparkeerde auto opknalt, of met ruiter en al de sloot in stuitert. Word namelijk heel vervelend als de eigenaar van zo'n auto of de ruiter ons zou gaan claimen. Probeer dan maar eens vast te stellen wie schuld heeft en wat de oorzaak was.....

Klopt, maar op hol slaande paarden vallen in de categorie van overmacht in de meeste gevallen. Want zelfs enorm dociele paarden kunnen door dreiging doordraaien, dat zit in hun natuur. Dan kan noch de ruiter noch de veroorzaker er iets aan doen als zo'n beest door het lint gaat. En laten we wel wezen, paardrijden zelf is ook al tegennatuurlijk voor zo'n beest, dus ook zonder aanleiding wil het paard nog wel eens 'fanatiek weigeren'.

In slechts extreem zeldzame gevallen zul je daar als modelvliegen opdraaien voor de schade, in de meeste gevallen zal het maximaal gedeelde schade betreffen of op konto van de paardrijder komen te staan (het is immers zijn of haar paard dat op hol slaat, niet jouw heli ).

Citaat:
Dan is weliswaar je modelvliegtuig met een gewicht tot 25 kilo gedekt, maar is je eigen doen en laten de oorzaak, en ben je dus alsnog de pineut

Ja, maar volgens de wet mag je vliegen met modellen tot 25kg zonder dat deze onder de noemer luchtvaartuig vallen. Ik denk niet dat er veel mensen vliegen met zwaardere modellen, maar dan moet je slechts verplicht een brevet halen en uiteraard zorgen dat je voldoende ruimte hebt om te vliegen binnen de regels van luchtvaartuigen.

Dat betekent nog steeds niet dat je als vliegenier ook meteen overal voor verantwoordelijk bent. Een spotter op Schiphol die van een hek valt kan ook Schiphol niet aan klagen voor z'n eigen fout, zo kun je ook niet verwachten van een modelvliegenier dat deze over ogen in het achterhoofd beschikt.

In zo'n geval is er gewoon sprake van een echt ongeval in de letterlijke zin van het woord. Dan kan een verzekering heel moeilijk doen over aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid, maar ik denk dat je een stuk beter staat als modelvliegenier dan de meeste mensen denken. Ja, tenzij je, zoals overigens nadrukkelijk verboden is, opzettelijk dichtbij en laag over mensen gaat vliegen. Zelfs bij demonstraties zijn daar regels voor, ongeacht de grootte van het vliegmachine.

Uiteraard kunnen er lokaal nog bijzondere regels gelden, zoals het niet verstoren van broedgebieden en het niet mogen vliegen in 'laagvlieggebieden' of binnen een bepaalde afstand van vliegvelden.

Het meeste staat beschreven op Overheid.nl en er zijn maar zeer weinig gemeenten die op die algemene regels uitzonderingen of strengere regelgeving hanteren. ( http://wetten.overheid.nl/BWBR001914...tum_15-04-2010 )

Uiteindelijk kan een modelvliegenier niet letterlijk zo maar z'n gang gaan en binnen de bebouwde kom ben je al snel aangewezen op parken of grote (eigen) tuinen e.d., maar wildvliegen kan nog altijd prima. (Het is namelijk weliswaar niet expliciet verboden in de bebouwde kom te vliegen, maar je mag niet hinderlijk vliegen in gebieden waarin je min of meer het risico tot crashes etc. bewust aan gaat. Er valt dus wat voor te zeggen om niet op een trottoir te gaan vliegen met je heli, ook al kan het ruimtelijk gezien wél en is het niet expliciet verboden. Het is wel vragen om problemen zodra het fout gaat.)

Enige waar je tegenwoordig vaak mee zit is dat brandstof modellen niet meer toegestaan zijn in verband met geluidsnormen. Dan is de eerste klager al meteen reden genoeg voor een waarschuwing, verbod of boete.

Laatst gewijzigd door Quasti; 15 april 2010 om 15:43 Reden: opgelost.. sorry voor dubbelpost
Quasti is offline   Met citaat reageren
Oud 15 april 2010, 16:02   #80 (permalink)

Leeftijd: 43
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Quasti Bekijk bericht
Zucht, dubbelpost, en ik ga m'n aboo hier maar opzeggen, het punt is nu wel duidelijk genoeg dacht ik zo.
Oud 17 april 2010, 19:52   #81 (permalink)

drestar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door henkbraam Bekijk bericht
dit is correct pascal,ik heb mijn verzekering een keer moeten bellen,electro model ging ervandoor,na een maand kwam een boer met de resten opdraven,de koeien hadden bijna alles opgevreten incl accu,hij begon over noodslachting te praten,zo ongeveer 3000euro,s dus .toen ik mijn verzekering belde was er geen probleem aan de orde ,inderdaad tot 20kg verzekerd.je moet gewoon zorgen dat je toestemming hebt van eigenaar,en inderdaad, gebruik je gezond verstand.
interessant draadje! maar hoezo noodslachting? moeten wij dan besmet vlees met accuzuur gaan eten
Reageren

Labels
vliegen

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten