Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Algemeen modelvliegen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 1 september 2010, 22:00   #16 (permalink)

andreasfischer's schermafbeelding

Leeftijd: 19
Standaard

Hallo Peter
Zit zelf nu in 6 gymnasium. En ik doe nu ongeveer 2 jaar aan modelvliegen en een paar jaar langer aan modelbouw.
ook ik moest vorige schooljaar beginnen met mijn profielwerkstuk. Ik koos een modelvliegtuig ontwerpen met onderzoek op vleugels, staart en motor. Ik had ook wat grotere plannen met wat ik wou. Maar na even alles op papier gezet te hebben onderzoeksvragen bedacht. Plus en min punten van verschillende type vliegtuigen. En even wat berekeningen gemaakt van de globale kosten van de verschillende vliegtuigen. Kwam ik tot de conclusie dat het beter was een redelijk simpel vliegtuig te nemen. Maar wat dieper op de verschillende kanten van het model in te gaan. Ik heb eerst schetsen gemaakt van het vliegtuig wat ik voor ogen had. En daarna gezocht welke bouw kit het dicht in de buurt van de schetsen zat. Bij mij was dat bijvoorbeeld de trainer 1600 van plotterwelt ook hier op het forum.

mijn tips zijn
-Zet alles goed op een rijtje
- maak duidelijke onderzoek vragen
-Denk niet te groot beter kleiner en goed dan iets groots wat niet werkt.
- onderschat de bouw tijd niet.
- onderschat ook de kosten niet(weet niet wat je al hebt aan accu's lader en zender)
- schoonheid moet je niet altijd voor functionaliteit laten gaan.
- zoek op dit mooie forum is veel te vinden en iedereen is wel bereid te helpen.

veel succes met jullie onderzoek

mvg.

Andreas

Laatst gewijzigd door andreasfischer; 1 september 2010 om 22:01 Reden: verduidelijking
andreasfischer is nu online   Met citaat reageren
Oud 1 september 2010, 22:51   #17 (permalink)

Leeftijd: 40
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk bericht
Peter,

Als je van tekening wilt gaan bouwen en zo'n soortgelijk model als de C-130, dan heb ik nog wel een alternatief voor je.

CASA C.212 Aviocar

Wingspan: 80" / 2.040 m
Radio: 5 functions
Motors: 2 x Astro 10 / 4:1 g/b (11" x 8.4" props)
Battery: 14 x 2100 mAh NiMH
Weight: 9 lb / 4 kg

Mocht je interesse hebben dan kan je de nieuwe ongebruikte tekening e.v.t. van me overnemen.

edit: Leuk model om te bouwen waar je dan twee jaar de tijd voor heb, en ondertussen ga je leren vliegen met een trainer of een easystar o.i.d.
@PeterDeCapellenees:

Ik vertrouw erop dat Teus het beste met je voorheeft, maar realiseer je wel dat je met deze optie de lat wel al gelijk hoog legt voor jezelf.

Ik begrijp dat het voor jou niet leuk is om te lezen dat je plannen en dromen door Jan en alleman (inclusief ondergetekende) worden afgedaan als "niet verstandig" maar ik denk dat de meesten spreken uit eigen ervaring en men wil je de mogelijke teleurstellingen besparen.
Aan de andere kant: als je er echt voor gaat en vooral bljft gaan tot het eind zal het een succes worden. Dat vereist dan wel heel veel van je tijd en energie (en altijd weer dat geld natuurlijk).

Ik weet om te beginnen niet hoeveel tijd je denkt vrij te willen maken voor het bouwen....het zou m.i. theoretisch wel moeten lukken in twee jaar, maar ja, iemand van 16 heeft ook wel wat anders aan zijn hoofd lijkt me.xxx
De bouw zal waarschijnlijk ook een aardige impact hebben op de leefruimte om je heen indien je de boel niet permanent ergens op een werkbank kunt laten staan, zoals een hoek van de garage of zo.
Als je dit op je buro in je kamer gaat doen denk ik dat je daar weinig anders meer zult kunnen doen.

Daarnaast is het echt niet goedkoop, zoals al eerder terecht door enkele andere forumleden is opgemerkt worden projecten met dit soort maatvoeringen al tamelijk prijzig.
Ik heb zelf geen ervaring met dit soort modelbouwprojecten maar mijn gevoel zegt dat je zomaar richting de 1000-1500 euro moet kunnen besteden voordat dit vliegt. Ga maar na: het toestel zelf, landingsgestel, motoren, regelaars, accu's, veel servo's, bij voorkeur een "veel"kanaals ontvanger en dito zender met uitgebreide mogelijkheden om het toestel goed te kunnen bedienen, lader en talloze andere geldverslinder(tje)s waarvan je nu nog geen idee hebt dat je ze ooit nodig zult gaan hebben.

Bottom line van mijn preek:
Bouw iets van maximaal 1.4 meter; koop bijvoorbeeld een houtbouwdoos van een mooi model, dan heb je toch je bouwproject van iets dat je zelf ook mooi vindt en niet een of ander "suf" toestel.

Als je in de tussentijd van het bouwen daarnaast ook (bij voorkeur tweedehands) een echt trainingstoestel of een hele beginnerset koopt kun je eerst "goedkoop" leren vliegen en tegen de tijd dat je mooie model dan klaar is kun je waarschijnlijk zo goed vliegen en heb je zoveel contacten opgebouwd dat je ook weet wat je ermee moet doen en hou je het langer heel.
Blonde baron is offline   Met citaat reageren
Oud 1 september 2010, 22:59   #18 (permalink)

Leeftijd: 17
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk bericht
Peter,

Als je van tekening wilt gaan bouwen en zo'n soortgelijk model als de C-130, dan heb ik nog wel een alternatief voor je.

CASA C.212 Aviocar

Click the image to open in full size.Deze afbeelding is verkleind. Klik op deze balk om de volledige afbeelding te bekijken. De originele afbeelding is 750x425.
Click the image to open in full size.

Dit model heeft de volgende gegevens:

Wingspan: 80" / 2.040 m
Radio: 5 functions
Motors: 2 x Astro 10 / 4:1 g/b (11" x 8.4" props)
Battery: 14 x 2100 mAh NiMH
Weight: 9 lb / 4 kg

Mocht je interesse hebben dan kan je de nieuwe ongebruikte tekening e.v.t. van me overnemen.

edit: Leuk model om te bouwen waar je dan twee jaar de tijd voor heb, en ondertussen ga je leren vliegen met een trainer of een easystar o.i.d.

Gr. Teus
Teus, dat model ziet er inderdaad wel erg leuk uit. Ziet er uit als een goed plan. Maar ik weet niet hoe moeilijk het is om dat vliegtuig te bouwen. Ik kan trouwens nu ook al vliegen met een simulator (ik heb nu de EasyFly 3) hoeveel verschillen de simulatoren met echte vluchten?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andreasfischer Bekijk bericht
Hallo Peter
Zit zelf nu in 6 gymnasium. En ik doe nu ongeveer 2 jaar aan modelvliegen en een paar jaar langer aan modelbouw.
ook ik moest vorige schooljaar beginnen met mijn profielwerkstuk. Ik koos een modelvliegtuig ontwerpen met onderzoek op vleugels, staart en motor. Ik had ook wat grotere plannen met wat ik wou. Maar na even alles op papier gezet te hebben onderzoeksvragen bedacht. Plus en min punten van verschillende type vliegtuigen. En even wat berekeningen gemaakt van de globale kosten van de verschillende vliegtuigen. Kwam ik tot de conclusie dat het beter was een redelijk simpel vliegtuig te nemen. Maar wat dieper op de verschillende kanten van het model in te gaan. Ik heb eerst schetsen gemaakt van het vliegtuig wat ik voor ogen had. En daarna gezocht welke bouw kit het dicht in de buurt van de schetsen zat. Bij mij was dat bijvoorbeeld de trainer 1600 van plotterwelt ook hier op het forum.

mijn tips zijn
-Zet alles goed op een rijtje
- maak duidelijke onderzoek vragen
-Denk niet te groot beter kleiner en goed dan iets groots wat niet werkt.
- onderschat de bouw tijd niet.
- onderschat ook de kosten niet(weet niet wat je al hebt aan accu's lader en zender)
- schoonheid moet je niet altijd voor functionaliteit laten gaan.
- zoek op dit mooie forum is veel te vinden en iedereen is wel bereid te helpen.

veel succes met jullie onderzoek

mvg.

Andreas
Bedankt voor de tips. Ik ga alles is even op papier zetten en dan bedenken wat ik wil. Ookal word ik wel heel erg verleid te grote stappen te nemen bij het zien van al die mooie modellen .

Trouwens nog een hele andere vraag aan iedereen:
Ik wil binnekort is gaan kijken bij een vereniging (heb er een paar op het oog, moet nog even zien welke het word). En ik wil ook een beginnerskist kopen, zoals Eliminator al zij: een sig kadet. Ik heb een beetje gekeken en ik vond het er best goed uit zien. Maar mijn oog viel ook op een ander model: De Multiplex Twinstar. En ik kreeg net bij toeval een PM van iemand die een Twinstar verkoopt voor 70.00 euro helemaal rtf dus dan hoef ik alleen nog een zender te kopen. Dus, wat is slimmer? Het voordeel aan de Sig kadet is dat ik er bouwervaring mee op doe, maar het voordeel van de Twinstar is dat ik meteen kan leren vliegen met een model dat lijkt op iets wat ik wil maken. Nu heb ik op internet gekeken en daar zijn de Twinstar bouwpaketten allemaal veel duurder. Ook weet ik niet wat er allemaal bij die bouwpaketten zit (ik zag wel dat er dingen inzitten als de motoren en wat elektronica). Zit daar alles bij behalve een zender?

Dus, samengevat: Wat zal ik doen: Eerst nog even wachten en bij een vliegclub gaan kijken? De sig kadet kopen? De Twinstar rtf kopen? Of een bouwpakket van de Twinstar kopen?

Groetjes, Peter

Ps. Is er een manier waarmee je kan meten/uitrekenen hoeveel dB een motor produceerd? Want ik zie dat op sommige clubs er een maximaal aantal dB is. Of moet je dit gewoon vragen in de modelvliegwinkel als je het model/motor koopt?

Edit: Na het lezen van de post van Blonde Baron heb ik nog een vraagje. Hoe moeilijk zal het zijn om een toestel te bouwen dat vergelijkbaar is met de Twinstar ll? Ik heb wel veel tijd en ik wil ook best proberen een toestel te maken wat Teus voorstelde, maar mischien is het veiliger om iets te maken dat meer lijkt op de Twinstar ll. Goed idee, Slecht idee? Suggesties?

Laatst gewijzigd door PeterDeVliegtuigBreker; 1 september 2010 om 23:20
PeterDeVliegtuigBreker is offline   Met citaat reageren
Oud 4 september 2010, 23:49   #19 (permalink)

Standaard Nomad

Hoi

Als je een twee-motorig toestel leuk vind zal deze je misschien aanspreken
http://www.modelbouwforum.nl/forums/...tml#post682944
In deze draad staat een compleet bouwverslag plus de setup die gebruikt is.
De originele spanwijdte is ruim 70 cm, echter, de bouwer in bovenstaande draad heeft de tekeningen vergroot naar dubbele grootte

De tekening (PDF) staat hier:Nomad.

Ik ben zelf van plan hem nog eens ooit te gaan bouwen.

Laatst gewijzigd door Thieu; 4 september 2010 om 23:52
Thieu is nu online   Met citaat reageren
Oud 5 september 2010, 00:34   #20 (permalink)

d.knoppers's schermafbeelding

Leeftijd: 31
Standaard

De C-160 Transall is ook nog een optie. Tot een meter of 2max.

Als je een beetje handig bent met piepschuim kan je ook een eind komen. Tekeningen van dit soort modellen zijn er wel te vinden. Al dan niet houtbouw maar dat is wel om te zetten naar piepschuim malletjes met wat handigheid.

Heel slecht vliegen deze modellen niet dus als je ondertussen met een trainerkistje leert vliegen kan dat wel zonder problemen.

Moet het mooi worden kan je het schuim netjes afwerken met lichtgewicht plamuur en indekken met glasvezel. Al zou ik er niet aan beginnen. Op school gaat het meer om de theorie en werkzaamheden om het project dan het werkelijke project zelf.

Dit is ook een piepschuim modelletje wat ik gewoon uit wat schuim heb gebouwd. Wel uit het handje zonder tekening maar goed ik heb al wat ervaring opgedaan en dan kan je al snel iets vliegend krijgen.
betuwsemodelvliegclub.nl • Bekijk onderwerp - Nieuw hebbedingetje EDF projectje.

Op het BMC forum staan bij indoorvliegtuigen wel wat foto's om schuim te snijden.

Op RCGroups.com: The ABCs of Radio Control - Aircraft, Boats, and Cars! zijn vast wel wat tekeningen te vinden van een leuk modelletje.

Maar er komt hoe dan ook een hoop bij kijken.
Vind het wiel niet opnieuw uit en zoek en vraag een hoop.

Of..

Click the image to open in full size.
Wel een maatje meer en ook een klein beetje duurder. vanaf 2x4500 euro voor alleen de turbine

Gr. Dennis

Laatst gewijzigd door d.knoppers; 5 september 2010 om 00:56
d.knoppers is nu online   Met citaat reageren
Oud 5 september 2010, 01:38   #21 (permalink)

Standaard

Een profielwerkstuk moet toch een onderzoek zijn? Nu is de onderzoeksvraag "kan ik een modelvliegtuig maken?" niet onmogelijk, maar is dat wel de bedoeling?
Het lijkt me interessanter om bijvoorbeeld de prestaties van verschillende vleugelprofielen te onderzoeken, bijvoorbeeld de Kline-Fogleman profielen. Het aardige is ook dat ze goed geschikt zijn voor goedkope vliegtuigen van +/- 1 tot 2 meter span. Ze zijn ook goedkoop te bouwen uit schuim e.d.
firefly is offline   Met citaat reageren
Oud 5 september 2010, 02:05   #22 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door firefly Bekijk bericht
Een profielwerkstuk moet toch een onderzoek zijn? Nu is de onderzoeksvraag "kan ik een modelvliegtuig maken?" niet onmogelijk, maar is dat wel de bedoeling?
Het lijkt me interessanter om bijvoorbeeld de prestaties van verschillende vleugelprofielen te onderzoeken, bijvoorbeeld de Kline-Fogleman profielen. Het aardige is ook dat ze goed geschikt zijn voor goedkope vliegtuigen van +/- 1 tot 2 meter span. Ze zijn ook goedkoop te bouwen uit schuim e.d.
Nee het hoeft niet persee een onderzoek te zijn. Het mogen 3 dingen zijn: Iets onderzoeken, Iets bouwen of iets Schrijven (gewoon normaal werkstuk). En ik heb gekozen om iets te bouwen. Dus eigenlijk hoef ik alleen (als je het alleen kan noemen ) een goed functionerend modelvliegtuig te bouwen. Met als pluspuntje dat ik na mijn school er gewoon lekker zelf mee kan vliegen .

Bedankt trouwens voor alle reacties!
Oud 5 september 2010, 13:47   #23 (permalink)

andreasfischer's schermafbeelding

Leeftijd: 19
Standaard

dan heb je geluk dat je alleen iets mag bouwen. Ik heb met veel moeite er door heen gekregen dat mijn vliegtuig een onderdeel is van mijn pws omdat ik alle theorie die er bij komt kijken beschrijf en die gewonnen informatie toepas op het uiteindelijk eind resultaat vliegtuig

mvg.

andreas
Oud 12 september 2010, 00:39   #24 (permalink)

Leeftijd: 42
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterDeVliegtuigBreker Bekijk bericht
Ik kom uit Capelle aan den Ijssel. (Ligt vlak bij Rotterdam). Ik had al een beetje naar modelvliegclubs in de buurt en had al gezien dat er in barendrecht eentje zat, in alphen aan de Rijn en op de Maasvlakte. Ook zag ik dat er eentje in Krimpen aan de Ijssel zat (dit is fietsafstand van mijn huis). Maar die was voor een jaar gesloten wegens werkzaamheden aan de wegen daar :S. Ook had ik gehoord dat er in zwarte waal een goede vliegclub zat (voorne putten).
EMCR in Rozenburg ook overwogen? Hebben ook een clubdraadje op dit forum.
Oud 18 september 2010, 20:14   #25 (permalink)

Standaard

Hey allemaal. Sorry voor mijn lange tijd zonder posts. Even een update van hoe het er nu voor staat: Ik heb vandaag een bouwkit gekocht van de Multiplex Twinstar II. Daar ga ik na het eten aan beginnen (moest vanmiddag voetballen). Ik moet alleen nog een goede zender hebben. Heeft iemand suggesties?

Ook heb ik donderdag een model van een Douglas Dc-3 (1:72) in elkaar geknutseld om een beetje te oefenen. Is niet RC maar het geeft me wel een beetje inzicht hoe een vliegtuig in elkaar zit.

Ik ga nu mijn Twinstar in elkaar zetten en een beetje daar mee vliegen om ervaring op te doen. (foto's komen later) Daarna ga ik wel weer verder kijken naar een model voor mijn profielwerkstuk. Ik wil eventueel nog proberen zelf een tekening te maken en het model dus zelf te ontwerpen. Als dit niet lukt ga ik denk ik met het model wat door Teus werd voorgesteld. Ookal weet ik (dankzij de Blonde Baron) dat ik de lat dan erg hoog leg voor mezelf, wil ik het toch proberen. (ik hou wel van een uitdaging, ook is het cijfer wat ik uiteindelijk haal niet echt relevant, aangezien ik voor al mijn vakken toch wel boven de 8 sta en niet echt compensatie punten nodig heb :P)

Peter

Update: weet niet of dubbelposten mag hier, dus edit me oude post maar even. Ik heb mijn Twinstar in elkaar gezet. Moet alleen nog de electronica erin zetten (servo's, accu etc.). Verder was ik ook al een beetje begonnen aan het zelf ontwerpen van een model en ik had een vraagje. Is het handig om meerdere materialen te gebruiken voor je model? Ik dacht namelijk aan een frame van balsahout. Met Depron voor gebogen delen. En dit alles dan vervolgens indekken met glasvezel. Of werkt dat niet goed?

Laatst gewijzigd door PeterDeVliegtuigBreker; 22 september 2010 om 19:36
Oud 22 september 2010, 22:51   #26 (permalink)
robin15243
Guest

Standaard

hoe groot wil je hem maken? het moet kleiner dan 4m, dat kost je een vermogen. 10.000 euro is zwaar overdreven, maar dan ga je wel richting de €500,- als je het goed wilt doen.

Ik raad je echt gigantisch aan een transal te maken. Echt, ik denk dat dit DE oplossing is. Een transal is het kleine broertje van de hercules. Een c-130 dus.
Een transal heet "c-160". 2 motorig, niet 4. Ze hebben ongeveer dezelfde performance behalve dan dat de hercules meer vracht kan meenemen, aangezien het extra vermogen. Maar jij hoeft geen bakstenen rond te vliegen, dus 2 motoren is ook goed.

Google ff op transal, dit is de oplossing. Ga voor een leuke 2 meter span, als je het goed wilt doen kun je zo wel 3 meter bouwen. Wel één naadeel, bij de c serie (c-130, c-160), die dingen zijn gebouwd voor vracht. Grote romp, veel ruimte etc. Dat is kut voor je aerodynamica, je wilt je romp zo klein mogelijk. Maar okay, als je hem netjes nabouwt is die transal toch nog priority nr. 1.

Vleugeltjes maak je van schuim dat je met een hete gloeidraad uitsnijdt. Dat bekleed je dan met balsa hout. 1 of 2mm (geen glasvezel! te zwaar!!!!!!)

Versterk je met carbon staaf, giga sterk.

Romp maak je volledig uit balsa. Je kunt of

-1 de romp van schuim maken en dan bekleden met balsa (stevig maar zwaar)
-2 alles van balsa bouwen (bouwt makkelijk, lichter maar helemaal niet stevig)

Optie 2 kun je verhelpen door extra carbon in te bouwen. Goedkoop, sterk, licht.

De staart maak je van balsa, dat zal geen uitdaging zijn. Gewoon snijden, lijmen en klaar is kees.

Denk wel aan ruimte voor je landingsgestel en de motor die nog op de vleugel moet komen.

Dat is globaal gezien wel hoe je een vliegtuig bouwt. Voor verdere informatie, vraag verder! (iets specefiekere onderdelen, 't is al laat, moet zo slapen. ga niet helemaal uitleggen hoe je een vliegtuig bouwt)

maar in ieder geval, heel veel succes. Ik hoop voor je dat het lukt, stuur me anders maar een persoonlijk bericht. Mijn specialiteit zit hem in de vleugel en elektro-techniek, voor landingsgestellen en romp moet je niet bij mij aankomen. Nog niet zoveel ervaring.

Good luck!
  Met citaat reageren
Oud 22 september 2010, 23:36   #27 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robin15243 Bekijk bericht
hoe groot wil je hem maken? het moet kleiner dan 4m, dat kost je een vermogen. 10.000 euro is zwaar overdreven, maar dan ga je wel richting de €500,- als je het goed wilt doen.

Ik raad je echt gigantisch aan een transal te maken. Echt, ik denk dat dit DE oplossing is. Een transal is het kleine broertje van de hercules. Een c-130 dus.
Een transal heet "c-160". 2 motorig, niet 4. Ze hebben ongeveer dezelfde performance behalve dan dat de hercules meer vracht kan meenemen, aangezien het extra vermogen. Maar jij hoeft geen bakstenen rond te vliegen, dus 2 motoren is ook goed.

Google ff op transal, dit is de oplossing. Ga voor een leuke 2 meter span, als je het goed wilt doen kun je zo wel 3 meter bouwen. Wel één naadeel, bij de c serie (c-130, c-160), die dingen zijn gebouwd voor vracht. Grote romp, veel ruimte etc. Dat is kut voor je aerodynamica, je wilt je romp zo klein mogelijk. Maar okay, als je hem netjes nabouwt is die transal toch nog priority nr. 1.

Vleugeltjes maak je van schuim dat je met een hete gloeidraad uitsnijdt. Dat bekleed je dan met balsa hout. 1 of 2mm (geen glasvezel! te zwaar!!!!!!)

Versterk je met carbon staaf, giga sterk.

Romp maak je volledig uit balsa. Je kunt of

-1 de romp van schuim maken en dan bekleden met balsa (stevig maar zwaar)
-2 alles van balsa bouwen (bouwt makkelijk, lichter maar helemaal niet stevig)

Optie 2 kun je verhelpen door extra carbon in te bouwen. Goedkoop, sterk, licht.

De staart maak je van balsa, dat zal geen uitdaging zijn. Gewoon snijden, lijmen en klaar is kees.

Denk wel aan ruimte voor je landingsgestel en de motor die nog op de vleugel moet komen.

Dat is globaal gezien wel hoe je een vliegtuig bouwt. Voor verdere informatie, vraag verder! (iets specefiekere onderdelen, 't is al laat, moet zo slapen. ga niet helemaal uitleggen hoe je een vliegtuig bouwt)

maar in ieder geval, heel veel succes. Ik hoop voor je dat het lukt, stuur me anders maar een persoonlijk bericht. Mijn specialiteit zit hem in de vleugel en elektro-techniek, voor landingsgestellen en romp moet je niet bij mij aankomen. Nog niet zoveel ervaring.

Good luck!
Deze post geeft me heel veel hoop :P. Mijn budget ligt rond de 600 euro. Als ik iets ga doen doe ik het meteen fanatiek :P. Ik had al besloten de wingspan kleiner te maken. Ik dacht aan 2 meter. Ook dacht ik eraan om niet meer een vliegtuig echt precies na te bouwen. Dit kost veel te veel moeite en is onnodig voor het project. Het word dus een soort van kunstzinnige interpretatie van een vliegtuig :P.

Ook heb ik nagedacht aan de grote romp en aerodynamica zoals u zij. Kleinere romp. Daarom dacht ik aan een romp die een beetje lijkt op die van de ATR-72, boeing 737, airbus a340. Een beetje een standaard romp. Een ronde buis. Ik heb alleen wel een vraagje. Als je de romp maakt van schuim. Hoe kan je die dan met balsa bekleden? Is balsa hout zo buigzaam? Of moet je dat bewerken met water ofzo? Is het niet makkelijker een frame van balsa te maken en die met schuim af te dekken?

Grootste uitdagingen waar ik nu mee zit zijn de vleugelprofielen (ik heb op het forum rond gekeken en zag dingen staan als: NACA 2415 enz., maar ik heb geen idee hoe je aan zon vleugelprofiel kan zien welke het meest geschikt is voor wat je wilt. Dus ben naar zon simulator gegaan op de site van nasa, maar daar werd ik ook niet veel wijzer van), elektronica en de motoren (ik weet niet hoe ik kan uitrekenen hoeveel thrust ik nodig heb).

Verder zoek ik nog een zender/ontvanger. Ik wil deze zender gebruiken voor zowel mijn Multiplex Twinstar ll en mijn uiteindelijke model en eventueel nog voor modellen in de toekomst. Ik wil minimaal een 5 kanaals zender. Mischien meer (als ik later ingewikkeldere modellen wil bouwen/kopen met retracts/flaps/lampjes). Ik kan ook nog niet echt kiezen tussen 35/40mHz en 2.4gHz. Iemand suggesties.

Enne, nu ga ik naar bed .

Peter
Oud 25 september 2010, 23:08   #28 (permalink)

Henri Kaper's schermafbeelding

Leeftijd: 47
Standaard

Het is duidelijk dat je serieuze belangstelling hebt voor het modelvliegen en gelukkig heb je nu eerst een klein model gekocht voordat je aan een project begint dat zonder ervaring niet te verwezenlijken is.

Mag ik even vragen of je ondertussen al bij een club bent geweest? Dat is echt verstandig om te doen. Onderschat het vliegen met een model niet! Ga alsjeblieft met een ervaren persoon erbij met je Twinstar vliegen en niet ergens in je uppie op een veldje in de buurt.

De vragen die je hebt over het bouwen kan je ook beter op een club vragen. Niet dat het verkeerd is om het hier te vragen, maar face-to-face gaat dat gewoon beter.

KNVvL Modelvliegsport - Clubs
Modelvliegclubs database op Airtoi

Verder wil ik je erop wijzen dat een simulator weliswaar een goed hulpmiddel is ter voorbereiding/ondersteuning bij het vliegen, maar dat het niet te vergelijken is met vliegen in 't echt. Dat je het in de simulator 'heel' houdt zegt helemaal niets en bovendien kan je jezelf verkeerde dingen aanleren.

Ook las ik dat je conclusies over verschillende vliegtuigtypen trok aan de hand van hoe ze in de simulator aanvoelden. Ook dit is niet te vergelijken. Ik heb zelf Aerofly en vind daarin de big scale DC-3 ook veel makkelijker vliegen dan de verschillende trainertjes, maar vergeet maar gerust dat ik in 't echt zo'n grote bak al vliegen kan!
Oud 25 september 2010, 23:30   #29 (permalink)

d.knoppers's schermafbeelding

Leeftijd: 31
Standaard

@ robin15243:

Zo overdreven is die 10.000 echt niet op die schaal. Misschien kan het wel voor minder maar een paar 1000 ben je echt wel kwijt. en 500 wordt het zeker niet.

Een C130 van die afmetingen heeft al snel 4 motoren van tenminste 400 euro p/s dus rekenmaar uit. En dan nog zeg 2 servo's per sturend vlak van á 70 euro ps. Powerbox, goede accu's en dan nog het model zelf en dat tikt ook aan met 1,30 per plankje balsa.
Oud 26 september 2010, 00:11   #30 (permalink)

trampo's schermafbeelding

Leeftijd: 18
Standaard

haha Dennis dat vind ik nou een grappige reactie:P Je zult zeker wel 4000 euro moeten neertellen, beter gezegt. Dit gaat je niet lukken:P

Ik ben bang dat het je niet lukt om zo uit het niets een dikke Hercules in elkaar te bouwen,
ook al is het een meterkistje op electro, het is een berg werk. Gelukkig kan je het dan maken
van depron, wat spotgoedkoop is en goed te bewerken valt, maar een 2 meter kist is
wel heel anders, kwa bouw, kwa versteveging, alles is anders bij een model van 2 meter.
Je hebt niet meer de 9grams servootjes die je al voor 2 euro hebt, maar je telt gewoon
veel meer neer. En ook belangrijk. Hoe groter het model, hoe meer electronica, hoe meer hout, meer kosten, en er kan veeeeeeeeeeeel meer aan kapot gaan. Bovendien is een groter
model écht lastiger te repareren dan een wat kleiner modelletje van piepschuim (roofmate met depron en balsa bijvorobeeld)
Groter model gebruik je voornamelijk balsa, en dit is wel ietsjes lastiger in het begin omdat het
toch wel hout is, wel zacht, en erg goed te bewerken met enig ervaring, maar ik zou toch
echt voor depron gaan. Fantastisch spul!

Type model? Een twinstar is een leuk begin! Voor je schoolproject zou ik zeker weten een model
bouwen, en geen kitkopen, zoals ARF, want daar komt veel te weinig bij kijken voor je werkstuk.
Ik moet zelf ook profielwerkstuk doen namelijk Over ander onderwerp maar ze zeggen me
duidelijk, dat als ik iets kies met weinig inhoud, Dat ik er desnoods wat dieper op in ga (in jou geval aerodinamica bijvoorbeeld)
2 motorig moet trouwens goed kunnen

Hopelijk heb je er wat aan!

Ike
Reageren

Labels
profielwerkstuk atr 72

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten