![]() |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 1 september 2009 Locatie: Sittard Limburg Leeftijd: 16
|
hoi hoi, Ik heb een paar maanden geleden een katana over gekocht van robert hier op het forum. hij wist niet van welk merk hij was. dus als jullie weten van welk merk hij is hoor ik het graag want ik weet niet waar het zwaartepunt is. als iemand een online handlijding heeft is ook goed. wat meer info: de katana is tussen de 2meter en 2,15 meter. ziet er zo uit: ![]() ![]() hier ook nog een filmpje ervan (iets doorspoelen) hij lijkt op deze alleen is deze kleiner en ik heb ook de zelfde stikkers van katana super power CMP Katana S 140 - 72" ARF Nitro Gas Power RC Radio Remote Controlled Aerobatic Flying Aircraft Almost-Ready-to-Fly Plane heeft iemand meer informatie voor mij? kevin
__________________ 52CC Katana 2,10M, mpx parkmaster, hacker sky fighter, freestyler, giles 202, der kleine barron, Precise. Mvc swentibold lid. |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 19 november 2010 Locatie: Haulerwijk Leeftijd: 30
|
Waarschijnlijk ligt dat ongeveer hier: ![]() Dit is van een tekening van een katana 2.15m is het btw geen scratch build? want deze tekening is te downloaden op het www Laatst gewijzigd door Wiert Land; 20 januari 2011 om 10:39 |
| | |
| | #4 (permalink) |
|
hmm ja een klein beetje is het nou zoveel % van de romp of de vleugel?
__________________ 52CC Katana 2,10M, mpx parkmaster, hacker sky fighter, freestyler, giles 202, der kleine barron, Precise. Mvc swentibold lid. |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 16 februari 2007 Locatie: Deventer Leeftijd: 45
|
Op die tekening staan 3 zwaartepunten. 25, 30 en 35%. Dat is procenten van de koorde van de vleugel (=hoe breed de vleugel is). Dus niet de spanwijdte. Normaal gesproken is ieder vliegtuig "vliegbaar" met het zwaartepunt op 1/3 van de koorde, ofwel 33%. Als de koorde 30 cm is zou het zwaartepunt dan op 10cm van de vleugel voorrand liggen. Om veilig te beginnen kun je het in eerste instantie op 30% leggen. Dan kun je gaan vliegen en rustig het zwaartepunt verschuiven tot je tevreden bent. Is afhankelijk van hoe het vliegtuig verder in elkaar zit en ook een beetje persoonlijke voorkeur. Overigens: als je dit soort basisinformatie niet kent denk ik niet dat het verstandig is met een 2m Katana te gaan vliegen....
__________________ Groet, Arjan. Foolproof systems do not take into account the ingenuity of fools. Mijn vloot __Vintage Glider Group website |
| | |
| | #7 (permalink) |
|
weet ik daarom vraag ik of iemand deze kist herkend
| | |
| | #8 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 5 mei 2004 Locatie: Spijkenisse Leeftijd: 28
| Meet de spanwijdte eens precies op? Ik heb destijds de 2 meter Katana van Jamara gehad, volgens mij is dat dezelfde kist..... (er zijn 2 of 3 verschillende kleurenschema's, ik had hem in het rood/wit)
__________________ http://modelvliegclub-emcr.nl/ |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Banned Lid sinds: 30 maart 2010 Leeftijd: 38
|
Op de bovenste foto zie je op de vleugel een duidelijk verschil in reflectie. Leg daar je zwaartepunt voor de eerste vlucht, dat zal aan de voorlijke kant zijn. Daarna kun je gaan experimenteren door het zwaartepunt langzaam naar achteren te schuiven. Als je kunt zien/voelen waar de hoofdligger zit, vaak ligt het zwaartepunt op of vlak voor het hoogtepunt, wat ook vaak het dikste punt van het profiel is. Die 25~30% is toch tov het MAC? Hier kun je een CG berekenen: Aircraft Center of Gravity Calculator Als je het CG echt niet kunt vinden, kijk eens op het nachtkastje, daar laat ik ze meestal liggen! Het punt wat PH_AJH probeert over te brengen, is dat de handleiding niet zo belangrijk is, het is geen 100%vaststaand feit van 'daar moet het CG liggen'.. als je op het oog 25% inschat en daar het CG neerlegt, zal het echt gewoon vliegen. Vanaf dat punt is het fijntunen tot je het op de plek hebt waar jij het prettig vind. Dat werkt ook zo als je de handleiding volgt. Voor dit soort kisten is het vaak zo dat de vliegers ervan, uiteindelijk op een vrij achterlijk zwaartepunt uitkomen. Meteen achterlijk beginnen, is niet verstandig. Te voorlijk vliegt lastig, te achterlijk vliegt niet. Laatst gewijzigd door Henri Zikken; 21 januari 2011 om 20:19 |
| | |
| | #10 (permalink) |
|
Bedankt Herni, Daar kan ik wat mee.
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |