![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 27 augustus 2009 Locatie: Amsterdam noord Leeftijd: 18
|
beste mensen. Ik heb een nieuw vliegtuigje gekocht en was bezig met het in elkaar zetten er van toen ik een probleem ontdekte: in het bouwplan staat dat je 3 servo's hebt. Eentje gaat naar het achterroer, en de andere twee gaan beiden zowel naar naar een rolroer en een achter-hoogteroer. dan was mijn vraag: hoe je dit goed moet aansluiten op en afstandbediening dat het enigszins goed te vliegen is. ![]() je ziet hier dus de romp, van de twee servo's die naast elkaar zitten gaat aan de binnenkant een draad naar de staart en aan de buitenkant gaat elke servo naar één rolroer help dit is toch niet logisch |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 5 juni 2004 Locatie: Capelle a/d IJssel Leeftijd: 52
|
Dat gaat een heel komisch vliegtuig opleveren. Mixen gaat daar nog meer onverwachts opleveren. Beste advies: zoek iemand in de buurt die even meekijkt. Iets minder: Achter in de staart zit iig een hoogteroer (aan het stabilo) dat is het horizontale deel. Verder kan er een richtingsroer zijn (aan het kielvlak) dat is het verticale staartdeel. In de vleugel kunnen ailerons (rolroeren) zitten. Beide ailerons komen op één servo aan weerszijde van de servo as. Gelet op je vraagstelling is het doorlezen van de beginners FAQ een aanrader. Het meeste is daar te vinden. Iemand om mee te kijken/helpen ga je ook nodig hebben bij het invliegen. Anders wordt de verhouding bouwtijd <>vliegtijd een getal met 0 komma veel nullen voor er een één komt. veel suc6, modelvliegen is leuk Erik
__________________ Vriendelijk zijn werkt als een boomerang, je krijgt het terug! |
| | |
| | #5 (permalink) |
|
tja dit is mijn 3e vliegtuigje dus helemaal beginner ben ik ook niet, maar ik heb geen idee hoe je dat zou moeten mixen. Is het ook nog een optie dat ik t hoogteroer tot een geheel maak, en een servo in me vleugel zet zodat ik weer normale besturing krijg. of verpest ik daarmee het hele vliegtuig? |
| | |
| | #6 (permalink) |
|
Als je de hoogteroeren mechanisch aan elkaar kunt koppelen zou ik dat op dit model zeker doen. En dan de rolroerservo in de vleugel plaatsen. Erik
__________________ Vriendelijk zijn werkt als een boomerang, je krijgt het terug! |
| | |
| | #7 (permalink) | |
| Lid sinds: 20 december 2008 Locatie: Lemmer Leeftijd: 47
| Citaat:
Lijkt mij onmogelijk om de rolroer servo's in de vleugel te plaatsen bij dit model Handleiding staat hier: http://www.ph-tvs.nl/downloads/mu-m_stuntman_5sp.pdf Je moet dit mixen in je zender als vtail mixer. (zie handleiding en handleiding van je zender) Groet, Theo Laatst gewijzigd door PH-TVS; 18 juli 2011 om 14:01 | |
| | |
| | #9 (permalink) | |
| Citaat:
Waarom onmogelijk. Ook als de vleugel bv. vast in de romp zit kan de servo nog steeds in de vleugel gemonteerd. Afhankelijk van de bereikbaarheid op de kop of recht op. Hoogteroer en aileron mixen op dit model lijkt mij pas een uitdaging. Natuurlijk kan ook dat maar dan wel digitaal. Elk rolroer een servo en tegengesteld latenlopen aan het hoogteroer. Geeft leuk korte loopings en mogelijk een verrassend overtrek gedrag. groet, Erik
__________________ Vriendelijk zijn werkt als een boomerang, je krijgt het terug! | |
| | |
| | #11 (permalink) |
|
de servo in de vleugel zetten zie ik ook niet helemaal zitten. maar als ik nu op de plek waar nu 2 sevo's zitten een servo in het midden zet en daarvan dat ding wat er op zit (sorry dat ik de naam niet ken) flink verleng zodat t aan beide kanten naar buiten steekt en die dan op dezelfde manier aan de rolroeren verbind, moet het toch ook lukken. volgens mij is het geen gebruikelijke manier, en heb ik dan nog het probleem dat de rolroeren extreem reageren. maar als ik de stang van de servo naar het rolroer dicht bij het rolroer verbind is dat ook weer verholpen. en anders moet ik gewoon iets minder fanatiek sturen. is dit een goed plan? dank voor alle hulp. Mathijs |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Lid sinds: 17 juni 2010
|
Dit toestel stamt uit de indoor periode nog voordat er ooit iemand van een shockflyer gehoord had. Om toen met de relatief zware en snelvliegende modellen toch voldoende wendbaarheid te verkrijgen werden ze zo aangestuurd. (Bij rol sturen lopen de roeren (rol en hoogte) gelijk en bij hoog sturen zouden de rolroeren omlaag moeten gaan terwijl het hoogteroer omhoog gaat.)
|
| | |
| | #13 (permalink) |
| Lid sinds: 29 december 2009
|
...vandaar de kruisende aansturing naar de hoogteroeren. Servo linker-rolroer stuurt tevens rechter hoogteroer aan en omgekeerd. Goed te zien op de foto's én in de link naar de manual. Weer wat geleerd! Even met risico op een off-topic verwijt; zouden 9-grams servo's dit aankunnen op een depronvliegtuigje van ca. 40 cm spw.? |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |