Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Algemeen modelvliegen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 19 juli 2011, 19:02   #1 (permalink)

Leeftijd: 18
Standaard Elektrisch vliegtuig

Hallo,

Ik ben een scholier die een werkstuk moet gaan maken ter afsluiting van vwo, en ik heb ervoor gekozen om een vliegtuig te gaan bouwen. Als echte uitdaging is het een vereiste dat 'ie op zonne-energie gaat werken, door middel van zonnecellen op (of binnenin) de vleugels.
Tevens wil ik het toestel kunnen besturen met infraroodsignalen.
Door een liefhebber was mij al aanbevolen te gaan werken met depron en balsahout. Om mij op weg te helpen, werd deze site aangeraden; ik heb namelijk nogal wat vragen
Ten eerste vroeg ik me af welke opbouw het meest verstandig zal zijn in combinatie met zonnecellen: een vliegende vleugel of een normaal model, hierbij speelt natuurlijk ook het formaat mee.
En is er bij jullie ook een goede site/database bekend waarin ik aan de hand van jullie raadgeving bouwtekeningen voor een passend vliegtuig kan vinden?

Alvast bedankt voor uw hulp!

Groeten,
Nick
nick. is offline   Met citaat reageren
Oud 19 juli 2011, 19:05   #2 (permalink)

Micropuller's schermafbeelding

Standaard

dubbelpost

Laatst gewijzigd door Micropuller; 19 juli 2011 om 19:09
Micropuller is offline   Met citaat reageren
Oud 19 juli 2011, 19:07   #3 (permalink)

Standaard

Je bent niet de eerste: vliegtuig zonnecellen - Google zoeken
Oud 19 juli 2011, 19:30   #4 (permalink)

Blue Falkor's schermafbeelding

Weblogartikelen: 2
Standaard

Beste Nick,

Mijn eerste idee dat opkomt is dat je kiest voor een eenvoudig ontwerp van een vliegtuig dat langzaam vliegt. Waarom? Omdat voor zonnencellen je veel oppervlakte nodig hebt. Vliegtuigen die langzaam vliegen hebben meer vleugeloppervlak nodig om in de lucht te kunnen blijven.

Wat is je budget?
Oud 19 juli 2011, 20:07   #5 (permalink)

Leeftijd: 17
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Falkor Bekijk bericht
Beste Nick,

Mijn eerste idee dat opkomt is dat je kiest voor een eenvoudig ontwerp van een vliegtuig dat langzaam vliegt. Waarom? Omdat voor zonnencellen je veel oppervlakte nodig hebt. Vliegtuigen die langzaam vliegen hebben meer vleugeloppervlak nodig om in de lucht te kunnen blijven. en hebben over het algemeen minder motorvermogen nodig

Wat is je budget?
...
Oud 19 juli 2011, 22:23   #6 (permalink)
Acropilot
Guest

Standaard

Vliegtuig op zonne energie en dan bestuurd met infrarood is not possible, infrarood werkt namelijk niet bij veel zonlicht, en in de modelbouwwereld (de professionele wereld en niet de speelgoedwereld) vind je trouwens geen of toch niet dat ik het weet infraroodzenders, het zal dus een Mhz of een Ghz zender moeten worden
  Met citaat reageren
Oud 20 juli 2011, 16:28   #7 (permalink)

robertboxhoorn's schermafbeelding

Leeftijd: 15
Standaard

kijk eens bij hobbyking zat goedkope dingen
Oud 20 juli 2011, 18:56   #8 (permalink)

Standaard

Raden jullie mij dan aan om zelf een model te gaan maken of een bestaande te vinden (zoja, welke bron is daar geschikt voor)?
En als een groot vleugeloppervlak handig is, lijkt mij zo'n vliegende vleugel het meest voor de hand liggend?
Oud 20 juli 2011, 19:16   #9 (permalink)

Standaard

Als je de moeite had genomen om een beetje te lezen, had je gezien dat zich met enige regelmaat scholieren aanmelden die hetzelfde van plan zijn. Het antwoord op je vragen is dan ook gewoon in de desbetreffende topics te vinden.
Oud 20 juli 2011, 19:43   #10 (permalink)

Standaard

Ik heb niet voor niets een redelijk ambitieus project uitgekozen, en heb dan ook al zeker andere artikelen gelezen op het forum.
Maar deze topics gaan over de zonnecellen, accu's, servo's ed zelf, maar ik ben op dit moment geïnteresseerd in de bouw van het vliegtuig. En daarover zijn maar weinig posts te vinden
Oud 20 juli 2011, 20:58   #11 (permalink)

Standaard

Gevonden via een van de links die ik postte:
index
http://www.dienlin.de/sieghard/Model...rtseiteEn.html
http://www.asl.ethz.ch/research/asl/...lar_Flight.pdf

Laatst gewijzigd door Micropuller; 20 juli 2011 om 21:02
Oud 20 juli 2011, 21:02   #12 (permalink)
Acropilot
Guest

Standaard

Dus jij gaat ons zeggen dat op dit forum geen topics zijn over bouwprocessen, bouwplannen, tips etc over modelvliegtuigen??? Het wordt tijd dat je de zoekfunctie eens leert te benutten.
En het is btw jouw werk om dit allemaal op te zoeken, niet het onze, het is voor iets schoolwerk, zulke dingen vind je op 5 minuten...
  Met citaat reageren
Oud 21 juli 2011, 00:48   #13 (permalink)
Moderatorteam

Gerard_nl's schermafbeelding

Leeftijd: 36
Standaard

http://www.modelbouwforum.nl/forums/...nnecellen.html

http://www.modelbouwforum.nl/forums/...olproject.html

http://www.modelbouwforum.nl/forums/...e-energie.html

zomaar 1 keer op de zoekknop geduwd........
Oud 21 juli 2011, 00:56   #14 (permalink)
Banned

Leeftijd: 38
Standaard

De belangrijkste vraag, is je budget. Ik durf met redelijke zekerheid te stellen dat je project daarop op voorhand al zal falen.

Kun je minimaal 300 tot 400 euro vrijmaken voor dit project?
Henri Zikken is offline   Met citaat reageren
Oud 21 juli 2011, 10:15   #15 (permalink)

Volhout's schermafbeelding

Leeftijd: 52
Standaard vliegtuig op zonnecellen

Nick,

Je maakt het jezelf moeilijk door te kiezen voor infrarood besturing.
Zonnecellen werken eigenlijk alleen goed als er zon op schijnt, en die zelfde zon veroorzaakt nogal wat infra rode straling. In die overvloed aan infra rode straling zal een infra rode afstandbediening niet goed werken (zeg maar: helemaal niet).
Je zult hiervoor iets anders moeten kiezen.

Daarnaast is de energieopbrengst van zonnecellen niet erg hoog. Een hele dag zon op een tuinlampje geeft genoeg energie voor een paar uur verlichting (een LED-je). Wil je werkelijk op de energie van de zonnecellen vliegen, dan zul je moeten kijken naar een ontwerp wat VEEL vleugeloppervlak heeft, en dat helemaal bedekken met zonnecellen. Daarnaast een ontwerp wat niet veel energie nodig heeft om het in de lucht te houden. Je komt dan in de groep van de thermiekzwevers terecht (geen hellingzwevers!) HLG's of DLG's.

Je zult op elke gram moeten beknibbelen. En denk eraan ... zonnecellen zijn relatief zwaar.

Tenslotte moet je zorgen dat je besturing en electronica zo weinig mogelijk stroom gebruikt. Ik denk dat ik een beetje zou smokkelen, en de besturing (ontvanger en servo's) op een klein batterijtje zou laten werken, om er zeker van te zijn dat als de zon even achter een wolk komt, je in ieder geval gecontroleerd naar beneden kunt zweven. De aandrijfmotor (die 90% van het energieverbruik nodig heeft) zou dan op de zonnecellen kunnen werken.

Zoals al eerder opgemerkt, je zult redelijk wat zonnecellen nodig hebben, en ook het bouwen van een lichte zwever kost tijd of geld.

Mijn onderzoek zou beginnen met uitrekenen hoeveel energie zonnecellen leveren, en hoeveel ze wegen, per vierkante decimeter. Dat zou je dan op het forum over zweefvliegtuigen (die mensen hebben er verstand van) eens kunnen vragen, hoe zij dit zouden aanpakken. Een probleempje zou kunnen zijn dat efficiente vleugels aan de bovezijde (zonne-zijde) niet vlak zijn, maar zonnecellen wel.

Succes,

Laatst gewijzigd door Volhout; 21 juli 2011 om 10:18
Volhout is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Algemeen modelvliegen
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten