![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 30 april 2011 Locatie: Alkmaar Leeftijd: 27
|
hallo, mijn piper heeft 1 servo in de vleugel die de beide rolroeren aanstuurt. nu wil ik flaperons gaan gebruiken dus een extra servo plaatsen. geen probleem natuurlijk dus heb ik een gat gemaakt waar 2 servo's in passen en daarop een triplex plaatje ter versteviging. hoe moet ik de servo's nu plaatsen allebei hetzelfde dus merkje aan de zelfde kant of moet er 1 van de 2 andersom? als ik ze namelijk zo plaats dat ze hetzelfde zitten en dan de armpjes naar de buitenkant dan werken mijn ailerons dezelfde kant op. ik heb me rot lopen zoeken maar kom er even niet uit. groeten, jarno Laatst gewijzigd door jarnoz; 23 juli 2011 om 16:34 |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 20 juli 2009 Locatie: leiden Leeftijd: 33
|
je kunt een van de twee servos reversen in de zender. de servos plaatsen gaat gebruikelijk gespiegeld.
__________________ GP ultimate-piper j3cub rip -Decathlon-extra 3.25- T-rex 450 - blade mcpx - nine eagle solo pro bumper chopper |
| | |
| | #6 (permalink) |
|
het is al gelukt dankzij je hulp zat gewoon even verkeerd te denken schijnbaar. ailerons werken en de flaperon instelling ook. heeft iemand een indicatie op hoeveel (tussen 0 en 100) ik de flaps moet instellen? anders maar gewoon op windstil weer wachten? thnks voor de snelle hulp. greets |
| | |
| | #7 (permalink) | |
| Lid sinds: 13 juli 2011
| Citaat:
| |
| | |
| | #8 (permalink) |
|
nee de hoek van de flaps. mijn kist heeft een nogal hoge landingssnelheid zelfs met motor uit en ik wil dat remmen door de flaperons uit te zetten. maar ik lees verschillende verhalen van 15-20 graden en zelfs 45 graden. |
| | |
| | #9 (permalink) | ||
| Moderatorteam Lid sinds: 30 januari 2006 Locatie: Zaandam Leeftijd: 44
|
__________________ Groeten, Martin Herstel bootje, Afbouw Spitfire | ||
| | |
| | #10 (permalink) | |
| Banned Lid sinds: 5 augustus 2006 Locatie: Oss Leeftijd: 59
| Citaat:
Flaps heeft een piper niet nodig . Ook is je rolroer werking een heel stuk minder als je de servo,s als flaps gebruikt. Mvg Johan | |
| | |
| | #11 (permalink) |
|
ik vlieg nu met een 11x6 en heb 12x6 al geprobeerd. wat kun je me aanraden dan? is een 7,5 cc 2takt motor (magnum xls) 10x8 ook geprobeerd maar de snelheid bij het landen blijft gewoon erg hoog. dus heb ik een lange landingsbaan nodig en die ruimte is er bij mij niet wat mij al bijna 2 keer in een hel heeft laten belanden. |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
Of toch maar elektro, zoals ik je aanraadde? Niemand luistert naar mij Lagere vleugelbelasting geeft lagere overtrek- en landingssnelheid. Is je stationair toerental niet gewoon aan de hoge kant? Anders afstellen? Trekt de carburateur valse lucht? Bijgloeien zodat motor langzamer stationair kan lopen? Lelijke oplossing in dit geval, eerlijk gezegd.
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • Laatst gewijzigd door ron van sommeren; 22 juli 2011 om 23:41 |
| | |
| | #13 (permalink) | |
| Moderatorteam Lid sinds: 22 januari 2004 Locatie: Brugge-België Leeftijd: 40
| Citaat:
Met een 12 x 6 zou het toestel mooi en rustig binnen moeten komen. Het blijft een piper hé. Zwaartepunt niet te veel naar voor? Heeft de neiging om wat "door te steken" met een voorlijk zwaartepunt. Zoals Ron reeds aanhaalde, stationaire toeren? Stevo
__________________ | |
| | |
| | #14 (permalink) |
|
@ ron ik vlieg ook elektro hoor maar mijn piper wil ik gewoon brandstof houden en mijn edge 540 vliegt lekker elektro. zo heb ik toch nog wat afwisseling en ik kan nog steeds geen keuze maken wat nou fijner is. tenminste, met elektro tot nu toe minder problemen gehad hehe. @stevo ik bedoelde hek geen hel haha typfoutje!! Zwaartepunt ligt goed heb ik al naar gekeken. heb ook al geprobeerd de wielen wat strakker te zetten zonder succes stationair draait hij erg rustig maar kan het komen omdat ik de motor uitzet in de lucht en dan probeer binnen te zweven? mijn motor viel uit en toen moest ik een landing inzetten en kwam ik er achter dat hij wel heel hard binnenkomt. daarna durfde ik niet meer met motor aan te landen omdat ik bang was dat ik nog sneller zou aanvliegen. groeten, jarno Laatst gewijzigd door jarnoz; 22 juli 2011 om 23:47 |
| | |
| | #15 (permalink) | |
| Moderatorteam Lid sinds: 22 januari 2004 Locatie: Brugge-België Leeftijd: 40
| Citaat:
Het tweede deel van de quote verklaard al een hele hoop. Het is een grote misvatting van veel modelpiloten dat een toestel minder snel binnen komt als de motor wordt stilgelegd. Niets is minder waar! Ik zal het simpel proberen uit te leggen : bij stilstaande motor in vlucht heb je enkel het oppervlakte van de twee* bladen die voor weerstand zorgen. Bij stationair draaiende motor gaat de prop weinig tot geen trekkracht meer genereren maar heb je opeens wel een disk (circel) ter beschikking met een groter oppervlak dan de individuele bladen om voor luchtweerstand te zorgen. (Je zou kunnen stellen dat de propellerbladen overal tergelijke tijd zijn) Zo moet je het zien zonder in details en formules te vervallen (feit is dat bij formules bij het bepalen van trust, weerstand tot en met bernoiulli de oppervlakte van een circel en niet de oppervlakte van de individuele bladen wordt gehanteerd voor props dit even terzijde). Dat indachtig spreekt het voor zich dat een motortoestel beter is af te remmen met stationair draaiende motor dan met een uitgeschakelde motor. Mensen met electrozwevers proberen juist het omgekeerde te bereiken dit door een combinatie van klapprop en rem op de ESC. Die hebben er alle baat bij dat de prop niet draait om zo lang mogelijk te kunnen zweven. Een ronddraaiende klapprop omdat de rem niet goed is ingesteld of niet werkt verminderd hun zweeftijd aanzienlijk door de weerstand die ontstaat. Ik heb vroeger met mijn zwevers zonder toegewijde luchtremmen soms bewust de motor traag laten draaien om alsnog op een goeie manier het toestel te doen vertragen (door de weerstand die ontstaat door de propdisk zoals hierboven aangehaald) en het veld niet te missen. *als voorbeeld een 2-bladsprop om het simpel te houden Je kan dus perfect je 1 servoconfiguratie voor de vleugel behouden zolang je maar onthoud uit voorgaande dat je motor stationair moet blijven draaien Stevo
__________________ Laatst gewijzigd door Stevo; 23 juli 2011 om 03:37 | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |