Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Algemeen modelvliegen

Reageren

LinkBack Discussietools Weergave
Oud 30 juli 2011, 11:10   #16

jasser222's schermafbeelding

Standaard

Je kan het proberen, maar ze zijn nu wel niet in stock.

Ik weet wel niet of 6c genoeg is voor servos in een 2m20 toestel.
Oud 30 juli 2011, 11:30   #17

kluifje's schermafbeelding

Leeftijd: 29
Standaard

6x2100=12600. Trekken een paar van die servo's zoveel (12,6) amp?

Die amp worden toch ook verdeeld over 2 accu's?
Oud 3 augustus 2011, 20:54   #18

Standaard

Kan iemand mij helpen met de demperkeuze voor een DLA-55? Is de demper die je er soms standaard bijgeleverd ziet wat?
Oud 3 augustus 2011, 21:31   #19
Banned

Leeftijd: 40
Standaard

Naar mijn mening ben je verkeerdom bezig.

Kies éérst wat je er mee wilt doen, dán het toestel, en dán de apparatuur.

Als ik jouw vraagstelling lees, schrijf je dat je geen 3D kunt vliegen maar misschien in de toekomst wel kunstvlucht of beginnende 3D wil doen.

Verderop schrijf je:
Citaat:
Mijn voorkeur gaat ook niet uit naar 3d vliegen. Mooie strakke figuren vliegen is meer mijn doel.
Als dat je doel is, zit je totaal op het verkeerde spoor nu. Bijvoorbeeld geen van beide kisten uit de topicstart, is écht geschikt om strakke figuren mee te vliegen. De Extra is wel geschikt om 3D mee te gaan vliegen, met wat beperkingen, maar het gaat.

De keuze 2m20 en benzine, is een rare als het om strak figuren vliegen gaat. Er zijn in NL 2 sportklasses die om 'strak figuren vliegen' gaan, F3A en F3A-X, en in geen van beide klasses zul je een dergelijk toestel aantreffen. F3A is tot maximaal 2m en in de F3A-X kiest men eerder voor een 2m60 kist.

Een andere opmerking die je maakte was 'een beetje stevig'. Stevig houdt in zwaar, houdt in minder geschikt voor kunstvlucht/3D.

Voordat je met een 2m20 benzinekist figuren wilt gaan vliegen, moet je vliegniveau zodanig zijn dat je bij vraag om hulp van een nieuwe kist, niet meer de drang voelt om te vermelden dat ie stevig moet zijn.

Het klinkt misschien wat zuur zo, maar ik probeer je te helpen. Je hebt er niets aan nu een iets te zware 2m20 kist te kopen die niet echt geschikt is voor 'strak figuren vliegen'.

Het hangt ook van je huidige vliegniveau af, maar waarschijnlijk zou het voor jou een veel betere keuze zijn om een kleinere F3A kist te kopen, bv. een Sebart WindS 50, of de WindS 110. Beiden vliegen 'uit de doos' al behoorlijk wat 'strakker' dan de kisten uit je topicstart, bijvoorbeeld. Het maakt je leven zoveel makkelijker en leuker als je kist past bij het doel

Ook voor 3D is de combinatie benzine en 2m20 wat ongelukkig. 2m of 2m30 zijn dan betere alternatieven in.

Met betrekking tot powerboxes, ontvangerlipo's en wat dies meer zijn, besluit eerst welke kist je gaat kopen. Dán zie je wel wat je nodig hebt.
Henri Zikken is offline   Met citaat reageren
Oud 3 augustus 2011, 21:45   #20

Erik1980's schermafbeelding

Leeftijd: 34
Standaard

Ik begrijp de gedachtegang van Henri. Ik denk echter dat Kluifje een type vlieger is (weet het niet, ken m niet) dat lekker kan vliegen met het kleinere spul, zeg tot 1,5m, en nu wat groters wil met een benzine motor. Hij heeft nog niet de skills om 3D te vliegen en is niet van plan aan wedstrijden mee te doen, maar wil wel lekker rondscheuren met een grotere aerobatics kist en zijn vliegskills verder ontwikkelen.. Na wat rondzoeken erg gecharmeerd geraakt van de MX2 (kan ik begrijpen, heb er ook een gehad).

De keuze 2,2m en benzine begrijp ik ook. 2,2m past goed in de meeste auto's en benzine is een verademening als je daarvoor alleen met nitro hebt gevlogen.

Een 2,2m kist is alleen geen stevige kist, je moet echt wel kunnen sturen en netjes landen om 'm heel te houden. Ook beschikt een 2,2m kist misschien niet over de kwaliteiten die Kluifje in eerdere posts noemt, maar afhankelijk van welk type en welk merk, kun je er behoorlijk 3D mee vliegen als je de skills hebt. Echt strakke figuren vliegen wordt m niet..
Oud 3 augustus 2011, 21:53   #21

Standaard

Ik snap je verhaal. Ik zal het proberen uit te leggen.

Wat wil ik:
Een goed vliegend 50(55)cc model.

Wat wil ik er mee doen:
Kunstvlucht vliegen en 3d leren vliegen.

Citaat:
Als dat je doel is, zit je totaal op het verkeerde spoor nu. Bijvoorbeeld geen van beide kisten uit de topicstart, is écht geschikt om strakke figuren mee te vliegen. De Extra is wel geschikt om 3D mee te gaan vliegen, met wat beperkingen, maar het gaat.

De keuze 2m20 en benzine, is een rare als het om strak figuren vliegen gaat. Er zijn in NL 2 sportklasses die om 'strak figuren vliegen' gaan, F3A en F3A-X, en in geen van beide klasses zul je een dergelijk toestel aantreffen. F3A is tot maximaal 2m en in de F3A-X kiest men eerder voor een 2m60 kist.
Ik weet heus het verschil wel tussen f3a en f3a-x. Mijn doel is niet om met wedstrijden mee te gaan doen.
Jij schrijft dat geen van deze kisten echt geschikt is of strakke figuren mee te vliegen. Je kan met deze modellen toch prima een strakke looping maken, meskant vliegen enz. enz? Waarom zou dat niet gaan?

Het verhaal van stevigheid dat is een beetje fout gegaan aan mijn kant. Ik bedoel hier eigenlijk mee te zeggen dat het gewoon een goed model moet zijn. Gewoon een goed gebouwd model. Bijvoorbeeld niet dat het lg er onder uit klapt na een iets te harde landing.

Citaat:
Het klinkt misschien wat zuur zo, maar ik probeer je te helpen. Je hebt er niets aan nu een iets te zware 2m20 kist te kopen die niet echt geschikt is voor 'strak figuren vliegen'.
Ik kan wel wat hebben. Mijn vraag was ook hulp en dat krijg ik nu toch? Ik wil juist goede adviezen om een niet te zware maar toch een goede kist te hebben.

Citaat:
Ook voor 3D is de combinatie benzine en 2m20 wat ongelukkig. 2m of 2m30 zijn dan betere alternatieven in.
Dit ben ik niet helemaal met je eens. Wat zijn dan volgens jouw de alternatieven?
Oud 3 augustus 2011, 21:57   #22

jvenant's schermafbeelding

Leeftijd: 42
Standaard

Henri

Kluifje kan met een shocky al redelijk hooveren dus vliegskils zijn er wel.
en met een 1,5 mtr kist kan hij ook prima vliegen, kleinere laag dekkers zijn ook geen probleem.
Die MX is ook een goede keus en 3d kan die kist ook al zal hij zijn zwaarte punt iets verder naar voren moeten leggen voor de eerste vluchten om te wennen aan een grotere kist.

Gaat helemaal goed komen Kluifje
wil je hulp je weet mij te vinden, je kent mijn kisten.

kijk ook eens op de site van Welkom - rc-planes - die kisten zijn ook prima voor een redelijke prijs.
de yak 54 2.2mtr is een prima kist die alles wel kan eigenlijk ik heb de 2,7mtr versie

Groet
Jeroen
Oud 3 augustus 2011, 21:57   #23

Standaard

@ erik1980:

Ik was met mijn verhaal bezig en nu zie ik jouw verhaal pas.

Het begin van je verhaal klopt helemaal!!!

Netjes landen en sturen kan ik best wel. Mijn stevigheid verhaal is ook een beetje anders bedoeld.

Kan je mij uitleggen waarom ik geen strakke figuren kan vliegen met een 2,2m kist? Ik kan toch de rates zo instellen dat de uitslagen ook wat vriendelijker zijn?
Oud 3 augustus 2011, 22:06   #24

Erik1980's schermafbeelding

Leeftijd: 34
Standaard

Strakke figuren vlieg je met een 2m F3A kist of een 2,6m F3A-X kist (of groter), omdat de vliegeigenschappen, gewicht, vermogen en dat soort zaken bij deze beter geschikt zijn. Andere mensen met meer ervaring met dit soort kisten kunnen je er zeker meer over vertellen.

Wil niet zeggen dat een 2,2m kist geen strakke figuren vliegt, maar niet het niveau van bovenstaande kisten. Maar daar zoek je ook niet naar denk ik.

Zoals meerdere mensen al aan hebben gegeven, ik denk ook dat je een goede keus maakt door een 2,2m model te kiezen met een benzine motor. Een model wat je mooi vindt en waar je je verder mee wilt ontwikkelen.

Laat je verder informeren en kopen die handel!!
Oud 3 augustus 2011, 22:08   #25
Banned

Standaard

Oh even voor de goede orde, ik zeg niet dat je met een 2m20 kist geen strakke figuren kunt vliegen. Ik zeg dat er 'in de maat 2m20' niet heel veel kisten te koop zijn die dat kunnen. Meestal zijn ze dan 2m of 2m30.

Met lagere rates kun je met dat soort kisten nog wel enigszins strak-achtig vliegen, maar ze lenen zich er gewoon minder goed voor dan bv. die Sebart WindS 110 (=1m85). Dit komt door het ontwerp van het toestel, ze zijn oorspronkelijk helemaal niet ontworpen om strak figuren mee te vliegen (de modellen). Zo'n F3A kist is het wel.

Als je inderdaad gewoon een grotere benzinekist wil, is daar niets mis mee natuurlijk, ik reageerde slechts op het 'vlieggedeelte' van de vraagstelling, als je wilt leren om strak figuren te vliegen, is het niet de beste aankoop.
Oud 3 augustus 2011, 22:16   #26

Standaard

Dan zijn we er nu uit denk ik!

@ erik: Ik snap het verhaal over de grote en de verhouding nu je het zo zegt. Ik zoek zeker geen grotere kist. Past niet in mijn auto en ook mijn portomonee is er niet blij mee.
Ik wil inderdaad een groter model en me daar verder mee ontwikkellen.

@ Henri: De maat die ik op het oog heb is 2,26m! Mijn skills zijn nog niet van dat niveau dat ik echt dat verschil merk denk ik.
Je hebt ook gelijk met wat je zegt. Als ik echt super strak wil vliegen, dan moet ik wat anders kopen.

Is er dan alsnog iemand die mijn kan helpen met mijn vraag over dempers?

Laatst gewijzigd door kluifje; 3 augustus 2011 om 22:19
kluifje is nu online   Met citaat reageren
Oud 3 augustus 2011, 22:26   #27

Fraggy's schermafbeelding

Standaard

Goed.. Ik doe even een duit in het zakje.

Ik vlieg met 2mtr en 2.2mtr F3A-X benzinekisten. Ik vlieg geen 3d, maar eigenlijk alleen aerobatics.

Mijn kisten vliegen echt strak genoeg om mee te doen aan F3A-X wedstrijden. Ik heb nog nooit het idee gehad dat ik met mijn 2mtr kist niet competatief kan zijn tegen mensen met een 2.6mtr kist. Misschien hebben zij het wat makkelijker op sommige punten, maar ik hark mijn puntjes ook best wel binnen hoor!

Daarnaast ben ik nog steeds de beperkende factor en niet de kist waar ik mee vlieg.

Niet iedereen heeft in zijn huis, auto of portemoinee genoeg ruimte om een 3.2mtr bak te kunnen vliegen!

Je hoeft ook echt geen F3A kist te hebben om fatsoenlijk figuren te vliegen! Zeker niet als je het nog moet leren.
Met een F3A-X kist gaat dat ook wel. Misschien wat minder strak, maar je hoeft er dan ook niet mee te doen in de F3A A wedstrijd he?

Er zijn genoeg ARF kits beschikbaar van prima vliegende kisten in de 2.2mtr / 50cc maat:

Pilot-RC
Extremeflight
Sebart
etc.

P.S. Ik kijk er zo tegenaan: Als ik een grote decathlon had staan, dan had ik die een keer gebruikt voor een F3A-X wedstrijd. Gewoon omdat het kan en omdat je daar ook prima het programma mee kunt vliegen. (je moet wel iets meer knuppelen).

Het is nog altijd 90% de piloot en 10% de kist die ervoor zorgt dat het programma strak gevlogen wordt.

Laatst gewijzigd door Fraggy; 3 augustus 2011 om 22:37
Fraggy is offline   Met citaat reageren
Oud 3 augustus 2011, 22:43   #28
Banned

Standaard

Is allemaal waar, Fraggy.. wat ik zeg is dat hij het met een goede kist sneller leert. Dat is wat anders dan zeggen dat het met een andere kist niet kán

En wat ik als alternatief voorstelde, is goedkoper dan alles wat jij noemt, en dus niet van toepassing.

Welke EF kist op 2m20 zou jij uitrusten met een benzinemotor?
Of welke SEbart?
Oud 3 augustus 2011, 22:48   #29

Fraggy's schermafbeelding

Standaard

Jij hebt in jou posts natuurlijk ook gelijk, maar hij wil gewoon een 'grote' brandstofkist om wat figuren mee te vliegen.
Hij wil (zoals ik het lees) geen nederlands kampioen F3A worden.

Met andere woorden: Gewoon een brandstofkist bouwen en figuren gaan vliegen! Als hij er maar lol in heeft!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri Zikken Bekijk bericht
Welke EF kist op 2m20 zou jij uitrusten met een benzinemotor?
Of welke SEbart?
Ef 88" Yak, Extra of Edge

Sebart 2.2mtr Sukhoi

Laatst gewijzigd door Fraggy; 3 augustus 2011 om 22:53
Fraggy is offline   Met citaat reageren
Oud 3 augustus 2011, 23:21   #30

Standaard

Leuk om te lezen hoe dat jullie er over denken! Intressant!

Ik ben zeker niet van plan om kampioen te worden! Gewoon lekker vliegen met een beetje stijl en plezier!

Ik ben zeker ook die beperkende factor, maar ik wil gewoon een kist waar ik wel mee vooruit kan!

Wat vinden jullie van de MX-2 van EG-Aircraft dan?
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten