![]() |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 21 juli 2005 Locatie: Schaijk, N-Brabant Leeftijd: 21
|
ik heb sinds enkele maanden een Super Cub in mijn bezit. ruim 2m spanwijdte. de echte Super Cubs worden vaak gebruikt voor bushflying. dat houdt in dat je op de meest rare plaatsen land en (als het goed is) ook weer opstijgt. de Super Cub is voorzien van flaps en zo ook mijn model. maar nu wil ik ook met flaps leren opstijgen en landen. in de lucht heb ik al gemerkt dat met (full) flaps het toestel ontzettend wil klimmen. de flaps zal ik wat terug moeten zetten en dan zal dit klimmen ook een stuk afnemen maar natuurlijk niet verdwijnen. zijn hier ervaringsdeskundigen die mij uit kunnen leggen hoe ik met een korte runway kan opstijgen en landen en op hoeveel graden ik de flaps ongeveer moet zetten? ik heb een MX-12, dus ik kan alleen de flaps omhoog of naar beneden zetten. ik kan niet in de lucht meerdere flap-waarden instellen; alleen op de grond van tevoren. dus van een ervaringsdeskundige: -hoe opstijgen met flaps? -hoe landen met flaps? -hoe de flap-waarde (één waarde ivm beperking zender) alvast bedankt!
__________________ You can't only gather knowledge in your life, you also need skills Laatst gewijzigd door wingman; 12 augustus 2011 om 11:50 |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 25 juni 2007 Locatie: Sittard
|
Bij de MX16 heb je toch ook een draairegelaar, boven aan de linkerkant van de antenne zitten. Daar kun je de flaps opzetten zodat je elke willekeurige stand kunt gebruiken.
__________________ Twinstar, Haviland Beaver DHC2, Robbe Diamant, Robbe Rofly, Condor Magic, VFK Rival, Graupner Junior, Graupner Joy, Hai II, Stick Ultra, Wolf K10 en een DG 1000 |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 16 februari 2007 Locatie: Deventer Leeftijd: 45
|
Hoi, Voor het opstijgen heb je extra lift nodig. Dat bereik je met weinig flap (ongeveer 10 tot 15 graden). Voor het landen gebruik je meer flap; dan heb je naast de extra lift ook heel veel extra weerstand, wat handig is als je stijl wilt dalen zonder snelheid op te bouwen. In je MX-16 kun je 3 vluchtfases aanmaken en die onder de 3-standen schakelaar zetten. Per vluchtfase kun je de flapstand instellen. Denk aan normal (geen flaps) - start (15 graden) - landung (40 graden). Als je met de schakelaar de vluchtfase actief maakt zie je dat direct in het display. De trims gelden per vluchtfase. Je kunt dus de start-fase activeren en de hoogteroertrim wat down verzetten tot je wel klimt maar niet overdreven. Als je dan "normal" weer actief maakt zul je zien dat de trim terugspringt naar de uitgangswaarde. Ik hoop dat het duidelijk is?
__________________ Groet, Arjan. Foolproof systems do not take into account the ingenuity of fools. Mijn vloot __Vintage Glider Group website |
| | |
| | #4 (permalink) |
|
oeps, mijn fout. bij een mx16 heb je inderdaad een draaiknop, maar ik heb een mx12. vergissing, zal het even aanpassen in het eerste topic.
__________________ You can't only gather knowledge in your life, you also need skills |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 16 februari 2007 Locatie: Deventer Leeftijd: 45
|
Als je een MX-12 hebt is het anders, maar ook daar kun je met de vrije mixers je flaps op 3 standen zetten (0-15-40). vluchtfasen bestraan daar niet maar het idee is hetzelfde.
__________________ Groet, Arjan. Foolproof systems do not take into account the ingenuity of fools. Mijn vloot __Vintage Glider Group website |
| | |
| | #7 (permalink) | |
| Lid sinds: 6 september 2002 Locatie: Steen aan den IJssel
| Citaat:
Vet.
__________________ Met (vooral) vriendelijke groet, Franck | |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 22 augustus 2005 Locatie: Uden/Nistelrode Leeftijd: 38
|
Jeron, we kunnen wel eens kijken op het veld. Jan en ik vliegen beide ook wel eens met flaps. In de MX-12 kun je hoogte mee laten bewegen om dat stijgen wat te temperen. Frank.
__________________ voor de site van The Wings hier klikken |
| | |
| | #9 (permalink) | ||
| Citaat:
we zullen wel eens zien op het veld (ben er pas met de piper-meeting op zijn vroegst denk ik weer) Citaat:
Ik denk dat ik er nog even niks aan verander tot één van jullie het op het veld heeft gezien. toch blijft alle info nog steeds welkom blijven posten dus!!!
__________________ You can't only gather knowledge in your life, you also need skills | ||
| | |
| | #10 (permalink) |
| Lid sinds: 12 maart 2009 Locatie: Wijchen bij Nijmegen Leeftijd: 24
|
idd zoals johan zegt, eerst de piper maar eens leren kennen maar zou het rustig opbouwen. eerst kist goed leren kennen, en dan in de lucht goed leren vliegen met flaps in verschillende standen, en daarna richting opstijgen en landen. zoals je ook in de 1e vlucht merkte, reageert ie totaal anders met flaps.
__________________ uuuhm... |
| | |
| | #11 (permalink) |
|
ik ga so wie so eerst het vliegtuig 'leren kennen'. ik dacht alleen; het kan maar vast klaar zijn. de echten gebruiken idd full flaps bij het opstijgen, maar ik hoef ook niet binnen de romplengte op te stijgen. wel wil ik een duidelijk verschil kunnen zien en laten zien tussen het al dan niet gebruiken van flaps. vooral (en daar ligt mijn prioriteit) bij het opstijgen. ps. ik heb al een idee'tje over die 3standen. gewoon flaps 'aan' of 'uit' en dan op flaps 'aan' een dual-rate zetten. moet wel lukken toch?
__________________ You can't only gather knowledge in your life, you also need skills |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |