Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Algemeen modelvliegen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 14 december 2011, 01:09   #31 (permalink)

cirrus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plotterwelt Bekijk bericht
Bijde kunnen makkelijk onder de 80dbA .

Kwestie van de juiste motor kiezen .

Mvg Johan
Helemaal mee eens Johan.

Misschien zouden Alexzzz en Michael16tsx eens kontakt met je moeten opnemen. Ze zouden nog een hoop van je kunnen leren !!

Maar nu weer On-Topic: Het Modelvliegkamp 2012 gaat met de deelnemers die er wel zullen zijn, zeker weer een mooi feest worden.

John Gardeneers
Oud 14 december 2011, 07:16   #32 (permalink)

Michael16tsx's schermafbeelding

Leeftijd: 24
Standaard

Haha, van johan kan ik idd veel leren, daarom zie ik hem ook regelmatig Maar met die 80DB en zoals ik al eerder zei een funjet, is geen combo.... Een funjet met ee motor en prop wat niet meer als 80db geeft, heeft gewoon veel te weinig power om een beetje leuk mee te vliegen... En ik heb verder maar weinig 2m+ benzine kisten gezien die onder de 80db komen... ?

Maargoed, idd weer ontopic. Mij zul je toch niet zien in Oss XD
Oud 16 december 2011, 11:52   #33 (permalink)

Standaard Geluid

Om helderheid en duidelijkheid te verschaffen maar ook om ongewenste "indianenverhalen" vroegtijdig uit de wereld te helpen, toch nog even terug naar het item "Geluid" .

MVV "Delta" Oss bericht ons desgevraagd als volgt:

citaat:
"In onze vergunning, en dat staat waarschijnlijk zo in alle vergunningn in NL, staat, dat al onze "activiteiten" moeten voldoen aan de norm, ook het electrovliegen. Door de ontwikkeling in electro is het voorgekomen dat een stil evenement als een e-meeting plotseling een zeer luid karakter kreeg. Om dat tegen te gaan verzoeken wij electrovliegers om ook (min of meer) te voldoen aan de norm. In de praktijk wordt dit niet gemeten want er is vanuit de vergunning alleen een verplichting om verbrandings motoren te meten.
Deze problematiek is ook binnen het Afdelingsbestuur Modelvliegsport van de KNVvL bekend, en er wordt door de geluidsdeskundigen over adviezen nagedacht.

De praktijk is, en dat zal tijdens het modelvliegkamp niet anders zijn, dat wij in Oss elektromodellen dus niet meten, mocht echter blijken dat bepaalde toestellen duideijk te luid zijn dan zullen wij wel de betreffende piloot verzoeken een grens aan zijn vermogen te stellen of als dat geen zin heeft het toestel "grounden".
In de praktijk is dat slechts in enkele gevallen voor gekomen, waarbij bepaalde opstellingen van motoren (prop aan de achterkant), samen met een ongelukkig gekozen concept van toerental en prop, zorgden voor een geluidsnivo dat onmiskenbaar boven 80dB/7m zat, of een duidelijk storend karakter had.

Samengevat, het kan niet het geval zijn (nergens in Nederland) dat een verbrandings model op 80Db7M begrenst is, terwijl een elektromodel onbeperkt geluid mag maken, alleen omdat het een elektromodel is."
Einde citaat.

John Gardeneers
Oud 16 december 2011, 16:01   #34 (permalink)

calmatosport's schermafbeelding

Leeftijd: 19
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cirrus Bekijk bericht
Electro modellen (en ook modellen met verbrandingsmotoren trouwens) maken GEEN HERRIE !! Er wordt wel geluid geproduceerd maar dat is heel wat anders dan herrie.
Toch moet je toegeven dat met name een aantal electromodellen zelfs onder het geluidslimiet niet echt prettig kunnen klinken.

Ik weet nog wel van kamp dat ik moest wachten tot een simpel electrokistje geland was om te kunnen horen of mijn motor na dik 3 uur nog liep best ironish.

Er is altijd veel discussie mogelijk over interpretatie van geluid en vooral de metingen daarvan. Mijn yak is tijdens een meting een paar maanden geleden op 79,9 uitgekomen en zoals jullie waarschijnlijk nog weten geen herriemaker.
Mijn mening is dat onze hobby best wat geluid mag maken zo lang wij daar zelf wel enigzins rekening mee houden. Ik ga ook niet zeuren als mijn buurjongen slechts 2x per dag met zijn 110dbA @ 11000rpm scooter voorbij rijd, en al helemaal niet om de boer die bij mijn huis tegenover om 10 uur nog aan het oogsten is. Nederland is er al triest aan toe dat mensen dit al niet snappen.
Wilde ik gewoon even kwijt.

Grt

Laatst gewijzigd door calmatosport; 16 december 2011 om 16:03
calmatosport is offline   Met citaat reageren
Oud 6 januari 2012, 21:20   #35 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door calmatosport Bekijk bericht
Er is altijd veel discussie mogelijk over interpretatie van geluid en vooral de metingen daarvan. Mijn yak is tijdens een meting een paar maanden geleden op 79,9 uitgekomen en zoals jullie waarschijnlijk nog weten geen herriemaker.
Mijn mening is dat onze hobby best wat geluid mag maken zo lang wij daar zelf wel enigzins rekening mee houden. Ik ga ook niet zeuren als mijn buurjongen slechts 2x per dag met zijn 110dbA @ 11000rpm scooter voorbij rijd, en al helemaal niet om de boer die bij mijn huis tegenover om 10 uur nog aan het oogsten is. Nederland is er al triest aan toe dat mensen dit al niet snappen.
Wilde ik gewoon even kwijt. Grt
Ja Ron, ik en velen met mij, voelen met je mee en weten precies waar je het over hebt. Maar dat komt vooral omdat wij de mooie modelvliegsport beoefenen en er alles aan doen en er voor over hebben om dat voor nu en de toekomst te behouden.
Zo ook is het gesteld met het Nationaal Modelvliegkamp, dat ondanks alles, ook in 2012 weer zal worden gehouden bij MVV Delta in Oss.

Voor dit 10e kamp dat de Stichting Nationaal Modelvliegkamp NMVK organiseert werd vandaag precies 4 weken geleden de inschrijving geopend en hebben we voor dit jubileumkamp al een flink aantal inschrijvingen mogen ontvangen.
In volgorde van binnenkomst van: Paul, John, Alex, Robin, Yannic, Fedde, Rob, Nando, Evert, André, Carlo, Thijs en Laurens.
We brengen graag nog eens in herinnering dat bij het bereiken van 40 inschrijvers, de inschrijving om organisatorische redenen wordt gesloten...... dus als je er bij wil horen: het inschrijfformulier is te vinden op onze website: Welkom op de kamp-site

Alle lezers een geweldig 2012 gewenst
John Gardeneers, secr. Stichting NMVK
Oud 23 januari 2012, 11:28   #36 (permalink)

raymon's schermafbeelding

Leeftijd: 23
Standaard

ingeschreven!
nu wat vliegtuigen regelen
Oud 4 maart 2012, 23:07   #37 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 29
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door calmatosport Bekijk bericht
Toch moet je toegeven dat met name een aantal electromodellen zelfs onder het geluidslimiet niet echt prettig kunnen klinken.

Ik weet nog wel van kamp dat ik moest wachten tot een simpel electrokistje geland was om te kunnen horen of mijn motor na dik 3 uur nog liep best ironish.

Grt
Was dat trouwens een landing of een crash?
ejvww is offline   Met citaat reageren
Oud 5 maart 2012, 01:57   #38 (permalink)

Standaard

Dat was een nette zweef landing in het midden van het veld. Vliegtuig is nogsteeds vliegklaar hoor!
Oud 8 maart 2012, 17:34   #39 (permalink)

Luc Naafs's schermafbeelding

Leeftijd: 13
Standaard

Ook ingeschreven !
Ik neem een Tucano 60 mee en waarschijnlijk een 46 size Pitts en een Swift.

Luc
Luc Naafs is offline   Met citaat reageren
Oud 8 maart 2012, 17:36   #40 (permalink)

Luc Naafs's schermafbeelding

Leeftijd: 13
Standaard

Trouwens, de naam Rob zou waarschijnlijk Luc moeten zijn.
Dit zou kunnen komen omdat het via de betaalrekening van mijn vader is gegaan.

Degene die meedoet aan het evenement is Luc Naafs en niet Rob Naafs, of een andere Rob niet afkomstig uit de familie Naafs moet zich ingeschreven hebben.
Luc Naafs is offline   Met citaat reageren
Oud 8 maart 2012, 18:13   #41 (permalink)

ralph123's schermafbeelding

Leeftijd: 16
Standaard

ook wij hebben ons ingeschreven!
Oud 14 maart 2012, 20:07   #42 (permalink)

Peter v/d Riet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ralph123 Bekijk bericht
ook wij hebben ons ingeschreven!

Haha, wel? Mooi, kun je me mooi leren F3A vliegen
Peter v/d Riet is nu online   Met citaat reageren
Oud 15 maart 2012, 00:59   #43 (permalink)

Standaard Inschrijvingen Nationaal Modelvliegkamp 2012

We dachten er goed aan te doen om het volgende te laten weten:

De inschrijvingen voor deelname aan het jubileum modelvliegkamp van dit jaar in Oss zijn in sneltrein tempo binnen gekomen. Nog nooit is het voorgekomen dat we op 15 maart al 28 inschrijvers hadden genoteerd.
Natuurlijk is dat fantastisch maar het betekent ook dat er tot aan het moment dat we moeten zeggen "volgeboekt" nog maar voor 12 inschrijvers meer plaats hebben.

We hebben het al vaker gezegd en geschreven:
VOL = VOL en daar moeten we ons om organisatorische redenen echt aan houden.

We kunnen ons voorstellen dat je graag wilt weten wie er al allemaal hebben ingeschreven. Dat zijn, in volgorde van inschrijving:
Paul Beks - John Gardeneers - Alex Janssen - Robin Janssen - Yannic van Moerkerk - Fedde Cadee - Rob Crèvecoeur - Nando te Riele - Evert van Waegeningh - André Houtman - Carlo van der Meer - Thijs van der Meer - Laurens Thomas - Andries Altenburg - Ralph van der Meer - Peter van der Meer - Luc Naafs - Bastiaan Geluk - Raymon Fraters - Richard Huizer -Ernani Bosch - Mirko Bosch - Joey Lemmens - Erik Kessler - Peter van de Riet - Johan Burgmeijer - Willy Severijns en Cas Rademakers.

Dus als je van plan bent om dit jaar aan het kamp deel te nemen dan is ons advies om niet al te lang met je inschrijving te wachten. Voorkom teleurstelling en ga nu naar onze website: Welkom op de kamp-site waar je zoals gebruikelijk het inschrijfformulier kunt vinden.

Met vriendelijke groet
John Gardeneers, secr. Stichting NMVK
Oud 15 maart 2012, 15:38   #44 (permalink)

Standaard

Shit, nu moet ik opschieten!
Een nieuw duurrecord op mijn naam zit er dit jaar iig niet in. Het concept ontwerp ligt al wel klaar. Dus pak je kans!
Oud 17 maart 2012, 15:36   #45 (permalink)

fabianvzwol's schermafbeelding

Leeftijd: 20
Weblogartikelen: 1
Standaard

ik moet even kijken of ik niet de gehele zomervakantie als reisleider voor gogo tours aan de slag ga, heb 11 april de selectiedagen. Misschien dat ik anders nog een kamp mee pak (als ik me nog kan inschrijven tegen die tijd )
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten