![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 23 december 2008 Locatie: holland Leeftijd: 41
|
He hallo, Ik heb een bijna afgebouwde p-51 staan maar kom er niet uit hoe ik nu de servo's voor de flaps goed in kan stellen. Heb ze nu allebij op 1 kanaal staan met een y-kabel. Ze gaan nog steeds allebei een tegengestelde richting op. Denk dat er een servo op een extra kanaal moet en dan mixen in de zender maar daar heb ik nog niet zoveel kaas van gegeten zeg maar. Zal heus wel ergens staan maar paar keer gelezen en kom er nog niet uit. Heb een ff-9 Futaba. Advies is in deze meer dan welkom. En een korte beschrijving wat ik precies moet doen ook natuurlijk. Wacht met smart op jullie antwoord. evt via pb. Groetjes Bonkie.
__________________ Schaalvliegers zijn schaars...dus zal ik helpen waar ik kan.... lol Laatst gewijzigd door bonkie; 3 september 2011 om 17:10 |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
Geen ruimte om één van de flapservo's 180graden te roteren? edit: rolroerservo -> flapservo (dûh)
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • Laatst gewijzigd door ron van sommeren; 3 september 2011 om 13:56 |
| | |
| | #4 (permalink) |
|
lol,maar daar kom ik niet uit een beetje speciefieker mag wel. daar vroeg ik tenslotte om. Toch? of weet je het zelf niet....lol. denk dat jij t.f.m. wel hebt gelezen zo te horen. In iedergeval bedankt. Enne,rolservo's roteren? Laterrrrr.
__________________ Schaalvliegers zijn schaars...dus zal ik helpen waar ik kan.... lol |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 22 januari 2004 Locatie: Brugge-België Leeftijd: 40
|
Inderdaad servo roteren Het ziet eruit alsof je de servos in spiegelbeeld hebt gemonteerd net als bij ailerons. Dit werkt dus niet, de opstelling moet symmetrisch zijn. als je echt de Ykabel wil blijven gebruiken en het is door het ontwerp van de vleugel niet mogelijk de servo te roteren dan kan je nog steeds de draairichting van de servo omdraaien (zijn ook wat draadjes over do's en dont's) Beste is elk een afzonderlijk kanaal maar dan ga je zelf wat opzoekwerk moeten doen. Het lijkt me weinig waarschijnlijk dat dit niet door de zendermanual wordt behandeld Stevo
__________________ Laatst gewijzigd door Stevo; 30 augustus 2011 om 20:49 |
| | |
| | #6 (permalink) |
|
Servo' zitten volgens tekening er staan zelfs lijnen op en er zitten sleuven in de dekseltjes waar de servo's moeten komen,en de enigste manier om ze in te bouwen, dus daar ligt de fout niet. kan natuurlijk gewoon het dekseltje 180 draaien maar dan komt de print niet mooi uit (makkelijkste oplossing)is geen optie. En weer 2 nieuwe gaten in de flaps in ook geen optie omdat het heveltje dan te ver zit. Had gehoopt dat jullie mij even simpel konden vertellen waar ergens in de zender je het in kan stellen,gewoon een uitleg. Kijk ,dat ik het allemaal moet opzoeken dat snap ik zelf ook wel maar dat was de vraag niet en ik dacht dat een forum ook was bedoeld om hier en daar wat hulp te krijgen van mede modelbouwers (begrijp me niet verkeerd).Bedankt voor de reactie's.tot zover en ik hoop dat er toch nog een van jullie is die mij een uitleg kan geven.
__________________ Schaalvliegers zijn schaars...dus zal ik helpen waar ik kan.... lol |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 27 maart 2009 Locatie: Zonnegem , Oost-Vlaanderen , België Leeftijd: 28
|
Je moet idd je servo op een extra kanaal zetten. De handleidingen van Futaba zijn altijd zeer duidelijk dus als dat niet lukt kan je beter één van deze kopen. EMCOTEC - DPSI V-MATCH heb je ingesteld dat het model 2 flap servo's heeft ? ( PARAMETER Submenu: TYPE, P28 handleiding) (servo reverse, p31 handleiding) vermoedelijk hoef je dan zelf ,niets meer te mixen
__________________ Jasper, Laura, WindS 50E, P51 Blue nose, super chipmunk, Helios , elipsoid ... |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 7 oktober 2009 Locatie: Emmeloord Leeftijd: 25
|
Rolroeren heb je nu aangestuurd met Ykabel? Waarom niet kanaal 1 en kanaal 5 of 6? Zo op je zender in te stellen bij parameters... flaperon aan. Daarnaast kan je op je zender met een schakelaar remkleppen aanzetten, deze kan je naar boven maar ook naar beneden instellen.. flaps... let wel op je moet ervoor zorgen dat deze uitslag niet te groot is zodat je nog wel kan blijven sturen. |
| | |
| | #9 (permalink) |
|
Ga het even uitzoeken. Bedankt voor de spontane reactie's. Laat nog weten of het is gelukt. Laterrrrr.
| | |
| | #10 (permalink) |
| Lid sinds: 7 augustus 2004 Locatie: oss Leeftijd: 21
|
Zoals de flaps nu zitten ga je ze nooit zoals bedoeld werkend krijgen met een Y-kabel. Je moet dus óf twee aparte kanalen gebruiken op je zender, al is dit niet bij alle zenders mogelijk, bij de mijne niet bijvoorbeeld, óf je moet één van de servo's openschroeven en de + en - van zowel de motor als de potmeter omsolderen zoals in dit filmpje. Helaas gaat dit niet bij elke servo omdat sommige servo's potmeters hebben welke niet met kabels maar met metalen plaatjes vast aan het PCB zitten. In dat geval is dit misschien een optie.
__________________ Every problem can be solved through the proper application of explosives, duct tape, teflon, WD-40, or any combo of the aforementioned items. |
| | |
| | #11 (permalink) | |
| Moderatorteam Lid sinds: 22 januari 2004 Locatie: Brugge-België Leeftijd: 40
| Citaat:
Bonkie, Ik wil geen neuter zijn maar ik doe het lekker toch, dat er lijntjes op de tekening staan zegt niets, nada, nul. Soms moet je aan dingen een creatieve draai geven. Dat heeft niets met makkelijke oplossingen te maken maar met creativiteit afgewogen tegen efficiëntie; anders monteer je toch 4 servos per flap hé ![]() Nogmaals, met de nodige creativiteit kan je met een Y-kabel perfect flaps aansturen. In de tijd van 5 kanaals zenders zonder computer was dat de enige optie Er is iets verkeerd met je opstelling. Het mixen van 2 kanalen is eigenlijk de volgende stap omdat het hardwarematig niet lukt...ik maak graag de vergelijking met subtrims en zo net het zelfde. Niet blindstaren op stippellijntjes en gaatjes voor roerhorens, ook daar wordt al eens een misser begaan en als je daar niet voorbij kijkt kan je horens kweken so to speak Neem eens wat fotos @Danny Servoreverse in de servo zelf is idd een optie maar die heb ik bewust niet aangekaart Stevo
__________________ Laatst gewijzigd door Stevo; 1 september 2011 om 22:01 | |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Lid sinds: 19 augustus 2011 Locatie: Aarschot. Leeftijd: 61
|
In vroeger tijden hadden we geen mogelijkheid om alles in te stellen. Was het gewoon de servo omdraaien of aansluiten aan de andere zijde van de arm. Om de servo anders te laten draaien kon de fische in de ontvanger gewoon omgedraaid worden. Alvorens in te bouwen ga je gewoon de servos op een tafel aansluiten om te zien hoe ze werken, weet je ook hoe ze in het toestel moeten geplaatst worden. Voordeel is dat bij de nieuwe generatie nog steeds gebruik word gemaakt van de oude technieken. Eerst een droge opstelling testen, dan pas in het toestel inbouwen. Bespaard je een boel zoekwerk. Johan.
__________________ Herbeginner met Rc vliegtuigen. |
| | |
| | #13 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
| Citaat:
Maar toen ik bijna 40 jaar geleden m'n eerste 2 kanaals besturing kocht was er NIETS van dat al mogelijk. Toen was het inderdaad de servo omdraaien of aansluiten aan de andere zijde van de arm. Mixers? Expo? Model geheugen? Trim geheugen? Sub trim? Servo weg instellingen? Midpoint afstellingen? En nog meer van die zaken die nu heel normaal zijn? Dat bestond niet, alles moest kloppen bij de inbouw anders had je een probleem.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann | |
| | |
| | #14 (permalink) | |
| Lid sinds: 16 maart 2009 Locatie: barneveld Leeftijd: 17
| Citaat:
dus kabels zijn vervangen door plaatjes. precies midden door knippen kabels er aan solderen? en dan die opd e juiste positie? | |
| | |
| | #15 (permalink) |
| Lid sinds: 9 maart 2006 Locatie: Breda,de Parel van het Zuiden Leeftijd: 46
|
Eric, je vliegt ook heli, en heli's hangen tegenwoordig aan elkaar van mixers, het lijkt me stug dat jij er niet uit zou komen met je FF-9 voor een simpele flap setup. Die Y-kabel mag je er in ieder geval uitgooien, dat werkt niet. Maar... ik ben benieuwd naar je resultaat. Greetz, Frank
__________________ There's only two kind of planes.... P-51 Mustangs and targets... (Chuck Yaeger) |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |