![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 27 december 2010 Locatie: geldermalsen Leeftijd: 16
|
hallo, ik zou graag willen weten hoe het vleugelprofiel van dit vliegtuig werkt. Blue Giant want meestal zit het vleugelprofiel zo dat die de luchtstroom naar beneden geleid voor lift. maar bij dit vleugelprofiel doet die net zo veel omhoog als omlaag "naar mijn idee". of kijk ik verkeerd? ps: en heeft er toevallig iemand ervaring met dit vliegtuig? mvg david Laatst gewijzigd door david stelma; 2 januari 2012 om 11:22 Reden: zat een fout in |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 10 september 2006 Locatie: Hillegom Leeftijd: 36
|
Dit model heeft een symmetrisch vleugelprofiel. Als je dat helemaal vlak door de lucht laat gaan levert het inderdaad geen lift. Maar als je het profiel onder een invalshoek van enkele graden zet ten opzichte van de luchtstroom gaat hij wel degelijk lift leveren. Shockflyers hebben zelfs een helemaal vlakke plaat als vleugel, ook die levert lift, als je hem maar onder een hoek in de luchtstroming plaatst. Voordeel van een symmetrisch profiel: het kan evenveel positieve als negatieve lift leveren. Symmetrische profielen zijn dus geschikt voor kunstvlucht (veel inverted vliegen) en bijvoorbeeld stabilo's. Ik heb wel eens iets dergelijks gebouwd. Het vliegt niet heel stabiel, bij toenemende snelheid wilde mijn model nogal wegduiken, en het voelt onnatuurlijk om bij toenemende snelheid te moeten gaan trekken aan het hoogteroer. Het vloog leuk en wendbaar, maar was het toch net niet.
__________________ Groeten, Raymond *** Gravity sucks *** |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 6 augustus 2006 Locatie: Hilversum Leeftijd: 65
|
Ik heb jaren terug eens een Blue Giant gebouwd. Vliegt best, maar wel heel rustig... en een toestel in dit formaat van depron is kwetsbaar. Heeft bij mij dan ook niet erg lang geleefd.
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was |
| | |
| ||||||
![]() |
| Labels |
| 160 cm wingspan, bleu giant, depron model, groot, jomari |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |