![]() |
| | #1 (permalink) |
|
Ik heb een vraagje over de zogenaamde duwpropeller.Wat voor een soort zijn deze of draait de motor (electro) andersom. Ik kan me ook indenken, dat je een normale propeller andersom erop zet. Wie kan mij het e.e.a. uitleggen ? Bij voorbaat bedankt. Groet PHTB | |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Moderatorteam Lid sinds: 22 januari 2004 Locatie: Brugge-België Leeftijd: 40
|
Hou er wel rekening mee dat niet elke electromotor gemaakt is om als pusher te fungeren (druklagers bij outrunner etc) Ook kan het rendement van een "gewone" trekprop afnemen bij het gebruik als pusher. Stevo
__________________ |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 2 december 2005 Locatie: Voorburg Leeftijd: 68
|
Een duwprop verschilt niet bijzonder van een trekprop hoogstends dat de draairichting linksom is ipv de meestvoorkomende rechtsom draairichting. Linksom draaiers zijn meestal slecht te verkrijgen en als het er toe doet meestal niet van up to date vormgeving. (Ik heb nog twee setjes linksom Aeronaut klapblaadjes liggen 10*7 die ik graag iemand wil aansmeren Het omdraaien van een propellor veranderd overigens de draairichting niet maar is rampzalig voor het rendement: dus propellor in de zelfde richting monteren! Bij brushles motoren is het eenvoudig de draairichting om te draaien en ik ken geen voorbeelden van kleinere motoren waar dat voor bv lagers ed wat uitmaakt. Let wel op de motoras: bij duwopstellingen is het meestal handiger als de as uit de trommel komt ipv uit de plaat. Let ook op: als het om klapbladen gaat moet je extra maatregelen nemen! (zie mijn foto's voor klap-duwopstellingen)
__________________ Peter den Ouden; drie-assen is een kunstje, twee-assen is kunst |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |