Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Algemeen modelvliegen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 6 januari 2012, 20:35   #16 (permalink)

Peter Den's schermafbeelding

Leeftijd: 68
Standaard

Sorry bij voorbaat als dit de TS een beetje passeert, maar ik wil toch nog wel reageren.
Eerst:
Citaat:
Als ik zo kijk denk ik dat het bij jou wel lukt omdat je een heel breed middenstuk hebt gebruikt.
...?? dit is het kleinste middenstukje dat ik kon krijgen en als je goed kijkt zie je dat hij volkomen normaal in de spinner steekt; ook zie je dan dat er meer dan voldoende ruimte over is zelfs voor een veel grotere spinner.
Het is wel zo dat er complete folding-prop setjes te koop zijn waar je de bladen niet naar believen kan omdraaien, maar als je zelf iets samenstelt kom je er altijd wel uit.

Blijft: waarom zou je überhaupt een spinner in duw toepassen: indien niet klein genoeg staat hij ’open’ en bijdrage aan stroomlijn is toch al illusionair.

Verder:
Citaat:
Hoger rendement en gelijke weerstand?
Ik begrijp deze opmerking zo niet helemaal, maar ik denk dat bedoeld wordt dat duwopstellingen zoals deze meer weerstand en een lager rendement leveren dan een ’normale’ trekopstelling in de neus.
Nu pas ik voor mijn zwevers dit soort duwopstellingen na een reeks van ontwikkelingen met zowel trek en duw exclusief toe en krijg hierop altijd de volgende commentaren:
Inefficiënt, meer weerstand, onstabieler en niet mooi.
Nooit een woord over de nadelen van de neusopstellingen en herkenning vanr de voordelen van de rugmotoropstelling.

Mooi? Daar wil ik zoals gezegd nog wel eens apart over hebben maar laat ik zeggen dat ik de regerende designopvattingen in modelbouwland op zijn zachtst nogal commercieel en conservatief gedreven vind.

Maar dan, Inefficiënter: wellicht, maar hoeveel inefficiënter dan en hoe groot is het belang daar dan van? Niemand die dat kwantificeert of ook maar ervaring mee heeft.
Het zelfde geld voor weerstand: Een neusprop met spinner verstoort wellicht minder, maar wel over de hele romp: een rugprop staat weliswaar op een pylon maar laat de stroming over de romp zo goed als in takt: dus hoeveel meer weerstand en hoeveel zou dat dan uitmaken?
(de criticasters plakken dan vervolgens een cameraatje op een vleugeltip, merken amper op dat dat voor de trim en prestaties verbazingwekkend weinig invloed heeft)

Onstabieler: daarover heb ik in het wetenschapsforum een draadje gehad, ik ga hier niet uitleggen dat onstabieler grotendeels op foutieve aannamen gebaseerd is.

Overigens: het bovenstaande dient vrolijk gelezen te worden! (anders heb ik dat weer)
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Algemeen modelvliegen
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten