![]() |
| | #1 (permalink) |
|
Ik heb een vraagje over de zogenaamde duwpropeller.Wat voor een soort zijn deze of draait de motor (electro) andersom. Ik kan me ook indenken, dat je een normale propeller andersom erop zet. Wie kan mij het e.e.a. uitleggen ? Bij voorbaat bedankt. Groet PHTB | |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
De orientatie van een propellor is altijd hetzelfde, zowel voor als achterop. Bolle kant en tekst in de vliegrichting, vlakke kant naar achteren. Voor elektro is geen speciale prop nodig, kwestie van draairichting van motor omkeren.
__________________ Vriendelijke groeten Get a life ... get a Watt-meter!!! Drive Calculator volts jolt zelfbouw e-motor tips zelfbouw e-motor group current kills |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 23 september 2009 Locatie: Bussum Leeftijd: 43
|
Maar draait een duwprop nou de andere kant op? Ik had vorige week m'n EasyStar uitgerust met een nieuwe motor en een "collet"-type prop adapter. De adapter schoot tijdens het testdraaien los omdat ik 'm niet vast genoeg gedraaid had. Is dat met een duwprop even waarschijnlijk? Martin |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 16 februari 2007 Locatie: Deventer Leeftijd: 45
|
Een prop draait van achter gezien altijd rechtsom (met de klok mee). Een duwprop ook. Alleen zit de motor achterstevoren dus die moet net andersom draaien dan wanneer er een trekkende prop aan vast zit. Dat een prop los schiet als je hem niet vast draait is voor alle soorten even waarschijnlijk. Een trekkende prop schiet alleen naar voren weg, een duwprop zal gaan slippen op het asje.....
__________________ Groet, Arjan. Foolproof systems do not take into account the ingenuity of fools. Mijn vloot __Vintage Glider Group website |
| | |
| | #6 (permalink) |
|
Ok bedankt Arjan, Dan vraag ik me toch nog af waar een duwprop dan in verschilt? Of wordt een normale prop vanzelf een duwprop zodra je 'm laat duwen in plaats van trekken, m.a.w. bestaat een 'duwprop' als zodanig eigenlijk wel? Martin |
| | |
| | #7 (permalink) |
|
Als vaste prop is er geen verschil. Er zijn wel linksdraaiende props (heb je bijvoorbeeld nodig als je een verbrandingsmotor in duwconfiguratie hebt, want die kun je niet andersom laten draaien). En ook klap-propellers die duwen zijn anders dan trek-klap-props (de bladen moeten de andere kant op vouwen)
__________________ Groet, Arjan. Foolproof systems do not take into account the ingenuity of fools. Mijn vloot __Vintage Glider Group website |
| | |
| | #8 (permalink) |
|
Ok, met een verbrandingsmotor snap ik hem. Ik geloof dat sommige bouwers ook linksdraaiende props gebruiken bij meermotorige elektro-toestellen om de torsie tegen te gaan (in combinatie met rechtsdraaiende props). Maar dat van die klapprop snap ik niet hoor. Je zult wel gelijk hebben, maar ik ken alleen maar klapprops die met de luchtstroom meeklappen. Of je moet bedoelen dat de spinner andersom zit, b.v. zoals bij de Multiplex EasyStar II. Martin |
| | |
| | #9 (permalink) |
|
Bij een klapprop in de neus vouwen de bladen naar achter (dus weg van het puntje van de spinner). Bij een duw-klapprop vouwen de bladen ook naar achter, maar dat is dan dus richting het puntje van de spinner.....wat bij een trek-klapprop niet kan.
| | |
| | #10 (permalink) | ||
| Lid sinds: 2 december 2005 Locatie: Voorburg Leeftijd: 68
|
Ik post hier nog een keer omdat ik eerst gepost had in de dubbelpost: Citaat:
Citaat:
![]() Dus wat is het probleem? (behalve questies van smaak en un-educated guesses over rendement en weerstand?)
__________________ Peter den Ouden; drie-assen is een kunstje, twee-assen is kunst Laatst gewijzigd door Peter Den; 5 januari 2012 om 11:27 Reden: redacie | ||
| | |
| | #11 (permalink) | |
| Moderatorteam Lid sinds: 22 januari 2004 Locatie: Brugge-Belgi๋ Leeftijd: 40
| Citaat:
Stevo
__________________ | |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Moderatorteam Lid sinds: 21 augustus 2002 Locatie: Almere Leeftijd: 46
|
Er zijn nu ook linksdraaiende props copien van rechtstraaiende voor multirotors. op een multirotor dezelfde props, is geeft een euh.. draaierig resultaat. |
| | |
| | #13 (permalink) | |
| Lid sinds: 2 december 2005 Locatie: Voorburg Leeftijd: 68
| Citaat:
Stevo: daarover neem ik graag de handschoen eens op, maar niet in dit draadje. Ik vermoed dat de TS het wel voldoende vindt zo en eigenlijk ook al niet zat te wachten op beschouwingen over klapprops. Het foto'tje wil alleen maar laten zien dat een duw-klap prop met standaard blaadjes gewoon met spinner kan, maar waarom zou je eigenlijk met spinner? En dit voorbeeld is inderdaad geen schoonheid, dus...? (o daar gaan we alweer off topic?)
__________________ Peter den Ouden; drie-assen is een kunstje, twee-assen is kunst Laatst gewijzigd door Peter Den; 5 januari 2012 om 15:48 Reden: redactie | |
| | |
| | #14 (permalink) |
|
Hoi Peter, Jij hebt een spinner waar het blijkbaar wel bij kan maar er zijn er ook waarbij de bladen niet die kant op kunnen vouwen. Als ik zo kijk denk ik dat het bij jou wel lukt omdat je een heel breed middenstuk hebt gebruikt.
| | |
| | #15 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
| Hoger rendement en gelijke weerstand?
__________________ Vriendelijke groeten Get a life ... get a Watt-meter!!! Drive Calculator volts jolt zelfbouw e-motor tips zelfbouw e-motor group current kills |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |