Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Algemeen modelvliegen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 8 januari 2012, 12:25   #1 (permalink)

Leeftijd: 34
Standaard plaats zwaartepunt voor hovering?

Het zwaartepunt moet blijkbaar wat meer naar achter liggen (ivm de stabiliteit) dan normaal voor hoveren. Wat is dan verder naar achter?

tot 40% van de koorde? of nog meer (hoewel ik dat ten sterkste betwijfel...)
of maar een paar mm tot een centimetertje naar achter? (voor een shocky van 90 cm span)
HansL is offline   Met citaat reageren
Oud 8 januari 2012, 12:40   #2 (permalink)
Banned

Leeftijd: 59
Standaard

Het zwaartepunt moet gewoon op zijn juiste plaats blijven , ook voor het hoveren.

Verleg je met naar achter word hij veel moeilijker te vliegen voor de normale gebruiker .

Mvg Johan
plotterwelt is offline   Met citaat reageren
Oud 8 januari 2012, 13:01   #3 (permalink)
ultim@te
Guest

Standaard

als je wilt hooveren dan kun je het zwaartepunt bijna op nul zetten .
dus als je hem op het zwaartepunty hebt bij de vleugels dan moet hij net iets naar voren willen .
nooit naar achteren , let wel voor de ervaren vlieger is dit goed te doen , voor de minder ervaren vliger kan dit vreemd aanvoelen.
mijn yak is eigenlijk ook nog te neuslastig maar hij hooverd gewoon , je moet alleen wat meer sturen omdat hij graag met zijn neus naar beneden wil .
en als je hem stapvoets aan laat vliegen om hem vervolgens door vol up te geven aan de prop wil hangen zal een neuslastige kist niet ineens rechtop staan maar in een iets langere bocht omhoog vliegen en zo aan de prop hangen .
terwijl een bijna neutraal afgestelde kist met vol up ineens rechtop hangt , bijna met een haakse bocht .

suc6 ermee .

mvg eric
  Met citaat reageren
Oud 8 januari 2012, 21:09   #4 (permalink)

robertboxhoorn's schermafbeelding

Leeftijd: 15
Standaard

wel even oppassen met de koorde omdat die 40% ook door pijlstelling of vleugelvorm anders kan zijn

het beste is gewoon steeds een klein stukje naar achteren plaatsen tot je het ideale punt hebt gevonden
Oud 8 januari 2012, 21:42   #5 (permalink)
ultim@te
Guest

Standaard

idd dat is de beste manier .

mvg
  Met citaat reageren
Oud 9 januari 2012, 10:52   #6 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robertboxhoorn Bekijk bericht
wel even oppassen met de koorde omdat die 40% ook door pijlstelling of vleugelvorm anders kan zijn
Daarom bestaat er ook zoiets als een mean aerodymanic chord. de positie van het zwaartepunt specifieer je best tov van deze koorde om bij bijv. pijlstelling verrassingen te voorkomen.

In dit geval gaat het om een shocky type Sukhoi SU-31 (met trapezium vormige vleugels)

http://www.modelbouwforum.nl/forums/...hockflyer.html

Ik heb 9 gr servos (die ik nog had liggen) gebruikt voor elevator en rudder die iets te ver naar achteren zitten - blijkt nu - waardoor ie wat staartlastig is. Eerst had ik een 2S 500 mAh LiPo voorzien, maar nu zelfs met een 2S 800 mAh LiPo vooraan in de neus (net achter triplex motor kruisje) krijg ik em niet helemaal perfect met een CG op 30% (van de MAC!).

Vandaar mijn vraag: tot hoever zou ik kunnen gaan...

Hij is in eerste instantie voor buiten gebouwd, dus een wat extra gewicht in de neus kan geen kwaad (wordt ie wat meer windbestendig van), maar hoe minder hoe liever uiteraard.
Een beetje naar achter liggend CG zou het hoveren (daar is zo'n shocky oa voor bedoeld) dan weer ten goede komen...
Oud 9 januari 2012, 11:03   #7 (permalink)
ultim@te
Guest

Standaard

als je een achterliggend zwaartepunt hebt , dan heb je iets wat gewoonweg niet goed vliegt .
de stelling dat je om te hooveren beter een staartlastig kistje kunt hebben is onzin ,ik dacht dit zelf ook in het begin.
gewoon zoals ik omschreven heb , zwaartepunt net voor de nul positie is het best , het kistje vliegt dan normaal ook goed en is goed geschikt voor hooveren .
ik zou als ik jou was die servo`s meer naar voren bouwen , ipv met zwaardere accu`s te werken , je vergooid het hele concept van een shocky door het totaalgewicht te gaan verhogen .

mvg
  Met citaat reageren
Oud 9 januari 2012, 11:25   #8 (permalink)

Michael16tsx's schermafbeelding

Leeftijd: 24
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ultim@te Bekijk bericht
de stelling dat je om te hooveren beter een staartlastig kistje kunt hebben is onzin
Hoezo is die stelling onzin Eric ?

Een kist met een achterliggen zwaartepunt, is idd minder fijn voor normaal vliegen, en zou het zelf idd ook niet aanraden.

Maar het is gewoon zo, dat als je kist een achterliggend zwaartepunt heeft, hij de staart gewoon naar beneden wilt hebben, waardoor hij stabieler in de hoover blijft.

Maar er zijn maar weinig mensen die met een te achterlijk zwaartepunt vliegen, omdat vele andere figuren behalve hooveren en harrier dan gewon weer te moeilijk worden.

Verder zou ik zoals de meeste zeggen ook gewoon je normale zwaartepunt aanhouden, dan heb je het meeste plezier met je kist.
Oud 9 januari 2012, 11:44   #9 (permalink)
ultim@te
Guest

Standaard

vanuit het oogpunt dat we hier over een normaal vliegend toestel hebben welke alle figuren incl hooveren kan , is die stelling dus niet goed .
niemand gaat immers alleen hooveren met een kist .
dat is de reden dat ik zo reageer , ik kan zwemmen met mijn kleren aan maar met alleen een zwembroek gaat het veel makkelijker , moet ik dan maar in mijn zwembroek de straat op omdat ik dan makkelijker kan zwemmen mocht ik in het water belanden

ik had idd aangegeven dat het niet onmogelijk is maar als je een staartlastig toestel hebt je de andere normale figuren niet lekker kan vliegen .

mvg
  Met citaat reageren
Oud 9 januari 2012, 12:36   #10 (permalink)

Standaard

Ik kom nu op een totaal gewicht (inclusief 2S LiPo 800 mAh) van net geen 175 gr.
Dat is met - eingelijk te zware (het is een recup setup!) - 3x9gr servo's en een MPX PICO 3/4 FM ontvanger (een FM ontvanger met FM antenne draad!)

Hij kan dus zeker nog wat extra gewicht in de neus hebben (ik vermoed een 10 gr) zonder te zwaar uit te vallen.

Servos verplaatsen zal voor volgende versie zijn.
Oud 9 januari 2012, 13:39   #11 (permalink)

Standaard

nee joh, geen gewicht toevoegen bij een shocky
Leg de accu dan wat verder naar voren

Iedere gram is er 1 te veel bij een shocky, hoe dan ook.
Oud 9 januari 2012, 14:39   #12 (permalink)
ultim@te
Guest

Standaard

lezen michael !!

Citaat:
maar nu zelfs met een 2S 800 mAh LiPo vooraan in de neus (net achter triplex motor kruisje) krijg ik em niet helemaal perfect met een CG op 30% (van de MAC!).
nog verder naar voren en de lipo zit dus in de prop
  Met citaat reageren
Oud 9 januari 2012, 14:45   #13 (permalink)

Standaard

en wss ligt de lipo in de lengte... probeer deze eens vertikaal te leggen daar. Dat scheelt nogal.

En anders zou ik eerder gaan millen in de staart, je kunt beter in de staart iets weghalen, dan in de neus toevoegen.
Oud 9 januari 2012, 15:04   #14 (permalink)
Banned

Leeftijd: 59
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Michael16tsx Bekijk bericht

Iedere gram is er 1 te veel bij een shocky, hoe dan ook.
Bij een 6 mm depron shocky voor buiten zie ik geen probleem bij 10 gram.

Een lipo van de grote 800 mAh dwars te plaatsen geeft meer negatiefe gevolgen .

Ik ben ook met een 800 mm grote shocky bezig uit 6 mm depron , die mag je straks wel eens vliegen michael .
Je zal zien dat iets meer aan gewicht voor een buitenshocky geen bezwaar is .

Mvg Johan
plotterwelt is offline   Met citaat reageren
Oud 9 januari 2012, 16:07   #15 (permalink)

Standaard

Een accu dwars plaatsen maakt niks uit, zolang je hem maar goed vast zet

Echt een probleem is het niet, maar waarom gewicht toevoegen, als je het er nog makkelijker af kan halen ? Vooral met shocky is dat gewoon veel beter!

En johan, ben nu al benieuwd naar je shocky en wil hem graag eens vliegen
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten