![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 6 december 2010 Leeftijd: 44
|
Ik ben ondernemer en modelvlieger, met die combinatie in gedachten, keek ik naar dit filmpje: MakerBot demonstreert betaalbare 3d-printer 'Replicator' | Core | Tweakers.net Nieuws Kleine 2000 dollar, dus aanschaf te overzien... is dit interessant voor de modelbouwer? Wat zou je over hebben voor een "print"? Ik heb geen idee wat de kosten van een print zijn hoor. Ook nog geen serieuze plannen, maar het is een idee. |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 2 mei 2011 Locatie: Rijssen Leeftijd: 32
|
Even een korte reactie: Kijk als vergelijk eens op : Shapeways | Materials. Meer info: http://www.modelbouwforum.nl/forums/...d-printen.html en nog eentje: http://www.modelbouwforum.nl/forums/...echniek-7.html grt, Erik |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 6 augustus 2006 Locatie: Hilversum Leeftijd: 65
|
Heb zelf ook al eerder gedacht aan de modelvlieg-mogelijkheden van 3D-printen - niet als ondernemer, gewoon van "wat zal er mogelijk zijn". Zoals er nu al veel mensen zijn die een toestel 3D ontwerpen en vervolgens alle bestanddelen laten uitfrezen of -laseren, zo zullen er al binnen korte tijd mensen zijn die delen laten 3D-printen. Veel zal afhangen van soortelijk gewicht en soliditeit van het geprinte materiaal; als dat allebei heel gunstig is zou je je kunnen voorstellen dat je een model van het genre zoals we nu schuim-warbirds kennen, zelf ontwerpt en print of laat printen. Verder speelt natuurlijk een rol hoe groot de voorwerpen zijn die je kan produceren met een 3D-printer. Het formaat van de grootste schuimvliegtuigen wordt momenteel voornamelijk beperkt door de soliditeit van het schuim; schuimmodellen blijven in de praktijk minder lang mooi dan die van GFK of hout, dus is er niet zo'n grote markt voor zwevers als bijvoorbeeld de Cularis. Als het 3D-printresultaat gunstig zou zijn... tja dan zou je je kunnen voorstellen dat ook heel grote modellen als one-off geprint kunnen worden. Als het iets minder gunstig uitpakt... kan je denken aan het printen van onderdelen zoals een motorkap of wheelpants ofzo. In de auto- en scheepsmodelbouw, waar gewicht veel minder speelt en ook de formaten veelal kleiner zijn, zou 3D-printen interessant kunnen zijn ook als het materiaal een beetje zwaar uitpakt. Ik denk dat 3D-printing zeker een rol zal gaan spelen in de modelbouwerij. In hoeverre... zal afhangen van de mogelijkheden: gewicht, soliditeit, afmetingen. En van de prijs natuurlijk... Over Shapeways: ik zie daar prachtige ontwerpen. Maar het valt me wel altijd op dat de prijzen flink oplopen als de formaten een beetje groeien...
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was |
| | |
| | #4 (permalink) | |
| Lid sinds: 9 april 2007 Locatie: Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles Leeftijd: 24
| Citaat:
Maar bedenk wel dat Shapeways veel betere kwaliteit printwerk levert dan de Makerbot Replicator. Bij de Replicator zul je veel langer bezig zijn met nabewerken van je printwerk.
__________________ Veel en bouwen.
| |
| | |
| | #5 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 6 augustus 2006 Locatie: Hilversum Leeftijd: 65
| Citaat:
Bij datzelfde hoofd valt me ook op dat het oppervlak er best wel glad uitziet. Maar ook als dat zou tegenvallen, lijkt het me niet zo'n punt om een 3D geprint modelvliegtuig met een schuurklos af te werken... Heeft er niemand een ervarings-idee van soortelijk gewicht en soliditeit?
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was | |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 1 juli 2004
|
@Bart: eigenschappen en prijzen van de materialen vind je op de site van Shapeways. Ik denk dat de (hoge) prijs eerder een gevolg is van de relatief hoge uurprijs (terugverdienkosten machine + vrij lange bewerkingstijd, in ieder geval van grotere producten) Bekijk bijvoorbeeld dit filmpje eens, printtijd: bijna 10 uur! |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
Kun je niet beter in algemeen forum informeren Roland? Wat dacht je van rijden, varen, heli, multicopters? Als je discussie wilt verplaatsen kun je dat de moderatoren vragen d.m.v. klik op het waarschuwingsbordje naast je openingsbericht. Welkom ook Uitzendinggemist: Het Klokhuis - 3D printen
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • |
| | |
| | #9 (permalink) |
| Lid sinds: 6 december 2011
|
Een interessant draadje van Georges Kandelakis op Small Flying Arts over 3-D printing: SFA Forum - 3D printing of dummy components Ludo |
| | |
| | #11 (permalink) | |
| Lid sinds: 2 mei 2011 Locatie: Rijssen Leeftijd: 32
| Citaat:
Waarom niet? Ze kunnen (met sommige printers) RVS printen. En dat is toch behoorlijk sterk ondanks dat het niet helemaal dezelfde sterkte heeft als getrokken of gerold materiaal. ('t is wel niet goedkoop, maar dat is dan niet de vraag.) | |
| | |
| | #12 (permalink) | |
| Lid sinds: 7 juni 2005 Locatie: Utrecht Leeftijd: 55
| Citaat:
Waarom denk je dat wij óf in mallen met vezelversterkte epoxy werken (al dan niet met schuim/basa als vulstof): gewicht + sterkte!! Ik zie maar één zinvol gebruik voor ons: direct een negatief-mal printen. Dirk. | |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Lid sinds: 25 juni 2007 Locatie: Sittard
|
Geen modelbouw in onze zin maar toch wel een beetje. Onderkaak met 3d printer gemaakt. Universiteit van Hasselt heeft primeur met 3D-geprinte onderkaakimplantaat
__________________ Twinstar, Haviland Beaver DHC2, Robbe Diamant, Robbe Rofly, Condor Magic, VFK Rival, Graupner Junior, Graupner Joy, Hai II, Stick Ultra, Wolf K10 en een DG 1000 Laatst gewijzigd door Conrad.; 3 februari 2012 om 19:44 Reden: tekst aangepast |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |