![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #16 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 8 oktober 2007 Locatie: Alphen a/d Rijn Leeftijd: 52
|
Ik had het probleem destijds met de Bubbles Een superlicht gebouwde elektrokist. De romp is uit 3 mm balsa, aan de voorzijde versterkt aan de binnenzijde met 0,4 mm triplex. Zie vanaf posting #6 http://www.modelbouwforum.nl/forums/...atchbuild.html Tussen 2 glasplaten met witte houtlijm verlijmd, en het balsa kromp dus haaks op de nerf nadat de lijm droog was. Diversen pogingen gedaan om het vlak te krijgen (stomen etc). Maakte ik het balsa licht vochtig dan was de zijkant weer recht, maar als alles weer droog was trok hij weer krom. De lijm was duidelijk gehecht op vochtig balsa, wat uitgezet was dus, terwijl het triplex niet uitgezet was. Later nog regelmatig balsa op triplex verlijmd, maar altijd met PU lijm, hierbij dus geen problemen omdat PU lijm het balsa niet laat uitzetten. Ik denk wel dat als de een triplex/balsa laminaat nat maakt dit krom zal trekken. Maar ik probeer mijn kisten altijd droog te houden, water verzwakt ook normale (D2) witte houtlijm zoals Bison topspeed. Groeten Willem
__________________ Op stapel: Nautilus (Jules Verne) sub. Hangar: TigerMoth, MPX Gemini, Clouds Fly, Demoiselle, Lazy Ace, Stampe SV4C-G |
| | |
| | #17 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
Als je een beide zijden het balsa met (dunner?) triplex (fineer?) had gelamineerd, zou het goed zijn gegaan.
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |