![]() |
| | #31 (permalink) | |
| Lid sinds: 1 juni 2006 Locatie: Amersfoort Leeftijd: 32
| Citaat:
Ik heb inmiddels 2e hands al wat gevonden een speed300 7.2V motor met proportionele (wat betekent dat???) regelaar 5A en liposafe. hij heeft tevens een speed400 7.2V voor weinig. Straks maar ff bellen Jeroen | |
| | |
| | #32 (permalink) |
| Lid sinds: 19 augustus 2004 Locatie: Scheveningen Leeftijd: 28
|
MH78 ziet er goed uit ja! Niet te snel in ieder geval en idd wel wat reflex. Ik doe zelf aan 1:1 parapenten. Daarbij merk je heel erg het verschil in vleugelprofielen omdat je er zelf onder hangt Proportioneel zijn ze allemaal wel. Dat betekend dat je rustig gas kan geven. dus niet aan/uit. Ik weet niet of 5 ampere genoeg is voor die motor. Theo? Anders zou je ook voor een fietsbel met 15 amp regelaar kunnen gaan. |
| | |
| | #35 (permalink) |
|
dit is zoals het er voorlopig uitziet: de prop is een 7-4" en van het weekend ga ik toch maar een speed400 7.2 volt halen anders ben ik straks na 5 minuten uitgevlogen en kan ik de rest van de vakantie niets meer spelen... de servo werkt inderdaad zonder het batterij pack van de ontvanger, het stekkertje van de regelaar zat verkeerd om (ja dat kan schijnbaar....) ![]() ![]() ![]() en dit wordt de foil: ![]() ![]() Dan het reflex verhaal: Een reflex profiel is een profiel waarvan de "gemiddelde lijn" de "center lijn" snijdt. Dit heeft niets met dikte en de locatie van de het dikste punt te maken Dit is niet reflexed: ![]() Dit is wel reflexed: ![]() Dit is niet reflexed: ![]() groet Jeroen |
| | |
| | #38 (permalink) |
|
waar je voorraad lego al niet goed voor is! Ziet er leuk uit hoor. Misschien is het nog wel handig om een beugeltje ofzo voor de prop te maken (aan de bovenkant). een soort halve ring dus, en dan de toomlijnen niet aan je servo vastknopen, maar via 2 dikkere lijnen of zelfs flexibele plastic staafjes ofzo. Die kunnen minder snel in je prop komen. Scheelt veel. Bij de micro paramoteur kan je zien dat ik daar geel elastiek voor had gebruikt. Dempt meteen ook een beetje de klappen |
| | |
| | #39 (permalink) |
|
Ja er komt eerst een eind dikke lijn waar het toom aan komt te hangen. De eerste paar vluchten is de kant groot dat eea on de prop terecht gaat komen omdat een en ander afgesteld moet worden..... Ik heb nog genoeg koolstof stokken staan om daar een mooie ronder bescherm cirkel van te maken. Een gewoon matras staat zo tussen de 20% en 23% getoomd, wat kan ik verwachtten van dit matje?? Dan kan ik hem alvast voorinstellen. Ik heb even gezocht op gunther prop. Is hier maar 1 formaat van te krijgen? Zo niet, aan welk formaat moet ik dan denken?? Bedankt voor jullie moeite om me verder te helpen. Wat dit betreft ben ik een rasechte 'no-know' Groet Jeroen |
| | |
| | #40 (permalink) |
|
Ja er komt eerst een eind dikke lijn waar het toom aan komt te hangen. De eerste paar vluchten is de kant groot dat eea on de prop terecht gaat komen omdat een en ander afgesteld moet worden..... Ik heb nog genoeg koolstof stokken staan om daar een mooie ronder bescherm cirkel van te maken. Een gewoon matras staat zo tussen de 20% en 23% getoomd, wat kan ik verwachtten van dit matje?? Dan kan ik hem alvast voorinstellen. Waar ik nog een beetje bang voor ben is de uitslag van de servo, dat het niet genoeg is om te kunnen sturen, het matje is natuurlijk redelijk aan de maat. Maar dat moet ik ff proefondervindelijk uitvinden natuurljik Ik heb even gezocht op gunther prop. Is hier maar 1 formaat van te krijgen? Zo niet, aan welk formaat moet ik dan denken?? Bedankt voor jullie moeite om me verder te helpen. Wat dit betreft ben ik een rasechte 'no-know' Groet Jeroen |
| | |
| | #41 (permalink) |
| Lid sinds: 9 november 2005 Locatie: Gent (België)
|
hey, Ja, na de examens begin ik er ook aan, nu mijn heli binnengekomen is en dit aardig begint te lukken, kan ik ook eens beginnen denken aan de para Ik heb nog 1 2 kanaals zender + ontvanger liggen, en een regelaar (ook van 1/18 wagens) ik heb nog een speed 300 7.2 V liggen (van rc 1/18 wagens) en heb nog veeeeel AAA batterijtjes liggen, mss dat ik hier mee een batterij pack soldeer zoals bij de micro heli. Een servo heb ik nog wel, en nog wel een sterke ook: een high torque, met ijzeren tandwielen, merk cirrus (rc 1/10 buggy, kan dus tegen een stootje) verder moet mijn vader die veel vliegerervaring heeft, nog eens zoeken naar een plan voor een foil. Hebben jullie ideeen hier over? De behuizing ben ik van plan te maken uit depron, of is dit een slecht idee? misschien beter toch gewoon koolstofstaafjes of satee stokjes |
| | |
| | #42 (permalink) | |||
|
Depron is niet echt een geweldig idee. Als je een mooi model heb en je gooid er glasweefsel overheen kan het wel, maar anders is de lol van korte duur denk ik zo. Zoals Jeroen al goed opmerkt: Citaat:
Voor het frame zijn koolstof stokkies ook prima. Saté stokjes werken ook goed, maar die gaan wel kapot (zelfs bij mijn modelletje van ±60 gram.) Niet gebruiken voor een grotere dus. Gunther prop zijn 2 maten van. welke je moet hebben weet ik zo ff weer niet... Citaat:
Vooral het laatste niet (stalled eerder). Als je namelijk gas geeft, gaat het karretje tov het scherm naar voren. Het scherm blijft nog even achter door de luchtweerstand. Het GEWICHT van het karretje moet er voor zorgen dat het schermpje toch word meegesleurd. Als je schermpje al te ver naar achter staat, dan stalled ie dus erg snel. Ik heb het eens heel overdreven getest met dat karretje van de micro (60gr) aan het schermpje van de SkySurfer!. glijvlucht kan dan zelfs nog wel, maar toen ik gas gaf, bleef het scherm gelijk stilstaan, karretje schoot naar voren en zelfs omhoog! Bijna looping Om dit stallen (door naar voren verplaatsen van het karretje) tegen te gaan, is het dus mogelijk om het scherm "sneller" te zetten. Jeroen, jij weet vast wel wat ik bedoel. Heb je toevallig nog een plaatje om dat uit te leggen? of is het zo wel duidelijk? Citaat:
| |||
| | |
| | #43 (permalink) |
|
Dan koop ik toch gelijk beide proppen Ik wil hem over 1.5week testen in mijn vakantie op het strand van denemarken. 1e test om hem af te stellen wil ik iets van 0.5kg aan de foil hangen en hem dan een paar keer van een duin gooien en laten zweven en zo kijken wat het gedrag is Trekkracht is een combinatie van profiel keuze en toominstelling (en eigenlijk nog meer), een MH102 trekt op 22% instelling harder dan een MH92 op 22%. Bij vliegtuigen wil je lift (volgens mij) bij vliegers absoluut niet, daarom is het ook zo lastig het optimale matje te ontwikkelen (lees uitdagend!!!) Misschien is een plaatje niet nodig. Sneller maken wil zeggen: -profiel voorover kantelen oftewel -neus van profiel naar beneden brengen oftewel -a-lijntje (lijn die aan de neus zit) verkorten en b-lijn (of c-lijn) verlengen Langzamer maken: -profiel naar achter kantelen oftewel -neus van profiel naar boven brengen oftewel -a-lijntje (lijn die aan de neus zit) verlengen en b-lijn (of c-lijn) verkorten Groet Jeroen |
| | |
| | #44 (permalink) |
| Lid sinds: 2 september 2005 Locatie: Genk - België - EBZW Leeftijd: 45
|
Ik heb enkele 4-lijners. Zou het mogelijk zijn om dmv 2 servo's niet alleen de stuurlijnen te bedienen maar ook de acceleros. Dus een kombinatie van up/down (meer slow/fast) en LKS/RTS? Zo stuur je 1:1 parapents toch ook? Of zou het eenvoudiger zijn om met 2 servos te sturen d.m.v. gewichtsverplaatsing. Dan moet je je parapente wel perfekt tunen en tomen.
__________________ It's only when you look at an ant through a magnifying glass on a sunny day that you realise how often they burst into flames. |
| | |
| | #45 (permalink) |
|
mooie uitleg weer jeroen, wist ff niet hoe ik het duidelijk kon zeggen classicracer, een 4-lijner kan prima. Ik wil dus binnenkort ook zoiets maken. met 2 servoos zou je gewoon de stuurlijnen kunnen bedienen. Door 1 kant van het scherm af te remmen stuur je dan. Met beide tegelijk kan je het scherm remmen. Gewichtsverplaatsing doe je in principe met 1 servo op de voorste lijnen. Een 1:1 parapente stuur je op deze 2 manieren idd. met je gewicht en met de stuurlijnen. Ook heb je dan nog een speed-systeem, die bedien je met je voeten en daarmee verander je de instelhoek van het scherm. Bij een parapente komen de lijnen samen in risers. De meeste hebben BV 2x 4 risers. A,B,C en D risers. Aan de A risers zitten de voorste lijnen, aan de B risers de lijen erachter, enz. De lijnen aan de Trailing Edge (TE, oftewel achterrand) zijn je stuurlijnen. Hiermee kan je dus remmen. Rem je 1 kant, dan stuur je dus die kant op.rem je beide kanten, dan vlieg je langzamer en genereerd het scherm ook wat meer lift, omdat je een enigzins boller profiel creëert. Minimum Sink zit bv bij ongeveer 50% remmen. Bij 100% schiet je scherm naar achter en flikker je uit de lucht Ik heb er aan zitten denken om de alle risers zegmaar aan een standaardservo te maken en dan 2 kleine servoos aan de tips v/d servohoorn v/d standaardservo. Die moeten dan de stuurlijnen sturen. Op die manier kan je in principe dus als een echte parapente sturen. Een ander systeem is om alle risers en de stuurlijnen (per kant) op een balkje (in de lengterichting) te monteren. Die moet dan scharniere zodat er geen druk op de servoos staat. Dan zou je dus met 2 servoos de instelhoeken van beide kanten van het scherm kunnen veranderen zonder dat je het profiel veranderd. Dat lijkt me nog wel een toffe om een keer te testen. |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |