Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Algemeen modelvliegen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 2 juni 2006, 15:18   #46 (permalink)

Leeftijd: 46
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sietse
Een 1:1 parapente stuur je op deze 2 manieren idd. met je gewicht en met de stuurlijnen. Ook heb je dan nog een speed-systeem, die bedien je met je voeten en daarmee verander je de instelhoek van het scherm.
Bij een parapente komen de lijnen samen in risers. De meeste hebben BV 2x 4 risers. A,B,C en D risers. Aan de A risers zitten de voorste lijnen, aan de B risers de lijen erachter, enz. De lijnen aan de Trailing Edge (TE, oftewel achterrand) zijn je stuurlijnen. Hiermee kan je dus remmen. Rem je 1 kant, dan stuur je dus die kant op.rem je beide kanten, dan vlieg je langzamer en genereerd het scherm ook wat meer lift, omdat je een enigzins boller profiel creëert. Minimum Sink zit bv bij ongeveer 50% remmen. Bij 100% schiet je scherm naar achter en flikker je uit de lucht .
Heel simpel de basis van schermvliegen uitgelegd! Ik vlieg (vloog) nl ook 1:1 parapents. Mijn bedoeling is eigenlijk een modelparamoteur te maken en deze zo te tomen zodat ik een parapente overhou waarmee ik hier tussen de 1:1 parapents kan soaren. Het is hier (Genk B)vandaag weer tamelijk druk qua parapentes.
Oud 2 juni 2006, 16:17   #47 (permalink)

sietse's schermafbeelding

Leeftijd: 28
Standaard

, welkom mede-luchtbewoner .

As Leonardo da Vinci wrote, "once you have tasted flight, you will walk the earth with your eyes turned skyward; for there you have been, and there you long to return."

Lijkt me ook leuk om hem mee op vakantie te nemen. Als je dan niet kan vliegen....
Oud 5 juni 2006, 17:15   #48 (permalink)

JeroendB's schermafbeelding

Leeftijd: 32
Standaard

Dit is de definitieve opstelling geworden. Van het weekend de speed400 7.2V gehaald met de gunther propppen. Ze hadden ook nog een Ni-MH6.0V 1400 mah batterij liggen die eigenlijk voor een ontvanger bedoeld was. Deze wil ik dan proberen met de speed300 en een gunther prop. Deze batterij is 200gr lichter dan de 7.2V accupacks!!

De aandrijving weegt nu 580gr en het oppervlak van de foil is 0.75m^2. Het is erg moeilijk om het scherm door zijn eigen 'open' te krijgen, daarom heb ik eerst een 1mm koolstofstok door de 2e toomrijn heen geweven. Ik hoop dat die het ook zonder gaat doen...

Nu ik alles zo bij elkaar zie zegt m'n gevoel dat het erg moeilijk wordt dit vliegend te krijgen...

Sietse, waarmee heb jij je sate-stokjes aan elkaar 'geplakt'? De volgende wil ik een frame geven van koolstof stokjes. zie ik dat je de motor op de servo 'geplakt' hebt, wordt dat niet heet??

Click the image to open in full size.
JeroendB is offline   Met citaat reageren
Oud 18 juni 2006, 11:44   #49 (permalink)

Standaard

ey jeroen, nog nieuws? heeft ie al gevlogen?

Heb er eerlijk gezegd niet veel meer aan gedaan de laatste tijd...
Oud 18 juni 2006, 12:02   #50 (permalink)

sven's schermafbeelding

Leeftijd: 29
Standaard

Ik zie lego, ik zie meccano, ik zie koort uit iemand zn zwembroek ofzo, ik zie n halve RC auto. Kortom, knap staaltje knutsel werk! :P Ik ben ook wel benieuwd naar de resultaten.
Oud 19 juni 2006, 09:03   #51 (permalink)
Sceptic
Guest

Standaard

Hier staat een bouwtekening van een leuk karretje. Heb het gemaakt van depron. Werkt uitstekend.
http://grenadeindoor.modelisme.com/p...paramoteur.rar

foto's
http://grenadeindoor.modelisme.com/paramoteurcnc.htm
  Met citaat reageren
Oud 20 juni 2006, 12:53   #52 (permalink)

Standaard

Terug van weggeweest! Er zijn vele vluchtsecondes geweest maar geen met een geslaagde vlucht. Het lijkt erop dat mijn aandrijving toch te zwaar is tov het oppervlak. Alhoewel ik daar zelf toch zeker van was dat dat goed zat. (ruim 500gram om 0.75m^2) Veel tijd heb ik besteed aan het instellen van de vlieghoek. Het was of te snel stallen of niet genoeg zweefvermogen. Enige tijd heb ik ook nog aan de voortstuwingsdruk getwijfeld (zou een koker om de propeller helpen??) maar het gewicht is het belangrijkste denk ik.

Ik was er vanuit gegaan dat de aandrijving te zwaar is geworden, dus toen heb ik een flesje water als balast genomen ipv de aandrijving en heb daarmee een mooie glijvlucht willen simuleren door er steeds wat water bij of vanaf te doen. Ik gok dat het gewicht van de aandrijving zo tussen de 200 en 250 moet liggen en dan kan ik het altijd nog zwaarder maken.

Om de grootste klapper te maken in het gewicht wil ik overstappen op LiPo 7.2V batterijen. Ik neem aan dat ik dezelfde snelheidsregelaar kan blijven gebruiken??

Ik zal op het forum verder zoeken naar:
Waar de juiste batterijen aan te schaffen (evt conrad??)
De juiste oplader
Veiligheid voor het laden van de LiPo accu’s
Veiligheid dat de spanning tijdens het vliegen niet te ver zakt
En misschien nog meer....

Hoe zwaar is dat 'wagentje' als je die van depron maakt?

Groet
Jeroen
Oud 20 juni 2006, 16:38   #53 (permalink)
Sceptic
Guest

Standaard

Ik zal vanavond het karretje even wegen. Even een weegschaal lenen. Je hoort het nog.
  Met citaat reageren
Oud 20 juni 2006, 16:49   #54 (permalink)

Standaard

Lipo's zou ik niet bij conrad kopen. En idd, je moet er ff over lezen. Zoek maar eens met de zoekfunctie. Er is al uitgebreid over geschreven.

Het gewicht is denk ik ook wel de oorzaak. Tenminste, het gewicht t.o.v. het vermogen (power to weight ratio). Het beste kan je hem idd wat lichter maken met een lipo, of als je wat wilt investeren, kan je ook gelijk een fietsbel met regelaar kopen.

Goed dat je veel met de instelhoek heb lopen spelen. Leuk hoe het gedrag daardoor veranderd hè!
Ik heb die kleine een stuk te snel staan, omdat hij meer dan genoeg vermogen had. Heb hem ook wel eens op het kritieke punt gezet, dat ie bijna stalled, maar dan is het amper te vliegen, dan wil hij continu sturen .
Oud 20 juni 2006, 19:19   #55 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sietse
Het gewicht is denk ik ook wel de oorzaak. Tenminste, het gewicht t.o.v. het vermogen (power to weight ratio). Het beste kan je hem idd wat lichter maken met een lipo, of als je wat wilt investeren, kan je ook gelijk een fietsbel met regelaar kopen.
Wat is het voordeel van de 'fietsbel' en een nieuwe regelaar? Kan me niet voorstellen dat ik daarmee in het gewicht meer win.

Ik ben best bereid om wat te investeren maar dan wel gelijk wat ik eventueel ook voor een slowflyer/parkflyer kan gaan gebruiken of gaat dat niet?

jeroen
Oud 20 juni 2006, 19:49   #56 (permalink)

Leeftijd: 21
Standaard

Ja hoor, dat kun je prima gebruiken voor een shocky
(niet dat ik een kenner ben op electrogebied, maar dit weet ik toevallig Ben zelf een echte brandstofvlieger :P
stefan_riemens is offline   Met citaat reageren
Oud 21 juni 2006, 09:37   #57 (permalink)
Sceptic
Guest

Standaard

Zo als belooft heb ik het karretje gewogen en met alles erin weegt het 236 gram.
Inhoud: fietsbel met daarbij behorende snelheidsregelaar, ontvanger, servo en lipo.

Met citaat reageren
Oud 21 juni 2006, 09:38   #58 (permalink)
Sceptic
Guest

Standaard

Hoe krijg ik die foto nu gepost. Doe het zo toch goed of niet?

Bedankt is gefixt nu
  Met citaat reageren
Oud 21 juni 2006, 09:52   #59 (permalink)

Standaard

oftewel: [img] http://foto.modelbouwforum.nl/albums...619/gondel.jpg [/img]
maar dan dus zonder die spaties en dan doet ie het.

Je moet eerst op de foto klikken in je album zodat hij hem in een nieuw venster opend. daar klik je op de rechtermuisknop > eigenschappen en dan kan je die url copiëren.

De fietsbel heeft meer vermogen dan een borstelmotor met hetzelfde gewicht. Dit is dus niet een verbetering in gewicht, maar wel in power. Oftewel: wel een verbetering in je "Power to weight ratio".

De fietsbel is een heerlijk maat motor vind ik. Kan je van alles mee aandrijven. Van paramoteur to Slowstick, van 1m60 vliegende vleugel tot shocky
Oud 21 juni 2006, 10:43   #60 (permalink)

sven's schermafbeelding

Leeftijd: 29
Standaard

Gewoon een vraag, zou je zon goedkoop 2 meter matras vliegertje kunnen kopen en daar een karretje met een dikke fietsbel aan kunnen knopen? :P Zoiets groots lijkt me namenlijk wel gaaf. Dan heb je toch een model dat enorm oogt in de lucht, en als je klaar bent, rol je em op in een paraplu zakje. Ideaal toch?

Ik heb zon matrasje gezien bij lindinger voor iets van n tientje, en zon karretje kost ook geen drol (1 servo van 8 euro, 1 motor setje van 32 euro, 1 esky ontvanger van 10 euro, kristal van 8 euro, en wat hout/carbon/depron van n tientje hooguit), dus tis mischien een geweldig simpel speeltje voor "zomaar"?

Zon karretje in elkaar freumelen dat lukt me wel, maar om nou zon hele parasail te gaan zitten naaien, daar ben ik niet echt een held in. Dat weerhoud me er namenlijk van om een poging te doen.
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten