Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Algemeen modelvliegen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 22 oktober 2006, 20:50   #1 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

bdoets's schermafbeelding

Leeftijd: 65
Standaard Wetgeving

Naar aanleiding van de discussie over de hellingstijgwindstek Zoutelande zit ik me af te vragen hoe het eigenlijk zit met de wetgeving en modelvliegen. Al die discussies over Zoutelande lijken te impliceren dat je officieel alleen maar mag vliegen op een plek waar grondeigenaar en gemeente accoord zijn... is dat zo? Is de rest van Nederland per definitie verboden terrein voor een RC model?
Hebben de KNVvL brevetten hier nog iets mee te maken, of hebben die alleen maar betekenis binnen clubverband?
En hoe zit het met verzekering... ik las ergens dat een gewone WA verzekering schade door modelvliegen zou dekken zolang je toestel maximaal 20 kg weegt of zo? (Kan ik natuurlijk zelf op m'n polis nakijken, maar wat is gebruikelijk?)
Zijn er nog andere aspecten aan de wetgeving die in dit verband vermeldenswaard zijn?

Bart
Oud 22 oktober 2006, 20:56   #2 (permalink)
Theo Coenen
Guest

Standaard

Volgens de wet mag je theoritisch overal vliegen mits je maar een bepaalde afstand houdt tot enigerlei vorm an bebouwing. De exacte luchtvaartwet kun je hier op het forum trouwens ook vinden.

Wat betrefd de verzekeringen en modelvliegen werk ik aan een artikel voor de MBA waarin alles zal duidelijk worden over de verzekeringen en modelvliegen. Ik ben nu in de afrondende fase van mijn onderzoek en kan gaan beginnen aan het artikel. Een heel klein tipje van de sluier wil ik wel oplichten. Velen zullen schrikken van de uitkomst van mijn onderzoek.
  Met citaat reageren
Oud 22 oktober 2006, 23:11   #3 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Leeftijd: 56
Standaard

Theo, helaas wat je zegt klopt niet helemaal.
Het is in de LUCHTVAARTWET verboden om met niet luchtvaartuigen gebruik te maken van het Nederlandse luchtruim. Jaren geleden zijn de modelvliegtuigen uit deze wet geschrapt zodat het geen luchtvaartuigen meer waren en modelvliegen dus verboden was.
Gelukkig voor ons zijn kort geleden de modelvliegtuigen toch weer in de luchtvaartwet opgenomen en dus in de zin van de wet weer luchtvaartuigen. We mogen dus volgens deze wet weer vliegen. Natuurlijk zijn er beperkingen die door de wet worden opgelegd maar we mogen dus weer gebruik maken van het Nederlandse luchtruim.
DAT WIL ECHTER NOG NIET ZEGGEN DAT WE OVERAL MOGEN VLIEGEN!
De lokale overheid (gemeente en vaak ook de provincie) hebben ook nog een hele dikke vinger in de pap. Zij kunnen ook nog regels opleggen waaraan voldaan moet worden. In de regelgeving van een aantal gemeentes en provincies staat dat diverse "lawaaisporten" alleen op enkele speciaal daarvoor aangewezen plaatsen mogen plaatvinden. Helaas wordt bij even zo veel gemeentes en provincies modelvliegen onder deze sporten geplaatst.
Voor zo ver ik het weet is dit onder andere in de provincies Drenthe en Brabant zo. Dit betekend dus dat je daar NERGENS mag vliegen behalve op enkele daarvoor aangewezen plaatsen. En elektrovliegen valt gewoon onder modelvliegen dus zelfs dat mag niet.

Kort samengevat:
De luchtvaartwet verbied modelvliegen niet langer maar je mag alleen vliegen op plaatsen waar het door de provincie, de gemeente en de eigenaar van het terrein (in deze volgorde!) wordt toegestaan.

Verzekeringen is iets waar je erg voorzichtig mee moet zijn. Verzekeringsmaatschappijen zullen altijd hun best doen om onder uitkering van geld uit te komen. Ga er dus niet zo maar van uit dat jouw WA verzekering modelvliegen dekt. Praat erover met je verzekeringsagent en laat het in de polis opnemen. Dan heb je iets zwart op wit staan als er iets gebeurt. Dat maakt het veel moeilijker voor de verzekeringsmaatschappij om er onderuit te komen.
En lees vooral ook de "kleine lettertjes" (de polisvoorwaarden) goed door. Er kunnen daar van die "leuke" bepalingen in staan waardoor je wel verzekerd bent maar je toch niets uitbetaald krijgt mocht er iets echt fout gaan.
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Algemeen modelvliegen
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten