Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Algemeen modelvliegen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 3 november 2008, 23:40   #1 (permalink)

snauwaertj's schermafbeelding

Standaard Graupner turbo raven

Ik heb verleden week, wat ik dacht, mijn modelbouwdroom gerealiseerd.
Ik heb een turbo raven van graupner gekocht, ongeveer 250cm span en ongeveer 220cm lang. Ondertussen is dit een nachtmerrie geworden, een van de turbo-uitlaatdummies ontbreekt, de glasvezel geleidingsbuis waardoor de alu vleugelbuis schuift ontbreekt, de bouwbeschrijving is die van de turboprop versie terwijl ik de benzineversie heb en geen enkele rompspant dezelfde is, het rood van de romp is langs geen kanten hetzelfde als dat van de bespannen vleugels en na het openen van de bouwdoos kom je tot de ontdekking dat voor de stickers die onmisbaar zijn voor dit model ongeveer 150€ moet worden betaald. De Duitse modelbouwshop waar ik hem haalde reageert "toevallig" niet op mijn emails en rond mijn mails naar Graupner zelf blijft het ook ontzettend stil. De glasvezelbuis moest trouwens volgens de handleiding al van fabriek af ingebouwd zijn. Hetgeen ik de handleiding noem zijn enkele A4 blaadjes met na de tekst wat lage resolutie wit/zwart fotos. zoals ik eerder vermeld heb kan ik dus met de fototjes van de romp ook nog eens niets aanvangen want die zijn van heel andere rompspanten dan bijgeleverd.
Is dit hetgeen je mag verwachten van een Graupner "ARF" bouwkit van 1500€?
Heeft iemand enig advies voor mij wat ik best zou kunnen doen, want ik denk dat dit niet normaal is.
snauwaertj is offline   Met citaat reageren
Oud 3 november 2008, 23:44   #2 (permalink)

Berto's schermafbeelding

Leeftijd: 36
Standaard

Citaat:
De Duitse modelbouwshop waar ik hem haalde reageert "toevallig" niet op mijn emails
Terug naar de shop ermee!!! (maar zal wel online besteld zijn).

Anders bellen, dan moeten ze je wel te woord staan.
Oud 4 november 2008, 07:18   #3 (permalink)

plotterwelt's schermafbeelding

Leeftijd: 59
Standaard

via e-mail werkt het vaak niet .
Hebben ze vaak geen tijd voor .

Zoals Berto al zij bellen of langsgaan .

Een 1500€ model haal ik zelf op .

Mvg Johan

www.plotterwelt.nl
plotterwelt is offline   Met citaat reageren
Oud 4 november 2008, 11:51   #4 (permalink)
Marktmeester

Alexzzz's schermafbeelding

Leeftijd: 28
Standaard

Tjah, voor 1500 euro had ik dan nog eerder een Krill gekocht

http://modelvliegclub-emcr.nl/
Alexzzz is offline   Met citaat reageren
Oud 4 november 2008, 12:09   #5 (permalink)

morgoth924's schermafbeelding

Leeftijd: 29
Standaard

Het bedrag lijkt mij een ritje naar Duitsland wel te verantwoorden. Eens goed op de toonbank gaan kloppen daar! Figuurlijk bedoeld natuurlijk, vriendelijk, doch cordaat, blijven brengt je meestal het verst.

Laatst gewijzigd door morgoth924; 4 november 2008 om 13:46
morgoth924 is offline   Met citaat reageren
Oud 4 november 2008, 12:59   #6 (permalink)

Sleurhutje's schermafbeelding

Leeftijd: 42
Weblogartikelen: 2
Standaard

Lijkt me niet de kwaliteit die Graupner levert. Het lijkt erop dat dit een doos is waar alles al een keer uit gehaald is voor service en de restanten bij elkaar geraapt zijn en alsnog als "laatste op de plank" verkocht is.

En inderdaad voor zo'n bedrag zou ik niet ongezien iets via de internets halen uit het buitenland.
Oud 10 november 2008, 00:16   #7 (permalink)

Standaard Turbo Raven

Graupner heeft mij de tweede uitlaatdummy opgestuurd. Dit vinden ze blijkbaar voldoende want aan de rest van mijn problemen geven ze geen gevolg. Hun mails controleren ze wel degelijk want ze hebben s'morgens naar mijn adres gevraagd en wanneer ik dit s'middags heb gegeven kreeg ik al enkele uren later bevestiging dat hij met DHL onderweg was naar mij.
Daarna hebben ze niet meer gereageerd, terwijl ik elke dag tot nu toe een kordate, doch beleefde mail heb doorgestuurd om te vragen of ze mij willen helpen. Het probleem is gewoon dat ze mij niet kunnen helpen, de uitlaatdummy was een los onderdeel dat ze desnoods uit een andere doos konden nemen, het kleurverschil, de ongebruikbare handleiding, de niet ingbouwde gfk buis; daar kunnen ze mij gewoon niet mee helpen.
IK zou willen dat ze mij de stickerset van 150€ geven als compensatie, ik denk dat dit niet teveel gevraagd is, maar weet niet hoe ik dit best zou aanbrengen.

In verband met mijn "blinde" aankoop;
Ik heb overal naar info over dit toestel gezocht maar na weken van echt intensief zoeken niks gevonden over de inhoud van de bouwdoos. Ik weet dat je elders voor minder geld beters kan krijgen, maar ik wil specifiek een turbo raven. Enkel airworld maakt een gelijkaardige maar deze laat zijn romp enkel onderaan openen en aangezien ik deze kist elektro maak kan ik zo mijn lipos niet wisselen.
Bovendien heb ik ook nog andere Graupner ARF toestellen gehad namelijk een p-47 tunderbolt en een Leki extra 300. Deze ARF kits waren van prima kwaliteit en vlogen supergoed, dus dacht ik als deze vrij goedkope toestellen zo zorgzaam zijn gebouwd zal deze grote en dure vogel zeker piekfijn samengesteld zijn. Niet dus

Ik zou ze toch echt op hun eigen leugens moeten kunnen wijzen, want bijvoorbeeld de romp is gewoon uit cfk versterkte rode ongeverfde epoxy gemaakt, terwijl duidelijk in de graupner catalogus letterlijk staat dat "GFK-teile rot eingefarbt bzw. lackiert" zijn.

Hier moet toch iets mee te doen zijn.
Oud 10 november 2008, 01:06   #8 (permalink)

Lt.Lowenfast's schermafbeelding

Leeftijd: 46
Standaard rode / blanke romp

Ik denk dat Graupner niet de boosdoener is, als die zeggen een rood gespoten romp te leveren dan zit er natuurlijk een rode romp in de doos.
Het zou uit commercieel oogpunt natuurlijk niet te verkopen zijn door Graupner om dan toch een blanke romp in de doos te proppen. want dan is t einde verkoop voor zoiets

Nee , ik denk dat je serieus genaaid bent door die hobbyshop, niet door Graupner.
Wellicht, zoals hier eerder geopperd, een doos waaruit gekannibaliseerd is om andere mensen van onderdelen te kunnen voorzien.

Maar t blijft lullig natuurlijk.....
Succes anyway.

Greetz, Frank
Oud 10 november 2008, 10:57   #9 (permalink)

Post hobbyshop

Ik geloof niet dat ik genaaid ben door mijn hobbyshop;
Geen enkele winkel in europa heeft dit toestel zomaar in de winkel liggen, als je er een koopt in gelijk welke shop zal deze ze moeten bestellen bij graupner. Alles zat trouwens netjes ingepakt en was verzegeld met gemerkte Graupner tape. Dus niemand heeft deze box voor mij geopend.
Wat de romp betreft, dit is een uniek Glasvezelstuk met heel veel koolstofvezel in verwerkt, Ik denk niet dat er iemand een rood gespoten exemplaar heeft uitgehaald en ergens een ongespoten rood epoxyexemplaar in de plaats heeft ingestopt. Dit is niet het soort romp dat je zomaar in elke hobbyshop vind.

By the way, Graupner maakt niks zelf maar verdeelt enkel maar, zo hebben ze bijvoorbeeld enkele modellen van composite arf in de cataloog staan.
Ik heb lang gezocht wie de originele fabrikant was maar heb dit nooit ondekt. Om het even wie hem gemaakt heeft, het blijft aan graupner om voor de kwaliteitscontrole in te staan en hier hebben ze overduidelijk gefaald.
Oud 10 november 2008, 11:36   #10 (permalink)

paulplevoets's schermafbeelding

Standaard

Ik denk toch dat je te hoge eisen stelt aan een ARF. Die rompen worden altijd in de mal geverfd, en dan heb je nu eenmaal een doffere, minder warme kleur. Dat had ik je wel op voorhand kunnen vertellen. Krill, Comparf,... allemaal hebben ze dit. Wat betreft handleiding, de meeste grote modellen hebben weinig handleiding (vb krill) en het is dan ook enkel voor ervaren bouwers. Spantenset voor verbrandingsmotor kan een optie zijn. Stickerset is meestal wel een optie. Als je even in de catalogus had gekeken, kon je dit waarschijnlijk allemaal zien.
Oud 10 november 2008, 12:24   #11 (permalink)

Stevo's schermafbeelding

Leeftijd: 39
Standaard

Daar heb je absoluut gelijk in Paul, moderne GFK rompen bekomen hun kleurtje door gebruik te maken van gekleurde gelcoat die niet glimt als een romp die gespoten is met hoogglansverf.

Je hebt altijd wel een afwijking wat kleur betreft.

Graupner noemt die vermoedelijk "lackiert" maar het heeft niets met het spuiten van de romp te maken.

Ik wil ook niet "muggen" maar voor 1500 Euro had je best een betere kwaliteit ARF bouwdoos kunnen krijgen dan die van Graupner, die in mijn ogen gewoon schandalig duur is. Oké het had dan misschien geen Raven geweest maar toch....

Stevo

Laatst gewijzigd door Stevo; 10 november 2008 om 12:27
Stevo is offline   Met citaat reageren
Oud 10 november 2008, 12:47   #12 (permalink)
Marktmeester

Alexzzz's schermafbeelding

Leeftijd: 28
Standaard

Keertje de romp met cleaner behandelen en daarna in de was zetten kan ook schelen qua glans.

Grt.

http://modelvliegclub-emcr.nl/
Alexzzz is offline   Met citaat reageren
Oud 10 november 2008, 12:53   #13 (permalink)

Stevo's schermafbeelding

Leeftijd: 39
Standaard

Of je kan de romp ook opschuren en voorzien van een rood kleurtje die je wel aanstaat door het erop te spuiten. Veel werk allemaal, ik weet het, vooral voor een ARF.

Stevo
Oud 11 november 2008, 00:07   #14 (permalink)

Standaard arf

beste paulplevoets;
Ik heb al heel wat krill en arf composite modellen gezien met zowel vol composiet romp als vleugels. Deze zijn op geen enkele manier te vergelijken met de romp van wat ik heb, als je mijn romp in de zon houd en je hand erin stopt zie je de contour van je hand er dwars door. Bovendien zijn alle spanten steeds ingebouwd bij deze 2 vooropgenoemde fabrikanten.
In mijn romp zit geen enkele spant inglijmd maar zijn er drie zakken spanten bijgeleverd, ik wil wel eens wat fotos ervan nemen dan moet jij maar eens met je ervaring vertellen waar wat moet. Ook als je een catalogus of internetsite kan vinden waar ook maar iets nuttigs in staat over dit toestel mag je dit gerust laten weten. Ik heb vele uren gezocht op het internet en shops gemaild om ook maar iets over deze bouwdoos te weten te komen en heb nooit iets zinnigs gevonden.

Oud 11 november 2008, 00:17   #15 (permalink)

Standaard Graupner gebeld

Ik heb vanmorgen graupner gebeld om eens wat meer info te vragen.
Ze hebben gezegd dat ze enkel klachten van hun dealers behandelen en ik het maar met hem moet regelen.
Toevallig kreeg ik een uur later een antwoord op een mailtje dat ik weken geleden naar graupner had gestuurd om te vragen of ze mij geen afbeelding van de stickerset ( diegene waar ze 150€ voor vragen) konden doormailen, zodat ik deze keer wel eens zou weten wat ik zou krijgen voor mijn geld.
Dit is wat ze mij gemaild hebben:

Dear Johan

Below please find some pictures of the turbo raven decal sheet deluxe, Order no.6284.14D:

Click the image to open in full size.

Click the image to open in full size.

Best regards

Isabel Frey

Nu weet ik ook weer perfect hoe de stickerset eruitziet, nietwaar.
IK vraag mij trouwens af of ze mijn 6 mails die ik intussen al had gestuurd nog niet bekeken hebben?

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Algemeen modelvliegen
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten