![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Guest
|
Heb een trainer met 10 CC motor met een 12x6 prop. Probleem: ons vliegveld is nogal hobbelig en de clearance met de grond is veel te klein. Een van de oplossingen is een 3 bladige propeller te steken. Maar welke maat moet ik dan nemen. Heb al van 1 iemand gehoord 11x7. Klopt dit? Is er een regeltje om dit om te rekenen? Alvast bedankt |
|
| | #2 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 23 augustus 2002 Locatie: Almere, MVA / ex-Daedalus Amsterdam Leeftijd: 58
|
Ik vlieg normaal ( http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/...ic.php?t=10228 ) met houten Rev-Up 13x6 en voor drie blad een Hongaarse houten Meczner 12x6...
__________________ F2B or not to be, to me no question! Ik doe geen vriendenlijst, ik ben er voor jullie allemaal. |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 19 augustus 2002 Locatie: Almere Leeftijd: 26
|
Recent topic: van 2 naar 3 schroefbladen
__________________ Serval.tk |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 23 augustus 2002 Locatie: Almere, MVA / ex-Daedalus Amsterdam Leeftijd: 58
|
Meczners halen we inderdaad op wedstrijden in midden-europa, maar ik kan wel proberen uit te zoeken via wie ze komen... 11x6 ? wel erg klein voor een 10 cc. Gaat ie minstens 13.000 toeren mee lopen, ben je allang je maximale koppel voorbij... Dus accelereren, ho maar. De graupner 3 blads hebben gemiddeld minder spoed dan aangegeven. De 10 x 7 gebruikten we in de jaren '80 wel op .46 motoren, en dat ging goed, want in werkelijk hadden ze maar 5,6" spoed. Wel zijn het zware, lompe dingen die je dus ver-schrik-ke-lijk goed moet balanceren, want anders gaan je lagers en waarschijnlijk je hele kist aan repen... daarom heb ik niets liever dan hout, is wat kwetsbaarder, maar je gaat er vanzelf netter door vliegen.
__________________ F2B or not to be, to me no question! Ik doe geen vriendenlijst, ik ben er voor jullie allemaal. |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 27 augustus 2002 Locatie: Woerden Leeftijd: 56
|
Bruno, Heb jij geen problemen met de houten props dat ze te licht zijn? Ik kan op de meeste 4takt motoren van mij heel moeilijk een houten prop gebruiken. Omdat die dingen soms minder dan de helft wegen van een "ouderwetse" Graupner prop heb ik problemen om die motoren lekker te laten lopen. Dit is het best te merken bij lage toerentallen en helemaal bij stationair. De vliegwiel werking van de houten props is beduidend minder waardoor ik soms wel 1500 toeren sneller stationair moet draaien om de motor betrouwbaar te laten lopen. Bijvoorbeeld, ik heb een 13x6 van Graupner op m'n OS 10cc 4takt (2e generatie) staan. Daarmee draaid hij uitstekend en betrouwbaar. Helaas lukt dit met een 13x6 houten prop niet. Dat is jammer want die houten prop staat mooier op het model maar de motor loopt dan niet lekker.
__________________ Groeten, Ernst Grundmann |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Guest
|
Bruno, Ik vlieg nu met een 2 bladige 12x6 schroef (graupner en APC) en deze maat wordt ook aanbevolen via de manual van O.S. (12x6~8 , 13x7~ Nu alleen de spoed nog... Wie helpt mij daarbij. Die motor staat op een TRAINER 60 van Graupner (gewoon wat vliegen en simpele acro manoeuvres) dus is geen speedmachine hé. Ben nog niet zo lang bezig, vandaar. Ik dacht aan een 11x6. Of beter een 11x7? of 11x8? En ivm dat uitbalanceren. Hoe kun je dat makkelijk zelf doen? Graupner zou te log zijn? Welk merk stel je dan voor? (Welke merken hebben nog driebladige schroeven?) Een houten schroef staat toch maar raar op een trainer denk ik (en als beginnen misschien beter nylon, niet?) Alvast bedankt |
|
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |