![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #16 (permalink) |
| Lid sinds: 22 februari 2006 Locatie: Nistelrode Leeftijd: 37
|
Is er zoiets als een rechtswinkel in belgie? Misschien daar eens je licht opsteken, of die kerel ff bellen en uitleggen wat je doet, modelvliegtuig ect, wellicht is het hele probleem dan al opgelost.
__________________ "Only dead fish go with the flow". |
| | |
| | #18 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 7 augustus 2006 Locatie: Hilversum Leeftijd: 65
|
Vóór de komst van GPS was het jarenlang zeer gebruikelijk dat in zweefvlieg- en zeilvliegwedstrijden, de keerpunten gefotografeerd werden als bewijs. Daar is in geen enkel ander land ooit moeilijk over gedaan. Dit is de tijd van Google Earth... de hele wereld is uit de lucht gefotografeerd, zonder toestemming van de Belgische overheid.
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was |
| | |
| | #19 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 19 juni 2006 Locatie: Kessel, België Leeftijd: 34
|
je kan ook altijd even de De Wetswinkel | Welkom ! proberen. Ik weet niet of zij echt tot in detail alles kennen en weten, maar misschien kunnen zij je wel doorsturen naar de juiste instanties. Ik kom echter wel op de website van een vliegclub volgende (wet)tekst tegen: www.ebul.be - Wetgeving luchtfoto's Hieruit zou blijken dat heel de regelgeving omtrend luchtfotogafie opgeheven is. In dat geval zijn ze bij Heli-team ofwel niet op de hoogte van de huidige regelgeving, ofwel is het pure intimidatie. Ik denk trouwens dat dit dezelfde wettekst is dat je zelf in PDF formaat aanhaalde. In dit geval zou je simpel kunnen stellen, dat zij jou totaal niets kunnen maken ivm het aspect "luchtfotografie" Een ander aspect is echter, of jij zelf wel in de regel bent door met jou model zomaar overal "wild" te vliegen. Ik denk dat je je misschien beter hier op focust. Vaak is wildvliegen zonder maar verboden, maar dit heeft in de meeste gemeentes te maken met milieu-vervuiling (lawaai overlast van motor) - iets waar je met electro denk ik ook geen probleem mee hebt. Misschien kan je inderdaad aangehaald PDF document toesturen, en hen beleefd doch kordaat duidelijk maken dat je er niet van houd dat zij je proberen te intimideren en met wetten schemeren die niet langer geldig zijn. Anderzijds, willen zij waarschijnlijk gewoon zo min mogelijk concurrentie, en ik vrees dat er een kans bestaat dat ze het mss wel eens over een andere boeg zouden kunnen gooien, zoals inderdaad wetgevingen ivm wildvliegen... |
| | |
| | #20 (permalink) |
| Lid sinds: 11 september 2005 Locatie: Dessel, BE Leeftijd: 37
|
Bedankt allen voor de reacties. Ik heb mijn licht opgestoken bij het VML, de Vereniging voor ModelLuchtvaarsport, en kreeg dit als antwoord van de ondervoorzitter: "Beste Tom, Zoals U weet ben ik buiten mijn activiteiten in de modelluchtvaart ook lijnpiloot in de full scale luchtvaart. Bovendien ben ik instructeur en aangesteld als examinator door het DGL. Ik denk dus wel iets te weten over de reglementen, en kan je dit bevestigen: Dhr. Sels heeft gedeeltelijk gelijk, maar tevens gedeeltelijk ongelijk. Sinds 5 augustus 2006 is er een koninklijk besluit gepubliceerd dat het verbod op luchtfotografie opheft. Iedereen mag dus als fotograaf vanuit een luchtvaartuig foto's nemen, zonder daar een vergunning voor te moeten aanvragen. Een Privaat Vliegtuigbestuurder die tijdens een vlucht een foto maakt van bv. zijn huis of een eigendom enz... is volledig in orde met de wet. Zo ook de modelpiloot die met zijn modelluchtvaartuig foto's maakt is perfect in orde met de wet. Er is echter een tweede aspect: Je kan foto's maken voor private doeleinden en voor commerciële doeleinden. In het eerste geval is er geen enkel probleem. Maar in het tweede moet je een exploitatievergunning hebben. Dit wil in duidelijke taal zeggen dat, zolang er geen commerciële bedoeling is, (de piloot wordt niet betaald om de vlucht uit te voeren en/of de foto's zijn enkel voor privaat gebruik, wat wil zeggen dat ze niet verkocht worden voor publicatie of andere doeleinden) mag je vanuit de lucht met eender welk toestel foto's nemen. Van het moment dat er eender welke financiële transactie gebeurt, en dit kan zijn zoals o.a.boven vermeld: - piloot wordt betaald om de vlucht uit te voeren, zelfs al zijn de foto's voor privaat gebruik; - de foto's worden te koop aangeboden - de eigenaar van het gefotografeerde onderwerp wordt betaald om zijn eigendom te laten fotograferen m.a.w. als er iemand iets aan verdient, dan beschouwd het DGL deze aktie als luchtarbeid en moet je daar een exploitatievergunning voor hebben. Dhr. Sels voert fotovluchten uit met zijn helikopter en wordt daarvoor betaald. Dit vereist dus een exploitatievergunning, en kost hem centen. Logisch dan ook dat een privaat persoon zonder deze vergunning zijn foto's niet mag laten renderen, maar zo lang je enkel foto's maakt voor privaat gebruik, zonder enige commerciële bedoeling is dit toegestaan. Met vriendelijke groeten, " De heren Sels Rudi en de Cock Johan (van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer afdeling Vergunningen) stonden gelijk in CC van de mail, dus ik denk dat de persoon die me antwoordde redelijk overtuigd is van zijn woorden. En de persoon achter BirdsEye Kite Aerial Photography wist me te vertellen dat er pas een vergunning vereist is vanaf het moment dat de fotograaf ook daadwerkelijke in het vliegtuig aanwezig is. Deze man heeft in het verleden zelfs gewerkt in opdracht van de overheid... In verband met de privacy lijkt het me sterk dat ik daar de mist in ga. Kijk maar eens naar sites van ballonvaarders die dikwijls foto's aanbieden. Wel probeer ik geen foto's te plaatsen op m'n site waarop individuele personen herkenbaar zijn. Dat lijkt me voldoende. Wat dus volgens mij overblijft is het "wildvlieg"-aspect. Hierover ga ik me eens inlichten bij de Wetswinkel, bedankt Dazzler. Trouwens, met wat gezond boerenverstand kom je ook al een eind. Je moet natuurlijk niet gaan vliegen boven een stadscentrum of overbevolkt strand... Als nu blijkt dat ik met het wildvliegen geen wetten overtreedt, dan ga ik eens deftig antwoorden richting Heli-Team! |
| | |
| | #21 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 5 september 2006 Locatie: Merelbeke Leeftijd: 48
|
Hoi Tom, Dat zijn bemoedigende woorden! Ik vrees wel een beetje voor het tweede aspect (wildvliegen mn.). Waar ik woon (Merelbeke) hebben de heren met de vlammende salami mij al een tweetal keren met drang aangemaand om zo toch maar te stoppen met vliegen - zelfs al waren er 100-en meters in de omtrek geen huizen te zien, noch een natuurgebied, nog fiets- of wandelroute. (en dat met een EZ* wat toch zeker geen luidruchtig vliegtuig is) Dat heeft me al verschillende keren de moed in de schoenen doen zinken om verder te doen met deze hobby. Hou je ons op de hoogte? Thanks, Luc |
| | |
| | #22 (permalink) | |
| Citaat:
| |
| | |
| | #23 (permalink) | |
| Citaat:
Mijn luchtfotografie-activiteiten eindigen hier dus....er zullen geen nieuwe foto's meer bijkomen om mijn site. | |
| | |
| | #24 (permalink) | |
| Lid sinds: 22 april 2007 Locatie: Heffen, Mechelen, Belgie Leeftijd: 22
| Citaat:
Grtz Matanza
__________________ Vliegend: Funjet, MiniMag, ParkMaster 3D, Yak =>MX-12<= Uit de oude doos: Twinstar I, Wingo | |
| | |
| | #25 (permalink) | |
| Lid sinds: 3 juni 2006 Locatie: Beverwijk Roepnaam: Jeroen Leeftijd: 42
Weblogartikelen: 2 | Citaat:
__________________ Zolang alles er nog op en aan zit, was het een goede landing. | |
| | |
| | #26 (permalink) |
| Lid sinds: 19 juli 2006 Locatie: Herentals, BE Leeftijd: 31
|
Het gaat je iets meer werk kosten ... maar als je op sommige plaatsen de boer/landeigenaar ff kan aanspreken, en je krijgt zijn toestemming, dan ben je toch niet meer aan het wildvliegen ??? Just my 2 cents.
__________________ All of us could take a lesson from the weather. It pays no attention to criticism. |
| | |
| | #27 (permalink) | |
| Citaat:
1) het DGL (Dictoraat-generaal Luchtvaart) 2) de gemeente waarin je vliegt 3) de landeigenaar van waarop je opstijgt/landt Vooral de eerste 2 blijken moeilijke te zijn... | |
| | |
| | #28 (permalink) |
| Guest
|
Ik heb nu van dezelfde kerel ook exact dezelfde mail gekregen. Het lijkt wel dat hij hopeloos zijn zaakje wilt beschermen van mogelijke concurrentie! Ik vind trouwens nergens een website terug van HeliTeam luchtfotografie of van Rudi Sels. In ieder geval heeft hij geen erg constructieve en vriendlijke aanpak.
|
|
| | #29 (permalink) |
| Lid sinds: 20 augustus 2003 Locatie: Sassenheim Leeftijd: 42
|
En ondertussen speelt de halve buurt met X-twin vliegtuigjes, waar praat je over?
__________________ Micro RS4: 100+ km/h, Mugen MRX4, Kyosho TF4-R spider, een ver verbouwde M18 en een Zoom400 voor het betere laagvliegwerk |
| | |
| | #30 (permalink) |
| Lid sinds: 18 februari 2007 Locatie: overpelt(België) Leeftijd: 31
|
haha typisch ons Belgenlandje... hier mag ALLES maar eigenlijk ook NIKS hahaha... (zie bv. de 2.4Ghz commotie) gewoon verder doen mijn beste man en de site 'privé' maken
__________________ Compass 6HV 12s V-bar PRO 5.1 Eflite blade mcp-X |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |